جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش ها در سودان و…

۱۴۰۲/۰۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه درگیری‌ها در سودان و واکنش ها، توافق وزرای خارجه آمریکا، عربستان و امارات درباره لزوم توقف درگیری‌ها در سودان، مخالفت اتحادیه آفریقا با هر گونه مداخله خارجی در سودان، برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات خارطوم، رایزنی وزرای خارجه گروه ۷ در ژاپن، توافق وزیران خارجه گروه ۷ با مخالفت با تغییر وضعیت موجود توسط چین، دیدار پوتین  و وزیر دفاع چین در کرملین، سفر دوره ای لاوروف به آمریکای لاتین، طرح «دلارزدایی» رئیس جمهور برزیل، بازگشت اروپا به «پیشا وستفالی»، پرتاب اولین ماهواره بومی ترکیه به فضا، اتمام روند تبادل اسرا با حوثی‌های یمن، سفر وزیر امور خارجه اوکراین به عراق، افزایش اختلافات  در حزب جمهوریخواه در واکنش به اسناد افشا شده ، انتشار اسناد تجارت برده خاندان سلطنتی انگلیس در آفریقا و خداحافظی هفت کشور برتر صنعتی جهان  با سوخت های فسیلی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار کشته‌های درگیری‌های سودان تا امروز به ۸۳ نفر و تعداد زخمی‌ها به یک هزار و ۱۲۶ تن افزایش یافته است. اختلافات میان عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح سودان و محمد حمدان دقلو رئیس نیروهای پشتیبانی سریع موجب درگیری‌های مسلحانه در شهر مروه و خارطوم شده است. البرهان رئیس شورای حاکمیت انتقالی و دقلو معاون در این شوراست. پس از آنکه درگیری‌ها از روز شنبه شروع شد، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا درباره مداخله خارجی در امور سودان و پیچیده شدن اوضاع این کشور هشدار داد. این در حالی است که درگیری‌ها در سودان همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که کدام طرف دست برتر را در این درگیری دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزرای خارجه آمریکا، عربستان و امارات بر لزوم توقف فوری و بدون پیش‌شرط درگیری‌های جاری در سودان تاکید کردند.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: آمریکا، امارات و عربستان توافق کردند که طرف‌های درگیر در سودان باید فورا و بدون هیچ پیش‌شرطی درگیری‌ها در این کشور را متوقف کنند. بلینکن تاکید کرد: درگیری میان نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع، تلاش‌های انجام شده برای ازسرگیری گذار دموکراتیک در سودان را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری فارس:  شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا بر مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در سودان تأکید کرد. شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا روز یکشنبه در نشستی تحولات سودان را بررسی کرد. خبرگزاری رویترز گزارش کرد که شورای مذکور در پایان نشست خود بر مخالفت خود با هر گونه مداخله خارجی در سودان تأکید کرده و افزود که هر گونه دخالت خارجی در این کشور، اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

ایران پرس:  شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی درباره تحولات سودان برگزار می‌کند. پیش تر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها در سودان و نیز کشورهای منطقه خواست برای بازگشت آرامش به این کشور کمک کنند. همچنین ولکر پرتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان و رئیس مأموریت کمک به انتقال در سودان (UNITAMS) روز شنبه به وقت محلی درگیری‌ها در سودان را محکوم کرد. کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز در پی درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع از طرف‌های سودانی خواست تا تخریب کشور را متوقف کنند و به مذاکرات بازگردند.

خبرگزاری ایلنا:  ایران از محورهای رایزنی وزرای خارجه گروه ۷ در ژاپن است. بررسی اقدام‌های نظامی روسیه در اوکراین، رویکرد چین در قبال تایوان، آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و تحولات اخیر در سودان از دیگر محورهای این گفت‌وگوها است. مذاکرات وزرای خارجه گروه هفت امروز -دوشنبه- آغاز می‌شود.

ان. اچ.کی ژاپن:  وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ درباره روابط با چین مذاکره کرده‌اند. آنها با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت کنونی با توسل به زور مخالفت کردند و دوباره اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را تاکید کردند. این نشست در سطح وزیران خارجه روز یکشنبه در شهر کاروئیزاوا در استان ناگانو در مرکز ژاپن آغاز شد. در روز اول در حین صرف شام هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن به همراه همتایانش بیش از دو ساعت درباره اوضاع منطقه اقیانوس های هند و آرام، از جمله چین گفتگو کردند. وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ همچنین پرتاب‌های مکرر بی‌سابقه موشک توسط کره‌شمالی که به روش‌های بی‌سابقه‌ای انجام می‌شود را به شدت محکوم کردند.

خبرگزاری مهر :  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «لی شانگفو» وزیر دفاع چین در کرملین دیدار و رایزنی کردند. ولادیمیر پوتین در دیدار با لی شانگفو خطاب به وی گفت: در تمامی جهات از جمله در بخش‌های نظامی توسعه خوبی در جریان است. روسیه و چین به طور فعال از طریق بخش‌های نظامی خود همکاری می‌ کنند و به طور منظم با یکدیگر در تبادل اطلاعات هستند. وزیر دفاع چین هم در این دیدار گفت: همکاری بین فدراسیون روسیه و چین به خوبی در حال توسعه است که این سهم بزرگی در توسعه امنیت جهانی دارد.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف روز دوشنبه سفر دوره ای به چهار کشور آمریکای لاتین را آغاز خواهد کرد.به گفته وزارت امور خارجه روسیه، سفر سرگئی لاوروف، از ۱۷ تا ۲۱ آوریل (۲۸ فروردین تا اول اردیبهشت) ابتدا از برزیل آغاز می شود و سپس به کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه خواهد رفت. وزیرخارجه در این سفر برنامه گسترده ای خواهد داشت که شامل دیدار با رهبران این کشورها و گفت و گو با وزرای خارجه خواهد بود.هدف اصلی سفر لاوروف تقویت همکاری های دوجانبه سودمند بین کشورها در زمینه های سیاسی، تجاری و اقتصادی، آموزشی، بشردوستانه، فرهنگی است.همچنین قرار است این گفت وگوها روی موضوعات تقویت چارچوب حقوقی جهان کنونی متمرکز شود که بر اساس منشور سازمان ملل متحد است.

رادیو چین:  رئیس جمهور برزیل در گفتگوی اختصاصی با رادیو و تلویزیون مرکزی چین بار دیگر گفت : کشورهای بزرگی مانند چین و برزیل نیازی به تجارت بر اساس دلار آمریکا ندارند؛ دو کشور می‌توانند به طور کامل یک سیستم ارزی واحد ایجاد کنند و از ارزهای خود برای تسویه حساب استفاده کنند. دولت برزیل در پایان ماه مارس، اعلام کرد که برزیل با چین به توافق رسیده تا تسویه حساب‌های تجاری را با ارزهای دو کشور انجام دهد. بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده در سفر لولا به چین، چین و برزیل درباره تعمیق گفتگوهای اقتصادی و مالی، تقویت تجارت با ارزهای خود و ارتقای همکاری در زمینه تامین مالی پایدار توافق کردند. «دلارزدایی» اخیراً به موضوعی داغ در افکار عمومی بین‌المللی تبدیل شده است و عجیب نیست که برزیل به رهبری آقای لولا در خط مقدم کشورهای «دلارزدایی» قرار دارد چرا که این کشور آمریکای جنوبی یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از ایالات متحده دیده است.

خبرگزاری تسنیم: نشریه‌ی معتبر «فایننشیال تایمز» در گزارشی، نسبت به افزایش اختلافات و تنش‌ها بین پاریس و برلین هشدار داده و این مساله را یکی از بدترین اخبار برای اتحادیه اروپا نامیده است.یکی از رویدادهایی که در دوران پس از جنگ جهانی دوم، شاکله‌ی اتحاد اروپا را شکل داد و مانع از درگیری‌های مجدد در قاره‌ سبز شد، همکاری دو کشور آلمان و فرانسه به عنوان قدرت‌های اصلی اروپای غربی بود؛ موضوعی که حالا به شدت دچار آسیب شده و همین مساله، نگرانی‌های زیادی را در میان اندیشمندان و سیاستمداران اروپایی ایجاد کرده است.

آناتولی  ترکیه: ترکیه اولین ماهواره ملی دیده‌بانی با وضوح بالا را از پایگاه وندنبرگ در کالیفرنیا آمریکا به فضا پرتاب شد. امیر سردار ارس، مدیر پروژه این ماهواره دیده‌بانی و تیمش عملیات پرتاب را در پایگاه واندنبرگ هماهنگ کرده و همزمان برنامه‌ای در ایستگاه ردیابی زمینی موسسه تحقیقات فناوری های فضایی توبیتاک در ترکیه برگزار شد. برنامه پرتاب ماهواره IMECE که به دلیل شرایط جوی 3 بار به تعویق افتاده بود، امروز با شرکت خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و پروفسور حسن ماندال، رئیس توبیتاک انجام شد.  پروژه ساخت ماهواره İMECE از سال 2017 توسط موسسه تحقیقات فناوری‌های فضایی توبیتاک (TÜBİTAK UZAY) آغاز شده و توسعه یافته است.این ماهواره که وابستگی ترکیه به خارج از کشور در فناوری ماهواره‌ای را کاهش می‌دهد، 21 فوریه به پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ منتقل شد. کابین انتقال آن نیز توسط شرکت نورس با امکانات کاملا داخلی و ملی ساخته شد.

تی .آر.تی ترکیه: ماجد فضائل، عضو کمیته مذاکره‌کننده دولت یمن اعلام کرد: با آزادی حدود 900 اسیر از دو طرف روند تبادل اسرا با حوثی‌ها به طور کامل به پایان رسید.  وی افزود که در سومین مرحله روند تبادل اسرا امروز 196 اسیر تبادل شدند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیشتر اعلام کرد که امروز مرحله سوم تبادل اسرا میان دولت یمن و حوثی‌ها آغاز شده و در چارچوب آن 90 اسیر وارد صنعا و مارب شدند.این در حالی است که طی دو روز گذشته حدود 700 اسیر از دو طرف از جمله 16 اسیر سعودی و 3 اسیر سودانی آزاد شده‌اند.

یورونیوز:  دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین برای نخستین بار پس از تهاجم نظامی روسیه و آغاز جنگ در کشورش به عراق سفر می کند. مقامات عراقی با تایید این خبر اعلام کردند که وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در همین راستا وارد بغداد خواهد شد. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که دمیترو کوله‌با قرار است روز در این سفر با فواد حسین، همتای عراقی خود و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کند.

العالم فارسی: دفاع یک نماینده جمهوریخواه از جک تیشیرا، عامل افشای مجموعه اسناد محرمانه پنتاگون به فضای مجازی در روزهای اخیر به اختلاف در داخل این حزب دامن زده است.دفاع «مارجری تیلور گرین»، نماینده جمهوریخواه ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا از «جک تیشیرا»، عضو 21 ساله گارد ملی آمریکا که مجموعه اسناد اطلاعاتی این کشور را در اینترنت افشا کرد، به اختلافات در داخل این حزب دامن زده و با واکنش منفی «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه مواجه شد. لیندسی گراهام روز یکشنبه به تیلور گرین که به عنوان یک چهره راست افراطی شهرت یافته از بابت دفاع از افشاگری جک تیشیرا که روز پنجشنبه توسط ماموران اف.بی.آی دستگیر شد هشدار داد.بسیاری از این اسناد حاوی اطلاعات و جزئیاتی درباره توانمندی‌های نظامی روسیه و اوکراین و اطلاعات مربوط به خاور میانه و آسیا بودند.

خبرگزاری صدا و سیما: ارتباط خاندان سلطنتی انگلیس با تجارت برده داری با انتشار اسناد تاریخی بر ملا شد. چارلز، پادشاه انگلیس اجازه تحقیق درباره ارتباط تاریخی خاندان سلطنتی انگلیس با برده داری در دوران استعماری را صادر کرده است. این بیانیه پس از انتشار اسناد دیده نشده‌ای صادر شد که نشانگر انتقال یک هزار پوند از یک شرکت آفریقایی فعال در برده داری به ویلیام سوم پادشاه انگلیس در قرن هفدهم است. گروهی از روزنامه نگاران انگلیسی از چارلز، پادشاه انگلیس خواسته اند به دلیل ارتباط خاندان سلطنتی با برده داری عذرخواهی کند.

دویچه وله: وزیران انرژی و محیط زیست هفت کشور برتر صنعتی جهان در نشست خود در ژاپن بر سر گسترش قابل توجه استفاده از انرژی‌ بادی تا سال ۲۰۳۰ به توافق رسیدند. همچنین توافق شده که تولید برق از انرژی خورشیدی نیز افزایش یابد. گروه هفت که شامل هفت کشور صنعتی پیشرو در جهان است در نشست خود در شهر ساپورو در شمال ژاپن توانست بر سر اهدافی در مسیر گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به توافق برسد. مطابق سند پایانی این نشست، وزیران محیط زیست و انرژی آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا بر سر گرفتن اهدافی مشخص جهت گسترش انرژی خورشیدی و بادی توافق کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *