جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه ها؛ تعویق طرح «اصلاحات قضایی» توسط نتانیاهو در بحبوحه گسترش اعتراض‌ها در اسرائیل و …

۱۴۰۲/۰۱/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: مخالفت شورای امنیت با درخواست تحقیقات مستقل پیرامون «نورد استریم»، تحویل تانک‌های چلنجر2 انگلستان و لئوپارد ۲ آلمان به اوکراین، مشخص شدن ۴ کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه، سفر هیئتی از بحرین به ایران، درخواست مقامات سابق آمریکا از دولت بایدن برای ممانعت از نزدیکی روابط سوریه با کشورهای عربی، رونمایی از نسل سوم پهپاد بیرق دار ترکیه، انتقاد مقام ارشد پارلمان رژیم صهیونیستی از برکناری وزیر جنگ، احتمال انتصاب رفیق شفیق شارون به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اعلام آمادگی چین برای حمایت از گفت‌وگوهای ایران و عربستان، افشای گزارش محرمانه درباره افزایش کمک‌های نظامی آلمان به اوکراین، هشدار آلمان نسبت به نقش فعال برلین در جنگ اوکراین، تائید عضویت فنلاند در ناتو پس از ماه‌ها تاخیر در پارلمان مجارستان، تعویق طرح «اصلاحات قضایی» توسط نتانیاهو در بحبوحه گسترش اعتراض‌ها در اسرائیل، فراخوان صهیونیست‌ها برای ادامه اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو ، سفر رئیس جمهور پیشین تایوان به چین با وعده «صلح»، دستور کیم جونگ اون برای افزایش تولید تسلیحات هسته ای، دعوت نتانیاهو به کاخ سفید پس از توقف طرح اصلاحات قضایی، آزمایش موشک‌های مافوق صوت ضد کشتی توسط روسیه، تصویب بودجه نظامی رکوردشکن در پارلمان ژاپن، و احضار بلینکن توسط مجلس نمایندگان آمریکا به‌ دلیل خروج «بی‌نظم» از افغانستان، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزيده ای از آنها را مرور می کنيم.

ایسنا: رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از احضار وزیر خارجه این کشور به دلیل تأخیر در ارائه گزارش‌های درخواستی درباره خروج آمریکا از افغانستان خبر داد.

فارس: سخنگوی کرملین ضمن ابراز تأسف نسبت به عدم حمایت سازمان ملل از قطعنامه پیشنهادی علیه خرابکاری در نورد استریم، گفت که آلمان با تأمین تسلیحات برای اوکراین، نقش فعالی در این جنگ ایفا می‌کند. وی با بیان اینکه روابط بین روسیه و آلمان می‌تواند بهتر از وضعیت کنونی باشد، تصریح کرد: «اما عرضه تسلیحات از سوی برلین به کی‌یف، نویدبخش [بهبود روابط] نیست».

یورونیوز: ما یینگ جئو، رئیس‌جمهوری پیشین تایوان برای دیداری غیررسمی از چین، وارد فرودگاه شانگهای شد. او نخستین فرد از میان رهبران فعلی و پیشین تایوان محسوب می‌شود که از زمان وقوع انقلاب کمونیستی در سال ۱۹۴۹ میلادی به سرزمین اصلی چین سفر می‌کند. او هنگام ورود به چین ابراز امیدواری کرد که بتواند به «برقراری صلح و کاهش تنش‌ها» کمک کند. دیدار آقای ما از چین، انتقاد «حزب دموکراتیک مترقی» را در پی داشت که حزب حاکم در تایوان است و از خانم تسای اینگ ون، رئیس جمهوری فعلی تایوان حمایت می‌کند.

ایسنا: سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در سخنانی پس از تعویق روند تصویب طرح جنجالی اصلاحات قضایی کابینه رژیم صهیونیستی از تمایل رئیس جمهوری کشورش برای دعوت از نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به واشنگتن خبر داد.

اسپوتنیک : کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دستور افزایش تولید تسلیحات هسته ای را به منظور افزایش “تصاعدی” ذخایر آنها صادر کرد.

آناتولی : درخواست روسیه برای تشکیل کمیسیون مستقل تحقیق اقدام خرابکارانه علیه خطوط انتقال گاز طبیعی جریان شمالی «نورد استریم» با سه رای مثبت از سوی برزیل، چین و روسیه و 12 رای ممتنع پذیرفته نشد. این طرح که تصویب آن منوط به کسب آرای مثبت دست‌کم 9 عضو شورا است، خواستار تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی مستقل برای تحقیق و شفاف سازی موضوع خرابکاری بود.

تسنیم : با پایان یافتن زمان جمع آوری امضا برای کاندیداتوری ریاست جمهور ترکیه، 4 نامزد ریاست جمهوری این کشور مشخص شدند. رجب طیب اردوغان، کمال کلیچدار اوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان 4 نامزدی هستند که واجد شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری شدند.

فارس: روزنامه آمریکایی «پالتیکو»، در گزارشی نوشت که گروهی از مقامات، محققان و کارشناسان سابق آمریکایی با ارسال نامه‌ای به دولت فعلی از مسئولان کشورشان خواستند تا تلاش بیشتری برای جلوگیری از نزدیکی روابط سوریه با کشورهای عربی انجام دهند. در نامه‌ای که روز گذشته، دوشنبه ۲۷مارس برای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده، آمده است: عادی‌سازی بی قید و شرط با نظام دمشق اجتناب‌ناپذیر نیست؛ مخالفت با عادی‌سازی با این رژیم هم به تنهایی در قالب کلمات کافی نیست. تایید بی‌صدا، کوته‌بینانه است و برای هر امیدی به امنیت و ثبات در منطقه مضر است.امضاکنندگان این نامه نگرانی خود را از سیاست‌های دولت بایدن در قبال سوریه ابراز کرده و خواستار فشار بیشتری بر دولت‌های خارجی برای بازگرداندن هزاران زندانی مظنون به عضویت در داعش و تهیه طرحی جایگزین برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شدند.

ایرنا: نسل سوم پهپاد بیرق دار توسط شرکت «بایراکتار» و با فناوری بومی ترکیه تولید شده و قرار است برای نخستین بار در جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست رونمایی شود. این جشنواره از ۲۷ آوریل تا یکم می (۷ تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) در فرودگاه آتاتورک استانبول برگزار خواهد شد.

مهر : رئیس کمیته امنیت و امور خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از برکناری وزیر جنگ این رژیم توسط نتانیاهو گفت که اکنون زمان مناسبی برای این تغییرات نیست.

ایسنا : به دنبال برکناری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، منابع خبری عبری زبان از تمایل نخست‌وزیر این رژیم برای انتصاب آوی دیختر، رئیس سابق سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل (شاباک) در این سمت پرده برداشتند. دیختر از دوستان نزدیک آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل بود که جنایت‌های خونین زیادی را علیه ملت فلسطین مرتکب شده بود. دیختر همچنین در دوران نخست‌وزیری شارون ریاست شاباک را بر عهده داشت و با وقوع انتفاضه اول در عملیات مخفیانه میدانی ارتش اشغالگر اسرائیل علیه ملت فلسطین ایفای نقش کرد.

یورونیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده در این کشور سرانجام عصر دوشنبه ۲۷ مارس اعلام کرد که بررسی طرح اصلاحات قضایی مورد حمایت او و راستگرایان متحد دولت را در پارلمان، برای مدتی به تعویق می‌اندازد. او گفت مایل نیست کشورش دوپاره شود؛ به همین دلیل روند تصویب قوانین برای انجام تغییرات قضایی را تا بعد از عید پسح در آوریل به تعویق می‌اندازد تا زمان برای «یک بحث منطقی» فراهم شود.

ایسنا : بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، نیروی دریایی این کشور موشک‌های مافوق صوت ضدکشتی خود را با شلیک به سمت یک هدف تمرینی در دریای ژاپن آزمایش کرده است.

تسنیم : رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که  معترضان اسرائیلی با وجود  سخنان روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تعویق موقت روند تصویب اصلاحات قضایی، به اعتراضات خیابانی ادامه می‌دهند.رهبران جنبش‌های اعتراضی باوجود تعویق  موقت روند اصلاحات قضایی نتانیاهو به اعتراضات خود ادامه می‌دهد و آن‌ها معتقدند که نتانیاهو در آینده تلاش خواهد کرد تا با اجماع گسترده‌تری، مسیر قانونی مورد نظر خود و متحدانش را ادامه دهد.

آناتولی : وزیر دفاع اوکراین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تانک‌های چلنجر2 ساخت انگلستان به اوکراین تحویل داده شدند. رزنیکوف افزود : تانک‌ها آزمایشی شده‌اند و به زودی وظایف رزمی خود را آغاز خواهند کرد. وزارت دفاع آلمان نیز اعلام کرده است که تحویل اولین محموله تانک‌های لئوپارد ۲ شامل هجده تانک جنگی پیشرفته پس از آموزش خدمه اوکراینی انجام شد.

اسپوتنیک: شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز 28 مارس (سه شنبه) در گفتگوی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی گفت: “پکن آماده است به حمایت از روند ادامه گفت و گو بین ریاض و تهران ادامه دهد”.محمد بن سلمان از رئیس جمهور چین به دلیل ابتکارعمل پکن برای حمایت از تلاش‌ها در راستای توسعه روابط حسن همجواری میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرد. شی جینپینگ نیز در این رایزنی تلفنی نقش عربستان سعودی در راستای توسعه روابط چین با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای عرب منطقه خاورمیانه را ستود.

تسنیم: برخی رسانه‌های بحرینی اعلام کردند که  در راستای تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری روابط بین ایران و بحرین و تبادل هیئت بین دو کشور، قرار است هیئتی از بحرین به ایران سفر کند. برخی منابع بحرینی نیز اعلام کردند که اخیرا هیئتی از ایران به بحرین سفر و از سفارت ایران در منامه بازدید کرده است.

خبرگزاری صداوسیما: اشپیگل به گزارش محرمانه در وزارت دارایی آلمان دست یافته است که از افزایش شدید کمک‌های نظامی برلین به کی یف حکایت دارد. دولت آلمان در نظر دارد کمک‌های نظامی به اوکراین را به طور گسترده‌ای افزایش دهد، چنانکه در بودجه امسال ۲.۲ میلیارد یورو در نظر گرفته شده بود که این میزان قرار است در همین سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شود و به ۵.۴ میلیارد یورو برسد. علاوه بر این بودجه، دولت برلین قرار است در سال‌های آینده ۸.۸ میلیارد یورو نیز به عنوان تعهد خود در قبال اوکراین اختصاص دهد.

یورونیوز: اکثریت پارلمان مجارستان سرانجام عصر دوشنبه با ۱۸۲ رای موافق در مقابل ۶ رای مخالف، الحاق فنلاند به ائتلاف نظامی «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو را تایید کردند. به این ترتیب با این رأی، ۲۹ پارلمان از ۳۰ پارلمان کشورهای عضو ناتو، الحاق فنلاند را تصویب کرده‌اند و انتظار می‌رود ترکیه نیز به عنوان آخرین کشور در ماه آینده عضویت هلسینکی را تایید کند.

ایسنا : پارلمان ژاپن امروز سه شنبه لایحه بودجه بزرگ این کشور به ارزش ۱۱۴.۳۸ تریلیون ین (۸۷۴ میلیارد دلار) را برای سال مالی ۲۰۲۳ که از آوریل آغاز می‌شود، تصویب کرد؛ لایحه‌ای که شامل رکوردی جدید برای بودجه‌های تامین اجتماعی و بودجه نظامی است. پارلمان ژاپن در قالب تصویب این لایحه همچنین بودجه نظامی که با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به بودجه قبلی، یک رکورد را در زمینه افزایش ثبت کرده و به ۶.۸۲ تریلیون ین رسیده، تصویب کرده است. این بودجه نظامی همچنین اولین بودجه تصویب شده در چارچوب یک طرح پنج ساله بی‌سابقه و جنجالی تقویت ظرفیت و بودجه ارتش ژاپن محسوب می‌شود.همچنین دولت ژاپن رکورد جدیدی در زمینه افزایش بودجه تامین اجتماعی با توجه به تداوم روند کهنسالی جمعیت این کشور ثبت کرده و این بودجه را به ۳۶.۸۹ تریلیون ین رسانده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *