جدیدترین مطالب

لغو دیدار اردوغان و بایدن

وبگاه روزنامه قرار نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

Loading

رسانه‌ها؛ همسویی اروپا با مکرون در ضرورت استقلال از آمریکا و…

۱۴۰۲/۰۱/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: همگرایی و همسویی رئیس شورای اتحادیه اروپا با مواضع رئیس جمهور فرانسه در استقلال طلبی از سیاست‌های واشنگتن، پیشنهاد لیز تراس برای تشکیل «ناتوی اقتصادی» علیه چین و روسیه، تغییر طرح‌های نظامی اوکراین پس از افشای اطلاعات از پنتاگون، توافق اوکراین و کانادا بر سر گسترش قرارداد تجارت آزاد دو جانبه ، مخالفت شدید ترامپ با انصراف از انتخابات ۲۰۲۴، ممنوع شدن ورود صهیونیست ها به مسجدالاقصی تا پایان ماه مبارک رمضان به دستور نتانیاهو، واکنش رئیس شاباک به اقدام نتانیاهو، عملیاتی شدن اولین ناو هواپیمابر ترکیه، درگیری در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، سفر هیات آمریکایی به ایروان، بررسی بازگرداندن عضویت کامل سوریه در نشست آتی اتحادیه کشورهای عرب، گفتگوی تلفنی ولیعهد عربستان با مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد یمن و ایران، حضور چین در چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، رد ادعای تامین تسلیحات برای روسیه از سوی مصر، واکنش پاکستان به تصمیم هند برای برگزاری نشست‌های جی ۲۰ در کشمیر، ادامه تمرینات رزمی چین پس از پایان مانور ۳ روزه در نزدیکی تایوان و ابراز نگرانی صندوق بین‌المللی پول  از رشد اقتصاد جهانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا بار دیگر از همسویی اعضای اتحادیه اروپا با مواضع رئیس جمهور فرانسه در استقلال طلبی از سیاست‌های واشنگتن تایید کرد. ‌پیشتر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با پولیتیکو و هنگام برگشت از چین تأکید کرد که اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده‌شدن به تنش بین آمریکا و چین بر سر تایوان خودداری کند و نباید مانعی بر استقلال راهبردی ما شود. اروپا باید همچنین وابستگی‌اش به دلار آمریکا را کاهش دهد.گفتنی است اخیراً سران چین و فرانسه درباره جنگ اوکراین بیانیه مشترکی منتشر کردند و بر حمایت از تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین بر پایه قوانین بین‌المللی تأکید کردند.

خبرگزاری فارس:  نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق انگلیس قرار است در یک سخنرانی در روز چهارشنبه از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به چین انتقاد کند. لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس قرار است در یک سخنرانی از سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به چین انتقاد و آن را نشانه ضعف اروپا توصیف کند. اظهارات امانوئل ماکرون در سفر چین و بعد از آن با انتقادهای گسترده‌ای همراه شده است. او در این سفر از پکن برای اتمام جنگ اوکراین کمک خواست و توصیه کرد که اروپا نباید در اختلافات میان آمریکا و چین بر سر تایوان از هیچ یک از دو طرف دفاع کند. تراس در این سخنرانی تصریح خواهد کرد که هر گونه مماشات از سوی رهبران کشورهای غربی در برابر شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اشتباه خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: درز اسناد محرمانه از وزارت دفاع آمریکا، اوکراین را به تغییر طرح‌های نظامی‌اش در جنگ با روسیه وادار کرد. یک منبع نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد پس از درز اسناد از پنتاگون، کی‌یف بعضی تاکتیک‌های نظامی‌اش را تغییر داد.این اسناد با اشاره به کمک‌های گسترده اطلاعاتی آمریکا به اوکراین، فاش کرده بود کی‌یف در ایجاد شبکه کارآمد پدافند هوایی در آینده نزدیک ناکام خواهد ماند، مگر آنکه تسلیحات و مهمات فوری دریافت کند.روزنامه واشنگتن پست با استناد به این اسناد فاش کرد نیرو‌های مسلح اوکراین با کمبود خطرناک سامانه‌های پدافند هوایی و مهمات روبه رو هستند و قدرت این کشور در حفظ پدافند هوایی میان‌برد، در اواخر ماه مه، کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری ایرنا:
اوکراین و کانادا بر سر گسترش قرارداد تجارت آزاد دو جانبه توافق کردند. دنیس شمیحال نخست‌وزیر اوکراین در صفحه خود در تلگرام اعلام کرد که مذاکراتش با جاستین ترودو همتای کانادایی‌اش بر سر گسترش «توافقنامه تجارت آزاد اوکراین و کانادا» (CUFTA) به نتیجه رسیده و بر اساس توافقنامه جدید، از این پس مسیر صادرات و واردات کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری بین دو کشور هموارتر خواهد شد. شمیحال افزود: توافقنامه جدید تجارت آزاد اوکراین و کانادا، توافقی است که موجب تقویت تجارت این دو کشور شده و فرصت‌های منحصربه‌فردی برای تجارت اوکراین ایجاد خواهد کرد.

العالم فارسی: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی آمریکا حتی اگر در پرونده قضائی در نیویورک محکوم هم شود، خبر داد. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که حتی اگر در پرونده قضایی علیه او در نیویورک محکوم هم شود از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ انصراف نخواهد داد.

خبرگزاری ایلنا:  نتانیاهو ورود یهودیان به مسجدالاقصی را تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع کرد. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها، ورود یهودیان به مسجدالاقصی تا پایان ماه رمضان ممنوع می‌شود. دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای به مطبوعات اعلام کرد که این تصمیم پس از دیدار با مقام‌های ارشد دستگاه‌های نظامی، نخست‌وزیر و همچنین وزیر «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی اتخاذ شده است.

الکوثر فارسی:  رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نسبت به دستور نتانیاهو در ممنوعیت ورود یهودیان به مسجد الاقصی از امروز چهارشنبه واکنش نشان داد.  «ایتمار بن گویر» با طعنه به عقب‌نشینی نتانیاهو در برابر اراده استوار نمازگزاران فلسطینی در اعتکاف در مسجد الاقصی اذعان کرد این خطای بزرگی است؛ به تضعیف ما و تشدید درگیری می‌انجامد.وی در مصاحبه با رسانه‌های صهیونیستی اذعان کرد تصمیم ممنوعیت ورود یهودیان به مسجد الاقصی خطای بزرگی است که نه تنها آرامش را فراهم نخواهد کرد، بلکه به زودی تنش و درگیری (در مسجد الاقصی) را شعله‌ور خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: ناو هواپیمابر تی‌سی‌جی آنادولو به عنوان بزرگترین کشتی نظامی ترکیه، با حضور رئیس‌جمهور کشور و مقامات کشوری و لشکری در استانبول به فرماندهی نیروی دریایی تحویل داده شد. ناو «تی‌سی‌جی آنادولو» با طول 231 متر و عرض 32 متر و قابلیت حمل 19 فروند بالگرد یا 30 پهپاد مسلح از این پس بزرگترین کشتی نظامی ترکیه خواهد بود. اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه طی سخنانی در این مراسم گفت که بزرگترین ناو ترکیه به نام «تی‌سی‌جی آنادولو» اولین کشتی در فهرست موجودی فرماندهی نیروی دریایی ارتش کشور است.

تی .آر.تی ترکیه: در درگیری در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، شماری از سربازان آذربایجان کشته و تعدادی مجروح شدند. در اطلاعیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است سربازان ارمنی مستقر در شهرک دیغ در استان گوروس، مواضع آذربایجان در مسیر لاچین را هدف قرار دادند. گفته شد که ارتش آذربایجان به این حمله پاسخ داده است.در اخبار مطبوعات ارمنستان نیز آمده است ارتش ارمنستان در این درگیری تلفاتی داشته است.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت دفاع ارمنستان از سفر یک هیئت نظامی آمریکایی به این کشور خبر داد. سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیئت نظامی از آمریکا به سرپرستی ژنرال پاتریک الیس، معاون رئیس ستاد حوزه اروپا ـ آفریقا ارتش آمریکا، از ارمنستان دیدار کرد. براساس این بیانیه، این هیئت نظامی از 5 تا 7 آوریل از ارمنستان دیدار کرده و ژنرال الیس با نمایندگان وزارت دفاع ارمنستان در مورد فرصت‌های آموزش نیروهای نظامی، برگزاری مانورهای مشترک و به اشتراک گذاشتن بهترین علوم و دانش و روش‌های تمرینی، به بحث و گفتگو پرداختند.

اسپوتنیک روسیه: شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موضوع بازگرداندن عضویت کامل سوریه در اتحادیه کشورهای عرب را بررسی  می کند. این نشست  روز جمعه در جده سعودی برگزار می شود. در این نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و عراق نیز حضور خواهند داشت.عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نوامبر 2011 پس از آغاز درگیری های مسلحانه در این کشور متوقف شد.

یورونیوز:  بنا بر اعلام کاخ سفید جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی راجع‌به پیشرفت‌های چشمگیر در پایان دادن به جنگ نه ساله یمن و همچنین روابط عربستان و ایران گفتگو کردند. این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان در یمن، روز یکشنبه با مقامات حوثی در صنعا، پایتخت یمن، برای گفت‌وگوهایی با هدف تسریع مذاکرات برای پایان دادن به جنگ دیدار کرد.عمده گفتگوی آقای سولیوان و ولیعهد عربستان بر یمن متمرکز بود اما آن‌ها درباره برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی، مساله هسته‌ای ایران و مسائل دیگر نیز گفتگو کردند.

 رادیو چین: «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: به دعوت «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان، «چین گانگ» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین برای شرکت در چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و همچنین دیدار از کشور ازبکستان در روزهای 12 و 13 آوریل (23 و 24 فروردین) به شهر سمرقند خواهد رفت.

ایران پرس:  وزارت امور خارجه مصر ادعاهای مطرح شده علیه این کشور درباره تلاش برای تولید موشک برای روسیه را تکذیب کرد. وزارت امور خارجه مصر با بیان اینکه موضع قاهره در قبال جنگ اوکراین کاملا بی‌طرفانه است، گفت: مصر به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل در این زمینه احترام می‌گذارد. بر اساس یکی از اسناد محرمانه آمریکا که اخیراً افشا شده، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر قصد داشت ده‌ها هزار راکت در اختیار کرملین در بحبوحه جنگ اوکراین قرار دهد.طبق این سند، السیسی به مقاماتش دستور می‌دهد برای جلوگیری از مشکلات با غرب، محموله و تولید انبوه تسلیحات را مخفی نگه دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پاکستان  تصمیم هند برای برگزاری نشست‌های گروه ۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر در ماه آتی میلادی را محکوم کرده و آن را اقدامی “غیرمسئولانه” دانست. هند و پاکستان ادعای مالکیت بر کل کشمیر را دارند اما هر یک از آنها بر بخشی از این منطقه حکومت می‌کنند. هند در حال حاضر ریاست دوره‌ای یکساله گروه ۲۰ را برعهده دارد و قرار است اوایل سپتامبر سال جاری میلادی میزبان اجلاس سران این گروه در دهلی‌نو باشد. هند روز جمعه تقویم کامل رویدادهای منتهی به این اجلاس سران را منتشر کرد که شامل نشست‌های گروه ۲۰ و جوانان ۲۰ در سرینگر، مرکز تابستانی کشمیر و در شهر “له” در نزدیکی منطقه “لداخ” در آوریل و مه سال جاری میلادی است.

ان. اچ.کی ژاپن:  تلویزیون دولتی چین می‌گوید نیروی دریایی این کشور روز سه شنبه در آب‌های اطراف تایوان تمرینات رزمی انجام داد.تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد که در این تمرینات پدافند هوایی و ضد موشکی از چندین کشتی جنگی استفاده شد.وزارت دفاع تایوان گفت که فعالیت‌های ۲۶ هواپیمای نظامی و ۹ کشتی جنگی چین در اطراف تایوان ظرف یک دوره پنج ساعته در صبح روز سه شنبه را تایید کرد. این اقدام یک روز پس از آن بود که پکن پایان گشت‌زنی و تمرینات نظامی سه روزه خود در اطراف تایوان در روز دوشنبه را اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر گفت که این عملیات در واکنش به ملاقات سای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته بود.

دویچه وله: صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را به اندکی کمتر از پیش‌بینی قبلی تغییر داد. گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، چشم‌انداز اندک تیره‌ای در مورد اقتصاد جهانی ارزیابی کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصادی جدید این نهاد مالی بین‌المللی ، رشد جهانی اقتصاد در سال جاری به ۲/۸درصد کاهش می‌یابد، و این در حالی است که سال گذشته با افزایش رشد ۳/۴ درصدی روبرو بود. در ماه ژانویه سال جاری، صندوق بین‌المللی پول یک رشد جهانی ۲/۹ درصدی را پیش‌بینی کرده بود. نکته قابل توجه این است که رشد اقتصادی به ویژه در کشورهای صنعتی با روندی کند روبرو است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *