جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

رسانه‌ها؛ ماهواره نظامی راهبرد جدید کره شمالی برای بازدارندگی و…

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید «کیم جونگ اون» بر اهمیت ماهواره نظامی علیه آمریکا، فشار دولت آمریکا برای افزایش بودجه مقابله با چین، سفر نخست وزیر سابق انگلیس به تایوان برغم هشدار چین، هشدار شدید ارتش چین درخصوص هرگونه جدایی‌طلبی تایوان، مخالفت چین با مداخله در امور دریای جنوبی، آمریکا و احتمال معرفی روسیه به‌عنوان حامی تروریسم، تحویل نخستین سکوهای پرتاب سامانه‌های هیمارس به لهستان، طرح بریتانیا و هلند برای تحویل جت‌های جنگنده به اوکراین، بازدید مقامات اوکراینی از ژاپن، استقبال کشور‌های عربی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، ادامه جنگ ژنرال‌ها در سودان، تغییر نخست‌وزیر طالبان، سفر رئیس جمهور تاجیکستان به پکن، تایید اختلاف کاخ سفید و کنگره بر سر بدهی ملی از سوی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا،  لغو سفر بایدن به استرالیا و پیشتازی و محبوبیت ترامپ در رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رهبر کره شمالی در بازدید از روند آماده‌سازی پرتاب اولین ماهواره نظامی این کشور، در اختیار داشتن فناوری ماهواره جاسوسی را حائز اهمیت راهبردی در بازدارندگی علیه آمریکا دانست.«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بامداد چهارشنبه تملک ماهواره جاسوسی نظامی برای این کشور را دارای اهمیت راهبردی با توجه تشدید توطئه‌های آمریکا توصیف کرد. خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کِی‌سی‌ان‌اِی) گزارش داد که کیم به همراه دخترش از تأسیسات راهبردی فضائی و روند آماده‌سازی پرتاب اولین ماهواره نظامی این کشور بازدید کرده است. رهبر کره شمالی گفت: هر چه دسیسه‌های تقابل‌جویانه امپریالیست‌های آمریکایی و باند دست‌نشانده آنها در کره جنوبی علیه کره شمالی مستأصل‌تر شود، کره شمالی هم با حالت تهاجمی‌تر و مشروعیت بیشتری از حاکمیت و حق دفاع از خود برای مهار مستمر دسیسه‌های آنها و محافظت از مردم استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری مهر : «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تشریح سیاست واشنگتن در قبال چین به نمایندگان مجلس سنا هشدار داد که کاهش بودجه نظامی باعث تضعیف توانایی واشنگتن در رقابت با چین می‌شود. وزیر دفاع آمریکا در جلسه توجیهی در حضور نمایندگان مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که موفقیت روسیه در اوکراین، چین را برای حمله به تایوان تشویق می‌کند و سایر کشورها را نیز به انجام اقدامی مشابه ترغیب خواهد کرد.«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تشریح سیاست واشنگتن در قبال چین به نمایندگان مجلس سنا هشدار داد که کاهش بودجه نظامی باعث تضعیف توانایی واشنگتن در رقابت با چین خواهد شد. لوید آستین گفته است که واشنگتن به زودی کمک‌های بیشتری به تایوان ارائه خواهد کرد.وی افزود که موفقیت روسیه در اوکراین، چین را برای حمله به تایوان تشویق می‌کند و سایر کشورها را به انجام کاری مشابه تشویق می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: لیز تراس نخست وزیر سابق انگلیس برغم هشدار شدید چین سفر پنج روزه خود را به تایوان آغاز کرد. تراس که سه‌شنبه وارد تایوان شد، شناخته‌شده‌ترین سیاستمدار انگلیسی است که ۲۷ سال پس از سفر مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین انگلیس از این جزیره دیدار می‌کند. «لیز تراس» در جریان یک سخنرانی تحریک‌آمیز در تایپه تصریح کرد که  کشورهای آزاد باید خود را برای یک تایوان آزاد متعهد کنند و آماده حمایت از این جزیره با گام‌ها و اقدامات منسجم باشند و همچنین خواستار یک «ناتو اقتصادی» برای مقابله با چین شد. یک سخنگوی سفارت چین در لندن با انتقاد از سفر تراس به تایوان، آن را «یک نمایش سیاسی خطرناک خواند که چیزی جز ضرر برای انگلیس ندارد.» بر اساس گزارش رویترز، تراس نماینده تندروترین جناح حزب محافظه‌کار انگلیس است و سفر وی مغایر رویکرد دولت لندن در قبال چین است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش چین ضمن آنکه متعهد شد هرگونه جدایی‌طلبی در تایوان را “قاطعانه در هم بکوبد”، هشدار داد، دخالت‌های رو به افزایش آمریکا در تایوان باعث ایجاد شکاف خطرناکی در روابط پکن-واشنگتن شده است.  تان کفئی، سخنگوی وزارت دفاع چین به خبرنگاران گفت: ارتش آزادی‌بخش خلق چین به تقویت آموزش و آمادگی‌های نظامی ادامه می‌دهد و هر نوع تجزیه‌طلبی و استقلال تایوان و همچنین تلاش‌ها در زمینه مداخله خارجی را قاطعانه در هم خواهد کوبید و به طور جدی از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دفاع خواهد کرد.این اظهارات تان کفئی در واکنش به برنامه اخیر آمریکا برای اعطای 500 میلیون دلار کمک نظامی به تایوان مطرح شد. بعلاوه، پنتاگون ظاهرا 200 نیرو به تایوان اعزام کرده تا به نیروهای تایوانی آموزش‌های نظامی بدهند. 

رادیو چین:  سخنگوی وزارت دفاع چین در نشست خبری در واکنش به مفاد مداخله‌جویانه در مساله تایوان در سند «راهنمای دفاعی دو جانبه» آمریکا و فیلیپین که چندی پیش منعقد شده است، گفت: با تلاش مشترک کشورهای منطقه، اوضاع دریای جنوبی ثبات کلی را حفظ کرده است. دریای جنوبی باید دریای صلح، دوستی و همکاری باشد و نباید به میدان رویارویی بلوکی برانگیخته شده از سوی معدودی از کشورها تبدیل شود.وی  تاکید کرد که موضع چین در مساله دریای جنوبی همیشگی و روشن است. چین قاطعانه با هر گونه دخالت در این مساله به بهانه پیمان دو جانبه و آسیب رساندن به حاکمیت و منافع دریایی چین مخالفت می کند. ارتش چین به تحولات مربوط توجه بسیار دارد و برای دفاع از حق حاکمیت و منافع دریایی و حفظ صلح و ثبات دریای جنوبی تدابیر لازم در پیش خواهد گرفت.

العالم فارسی: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا احتمال گنجاندن روسیه در فهرست حامیان مالی تروریسم را رد نکرد. بلینکن در جلسه استماعی در سنا در پاسخ به این پرسش لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه که آیا دولت بایدن قصد دارد روسیه را در فهرست حامیان مالی تروریسم قرار دهد، گفت: هرگز نگویید هرگز.  گراهام گفت که قرار دادن روسیه در فهرست حامیان مالی تروریسم می‌تواند مانع از ارائه احتمالی کمک‌های مرگبار چین به روسیه و استفاده آنها در جنگ اوکراین شود. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که قرار گرفتن یک کشور در فهرست حامیان مالی تروریسم موجب وضع تحریم‌های سختگیرانه از جمله محدودیت ارائه کمک‌های خارجی، ممنوعیت فروش تسلیحات و محدودیت‌های مالی مختلف می‌شود.

آناتولی  ترکیه:  وزیردفاع لهستان از دریافت نخستین سکوهای پرتاب سامانه‌های موشکی «هیمارس» آمریکا خبر داد.ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان طی مراسمی در ورشو، پایتخت این کشور نخستین سکوهای پرتاب سامانه‌های موشکی «هیمارس» آمریکا را تحویل گرفت.وی اظهار داشت که اولین بخش از این سامانه در مرز کالینینگراد روسیه واقع در شمال لهستان قرار خواهد گرفت. قرارداد دیگری نیز برای تامین «هیمارس» جدید در حال مذاکره است.بلاشاک تاکید کرد که لهستان می‌خواهد مطمئن شود که سکوهای پرتاب و راکت‌ها تحت قرارداد جدید در لهستان تولید می‌شوند. آکادمی «هیمارس» در آینده‌ای نزدیک در تورون واقع در شمال این کشور ایجاد و سربازان در مورد نحوه استفاده از این سیستم تسلیحاتی آموزش خواهند دید.

دویچه وله: دولت‌های بریتانیا و هلند درحال برنامه‌ریزی برای تشکیل “ائتلاف بین‌المللی” در راستای تأمین جت‌های جنگنده به اوکراین هستند. شرکای ناتو مخالف این اقدام هستند. آلمان، فرانسه و آمریکا به صراحت مخالفت خود را بیان کرده‌اند. بریتانیا و هلند می‌خواهند یک “ائتلاف بین‌المللی” برای تأمین جت‌های جنگنده اوکراین تشکیل دهند. این خبر از سوی خبرگزاری فرانسه و روزنامه گاردین به نقل از محافل دولت بریتانیا گزارش شده است.سخنگوی دولت در لندن گفت که ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و مارک روته، نخست وزیر هلند، در حاشیه نشست شورای اروپا در ریکیاویک، پایتخت ایسلند، درباره چنین اقدامی توافق کرده‌اند.

ان. اچ.کی ژاپن:  مقامات اوکراینی از ژاپن برای پاکسازی بمب‌ها و مین‌های زمینی منفجر نشده درخواست کمک کردند. یک هیئت ۱۰ نفره متشکل از مقام‌های دولت و شهرداری‌های اوکراین روز سه‌شنبه از یک تاسیسات وزارت اراضی در استان چیبا بازدید کردند.دولت اوکراین می‌گوید در حدودا یک چهارم قلمرو این کشور بمب‌ها و مین‌های زمینی منفجر نشده وجود دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور هیئت این کشور در نشست‌های مقدماتی نشست قریب الوقوع سران عرب در جده عربستان سعودی، با استقبال کشور‌های عربی روبرو شد. در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی که به منظور آماده سازی مقدمات نشست سران اتحادیه عرب در جده برگزار شده بود، بازگشت سوریه به این نشست‌ها مورد استقبال قرار گرفت. سوریه با هیئتی به ریاست محمد الخلیل، وزیر اقتصاد در این نشست حضور داشت. وزیر اقتصاد سوریه در این نشست بر آمادگی دمشق برای گفتگو درباره راه‌های توسعه مشترک که منابع آن، عاید ملت‌های عربی می‌شود، تاکید کرد. محمد الجدعان وزیر آب عربستان سعودی گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را که هدف از آن، همکاری همگانی برای دستیابی به اهداف دولت‌ها و ملت‌های عربی است، تبریک می‌گویم.

خبرگزاری تسنیم: منابع پزشکی در سودان از افزایش آمار تلفات درگیری میان دو ژنرال ارشد به ۸۲۲ کشته در میان غیرنظامیان خبر دادند. سندیکای پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: از زمان شروع درگیری میان نیروهای ارتش سودان به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال «حمیدتی» در 15 آوریل گذشته، 822 غیرنظامی و سه هزار و 215 نفر دیگر  در خارطوم، شهر «الابیض» و شهر «الجنینه» کشته شده اند. این درحالی است که سودان قبل از درگیری اندازه کافی مشکلات سیاسی و اقتصادی داشت و با گذشت یک ماه پس از درگیری دو ژنرال، به کشور در معرض فروپاشی تبدیل شده است.تک تیراندازان هر فردی که از منزلش خارج شود را می‌زنند. افرادی که زخمی شده‌اند در منازلشان می‌میرند، زیرا نمی توانند از منازل خود خارج شوند. سازمان ملل هم هشدار داده است که 19 میلیون سودانی ظرف شش ماه آینده اگر جنگ ادامه یابد، در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت.

الکوثرفارسی:  رسانه‌های افغانستان اعلام کردند «مولوی عبدالکبیر» امروز به فرمان «ملا هیبت‌الله آخوندزاده» به‌عنوان نخست‌وزیر طالبان انتخاب شد و «ملا محمد حسن آخوند» به‌دلیل بیماری از مسند نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد. ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر پیشین طالبان، در بیشتر نشست‌ها در کابل به‌دلیل بیماری غایب بود.رهبر طالبان دستورهایش را به‌طور شفاهی به افراد نزدیک خود اعلام می‌کند و پس از آن، این دستورها عملی می‌شود.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور تاجیکستان در صدرهیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم چین شد. امامعلی رحمان برای شرکت در نشست سران کشورهای «چین+آسیای میانه» به چین سفر کرد.گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز 8 مه اعلام کرد که نشست سران کشورهای «چین+آسیای میانه» در تاریخ 18-19 این ماه در شهر شیان، مرکز استان شاآنشی برگزار خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با جو بایدن گفت که کاخ سفید و کنگره هنوز با غلبه بر اختلافات بر سر افزایش سقف بدهی ملی و جلوگیری از نکول دولتی فاصله دارند. بر اساس محاسبات وزارت خزانه داری، اگر کنگره اجازه گسترش محدودیت های استقراض را ندهد، در ماه ژوئن ایالات متحده نمی تواند به طور کامل تعهدات خود را انجام دهد. کوین مک کارتی پس از دومین دیداری که بایدن در کاخ سفید با رهبران کنگره برگزار کرد، به خبرنگاران گفت: ما هنوز خیلی از هم فاصله داریم. اپوزیسیون جمهوری خواه که مجلس نمایندگان را کنترل می کند، افزایش محدودیت های استقراض را به تصویب برنامه کاهش بودجه چند تریلیون دلاری گره می زند.

خبرگزاری ایلنا: یک منبع آگاه اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا سفر برنامه‌ریزی شده خود به آسیا را در میانه تشدید فشارها برای دستیابی به توافقی با جمهوری‌خواهان بر سر افزایش سقف بدهی، کوتاه می‌کند.قرار بود بایدن بعد از شرکت در نشست گروه هفت در ژاپن، در تاریخ ۲۴ ماه می به استرالیا سفر کند اما با توجه به دور از دسترس بودن توافق بر سر افزایش سقف بدهی، وی برای ادامه مذاکرات، زودتر از موعد به واشنگتن بازخواهد گشت.بایدن همچنین برنامه سفر به پاپوآ گینه‌نو را نیز لغو کرده است؛ جایی که قصد داشت در مسیر سیدنی در آن توقف کند تا در مورد امنیت منطقه‌ای و حمایت اقتصادی و آب و هوایی گفت‌وگو کند.

یورونیوز: محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده رو به افزایش است. براساس نتایج یک نظرسنجی جدید که پایگاه خبری «هیل» آنرا بازتاب داده، ۶۱ درصد از رای‌دهندگان بالقوه حزب جمهوری‌خواه از نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند. این نظرسنجی  ترامپ را ۴۰ امتیاز بالاتر از ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا قرار داده که به نظر می‌آید جدی‌ترین رقیب احتمالی رئیس سابق کاخ سفید درانتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *