جدیدترین مطالب

لغو دیدار اردوغان و بایدن

وبگاه روزنامه قرار نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

دستبند زدن بر دست‌های علم

دنی شاو، استاد دانشگاه کلمبیا، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعیِ ایکس از رویکرد رسانه‌های آمریکا به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین انتقاد کرد.

سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا

تظاهرات دانشجویان در آمریکا علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دانشگاه‌های کارولینای شمالی و آریزونا نیز کشیده شد.

Loading

أحدث المقالات

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

رئیس جمهور: ایران تحریم ناپذیر است

رئیس جمهور گفت: ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریم ها در این کشور با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید….

لغو دیدار اردوغان و بایدن

وبگاه روزنامه قرار نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

کنعانی: ایران تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی دفاعی و نظامی تبدیل کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه ایران را محکوم کرد.

Loading

رسانه ها؛ اتحادیه اروپا به دنبال رویکرد جدید در سیاست خارجی و …

۱۴۰۲/۰۲/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: آغاز آتش بس سه روزه در سودان، ادامه سرقت نفت سوریه به دست نظامیان آمریکایی، سفر فرمانده ارتش پاکستان به چین با هدف تعمیق همکاری‌ها، اعلام نامزدی جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیشترین افزایش بودجه نظامی اروپا در 30 سال گذشته، تاکید ترکیه بر عدم همراهی با غرب در تحریم روسیه، خروج گوایدو از ونزوئلا، کلیدخوردن طرح خرید مشترک گاز از سوی اتحادیه اروپا، ونزوئلا و روسیه در مدار تحکیم یک اتحاد راهبردی، امضا توافقنامه همکاری دفاعی میان آذربایجان و گرجستان، نشست وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مسکو، تاکید رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر ضرورت توقف کمک‌های امنیتی به باکو، روی خشمگین مسکو به تل‌آویو، طراحی ترور فرماندهان واگنر توسط آمریکا، اتحادیه اروپا به دنبال رویکرد جدید درسیاست خارجی، دستگیری ۱۱۰ سیاستمدار و وکیل و روزنامه‌نگار در ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، تاکید ترکیه براینکه قصد خروج از شمال سوریه را ندارد، ترکیه آمریکا را متهم به تلاش برای ایجاد کشوری «تروریستی» در مرزهایش کرد، و درخواست نتانیاهو از هیئت کنگره آمریکا برای فشار بر کشورهای عربی جهت سازش، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: روزنامه رأی الیوم، از مخالفت روسیه با درخواست تل‌آویو برای به تاخیر انداختن نشست شورای امنیت درباره سیاست‌های اشغالگران علیه فلسطینی‌ها و مجازات تل‌آویو برای دخالتش در جنگ اوکراین نوشت. «رژیم صهیونیستی یک سیلی محکم و کوبنده از روسیه در سازمان ملل دریافت کرد. اقدامی که به تصمیم گیرندگان در تل آویو گوشزد کرد که مسکو فراموش نمی‌کند و مصمم است تل آویو را به دلیل دخالت در جنگ اوکراین مجازات کند. به ویژه که گزارش‌های اسرائیلی اخیراً تأیید کرده  که این رژیم اقدام به ارائه سلاح‌های پیشرفته به کی‌یف برای مبارزه با ارتش روسیه می‌کند».

ایسنا: روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، مقام‌های آمریکایی ترور فرماندهان وابسته به شرکت نظامی خصوصی واگنر روسیه را با هدف مهار نفوذ فزاینده این شرکت در آفریقا در نظر دارند.

الکوثر: آتش بس سه روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، زیر فشار آمریکا از امروز سه شنبه آغاز شد. بلینکن در بیانیه ای تصریح کرد به دنبال مذاکرات فشرده در 48 ساعت اخیر، نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با اجرای توقف درگیری و آتش بس در تمام سودان از نیمه شب 24 آوریل و به مدت 72 ساعت موافقت کردند. بلینکن ادعا کرد کشورش به همراه متحدان تلاش می کند کمیته ای را تشکیل دهد که برای آتش بس دائمی در سودان مذاکره کنند. با این حال، درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خارطوم چند ساعت پس از موافقت دو طرف با آتش‌بس ۷۲ ساعته، از سرگرفته شده است.

مهر: وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد اگر این کشور در تحریم روسیه مشارکت کند، غرب خسارات ناشی از آن را به آنکارا نمی‌پردازد. وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور تمایلی به همراهی غرب در تحریم روسیه ندارد.

ایران پرس: فرمانده ارتش پاکستان با هدف تعمیق همکاری‌های دوجانبه نظامی و دفاعی با چین برای انجام سفر چهار روزه به پکن رفت.

فارس: وزیر دفاع روسیه در نشست با همتایان ایرانی، سوری و ترکیه‌ای خود در مسکو، درباره تقویت امنیت سوریه و مبارزه با تروریسم رایزنی کرد. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در این نشست بر تمایل خود برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و افزایش تلاش‌ها جهت بازگشت آوارگان به وطن خود تاکید کردند».

ایسنا : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، این اتحادیه در حال برنامه‌ریزی برای برقراری روابط با کشورهای دیگر بر اساس موضعشان در قبال روسیه و چین است. او درباره لزوم مقابله با “روایت روسیه” در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین صحبت کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین “پیشنهادات صلح” مطرح شده از سوی چین و برزیل برای صلح در اوکراین را مردود دانسته و مدعی شد که آنها “متجاوز و قربانی را در یک سطح قرار می‌دهند.”

الکوثر : نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه به سرقت نفت این کشور و به فروش رساندن آن با کمک نیروهای «قسد» ادامه می دهند. نیروهای جدایی طلب قسد که تحت فرمان آمریکا هستند، کاروانی متشکل از 43 تانکر حامل نفت سرقت شده سوریه را از میدان های نفتی در منطقه الجزیره سوریه تا عبور از گذرگاه مرزی غیرقانونی «المحمودیه» در استان الحسکه اسکورت کردند. همچنین 40 دستگاه تانکر دیگر حامل نفت سوریه از طریق گذرگاه غیرقانونی «ولید» از الیعربیه به منطقه کردستان عراق منتقل شد.

یورونیوز : جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد می‌شود. آقای بایدن در پیامی ویدیویی با اعلام برنامه‌های خود برای دور دوم ریاست جمهوری گفت: «این لحظه ماست. بیایید کار را تمام کنیم، می‌دانم که می‌توانیم.» نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان دموکرات ترجیح می‌دهند او دیگر نامزد نشود.

مهر: «خوان گوایدو» سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا، که چهار سال پیش خود را رئیس‌جمهور این کشور معرفی کرد، امروز سه شنبه این کشور را ترک کرده است. رسانه‌های اسپانیایی در این باره گزارش دادند که پس از انتشارشایعاتی مبنی بر دستگیری ادعایی وی، گوایدو در حالت آماده باش کامل قرار داشت. رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا همچنین مدعی شده که دولت کاراکاس وی را از کشور تبعید کرده است.

ایسنا : وزیر خارجه ترکیه گفت: تنها زمانی می‌توانیم از شمال سوریه خارج شویم که امنیت برقرار شود و ثبات کامل به آن مناطق بازگردد. چاووش‌اوغلو گفت: طمعی به گرفتن بخشی از اراضی سوریه را نداریم و تنها زمانی می‌توانیم از شمال سوریه خارج شویم که امنیت برقرار شود و ثبات کامل به آن مناطق بازگردد.

رادیوچین : یک اندیشکده سوئدی به نام «پژوهشگاه‌ بین‌المللی صلح استکهلم»،4 اردیبهشت، گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی جهان در سال 2022 رکورد جدیدی را از خود بر جای گذاشت و در این میان بودجه‌ نظامی اروپا در مقایسه با سال 2021 میلادی 13 درصد افزایش یافته و حداقل در طول 30 سال گذشته بیشترین میزان افزایش را داشته است. بنا به داده‌های منتشر شده از سوی این اندیشکده سوئدی، محاسبه ارزش واقعی بودجه‌های نظامی نشان می‌دهد که بودجه نظامی جهان برای هشتمین سال متوالی در سال 2022 افزایش یافته و در مجموع به 2.24 تریلیون دلار رسیده است که افزایش 3.7 درصدی را نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد.

مهر: اتحادیه اروپا برای اطمینان از تامین سوخت کشورهای عضو خود، طرح جدیدی را ارائه کرده است. اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه طرحی را راه‌اندازی کرد که بر مبنای آن شرکت‌های اروپایی می‌توانند سفارش‌های خرید مشترک گاز را ارائه کنند. این طرح به منظور اطمینان از داشتن سوخت کافی برای کشورهای اروپایی و جلوگیری از تکرار بی‌سابقه قیمت‌های انرژی در سال گذشته میلادی ارائه شد.

ایسنا : وزیر کشور ترکیه با اشاره به حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کُرد، آمریکا را به تلاش برای ایجاد یک کشور «تروریستی» در مرزهای ترکیه با سوریه متهم کرد.

ایرنا: وزیر امور خارجه ونزوئلا از نتایج سفر هفته گذشته “سرگئی لاوروف” همتای روس خود به کشورش بسیار تمجید کرد. وی تصریح کرد: کشورهای ما از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱۸۸ توافقنامه امضا کرده اند و ۱۶ جلسه کمیسیون عالی بین ونزوئلا و روسیه برگزار شده است.

تی. آر.تی: کشورهای آذربایجان و گرجستان توافقنامه همکاری دفاعی امضا کردند. وزیر دفاع گرجستان پیش از امضای این توافقنامه درباره آخرین وضعیت امنیتی منطقه قفقاز، همکاری در حوزه آموزش‌های نظامی و همکاری نظامی و دفاعی سه جانبه میان آذربایجان، ترکیه و گرجستان نیز رایزنی کردند.

ایسنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از هیئت کنگره آمریکا خواست فشارها بر کشورهای عربی را برای توسعه توافقنامه‌های ابراهیم افزایش دهد. در حالی که حمایت دموکرات‌ها از رژیم صهیونیستی کاهش پیدا کرده و سودان به عنوان یکی از کشورهای عربی عضو توافق‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به توافق‌های ابراهیمی دچار آشوب شده، جفریز، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حمایت از این توافق‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند.

فارس: باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جمهوری آذربایجان را تهدید به قطع کمک‌های امنیتی کرد. سناتور منندز در پیامی توییتری به مناسبت سالروز نسل کشی ارامنه گفت، در این روز بزرگداشت نسل کشی ارامنه را که توسط امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، گرامی می‌داریم. وی با حمایت از پیام روز دوشنبه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در زمینه ماجرای نسل کشی آن‌ها توسط عثمانی گفت: «ما کنار جامعه ارامنه در سراسر جهان، توجه خود را به قره باغ کوهستانی معطوف می‌کنیم. من ایجاد ایست بازرسی مسیر لاچین را که تهدیدی برای تشدید بحران انسانی ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی است، محکوم می‌کنم .» منندز در خاتمه گفت:«زمان توقف کمک‌های امنیتی به باکو فرا رسیده است.»

ایسنا : منابع امنیتی ترکیه از دستگیری ۱۱۰ تن به اتهام ارتباط با شبه نظامیان کرد خبر دادند؛ سیاستمداران، وکلا و روزنامه‌نگاران در میان دستگیر شدگان هستند. این عملیات کمتر از سه هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری اجرایی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *