جدیدترین مطالب

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!

جاناتان گرینبلات، سیاستمدار و مشاور اوباما مدعی شد: ‏همانگونه که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب‌الله دارد، گروه‌های دانشجویی یهودی و فلسطینی [حامیان فلسطین] نیز نیروهای نیابتی ایران در دانشگاه‌ها هستند./ خبرگزاری دانشجو

توپ گوستاو، سلاح معجزه‌آسا نازی‌ها/ عکس

زمانی نازی ها بزرگترین توپ جهان را ساختند که ۱,۴۹۰ تن وزن داشت و گلوله هایی به طول بیش از ۳.۶ متر را شلیک می کرد تا فرانسه را ویران کنند. توپ ریلی Schwerer Gustav که آلمانی ها آن را «سلاح معجزه آسا» می نامیدند، بزرگترین آتشبار توپخانه ای بود که در جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد.

واژگون‌شدن خودروی «بن‌گویر» و زخمی‌شدن وی

منابع محلی در سرزمین‌های اشغالی از واژگون‌شدن خودروی حامل ایتامار بن گویر، وزیر نژادپرست و جنجالی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و انتقال وی به بیمارستان خبر می‌دهند.

Loading

رسانه ها؛ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و …

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ، حملات سنگین سایبری به امارات، دست رد ترکیه بر سینه آمریکا برای ارسال اس۴۰۰ به اوکراین، پافشاری قطر بر نامزدی جوزف عون برای ریاست‌جمهوری لبنان، اعلام حمایت حزب الله لبنان از نامزدی «سلیمان فرنجیه»، راهبردهای چندگانه چین در زمینه انجام تبادلات مالی خارج از چرخه دلار، ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک آب میان ایران و عراق، تلاش مذبوحانه دیپلماتیک آمریکا برای احیای روابط با عربستان، طرح «راه‌آهن منطقه‌ای» یکی از محورهای سفر سالیوان به عربستان، امارات شریک گفت‌وگو در سازمان شانگهای، پیشنهاد دادستان اسرائیل به نتانیاهو با پایان حیات سیاسی در ازای توقف محاکمه، فشار آمریکا برای تغییر برخی از وزرا در دولت عراق، کاهش قابل توجه بدهی‌های خارجی روسیه، پیش بینی شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، واگنر به دنبال واگذاری باخموت به یگان‌های چچنی، سفر نخست‌وزیر ژاپن به کره جنوبی با هدف بهبود روابط، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

مهر: وزیران خارجه کشورهای عربی در جریان نشست خود پشت درهای بسته در مقر اتحادیه عرب در قاهره که امروز یکشنبه برگزار شد با بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۱ سال موافقت کردند. طبق این تصمیم، هیئت‌های سوری در نشست‌های این اتحادیه از امروز حضور پیدا خواهند کرد.

فارس: «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت این کشور درخواست آمریکا درباره ارسال سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ به اوکراین را رد کرده است. وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ترکیه به پروژه اف-۳۵ آمریکا گفت: نمی‌گوییم بیایید به اف-۳۵ بازگردیم، می‌گوییم پول ما را بدهید. زیرا هواپیمای جنگی ملی خود را تولید می‌کنیم. ما سازوکارهای لازم را هم برای این کار ایجاد کرده‌ایم. وی در ادامه با اشاره به این که آمریکا پیشنهادهای غیرقابل‌قبول مختلفی درباره اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه به ترکیه داده، گفت: «پیشنهاداتی داد که مستقیما به حاکمیت ما مربوط می‌شود، مثل این که کنترل این را به ما بدهید، به جای دیگری ارسال کنید. استقلال و حاکمیت ما کجاست؟» وی افزود:  آمریکا گفت می‌توانید اس-۴۰۰ به اوکراین بفرستید و ما گفتیم نه.

تسنیم : سیاست ارزی چین به‌واقع سیاستی وابسته به شرایط است. شاهد مثال انگاره مورداشاره آن است که در سال 2015 میلادی، بانک خلق چین به‌منظور تقویت زمینه‌های صادرات به مقصد ایالات‌متحده مبادرت به کاهش ارزش یوآن در برابر دلار کرد. انجام اقدام مذکور در شرایطی صورت پذیرفت که در طول سال‌های منتهی به سال تاریخ مورد اشاره همواره یوآن ارزش و خط سیر باثباتی را تجربه کرده بود؛ بنابراین در ارزیابی‌های خود این نکته را موردتوجه قرار دهیم که پکن در انتخاب سیاست‌های ارزی و تجاری خود همواره مقتضای زمانی را موردتوجه قرار می‌دهد.

العالم : سومین کنفرانس بین المللی آب برای یکپارچه کردن تلاش های منطقه ای و بین المللی به منظور مقابله با خشکسالی ، در بغداد برگزار شد. محرابیان ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک آب میان ایران و عراق را اعلام کرد و گفت: این کمیته از سال 2010 متوقف شده بود و اینک در دوران حکومت سودانی، فضای مثبت تفاهم و همکاری حاکم است. وزیر نیروی ایران در حاشیه این کنفرانس با همتای سوری و لبنانی دیدار کرد و درباره تقویت همکاریهای مشترک در زمینه نیرو و آب گفتگو کردند. عون دیاب وزیر منابع آبی عراق گفت: این کنفرانس زمینه گفتگو درخصوص تامین سهمی عادلانه و منصفانه از آب های دجله و فرات را برای ما میسر کرد. و این یک هدف اصلی بود.

ایسنا : مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاشی مذبوحانه برای تقویت روابط، بازگرداندن نفوذ رو به زوال کشورش در منطقه “خاورمیانه” و احیای پروژه تشکیل مجدد یک جبهه منطقه‌ای سفرش را به ریاض آغاز کرده است. قرار است این سفر ادامه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باشد و پس از او هم وزیر خارجه این کشور با همین هدف راهی ریاض شود. روزنامه رای الیوم نوشت، ایالات متحده با حماقت، قلدری و کوته فکری خود کم کم متوجه شده است که عربستان، متحد سنتی نزدیک به ۸۰ سال خود را از دست داده است و اکنون پس از اینکه رهبری جوان عربستان به ایالات متحده پشت کرده، از شرق به چین و از شمال به روسیه روی آورده، روابطش را با همسایه خود ایران احیا کرده و بزرگترین برگ اخاذی آمریکا یعنی ایجاد فتنه سیاسی و دینی میان ریاض و تهران را کنار زده، واشنگتن می‌خواهد روابطش را با ریاض بازیابی کند.

الکوثر: معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: حمایت خود را از نامزدی «سلیمان فرنجیه» اعلام کرده و آماده هستیم تا برای خروج از بن بست سیاسی، دیدگاه ها را برای انتخاب رئیس جمهور لبنان به یکدیگر نزدیک کنیم. پیشتر نیز شیخ نعیم قاسم در صفحه توییتر خود نوشته بود: نامزدی که تعداد قابل توجه آرای نمایندگان را دارد، سلیمان فرنجیه است و فراکسیون‌های مخالف نیز به دنبال نامزد دیگری هستند که تا این لحظه در این خصوص به توافق نظر نرسیده اند. وی نوشت که هیچ یک از نامزدهای طرف مقابل آرای قابل توجهی ندارند.

مهر: شورای امنیت سایبری امارات اعلام کرد که این کشور در روزهای اخیر با حملات سایبری مواجه بوده و هکرها در تلاش بوده‌اند تا زیرساخت‌ها، سامانه‌های ملی دیجیتال و حوزه‌های راهبردی امارات را هدف قرار دهند اما دستگاه‌های ذیربط امارات موفق به خنثی‌سازی این حملات شده‌اند. شورای امنیت سایبری امارات، روز گذشته، در پیامی به تمام نهادهای این کشور درباره حمله احتمالی سایبری هشدار داده بود. در بیانیه روز گذشته این نهاد اماراتی آمده بود: شورای امنیت سایبری دولت امارات از همه نهادهای دولتی و خصوصی این کشور می‌خواهد که احتیاط کرده و مراقب هرگونه حمله سایبری علیه زیرساخت‌ها و دارایی‌های ملی دیجیتال باشند.

فارس: روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به دیدار احتمالی «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در بیروت با «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، نوشت که احتمال روشن شدن سرنوشت رئیس‌جمهور لبنان وجود دارد. ضمن این‌که، جنبلاط به همراه سایر نمایندگان مستقل به ویژه اهل سنت، به «نبیه بری» رئیس پارلمان و سایرین اطلاع داده‌‌ که موضع نهایی آن‌ها در خصوص نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده»، تحت تأثیر موضع عربستان خواهد بود. در چنین فضایی، قطر بار دیگر نامزدی ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را طرح می‌کند.

ایسنا: امارات تفاهم‌نامه پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان شریک گفت‌وگو را امضا کرد. پیشتر کویت نیز تفاهم‌نامه‌ای برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان شریک گفت‌وگو امضا کرده بود.

الکوثر: مناقشات سیاسی در داخل عراق درباره تغییرات آتی وزیران در دولت محمد شیاع السودانی در حال تشدید است، به‌ویژه که این تغییر همزمان با فشار آمریکا برای جایگزینی برخی وزرا به بهانه تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن است. نمایندگان چارچوب هماهنگی این مطالبات را دخالت محض در امور کشور می دانند و تاکید می کنند نباید تسلیم آن شد. نمایندگان تاکید می کنند که تغییر کابینه آتی باید مطابق با استانداردهای علمی و حرفه ای و به دور از نظارت سیاسی داخلی یا تحمیل خواسته های آمریکا باشد.

خبرگزاری صداوسیما: میزان بدهی‌های خارجی روسیه به نسبت میزان تولید ناخالص داخلی این کشور، از اواخر سال گذشته برای اولین بار در تاریخ این کشور به پایین‌ترین سطح خود رسید. بر اساس آمار‌های اداره آمار و بانک‌های ملی روسیه، میزان بدهی‌های خارجی این کشور در مقایسه با تولید ناخالص داخلی آن طی سال گذشته به میزان ده واحد درصد کاهش یافت و به ۱۶ و ۶ دهم درصد رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۲ به شمار می‌رود.

ایسنا: آکسیوس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان سعودی، امارات و هند قصد دارند در نشست روز یکشنبه خود در عربستان، درباره یک پروژه زیرساختی احتمالی گفت‌وگو کنند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عرب را با راه‌آهن به هم وصل کرده و این مسیر با خطوط کشتیرانی تا هند ادامه می‌یابد. آکسیوس به نقل از یک مقام سابق صهیونیست نیز اعلام کرد: آمریکا قصد دارد با طرح اتصال کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس به هند، با گسترش نفوذ چین در منطقه مقابله کند.

دوویچه وله: برای نخستین بار پس از پنج سال، نخست‌وزیر ژاپن به کره‌ جنوبی سفر کرده است. گمان می‌رود که هدف این دیدار افزایش همکاری‌‌های دو کشور در امور امنیتی و اقتصادی باشد. این ملاقات در حالی انجام گرفته که ایالات متحده آمریکا از هر دو کشور خواسته است که به خاطر تحریکات ناشی از کره شمالی و چین در منطقه، بیشتر با یکدیگر همکاری کنند.

ایران پرس: نتایج یک نظرسنجی دیگر درباره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، از شکست نامزد حزب حاکم در برابر اصلی ترین نامزد مخالفان حکایت دارد. تاکنون تقریبا تمامی نظرسنجی ها رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و نامزد حزب حاکم این کشور را نامزد مغلوب معرفی کرده اند و ناظران این مشکلات را دلیل چشم انداز تاریک نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پیش رو توصیف می کنند.

آناتولی: موسس شرکت امنیتی «واگنر» روسیه اعلام کرد که برای واگذاری کنترل باخموت به یگان‌های چچنی از کرملین درخواست مجوز کرده است. وی تصریح کرد که پتانسیل نیروهای واگنر برای درگیری در باخموت در 10 می به پایان خواهد رسید و بدین دلیل با رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچنستان وابسته به روسیه تماس گرفته است تا از وی بپرسد که آیا تمایلی دارند کنترل باخموت را از نیروهای واگنر بگیرند یا نه؟ پریگوژین از قدیروف به‌خاطر موافقت او برای تصاحب مواضع واگنر در باخموت تشکر کرده و با بیان اینکه برای تسلط کامل نیروهای روسیه بر باخموت، 2 کیلومتر باقی مانده است، گفت: باخموت بدون شک توسط یگان احمد تصرف خواهد شد.

ایسنا: دادستان اسرائیل از وجود طرحی برای توافق با نتانیاهو درباره پرونده فساد او خبر داد که شامل کناره‌گیری دائمی از حیات سیاسی در ازای نرفتنش به زندان می‌شود. «گالی بهاراو میارا» دادستان اسرائیل، طی اظهاراتی تأکید کرد که اگر نتانیاهو به اتهاماتش اعتراف کند، دادستانی از به زندان انداختن او منصرف خواهد شد. اعتراف نتانیاهو به معنای محکومیت او به اتهام خیانت در امانت است که عملا به معنای پایان فوری حیات سیاسی او خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *