جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رسانه ها؛ تاکید فرانسه بر ضرورت عدم مداخله اروپا در بحران تایوان و …

۱۴۰۲/۰۱/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: کاهش قدرت و جذابیت دلار آمریکا در دنیا، راهپیمایی هزاران نفری در برلین علیه ارسال سلاح به اوکراین، شلیک راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان، صنعا میزبان نشست سه‌‎جانبه مقامات عربستان، یمن و عمان، تاکید انصارالله براینکه هنوز زود است درباره موفقیت مذاکرات با عربستان نظردهد، حضور مسؤولان اردنی در مسجد الاقصی برای بررسی راه‌های ممانعت از تنش، رد پای اختلاف آمریکا و اروپا در سفر ماکرون به چین، تاکید مکرون برضرورت کاهش وابستگی اروپا به واشنگتن و دلار آمریکا، اعلام آمادگی قانون‌گذار آمریکایی برای اعزام نیرو به تایوان و جنگ با چین، جامعه اطلاعاتی آمریکا باکو را تهدیدی برای قفقاز جنوبی دانست، سفر هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان، آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در فولاد، نفت و پتروشیمی در ایران، جزئیات وخامت وضعیت ارتش اوکراین در اسناد فاش‌شده پنتاگون، برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش هوایی ناتو، برنامه آمریکا برای حضور بلند مدت در پایگاه نظامی «عین الاسد» عراق، استعفای سخنگوی جبهه پنجشیر، پیوستن تونس به سازمان همکاری‌های شانگهای، شبیه‌سازی برای حمله دقیق به اهدافی در تایوان در مانور چین، تاکید زلسنکی براینکه کریمه را پس خواهندگرفت، و اسناد افشا شده آمریکا: موساد اعتراضات در اسرائیل را رهبری می‌کند، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در دیدار با شمخانی ضمن تأکید بر اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، از آمادگی این کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران شامل فولاد، نفت و پتروشیمی خبر داد.

رادیوچین : یک نشریه آلمانی با اشاره به تورم بالا و برخی تحولات جهانی به کاهش اعتماد جهانی به دلار اشاره کرده از کاهش جذابیت و قدرت واحد پول آمریکا در دنیا و تمایل کشورهای مختلف برای روی آوردن به ارزهای جایگزین خبر داد. در این مقاله که به‌قلم تورستن پولیت، اقتصاددان ارشد در معامله‌گر طلا دگوسا و شریک یک صندوق سرمایه‌گذاری و همچنین استاد افتخاری اقتصاد در دانشگاه بایروث آلمان نوشته شده است آمده است: یکی از نشانه‌های این امر افزایش اخیر قیمت طلاست. اوایل هفته، پس از گزارش‌هایی مبنی بر کاهش فرصت‌های شغلی در ماه فوریه در ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود از می 2021، قیمت هر اونس طلا از 2000 دلار گذشت. بازارهای مالی این را به‌عنوان نشانه‌ای در نظر گرفتند که اقتصاد ایالات متحده در حال واژگونی است، چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره در حال کاهش است و بانک مرکزی آمریکا به‌احتمال زیاد به‌زودی دوباره نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد.

ایسنا: جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، هنوز زود است به طور قطع گفت که مذاکرات کنونی در صنعا با هیئت‌های عمان و عربستان برای تحقق صلح موفقیت آمیز خواهد بود.

مهر : رئیس‌جمهور فرانسه هنگام بازگشت از چین در گفت‌وگویی تأکید کرد وابستگی اروپا به آمریکا در زمینه تسلیحات و انرژی زیاد است و باید کاهش یابد. «اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده‌شدن به تنش بین آمریکا و چین بر سر تایوان خودداری کند.» وی در این‌باره گفت: خطر بزرگی که پیش روی اروپا قرار دارد این است که وارد بحران‌هایی شود که متعلق به ما نیست و مانع استقلال راهبردی ماست. اروپایی‌ها باید پاسخ دهند که آیا تشدید بحران تایوان در راستای منافع ماست؟ خیر. ماکرون با هشدار اینکه «مراقب باشید، اگر اشتباهی مرتکب شویم، خود را در بحران تایوان خواهیم دید» افزود: اروپایی‌ها نمی‌توانند بحران اوکراین را حل کنند، چگونه می‌توانیم به صورت معتبری درباره تایوان حرف بزنیم.

فارس: رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده، گفت در صورت حمله پکن به این جزیره، کنگره مجوز درگیری نظامی مستقیم با چین را خواهد داد. «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت در صورتی که پکن به تایوان حمله کند، کنگره آمریکا مجوز درگیری نظامی مستقیم با چین را خواهد داد. عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این اظهارات را در تایپه در جریان سفر سه روزه هیأت دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی به تایوان عنوان کرد.

رادیوچین : هزاران نفر در برلین در راهپیمایی گسترده ای ارسال سلاح به کی یف برای نبرد با روسیه را محکوم کرده و خواستار توقف آن شدند. تظاهرکنندگان در این تجمع اعتراض آمیز خواستار آغاز مذاکرات صلح در خصوص حل و فص مضوع اوکراین شدند.

ایسنا : پس از آنکه پلیس رژیم صهیونیستی با حمله دوباره به نمازگزاران در مسجد الاقصی و بستن یکی از درهای آن بر شدت تنش‌ها در قدس و این مسجد افزود، وزارت خارجه اردن نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار استمرار این اقدامات هشدار داد. به گفته شاهدان عینی جمعی از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی عصر شنبه به برخی از صحن‌های مسجد الاقصی یورش برده و یکی از درهای آن را بستند.همزمان با این یورش‌، ده‌ها نمازگزار در داخل مصلای القبلی تحصن کرده و درب‌های آن را برای جلوگیری از یورش نیروهای اسرائیلی و ممانعت از اعتکافشان، مسدود کردند.

تسنیم: «صبغت‌‎الله احمدی» سخنگوی جبهه پنجشیر با انتشار توئیتی ضمن تقبیح انحصارطلبی، اعلام کرد از مقام خود در این گروه کناره‌گیری کرده است. وی افزود: «انحصار پدیده زشتی است و فرقی نمی‌کند آن انحصار رنگ طالبانی دارد یا غیر!»احمدی اضافه کرد: «ما به‌خاطر رسیدن به آزادی و اهداف مردم حوزه ضد طالبانی تلاشمان را کردیم، امیدوارم بتوانم از این به بعد نیز در این راستا تأثیرگذار باشم».

رادیوچین : منابع عبری زبان از شلیک چند راکت از سوریه به سمت بلندی‌های جولان خبر دادند. آژیر خطر در این منطقه به صدا درآمده است. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که حداقل ۳ موشک از سوریه به سمت اسراییل شلیک شد که یکی در یک منطقه باز نزدیک میتزر و یکی دیگر در سوریه و دیگری در اردن فرود آمد. همچنین سازمان رادیو و تلویزیون اسراییل تائید کرد که راکت‌هایی از سوریه به سمت جولان شلیک شد که یکی از آن‌ها در یک منطقه باز فرود آمد.

فارس: ائتلاف ناتو قصد دارد بعنوان بخشی از مقابله با روسیه بزرگ‌ترین رزمایش هوایی خود از زمان تأسیس این ائتلاف را در بازه 22 خرداد تا 2 تیر برگزار کند. این بزرگ‌ترین رزمایش استقرار مجدد نیروی هوایی از زمان تأسیس ناتو محسوب می‌شود که بیش از ۲۰۰ هواپیما و حدود ۱۰ هزار نظامی از بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک، آلمان، فنلاند، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ،‌لهستان،‌ رومانی، اسلوواکی، اسپانیا، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده در این رزمایش تحت رهبری «لوفتوافه» (نیروی هوایی آلمان) مشارکت خواهند داشت.

ایسنا: وبسایت روزنامه هیل در گزارشی به بررسی پیام‌های ضمنی سفر ماکرون به چین و تاثیر آن بر روابط آمریکا و اروپا پرداخته است: این دیدارهای دیپلماتیک، اختلاف میان آمریکا و اروپا بر سر نحوه تعامل با چین را برجسته‌تر می‌کنند. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و قانون‌گذاران این کشور باور دارند که شی جینپینگ در حال تغییر شکل جهان به یک الگوی سلطه چین است. از سوی دیگر، رهبران اروپا در ارزیابی خطرات و مزایای روابط نزدیک با چین، دچار چنددستگی هستند. کاخ الیزه اعلام کرد که در آستانه دیدار شی و ماکرون، رهبر فرانسوی و همتای آمریکایی‌اش در گفت‌وگویی تلفنی از “تمایل به تشویق چین به تسریع روند پایان یافتن جنگ اوکراین و مشارکت در ایجاد صلح پایدار در این منطقه” سخن گفتند. با این حال بیانیه آمریکا از این گفت‌وگو نسخه‌ای کوتاه‌تر بود. کاخ سفید صرفا اعلام کرد که ماکرون و بایدن درباره سفر رهبر فرانسه به چین گفت‌وگو کرده و بر حمایت از اوکراین تاکید کردند.

مهر : مذاکرات هیئت سعودی و یمنی با میانجی‌گری عمان در صنعا آغاز شده، مذاکراتی که هدف از آن برقراری آتش‌بس و رفع محاصره یمن است. بنابر اعلام منابع رسمی یمنی، هدف اصلی مذاکرات کنونی در صنعا رفع کامل محاصره یمن، توقف تجاوزات علیه این کشور و تحقق همه مطالبات بر حق ملت یمن از جمله پرداخت حقوق‌های معوقه و بهره‌مندی از درآمدهای نفتی و گازی این کشور است.

فارس: جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارشی طبقه بندی نشده تأیید کرد جمهوری آذربایجان یک تهدید اصلی برای صلح در قفقاز جنوبی محسوب می‌شود. در این گزارش همچنین آمده است: «(جمهوری) آذربایجان در اواسط سپتامبر 2022، حمله گسترده‌ای را در امتداد مرز بین‌المللی با ارمنستان آغاز کرد و تا 25 مایلی خاک ارمنستان را مورد حمله قرار داد. آتش بس که در 14 سپتامبر حاصل شد تا حد زیادی پابرجاست اما می‌تواند به راحتی نقض شود زیرا هر دو طرف همچنان یکدیگر را به شلیک توپخانه سنگین متهم می‌کنند».

تسنیم: یک منبع امنیتی در استان الانبار در غرب عراق از تحرکات جدید اشغالگران آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب الانبار خبر داد. این منبع به المعلومه گفت: نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد در ناحیه البغدادی در منطقه هیت در غرب استان الانبار، مذاکراتی را با پیمانکاران عراقی برای احداث ساختمان‌های جدید برای نیروهایشان در داخل ساختمان پایگاه شروع کرده‌اند که نشان جدیدی از طرح طولانی مدت آمریکا برای حفظ نیروهایش در این پایگاه دارد.

ایران پرس: «محمود بن مبروک» سخنگوی حزب جنبش 25 ژوئن وابسته به ریاست جمهوری تونس از خیز این کشور آفریقایی برای پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای خبر داد. تلاش تونس برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در حالی است که مذاکره این کشور آفریقایی با صندوق بین الملی پول به بن‌بست رسیده است.

فارس: دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان برای بررسی روند بازگشایی سفارتخانه ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده خبر داد. رایزنی‌های اولیه را با عربستان انجام دادیم و این هیأت‌ در قالب دو هیأت جداگانه برای ترمیم وضعیت، یکی در جده و دیگری در ریاض مستقر خواهد شد و ان‌شاءالله آمادگی برای بازگشایی سفارتخانه و سرکنسولگری ایران در ریاض و جده.

ایسنا : هم‌زمان با اینکه دولت بایدن نسبت به تحقیق درباره اسناد محرمانه فاش‌شده آمریکا تلاش می‌کند، واشنگتن و تل‌آویو همچنان نسبت به درز اطلاعاتی مبنی بر شورش سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم سکوت پیشه می‌کنند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌ پست، براساس این اسناد فاش‌شده که مُهر “محرمانه” بر روی آن ثبت شده، رهبران ارشد سرویس جاسوسی موساد در ماه فوریه از مقامات این سرویس و شهروندان اسرائیلی نسبت به اعتراضات علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو و محکومیت آن حمایت کردند.

دوویچه وله: چین با دهها ناو و هواپیمای جنگی، دومین روز از مانور دریایی سه روزه خود در اطراف جزیره تایوان را به انجام رساند. آمریکا از چین خواست تا نسبت به سفر رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا، خویشتنداری خود را حفظ کند. در همین خصوص وزارت دفاع تایوان اعلام کرده که در این مانور ۹ ناو و ۵۸ هواپیمای جنگی چینی حضور داشته‌ و جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های چینی در اطراف تایوان دیده شده‌اند.

ان.اچ.کی ژاپن: ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهور اوکراین، دوباره گفته است قصد دارد کنترل کریمه و سایرمناطق تحت کنترل روسیه در کشورش را پس بگیرد. نیروهای اوکراین قصد دارند به زودی یک پاتک بزرگ علیه ارتش روسیه انجام دهند.

فارس: در اسناد محرمانه آمریکا که اخیراً افشا شد، جزئیات ضعف در ارتش اوکراین بخصوص کمبود مهمات و پدافند هوایی ذکر شده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد در یکی از اسناد فاش‌شده پنتاگون جزئیاتی آمده مبنی بر این که دفاع هوایی اوکراین ممکن است نتواند از خطوط مقدم تا پایان ماه مه دفاع کند. یکی از اسناد شامل ارزیابی فوریه ستاد مشترک وزارت دفاع آمریکا است که در آن ذکر شده توانایی اوکراین برای ارائه دفاع هوایی میان‌برد برای محافظت از [خطوط مقدم] تا ۲۳ مه (دوم خرداد) کاملاً کاهش خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *