جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

مونولوگ| اعتراضات ضداسرائیلی در غرب، فروپاشی تابوی یهودستیزی

یک کارشناس روابط بین الملل در ویدئویی تحلیلی برای خبرگزاری تسنیم اظهار داشت اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در غرب نشان دهنده عمق تضاد دولت ها و ملت ها و همچنین پایانی بر اتهام یهودستیز بودن جنبش‌های ضداسرائیلی است.

دستگیری ۳۰۰ نفر در دانشگاههای کلمبیا و نیویورک؛ نسبت دادن اعتراضات به غیردانشجویان

نیویورک – ایرنا- رئیس گشت پلیس نیویورک در پی یورش شب گذشته به دانشجویان در دانشگاه های نیویورک به ویژه دانشگاه کلمبیا و برخورد خشونت آمیز با دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل اعلام کرد: حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و سیتی کالج نیویورک دستگیر شده اند.

Loading

رسانه‌ها؛ تاکید چین بر تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان و…

۱۴۰۲/۰۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیشنهاد چهار ماده‌ای چین در نشست همسایگان افغانستان، استقبال پکن از نقش روسیه در حل مساله افغانستان، نگرانی آمریکا و اروپا از تصمیمات چین برای توسعه هوش مصنوعی، آمریکا به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با پهپادهای ایران، برگزاری بزرگترین رزمایش مشترک فیلیپین و آمریکا پس از مانور نظامی چین، درخواست شی جین پینگ از نیروهای مسلح برای تقویت آمادگی نظامی، آزمایش موفقیت آمیز موشک ضدبالستیک چین، ترور نافرجام نخست وزیر ژاپن،اعلام نامزدی بایدن برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، تلاش کنگره برای محدودیت اختیار رئیس‌جمهور در استفاده از تسلیحات هسته‌ای، کمک جدید اتحادیه اروپا و انگلیس به اوکراین، هشدار شدیداللحن نخست وزیر سابق روسیه به ناتو، امضای قانون اصلاحات قانون جنجال بازنشستگی از سوی مکرون، بیانیه مشورتی شورای همکاری خلیج فارس درباره سوریه، اعلام استخراج  گاز طبیعی  ترکیه در دریای سیاه، تکذیب عقب نشینی  ترکیه از سوریه و گام دیگر بشر برای کشف حیات در کیهان و ارسال کاوشگر «جویس» آژانس فضایی اروپا به سیاره مشتری از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  کین گانگ، وزیر امور خارجه چین طی سخنانی در چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر «سمرقند» ازبکستان، پیشنهاد چهار ماده‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان را مطرح کرد. گانگ ضمن ابراز نگرانی پکن در مورد عناصر تروریستی در افغانستان و تهدید امنیتی برای کشورهای منطقه گفت: ما در زمینه مبارزه با تروریسم، کنترل مواد مخدر و پناهجویان، تقویت کنترول مرزی، و افزایش توانایی‌های ضد تروریسم برای مهار جریان‌های تروریستی فرامرزی نیاز به تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای داریم. وزیر خارجه چین با تاکید بر مشارکت زنان، اقوام و احزاب در قدرت سیاسی از طالبان خواست تا یک دولت فراگیر ایجاد کرده و بر اساس احترام به استقلال، حاکمیت و احساس غرور ملی افغانستان، همسایگان این کشور رویه‌های مدرن اتخاذ کنند.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه چین گفت: مقامات چینی از مشارکت روسیه برای حل و فصل مسئله افغانستان استقبال و نقش روسیه را در زمینه توسعه همکاری چندجانبه در این مسیر، مهم قلمداد می‌کنند.کین گانگ اعلام کرد مقامات این کشور از مشارکت روسیه برای حل و فصل مسئله افغانستان استقبال و نقش روسیه را در زمینه توسعه همکاری چندجانبه در این مسیر، مهم قلمداد می‌کنند. وی این سخنان را در یک کنفرانس خبری در سمرقند در چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان (روسیه، ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) بیان کرد.

خبرگزاری تسنیم:  اعلام  چین برای توسعه هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را در آمریکا و اروپا ایجاد کرده و درخواست‌هایی را برای اعمال مقررات و ممنوعیت ها علیه این جریان ایجاد کرده است. کشور چین می خواهد از توسعه هوش مصنوعی حمایت کند . این بیانیه باعث نگرانی اروپا و ایالات متحده شده است و فراخوان های اعمال مقررات یا ممنوعیت ها بلندتر می شود. به این ترتیب دستورات برنامه‌ریزی شده چین برای جهت‌گیری ایدئولوژیک سیستم‌های هوش مصنوعی آن، به درخواست‌ها در غرب برای تنظیم این صنعت به سرعت در حال تحول دامن زده است. فلوریان تورسکی، وزیر امور مربوط به دیجیتالی سازی اتریش در این باره گفت که در صورت اجرای این طرح‌ها، لازم است سیستم‌های هوش مصنوعی ایجاد شده در چین از بازار اتحادیه اروپا حذف و در اروپا ممنوع شوند.تنظیم‌کننده اینترنت چین، CAC اعلام کرد که از توسعه هوش مصنوعی مولد برای مثال، نوع فناوری ChatGPT پشتیبانی می‌کند .

خبرگزاری ایلنا: فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا، گفت که کشورش به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با پهپادهای ایران است. «مایکل کوریلا» چند هفته قبل نیز طی مواضعی ضدایرانی، این کشور را به تأمین مالی و پشتیبانی از تروریسم و نقض و به‌چالش کشیدن قوانین بین‌المللی متهم کرد.این مقام آمریکایی مدعی شد که ایران همچنان به ارسال و استقرار تسلیحات برای گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی خود در منطقه ادامه می‌دهد و پهپادهای آن تهدیدی علیه امنیت منطقه به‌شمار می‌رود؛ این کشور همچنین به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در راستای تضعیف امنیت منطقه ادامه می‌دهد.

دویچه وله:  در بحبوحه افزایش تنش‌ها با چین، ایالات متحده آمریکا و فیلیپین بزرگترین رزمایش نظامی مشترک خود را آغاز کردند. گفته‌ می‌شود که این مانور تا ۲۸ آوریل ادامه خواهد داشت.فقط یک روز پس از پایان مانور نظامی سه روزه چین در نزدیکی تایوان، فیلیپین و ایالات متحده آمریکا رزمایش نظامی مشترک خود را آغاز کردند.گفته می‌شود این مانور نظامی که گسترده‌ترین رزمایش مشترک این دو کشور در دهه‌های اخیر است، تا روز ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.به نظر می‌رسد که پس‌زمینه این عملیات نظامی، ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی و مانورهای نظامی ارتش این کشور در نزدیکی تایوان است.

رادیو چین: شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس جمهوری خلق و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی چین، از ارتش چین خواست تا آموزش و آمادگی نظامی خود را تقویت بخشند. شی جین پینگ این اظهارات را هنگام بازرسی از نیروی دریایی فرماندهی ناحیه جنوبی ارتش آزادیبخش خلق چین بیان کرد. وی بر ضرورت اجرای دستورالعمل های استراتژیک نظامی برای دوره جدید، آموزش نیروها برای شرایط آماده باش جنگی و تسریع تحول و ارتقای همه جانبه سطح مدرن‌سازی نظامی ارتش تاکید کرد.

ایران پرس:  وزارت دفاع ملی چین اعلام کرد که یک «موشک ضدبالستیک میان‌مسیری زمینی» را با موفقیت آزمایش کرد.این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آزمایش در چارچوب مرزهای چین انجام شد و به اهداف خود رسید. بر اساس بیانیه وزارت دفاع ملی چین، این آزمایش در ماهیت خود، دفاعی است و علیه هیچ کشوری نیست. این هفتمین آزمایش موشک‌های ضدبالستیک میان‌مسیری ضدبالستیک زمینی (ABM) است که از سال ۲۰۱۰ انجام شده و چین خبر آن را منتشر کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: منابع خبری از ترور نافرجام نخست وزیر ژاپن در بندر سایکازاکی خبر دادند. منابع آگاه می‌گویند که نخست‌وزیر کیشیدا فومیو سلامت است و وی محل سخنرانی خود را که در آنجا صدای انفجارهای شدید شنیده شد ترک کرده است. کیشیدا صبح روز شنبه در حال دیدار از بندر سایکازاکی در استان واکایاما بود.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تصمیم گرفته در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شود. بایدن اعلام کرد: تصمیم گرفتن در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوم و به زودی این موضوع را به صورت رسمی اعلام خواهم کرد. بایدن در حالی این موضوع را اعلام می‌کند که نتایج نظرسنجی مشترک «یاهونیوز/یوگاو» که منتشر شد، تقریباً هفت نفر از هر ده رأی‌دهنده آمریکایی (۶۸ درصد) بر این باورند که «جو بایدن » رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای یک دور دوم ریاست‌جمهوری بسیار پیر است.

العالم فارسی:  قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای تدوین کرده‌اند که بر اساس آن قراراست استفاده روسای جمهوری ایالات متحده از تسلیحات هسته‌ای بدون کسب مجوز از کنگره ممنوع شود. دفتر مطبوعاتی «اد مارکی» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست جمعه اعلام کرد که این لایحه توسط مارکی و «تد لیو» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تدوین شده است. آنها در لایحه خود پیشنهاد کرده‌اند که اختیارات روسای جمهوری آمریکا برای آغاز حمله هسته‌ای بدون کسب مجوز قبلی از کنگره ممنوع شود. مارکی گفت: هیچ رئیس جمهوری حق ندارد یا مطابق قانون اساسی از این اختیار برخوردار نیست که یکجانبه اعلان جنگ کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای اروپا اعلام کرد، بیش از ۱.۱ میلیارد دلار کمک دیگر را به ارتش اوکراین اختصاص داده و انگلیس نیز یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری را برای این کشور در نظر گرفته است. بر اساس بیانیه‌ای که شورای اروپا در این خصوص منتشر کرد، این تصمیم به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد مهماتی که برخی کشورهای عضو این اتحادیه به اوکراین دادند را از ذخایر موجود جبران کرده و یا اولویت سفارشهای از پیش موجود مربوط به بازه زمانی ۹ فوریه تا ۳۱ مه را تغییر داده و به این جبران اختصاص دهد. جوزف بورل، نماینده عالی امور خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: ما به موجب این تصمیم بخش اول توافق تاریخی حاصل شده توسط رهبران اتحادیه اروپا در پشتیبانی از تحویل فوری یک میلیارد یورو مهمات توپخانه به نیروهای مسلح اوکراین را عملیاتی می‌کنیم.

اسپوتنیک روسیه:   دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه بیان کرد که برنده جنگ بین روسیه و ناتو را اعلام نمی کند، اما تاکید کرد که در صورت شروع درگیری، لهستان قطعا از نقشه محو خواهد شد. نخست وزیر سابق روسیه در پست توییتری خود به سخنان ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، مبنی بر اینکه اوکراین حق حمله به روسیه را دارد و او نگران جنگ روسیه با ناتو نیست، زیرا روسیه در این مورد به سرعت شکست خواهد خورد، واکنش نشان داد. معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: نمی‌دانم چه کسی در چنین جنگی برنده یا بازنده خواهد شد، اما با توجه به نقش لهستان به عنوان پایگاه ناتو در اروپا، این کشور قطعاً همراه با نخست‌وزیر توسعه نیافته‌اش محو خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا:  امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اصلاحات قانون جنجال برانگیزی که سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌دهد، امضا کرده است. سند این قانون پس از امضای مکرون شنبه در «روزنامه رسمی جمهوری فرانسه» منتشر شد.شورای قانون اساسی فرانسه جمعه با افزایش سن بازنشستگی موافقت کرد اما با شش بند این اصلاحات که از نظر آن ضروری تلقی نمی‌شد، مخالفت کرد.این شورا همچنین درخواست مخالفان برای برگزاری همه‌پرسی در مورد قانون بازنشستگی جایگزین که سن بازنشستگی را ۶۲ سال تعیین می‌کند، رد کرد.پس از تصمیم شورای قانون اساسی فرانسه، شهرهای مختلف این کشور جمعه شب شاهد دور تازه اعتراضات بود.

خبرگزاری مهر : شامگاه جمعه نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، مصر، اردن و عراق در شهر جده عربستان به منظور بررسی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برگزار شد. سوریه و فلسطین از مهم‌ترین محورهای نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس بود. در همین راستا، وزارت خارجه عربستان سعودی بامداد امروز پس از پایان نشست مشورتی وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس درباره پیوستن مجدد سوریه به این شورا بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است که عربستان سعودی به حل مسائل کشورهای عربی و تقویت منافع دولت‌ها و ملت‌های عربی توجه ویژه دارد.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد روز 20 آوریل از دریای سیاه گاز طبیعی استخراج خواهیم کرد. اردوغان طی سخنانی درباره پروژه گاز طبیعی در دریای سیاه در استانبول اظهار داشت: قرار است گاز طبیعی خود را در آستانه 20 آوریل استخراج کنیم. در حال حاضر همه برنامه‌ها و محاسبات بر همین اساس است.

الکوثرفارسی:  وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد، این کشور در سایه سیطره گروه پ.ک.ک بر مناطقی در شمال شرق سوریه، عقب نشینی از این کشور را نمی‌پذیرد. مولود چاووش اوغلو گفت: نظام بشار اسد از همان ابتدا خواهان عقب نشینی ترکیه از خاک سوریه بود اما ما هیچ گونه پیش‌شرطی را در اینگونه مذاکرات در سایه ادامه سیطره گروه پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق کرد بر مناطقی در شمال شرق سوریه نمی‌پذیریم. وی در این حال بر لزوم همکاری با بشار اسد برای تضمین بازگشت امن آوارگان سوری به کشورشان تأکید کرد.

یورونیوز: آژانس فضایی اروپا روز جمعه ۱۴ آوریل (۲۴ فروردین) کاوشگر «جویس» خود را با هدف نهایی کشف حیات در قمرهای یخی سیاره مشتری با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این فضاپیمای ۶ تُنی ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به وقت فرانسه از منطقه گویان این کشور سوار بر موشک آریان ۵ به فضا رفت. این همان موشکی است که تلسکوپ جیمز وب ناسا را در سال ۲۰۲۱ به فضا برد. جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، گفت: این یکی از پیچیده‌ترین فضاپیماهایی است که تا به حال به منطقه بیرونی منظومه شمسی فرستاده شده است. سیاره‌های بیرونی سامانه خورشیدی ما که شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می‌شوند، آن دست از سیاره‌های گازی هستند که بیرون از کمربند سیارک‌ها در حد فاصل مدار مریخ و مشتری قرار گرفته‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *