جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟

مهندسی معکوس ابزاری قدرتمند در زمینه جنگ و درگیری است، زیرا می‌توان از آن برای تحلیل و درک فناوری‌های پیچیده دشمن و استراتژی‌های آن استفاده کرد.

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

در پی توطئه جدیدی که اشغالگران صهیونیست علیه مسجدالاقصی طراحی کرده‌اند، شورای اوقاف و مقدسات اسلامی در قدس اشغالی نسبت به تغییر وضعیت مسجدالاقصی هشدار داده و بر هویت اسلامی و غیرقابل تقسیم بودن این مکان مقدس تاکید کرد.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده، نشست شورای امنیت فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

Loading

رسانه ها؛ نامه کشورهای عربی خلیج فارس علیه تل آویو به آمریکا و …

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید انصارالله براینکه آمریکا درصدد حفظ ریاض و ابوظبی در جنگ یمن است، خطرناکتر بودن جنگ سرد دوم درمقایسه با جنگ اول از نگاه کیسینجر، روسیه از نقش توافق ۲۰۲۰ توسط جمهوری آذربایجان خبرداد، تاکید پوتین براینکه ائتلاف نظامی با چین تشکیل نداده است، عربستان سعودی میزبان اجلاس آتی اتحادیه عرب، نامه کشورهای عربی خلیج فارس علیه تل آویو به آمریکا، گفتگوی روسای ستاد ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران، پایان اختلاف‌های الجزیره و پاریس با بازگشت سفیر الجزایر به فرانسه، هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به افزایش خطرها برای ثبات مالی جهانی، تصمیم روسیه برای استقرارتسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس، همکاری پاکستان و طالبان برای نابودی گروه‌های تروریستی، تاکید نخست وزیر اسپانیا براینکه جهان باید به صدای چین گوش کند، چین و روسیه در صدر کشورهای دارای مازاد تراز تجاری سال ۲۰۲۲، آغاز مذاکرات ایران و بحرین پس از سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض، دستیابی به توافق نهایی برای حل بحران سودان و تدوین پیش نویس اولیه توافق، ممنوع شدن انتقاد کارمندان جامو وکشمیر هند از دولت، درخواست سوئیس برای افزایش همکاری‌ها با ناتو، بیانیه وزارت دفاع آذربایجان درباره تحرکات اخیر، تحصن اعتراضی به تغییر قانون انتخابات عراق در بغداد، هندوراس روابط دیپلماتیک با تایوان را قطع کرد و با چین از سر گرفت، درخواست ریاض از جامعه بین‌الملل برای ایفای مسئولیتش برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل، یک گروه عراقی مسؤولیت حمله به پایگاه آمریکادر سوریه رابرعهده گرفت، عدم دعوت از ترکیه و مجارستان برای نشست «دموکراسی» از سوی بایدن، ادعای بریتانیا درخصوص استفاده روسیه از ۷۱ پهپاد ایرانی در ماه مارس، و موفقیت عراق در شکایت از ترکیه برای صادرات نفت اقلیم کردستان، ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب يافت.در ادامه گزيده ای از آنها را مرور می کنيم.

فارس: «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب، اعلام کرد که سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی در نوزدهم ماه می (بیست و نهم اردیبهشت ماه) در عربستان سعودی برگزار خواهد شد. پیش از این اجلاس چند نشست مقدمه‌ساز در سطح مقامات ارشد و وزیران به مدت پنج روز برگزار خواهد شد تا زمینه برای برگزاری اجلاس سران فراهم شود.

خبرگزاری صداوسیما: شماری از معترضان به تغییر قانون انتخابات عراق، در بغداد پایتخت این کشور تحصن کردند.پارلمان عراق، جلسه تصویب قانون جدید انتخابات را به تعویق انداخت. معترضان نزدیک یکی از ورودی‌های منطقه الخضراء بغداد در مخالفت با تغییر قانون انتخابات، تحصن کرده اند. تظاهرکنندگان تهدید کردند در صورتی که پارلمان تصویب این قانون را پیگیری کند، با گسترش اعتراضات، تحصن دائم در ورودی منطقه الخضراء آغاز خواهند کرد.

ایسنا : رهبر انصارالله یمن در سخنانی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را به تلاش برای تداوم جنگ در یمن در راستای دستیابی به اهدافشان متهم کرد. عبد الملک الحوثی در سخنانی دراین باره اظهار کرد: کشورهای منطقه‌ای عضو ائتلاف متجاوز یعنی عربستان سعودی و امارات خوب از خسارت‌هایشان در جنگ مطلع هستند و با این حال آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل در تلاش هستند تا ریاض و ابوظبی را در جنگ علیه یمن حفظ کنند. وی تأکید کرد: با شکست تجاوز، پایداری و مقاومت مردم ما باید برای به ثمر رسیدن و حفظ دستاوردها ادامه یابد و هیچ راه حلی برای کشورهای متجاوز جز توقف تجاوز و محاصره و پایان اشغالگری وجود ندارد.

مهر: رسانه‌های روسی به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند که نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان با نقض توافق‌های نوامبر ۲۰۲۰ (جنگ دوم قره‌باغ) از خطوط تماس منطقه «شوشا» عبور کردند و عملیات مهندسی و استحکام‌بخشی را آغاز کردند.به نوشته «اینتل‌ریپابلیک»، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه حضور دارند و مشغول اقدامات لازم برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستند. ساعاتی پیش نیز برخی رسانه‌های اعلام کردند که نیروهای باکو حرکت کرده‌اند تا جاده‌های شمال گذرگاه لاچین (گذرگاه وصل‌کننده ارمنستان به منطقه مناقشه‌انگیز قره‌باغ) را مسدود کنند.

دوویچه وله: به گفته مقامات عراق این کشور در یک پرونده درازمدت شکایت از ترکیه در رابطه با صادارت نفت اقلیم کردستان به موفقیت دست یافته است. ترکیه اعلام کرده که به صدور حکم اعلام شده از سوی دادگاه بین‌المللی داوری احترام می‌گذارد. این پرونده در رابطه با صادرات نفت اقلیم کردستان بوده که رسیدگی به آن نزدیک به ۹ سال جریان داشته و دادگاه بین‌المللی داوری وابسته به اتاق بازرگانی بین‌المللی در پاریس در راستای تصمیم‌گیری در باره آن در نهایت به نفع عراق رأی داده است.طبق این رأی، آنکارا بدون موافقت بغداد اجازه خروج محموله‌های نفت خام اقلیم کردستان عراق از بندر ساحل جیهان در جنوب ترکیه را نخواهد داشت.

ایرنا: منابع خبری گزارش دادند، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای صهیونیستی خود درباره ایران گفت وگو کرده است. سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از طریق تماس ویدئویی با «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفت وگو کرده است. وی افزود: دو طرف درباره تحولات منطقه و مسائل منطقه‌ای و نیز هماهنگی برای مقابله با تهدیدهای ایران در منطقه صحبت کردند.

اسپوتنیک: کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول در مجمع توسعه چین در پکن گفت: بهار هنوز به اقتصاد جهانی نرسیده است و خطرات ثبات مالی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. پیش بینی می شود رشد اقتصادی جهانی در سال جاری به کمتر از 3 درصد کاهش یابد. بر اساس برآوردهای اولیه، این ارقام ممکن است در سال 2024 بهبود یابد، اما حتی در آن زمان نیز کمتر از میانگین تاریخی 3.8٪ خواهد بود.به گفته وی، کاهش رشد اقتصادی ناشی از پیامدهای آسیب زای بلندمدت بیماری همه گیر، درگیری روسیه و اوکراین و کاهش سرعت فعالیت های اقتصادی به دلیل تشدید سیاست های پولی است.جورجیوا همچنین نسبت به “ابهام بزرگ” پیش روی اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرد. به گفته او، تکه تکه شدن ژئواکونومیک می تواند جهان را به بلوک های اقتصادی رقیب تقسیم کند و منجر به این واقعیت شود که هر فرد در جهان فقیرتر و کمتر محافظت می شود.

ایسنا : به دنبال تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای احداث چند هزار واحد مسکونی در کرانه باختری و قدس اشغالی عربستان سعودی از جامعه بین‌المللی خواست که به مسئولیتش برای پایان دادن به اشغالگری رژیم اسرائیل عمل کند. وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که این اقدام کابینه رژیم صهیونیستی در چارچوب تداوم نقض‌های صورت گرفته توسط مقامات رژیم اشغالگر صورت گرفته است.

خبرگزاری صداوسیما: دولت جامو و کشمیر هند دستورالعمل‌هایی را در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بین کارمندان دولتی صادر کرد.طبق مفاد این دستورالعمل، هیچ کارمند دولتی نباید از طریق پست، توییت یا غیره، در رسانه‌های اجتماعی، سیاست‌های دنبال شده یا اقدامات انجام شده دولت را به بحث یا انتقاد بگذارد و به هیچ وجه در چنین بحث‌ها یا انتقاداتی در رسانه‌های اجتماعی شرکت نکند.

فارس: برخی منابع آگاه بحرینی می‌گویند که یک هیأت از وزارت خارجه ایران، طی دوره گذشته، به بحرین سفر کرده است. این منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اظهار داشتند که یک هیأت از وزارت امور خارجه ایران در سفر قبلی به همراه هیأت پارلمانی این کشور که در اجلاس عمومی اتحادیه بین المجالس در بحرین در ۱۲ مارس شرکت کرده بودند، از ساختمان سفارت ایران بازدید کردند. قرار است پس از سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به عربستان سعودی، نشست‌های گفت‌‌‌وگو و تبادل دیدارهای ایران و بحرین آغاز شود.

رادیوچین : «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که جهان باید به صدای چین برای پایان دادن به جنگ در اوکراین گوش دهد. سانچز در یک کنفرانس خبری پس از شرکت در نشست شورای اروپا در بروکسل گفت: چین یک بازیگر جهانی است، بنابراین بدیهی است که ما باید به صدای چین گوش کنیم و ببینیم که آیا همه ما می‌توانیم به این جنگ پایان دهیم و اوکراین تمامیت ارضی خود را بازگرداند. اسپانیا اخیراً از سفر پیشِ روی سانچر به چین خبر داده است.

ایران پرس: پاکستان همکاری این کشور با دولت موقت طالبان برای نابودی مخفی‌گاه‌های گروه‌های تروریستی را تایید کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان افزود: این کشور انتظار دارد تا مقام‌های دولت موقت طالبان افغانستان علیه گروه‌های تروریستی اقدام کند. دولت موقت طالبان باید مطمئن شود که گروه‌های تروریستی مردم و نیروهای امنیتی پاکستان را تهدید نمی کنند.

آناتولی : رئیس ستاد کل ارتش سوئیس خواستار افزایش همکاری‌ها با ناتو شد. سوسلی با اشاره به اینکه پس از نیروی هوایی و نیروهای ویژه سوئیس، نیروی زمینی نیز باید با ناتو آموزش ببیند، گفت: سوئیس مخالف شرکت در رزمایش‌ها نیست. بر اساس ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی، متحدان باید به هر کشور عضو که مورد حمله قرار می‌گیرد، کمک کنند.

ایسنا : وزیر امور خارجه اسبق آمریکا هشدار داد که جنگ سرد دوم بسیار خطرناکتر از جنگ سرد اول خواهد بود. وی گفت: ممکن است جنگ سرد جدیدی بین چین و ایالات متحده آغاز شود. کیسینجر معتقد است که هر دو کشور منابع اقتصادی قابل مقایسه‌ای دارند که در دوران جنگ سرد اول چنین نبود. به نظر او، پکن و واشنگتن اکنون دشمن یکدیگر هستند و نباید “تا زمانی که جمهوری خلق چین غربی شود” منتظر ماند.

مهر : رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که این کشور هیچ ائتلاف نظامی با چین تشکیل نمی‌دهد. وی افزود: روسیه هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند. رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا همکاری میان مسکو و پکن تهدیدی برای غرب به شمار می‌رود؟ گفت: نه این ادعاها به هیچ عنوان با واقعیت تطابق ندارد. وی اضافه کرد: بله ما همکاری‌های مشترک در زمینه نظامی و فنی با چین داریم و این مسأله را پنهان نمی‌کنیم. اما این همکاری‌ها شفاف است و چیز مخفی وجود ندارد.

فارس: وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. آن‌ها در این نامه در واکنش به سخنان «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در انکار وجود ملت فلسطین و لزوم محو روستای «حواره»، از آمریکا خواستند تا به اقدامات و اظهارات ضد فلسطینی پاسخ دهد. به گفته او، وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این نامه از آمریکا خواسته‌اند تا به مسئولیت خود در رسیدن به یک راه‌حل عادلانه و فراگیر و دائمی در خصوص فلسطین عمل کند. راه‌حلی که بر مبنای قوانین بین‌المللی و طرح «صلح عربی» و تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی است.

ایرنا: دفتر امانوئل مکرون جمعه شب اعلام کرد سفیر الجزایر در فرانسه در روزهای آینده به پاریس بازخواهد گشت؛ اقدامی که نشان دهنده بهبود روابط یک ماه پس از اختلافات دیپلماتیک است.

اسپوتنیک : پوتین خبر داد که روسیه تا تاریخ 1 ژوئیه در بلاروس ساخت انبار سلاح هسته ای تاکتیکی را به پایان خواهد رساند. استقرار این تسلیحات بدون نقض تعهدات در قالب قرارداد استارت نو صورت خواهد گرفت. به گفته پوتین، دلیل این اقدام بیانیه بریتانیا درخصوص ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین است. رئیس جمهور روسیه تصریح کرد که بلاروس مدتهاست که درخواست استقرار تسلیحات هسته ای روسیه در قلمرو خود را مطرح کرده است.

دوویچه وله: وزارت دفاع بریتانیا گزارش داده است که روسیه در مارس سال جاری میلادی احتمالا از دست کم ۷۱ فروند پهپاد ایرانی در جنگ در اوکراین استفاده کرده است. زرات دفاع بریتانیا همچنین گفته است که در ماه فوریه وقفه‌ای دو هفته‌ای در حملات پهپادی روسیه به اوکراین روی داده است.این وزارتخانه  در گزارش خود احتمال داده است که روسیه پس از این وقفه به طور مرتب “محموله‌های کوچکی” از پهپادهای شاهد که ساخت ایران هستند، دریافت کرده است.

ایسنا: مجله فارن پالیسی به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن، ترکیه و مجارستان، متحدان ناتو را از فهرست مدعوین برای اجلاس سران “برای دموکراسی” خارج کرده است.

العالم: کمیته تدوین پیش نویس توافق نهایی میان غیرنظامیان و نیروهای نظامی در سودان از دستیابی به توافق نهایی برای پایان دادن به بحران کشور خبر داد. سخنگوی رسمی “فرایند سیاسی” در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: کمیته تدوین پیش نویس توافق نهایی که متشکل از 11 نفر از نیروهای غیرنظامی و نیز نمایندگانی از نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع ، روز گذشته تهیه و تدوین پیش نویس اولیه توافق را به پایان رساندند.

ایرنا: بررسی‌های انجام گرفته توسط خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نشان می‌دهد که مازاد تراز تجاری چین در سال گذشته میلادی با ۳۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۸۷۷.۶ میلیارد دلار رسید. این شاخص برای روسیه نیز ۱.۷ برابر رشد داشت و به رقم ۳۳۳.۴ میلیارد دلار رسید تا بدین ترتیب بعد از چین، روسیه جایگاه دومین کشور از نظر مازاد تراز تجاری را در اختیار داشته باشد. بعد از این دو کشور، عربستان سعودی قرار دارد؛ مازاد تراز تجاری این کشور به بالاترین رقم خود از سال ۲۰۱۲ رسیده و ۲۲۱.۳ میلیارد دلار بوده است. این ارقام حاصل بررسی داده‌های مراکز ملی آمار ۶۰ کشور نخست در اقتصاد جهان است.

آناتولی : وزارت دفاع آذربایجان طی بیانیه‌ای از اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از استفاده غیرقانونی گروه‌های مسلح ارمنی از مسیرهای منتهی به قره‌باغ خبر داد. در این بیانیه با اشاره به اینکه ارمنستان، ارسال نیروی انسانی و تجهیزات نظامی به گروه‌های مسلح غیرقانونی در مناطق استقرار موقت نیروهای روسیه در قره‌باغ را تشدید کرده، تصریح شده که این عملیات به‌ویژه در شب انجام می‌شود. در بیانیه این وزارتخانه اعلام شده که گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی برای این عملیات مسیرهای قدیمی در برخی مناطق کوهستانی و روستایی را گسترش داده و در مسیرهای مختلف جاده‌های جدید ایجاد کرده‌اند. در این بیانیه خاطرنشان شده که ارتش آذربایجان با هدف جلوگیری از استفاده غیرقانونی از جاده‌های خاکی در شمال کریدور لاچین و ارسال تسلیحات و مهمات از ارمنستان به گروه‌های مذکور تدابیری اتخاذ کرده است. وزارت دفاع آذربایجان با انتشار بیانیه دیگری اعلام کرد که یگان‌های این کشور از عملیات حفاری نیروهای ارمنی در مسیر روستای یوکاری ویسللی در شهرستان فضولی جلوگیری کرده‌اند.

ایسنا: وزارت کشور هندوراس از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با تایوان و از سرگیری روابط دیپلماتیک با چین خبر داد. در این بیانیه آمده است، هندوراس تشخیص داده که چین تنها دولت مشروع است.

مهر: یک گروه عراقی مسؤولیت هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی در شرق سوریه را به عهده گرفت. گروه «لواء الغالبون» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پهپادهای مقاومت اسلامی وابسته به گروه لواء الغالبون موفق شدند ظهر روز پنجشنبه فرودگاه رمیلان در سوریه را که نظامیان آمریکایی آن را اشغال کرده‌اند هدف قرار دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *