جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

بایدن در تماس با نتانیاهو با عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالفت کرد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا یک‌شنبه نهم اردیبهشت، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ،بر «موضع شفاف» خود درباره عملیات برنامه‌ریزی شده اسرائیل برای حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه اردن: نتانیاهو صلح نمی‌خواهد

وزیر امور خارجه اردن امروز (دوشنبه) در سخنانی در دیدار با همتای فرانسوی خود در ریاض گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ است و خواستار صلح نیست.

پاشنه آشیل کمپین انتخاباتی بایدن از دیدگاه شبکه آمریکایی

تهران- ایرنا- شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» با بررسی شرایط و دیدگاه‌ رای‌دهندگان ایالت‌های کلیدی میشیگان، ‌ویسکانسین و پنسیلوانیا در ۲ دوره انتخاباتی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، شرایط بد اقتصادی ایالات متحده را از دلایل مهم جا ماندن «جو بایدن» از رقیب خود «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌ها ارزیابی کرد.

Loading

رسانه ها؛ تلاش شانگهای برای تدوین نقشه راه دلارزدایی و …

۱۴۰۲/۰۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : اعتراف ژنرال آمریکایی به توانمندی ارتش روسیه در اوکراین، ادعای آمریکا درباره توقیف یک نفتکش توسط سپاه پاسداران، برنامه‌ تقابلی چین در برابر راهبردهای محدودیت‌ساز امریکا، آغاز انتخابات برای شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج، شرکت اردوغان و پوتین در مراسم تحویل سوخت هسته ای به نیروگاه هسته ای آک کویو، هماهنگی جهاد اسلامی و حزب‌الله برای پاسخ به ترور فرماندهان مقاومت، سیطره نیرو‌های روسی بر ۵۰% خاک شهر مارینکا، تلاش شانگهای برای تدوین نقشه راه دلارزدایی، افشاگری درباره سقوط قذافی با شکسته شدن سکوت جاسوس پیشین فرانسه، برگزاری نشست مسکو درباره سوریه پس از انتخابات ترکیه، خط و نشان روسیه برای لهستان، حذف دلار از واردات آرژانتین از چین، اذعان اسرائیل به ناتوانی در مهار موشک‌ها، موافقت اولیه فرمانده ارتش سودان با تمدید آتش‌بس و مذاکره در جوبا، ادعاب ناتو درباره ارسال ۹۸ درصد از خودروهای جنگی وعده داده شده به اوکراین، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: در حالیکه گزارش‌های زیادی از سوی رسانه‌های غربی در خصوص تلفات سنگین نظامیان روسیه در جنگ اوکراین منتشر می‌شود، یک فرمانده نظامی ارشد ایالات متحده در اروپا روز گذشته (چهارشنبه) به نمایندگان کنگره گفت که روسیه مهمات بسیار زیادی در زرادخانه‌های خود دارد. ژنرال «کریستوفر کاولی» فرمانده فرماندهی آمریکا در اروپا به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: «نیروی زمینی روسیه تاحدودی با این درگیری دچار انحطاط شده است با این‌حال امروز بزرگ‌تر از زمان آغاز این درگیری است».

مهر: سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که نشست چهارجانبه مسکو درباره سوریه با حضور کشورهای روسیه، ایران، ترکیه و سوریه، پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار خواهد شد. کالین همچنین تاکید کرد که روند نشست چهارجانبه مسکو باید بدون پیش‌شرط ادامه یابد.

خبرگزاری صدا و سیما: دبیرکل سازمان همکاری شانگهای ، ژانگ مینگ گفت کارهایی شروع شده است تا سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های مالی افزایش یابد. با این حال، مسئله پذیرش یک واحد پولی خاص سازمان همکاری شانگهای هنوز در سطح رسمی مطرح نشده است. ژانگ مینگ بر این باور است که منافع ژئوپلیتیک سازمان همکاری شانگهای و سازمان «آ سه آن» بسیار نزدیک است که تصویب سریع یادداشت تفاهم میان آنها در شرایطی که تنها یک سال از تأسیس سازمان همکاری شانگهای می گذشت، این مسئله را نشان می دهد.

ایرنا: نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی  اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه نام این کشتی را”ادونتیج سوییت” اعلام و ادعا کرد: این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک ارسال کرده است.  اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

تسنیم : «وانگ شوون»، معاون وزیر بازرگانی چین روز یکشنبه 23 آوریل 2023 در جریان یک کنفرانس خبری در پکن اعلام کرد، که چین هم تمایل و هم توانایی پیوستن به توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت فرا اقیانوس آرام موسوم به (CPTPP) را دارد و در حال مطالعه شرایط، هزینه‌ها و مزایای پیوستن به این پیمان است.

ایسنا : در حالی که مقاومت غزه آزمایش موشکی دیگری را انجام داد، یک مقام عالی رتبه رژیم صهیونیستی به ناتوانی این رژیم در مهار غزه و یافتن راه‌حلی فوری برای این موشک‌ها اذعان کرد. مقاومت غزه در طول چند هفته گذشته چندین آزمایش موشکی انجام داده که رژیم اشغالگر نیز آنها را رصد کرد، در یکی از این آزمایش‌ها، سامانه موسوم به “گنبد آهنین” یک فروند پهپاد مقاومت فلسطین را هدف قرار داد و پس از آن مدعی شد که “این پهپاد در حال نزدیک شدن به مرزهایش بوده است”.

اسپوتنیک : 27 آوریل مراسم بارگیری سوخت هسته‌ای در اولین واحد نیروگاهی برگزار می‌شود و پس از آن نیروگاه هسته‌ای وضعیت “تاسیسات هسته‌ای” را دریافت می‌کند. اردوغان و پوتین از طریق تماس ویدئویی در مراسم تحویل سوخت هسته ای به نیروگاه هسته ای آک کویو شرکت می کنند. رئیس جمهور روسیه از نیروگاه آک کویو به عنوان مهم ترین پروژه روسیه و ترکیه نام برد که امکان توسعه روابط اقتصادی و همسایگی کشورها را فراهم می کند.

ایران پرس: به دنبال تهدیدهای مکرر صهیونیست‌ها برای در پیش گرفتن سیاست ترور فرماندهان مقاومت فلسطین درپی شکست‌های میدانی ارتش رژیم صهیونیستی، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از هماهنگی این جنبش و حزب الله لبنان برای پاسخ به رژیم اشغالگر در صورت مرتکب شدن چنین حماقتی خبر داد.

مهر : پس از آنکه لهستان وجوه مالی مربوط به سفارت روسیه در بانک‌های لهستانی را توقیف و مصادره کرد، روسیه با این مسئله با خشم واکنش نشان داده است. در همین ارتباط نیز «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به ریانووستی گفت که ورشو باید منتظر پاسخ مسکو پس از تصمیم دفتر دادستانی برای ضبط پول از حساب‌های سفارت و نماینده بازرگانی روسیه باشد.

تسنیم: انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین انتخابات پارلمانی این کشور از امروز پنجشنبه برای شهروندان خارج از ترکیه، دروازه های گمرکی و نمایندگان ترکیه در خارج از این کشور از امروز ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شده و به صورت 24 ساعته ادامه خواهد داشت.

ایسنا: دبیرکل ناتو اعلام کرد، متحدان ناتو در حال حاضر ۹۸ درصد از خودروهای جنگی وعده داده شده به اوکراین از جمله ۲۳۰ تانک را ارسال کرده‌اند. وی افزود: به طور کلی ۱۵۵۰ خودرو زرهی و ۲۳۰ تانک به کی‌یف ارسال شده‌اند. استولتنبرگ تصریح کرد: این به معنای ۱۵۵۰ خودروی زرهی، ۲۳۰ تانک و دیگر تجهیزات از جمله مقدار زیادی مهمات است. به طور کلی ما بیش از ۹ تیپ زرهی جدید اوکراین را آموزش داده و آنها را تجهیز کرده‌ایم. وی همچنین تاکید کرد، “بهترین راه” برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای این جنگ “که در آن اوکراین به عنوان یک کشور مستقل حضور دارد”، تامین کمک‌های نظامی است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس موقت جمهوری خلق دونتسک، از سیطره نیرو‌های روسیه بر پنجاه درصد از شهر «مارینکا» در جنوب غربی دونتسک خبر داد.

یورونیوز: ژان فرانسوا لویلیه، مامور مخفی پیشین فرانسه که مدت ۲۵ سال در خدمت سرویس اطلاعاتی این کشور بود، کتابی با نام «مرد طرابلس» نوشته که قرار است هفته آینده (سوم ماه مه) منتشر شود. او در این کتاب به افشاگری‌های بسیاری درباره ماموریت‌هایش، از جمله درباره فعالیت‌های ۳ ساله‌اش در لیبی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی پرداخته است و زیربنای سیاست خارجی فرانسه را در منطقه‌ای استراتژیک که مسائل ژئوپلیتیکی متعددی دارد، آشکار می‌کند.

ایسنا: ارتش سودان موافقت اولیه خود را با طرح پیشنهادی سازمان “ایگاد” برای اعزام نماینده به جوبا، پایتخت سودان جوبی جهت مذاکره درباره تمدید آتش‌بس اعلام کرد. ارتش سودان در ساعات پایانی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، فرمانده این ارتش موافقت اولیه خود را با طرح پیشنهادی سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) برای تمدید آتش‌بس به مدت ۷۲ ساعت دیگر و نیز اعزام یک نماینده نظامی به جوبا، پایتخت سودان جنوبی برای انجام مذاکرات اعلام کرد. پیش از این ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان درباره آتش‌بسی سه روزه که در ساعات پایانی امروز پنج‌شنبه به پایان می‌رسید، توافق کرده بودند اما به آن پایبند نبودند

مهر: آرژانتین موفق شده است که در مبادلات خود با چین، دلار را کنار بگذارد و بر اساس توافق با چین، بعد از این تسویه حساب واردات آرژانتین از چین به یوان پرداخت خواهد شد. این خبر را «سرجیو ماسا»، وزیر اقتصاد آرژانتین اعلام کرده و گفته است تغییر پرداخت‌ها از دلار به یوان در تجارت با چین آزادی عمل بیشتری برای آرژانتین فراهم خواهد کرد و ذخایر را تقویت خواهد می‌کند. این وزیر آرژانتینی در توئیتر نوشت: «به همراه زو شیائولی، سفیر [چین] و کارآفرینان، ما در حال شروع یک مبادله با چین هستیم که به ما امکان می‌دهد هزینه واردات از این کشور را به یوان پرداخت کنیم، بنابراین در آوریل ۱.۰۴ میلیارد دلار و از ماه می ۷۹۰ میلیون دلار با یوآن جایگزین خواهد شد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *