جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

رسانه ها؛ ادعای سقوط پهپاد چینی بهسازی و مسلح شده در شرق اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۲/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: رویکرد بشار اسد به انتخابات ترکیه، گفت‌وگوی کم‌سابقه روسای ارتش آمریکا و روسیه پیرامون سقوط پهپاد آمریکایی، هشدار چین نسبت به بازگشت ژاپن به مسیر «نظامی‌گری»، سوریه مناطق الحاق شده از اوکراین را متعلق به روسیه دانست، جدیدترین موضع گیری وزیر خارجه عربستان درباره ایران، واکنش وزیر خارجه آمریکا به توافق ریاض و تهران، رایزنی گروسی و مورا درباره ایران، تهدید مکرون به انحلال مجلس، هشدار رسانه های صهیونیستی به احتمال بحرانی بی‌سابقه در ماه رمضان، احتمال خروج نیروهای ترکیه از سوریه به زودی، تعویق نشست چهار جانبه مسکو، حمایت بشار اسد از ایده گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه، چراغ سبز ترکیه برای عضویت فنلاند در ناتو و سرنوشت مبهم درخواست سوئد، شروط بشار اسد برای دیدار با اردوغان، آمریکا سقوط پهپاد آمریکایی در دریای سیاه را غیرعمدی دانست، برکناری سه استاندار اوکراین از سوی زلنسکی، گزارش سی‌ان‌ان از سقوط پهپاد چینی بهسازی و مسلح شده در شرق اوکراین، ناپدیدشدن ۲.۵ تن اورانیوم در لیبی، موافقت رژیم صهیونیستی با مجهز کردن اوکراین به سامانه ضدپهپاد، صدور دستور اخراج سفرای آرژانتین و اکوادور، و تاکید عربستان بر اینکه به کشوری که سقف قیمت تعیین کند نفت نخواهد فروخت، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده ای از آنها را مرور می کنيم.

ایسنا: بشار اسد که در روسیه به سر می برد درباره اختلافات با ترکیه نیز تاکید کرد: هیچ اختلافی میان ملت‌های سوریه و ترکیه وجود ندارد و مشکل با سیاستمداران ترکیه است، چراکه آنها جاه‌طلبی‌های خاصی دارند که می‌خواهند در سوریه به آن دست یابند. وی ادامه داد: تنها زلزله‌ای که سیاست ترکیه را تغییر می‌دهد، انتخابات ریاست جمهوری آن است، این زلزله اصلی برای آنهاست. بشار اسد درباره احتمال دیدار با اردوغان نیز تاکید کرد: اولویت خروج نیروهای خارجی غیرقانونی است، منظورم ترکیه و آمریکاست. برای دیدار با اردوغان شروطی ارائه نکردیم و طرح موضوع عقب‌نشینی از خاک سوریه یک موضوع ملی است نه سیاسی. ما اصرار داریم که دستور کار مشخصی وجود داشته باشد، یا سوریه مساله عقب‌نشینی را تایید کند. وی در این باره ادامه داد: اولویت اردوغان انتخابات است نه چیز دیگر و در مقابل موضوع مهم برای سوریه اولویت خروج و احیای حاکمیت آن است. اگر موضوع خروج از سوریه باعث پیروزی اردوغان در انتخابات شود، ما مشکلی با آن نداریم و اگر شرایط فراهم شود، چارچوب مشخصی برای دیدار با اردوغان وجود ندارد و ممکن است امروز یا فردا باشد. مشکل در زمان‌بندی دیدار نیست.

مهر : وزارت دفاع چین با اشاره به اینکه «ژاپن در مساله به اصطلاح تهدیدهای خارجی، بزرگنمایی می‌کند»، تمایل توکیو برای بازگشت به مسیر نظامی‌گری را بسیار خطرناک خواند.

فارس : بلینکن در جریان یک کنفرانس خبری در دانشگاه «آدیس آبابا» در حین سفر به اتیوپی در خصوص ازسرگیری روابط تهران و ریاض ابراز خوشبینی کرد. وزیر خارجه آمریکا در ابراز خوشبینی خود نیز بار دیگر شک و شبهاتی درباره پایبندی ایران به تعهداتش مطرح کرد و گفت: «اگر این توافق واقعاً محقق شود و به‌ویژه اگر ایران به تعهداتی که ظاهراً مطرح کرده،‌ عمل کند، باز هم مثبت خواهد بود». وی ادامه داد: «از دیدگاه ما، هر آن‌چه که بتواند به کاهش تنش‌ها، جلوگیری از درگیری، و مهار اقدامات خطرناک یا ثبات‌زدای ایران کمک کند، چیز خوبی است». وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به نقش چین در از سرگیری روابط تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: ««من فکر می‌کنم این ارزشمند است که کشورها در جاییکه می‌توانند، اقدام کنند و مسئولیت پیشبرد امنیت و پیشبرد روابط صلح‌آمیز را بر عهده بگیرند».

ایرنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: تبادل به موقعی را با انریکه مورا در بروکسل داشتم؛ با تمرکز ویژه بر تلاش‌های آژانس در رابطه با برنامه هسته ای ایران.

تسنیم : یک منبع در وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نشست معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه که قرار بود در هفته جاری برگزار شود، به تاریخ نامشخصی موکول شده است. این منبع بدون اشاره به جزئیات گفت که این نشست به دلایل فنی به تعویق افتاده است. خبرگزاری آناتولی روز دوشنبه گذشته خبر داده بود که نشست معاونان وزیران خارجه 15 تا 16 مارس برگزار می‌شود.

یورونیوز : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) از ناپدید شدن حدود ۲.۵ تن اورانیوم طبیعی در لیبی خبر داده است. بازرسان سازمان ملل در جریان بازدید روز سه‌شنبه متوجه شده‌اند که ۱۰ کانتینر حاوی حدود ۲.۵ تن اورانیوم طبیعی به شکل کنسانتره اورانیوم (یا همان کیک زرد) که طبق گفته مقامات باید در آن محل نگهداری می‌شده ناپدید شده است.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است راستی‌آزمایی‌های بیشتری را برای روشن کردن چگونگی ناپدید شدن این مواد هسته‌ای و مکان فعلی آن‌ها انجام خواهد داد. این سازمان با بیان اینکه دسترسی به این مکان به «لجستیک پیچیده» نیاز دارد، اضافه کرد: «نداشتن اطلاعات در مورد مکان فعلی مواد هسته‌ای ممکن است خطر رادیولوژیکی و همچنین نگرانی‌های امنیتی هسته‌ای را به همراه داشته باشد.»

ایسنا : وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در جریان گفت‌وگوهایش به «لوید آستین» همتای آمریکایی خود گفت که شویگو و لوید آستین در جریان گفت‌وگوهایشان که روز چهارشنبه به درخواست آمریکا انجام شد، بر تبادل‌نظر درباره علل و پیامدهای حادثه مرتبط با هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که سه‌شنبه در دریای سیاه سقوط کرد، متمرکز شدند. این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: تمرکز بر تبادل‌نظر درباره علل و پیامدهای حادثه مرتبط با هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در ۱۴ مارس سال جاری در دریای سیاه سقوط کرد، بود. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شویگو گفته است این حادثه ناشی از اقدامات ایالات متحده است که به محدودیت‌های پروازی‌ای که روسیه برای منطقه خاصی به دلیل جنگ اوکراین ایجاد کرده، بی‌اعتنایی کرده و در صدد جمع‌آوری اطلاعات علیه روسیه بوده است.

العالم: رئیس جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای از موافقت کشورش با درخواست عضویت فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خبر داد و به صورت تلویحی درخواست سوئد در این زمینه را رد کرد.

الکوثر : رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «نووستی»، شروط خود را برای دیدار با رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد. بشار اسد در پاسخ به سئوالی درباره دیدارش با اردوغان گفت؛ تنها پس از خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه، حاضر است با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند. وی توضیح داد: «در مورد دیدار با اردوغان باید بگویم که این دیدار با رسیدن به مرحله‌ای مرتبط است که ترکیه به شکلی واضح و بدون هیچ گونه ابهامی برای خروج کامل (نیروهای ترکیه) از خاک سوریه، توقف حمایت از تروریسم و ​​بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبل از شروع جنگ در سوریه، آمادگی خود را نشان دهد. این تنها گزینه ای است که می تواند در آن دیدار من با اردوغان انجام شود». رئیس‌جمهور سوریه این سئوال را مطرح کرد که اگر چنین دیداری به نتیجه نهایی برای جنگ در سوریه منتهی نشود، چه ارزشی خواهد داشت؟ وی معتقد است که ترکیه با حمایت از سازمان‌هایی که دمشق آن‌ها را تروریستی می‌داند و با وارد کردن نیروهای نظامی خود به خاک سوریه، نقش منفی در جنگ سوریه ایفا کرده است. علاوه بر این اسد ترکیه را کشوری اشغالگر خواند.

ایران پرس: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: سقوط پهپاد آمریکایی در دریای سیاه در نزدیکی کریمه احتمالاً یک حادثه غیر عمدی بوده است. بهترین ارزیابی در حال حاضر این است که این حادثه احتمالاً غیر عمدی بوده است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا کرد که پهپاد آمریکایی در نتیجه “بی کفایتی” یکی از خلبانان روسی سقوط کرد و پنتاگون قصد دارد ویدئویی از این حادثه را منتشر کند. پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا هنوز پهپاد سرنگون شده را از دریای سیاه بازیابی نکرده است و مطمئن نیستم بتوانیم آن را بازیابی کنیم.

رادیوچین : آرژانتین و اکوادور پنجشنبه پس از بروز تنش دستور اخراج سفرای یکدیگر را صادر کردند. این تنش دیپلماتیک برای ماریا آنجلس دوارته وزیر دولت رافائل کوره‌آ رئیس جمهوری پیشین اکوادور ایجاد شده است. وی که به اتهام فساد با هشت سال زندان روبرو است از اوت ۲۰۲۰ در اقامتگاه سفیر آرژانتین در اکوادور پناه گرفت اما اکوادور اجازه خروج امن وی از کشور را صادر نکرد. با این حال، دوارته توانست از کیتو پایتخت اوکوادر خارج شده و به ونزوئلا فرار کند. آرژانتین دوشنبه اعلام کرد که دوارته دیگر در اقامتگاه سفیر این کشور نیست و با رضایت خود از آنجا خارج شده است.

ایسنا : یک روزنامه‌نگار اسرائیلی گزارش داد که رژیم صهیونیستی اخیرا با مجهز کردن اوکراین به سامانه ضد پهپاد موافقت کرده است. او گفت: از زمان جنگ اوکراین این اولین باری است که اسرائیل با صادر کردن سامانه ضدپهپاد برای اوکراین موافقت می‌کند. اسرائیل قبلا نگران این بود که این اقدام موجب افزایش تنش با روسیه شود. روسیه تهدید کرده بود که در صورتی که اسرائیل سامانه دفاع هوایی برای اوکراین چه به صورت مستقیم و چه از طریق طرف دیگری بفرستد، پاسخ خواهد داد.

تسنیم : رئیس جمهوری سوریه، از نظریه گسترش حضور نظامی روسیه در کشورش حمایت کرد، شرط خود برای دیدار با اردوغان را نام برد، الحاق سرزمین‌های جدید به روسیه را به رسمیت شناخت و گفت: غرب جمعی از طریق اوکراین و در جنگی نیابتی در حال یک رویارویی کلی علیه روسیه است. وی افزود: که گسترش حضور نظامی روسیه در این کشور ایده خوبی است.  وی توضیح داد: «ما معتقدیم که اگر روسیه تمایل به گسترش پایگاه‌ها یا افزایش تعداد آنها را داشته باشد، پس این موضوع ماهیت فنی یا لجستیکی دارد. اگر چنین تمایلی وجود داشته باشد، ما نیز معتقدیم که گسترش حضور نظامی روسیه در کشور ما خوب است و از تحقق این ایده حمایت خواهیم کرد.»  اسد یادآور شد که روز چهارشنبه وزرای دفاع روسیه و سوریه در مورد مسائل مربوط به همکاری های نظامی گفتگو کردند، البته به طور خاص جنبه نظامی این پایگاه‌ها مطرح نشد. به گفته وی، به عنوان یک قاعده کلی، مقامات دمشق افشا نمی کنند که چه نوع همکاری با روسیه انجام خواهد شد، زیرا این موضوع ماهیت محرمانه داشته و به امنیت سوریه مربوط است . با این حال، پایگاه‌های نظامی روسیه با «دیدگاه مشترکی که هم بعد سیاسی و هم بعد نظامی دارد» همراه است. رهبر سوریه تاکید کرد که از لحاظ نظامی، این موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. اسد در عین حال تاکید کرد که حضور نظامی روسیه در سوریه نباید موقتی باشد و تنها نباید به مبارزه با تروریسم محدود شود. وی افزود: ما در خصوص موازنه بین المللی صحبت می کنیم و حضور روسیه در سوریه، به عنوان کشوری مهم در منطقه دریای مدیترانه معنایی، مرتبط با توازن قوا در سطح جهان دارد.

یورونیوز : بنا بر اظهارات نیروهای نظامی اوکراین، سربازان این کشور موفق شده‌اند بامداد روز شنبه یک پهپاد غیرنظامی ساخت یک «شرکت چینی» را سرنگون کنند. سربازان اوکراینی بقایای این پهپاد را پس از ساقط شدن، مورد بازبینی قرار داده و متوجه شده‌اند که این هواپیمای بدون سرنشین از نوع «موگین-۵» می‌باشد و نیروهای روسی پس از انجام پاره‌ای از اصلاحات و افزودن قابلیت تسلیحاتی به آن، از این پهپاد در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کنند. این پهپاد در اعماق جنگلی در اوکراین که مکان آن به دلایل امنیتی معلوم نیست، سرنگون شده است. خبرنگار سی.ان.ان. به همراه سربازان اوکراینی، پس از رانندگی در دل جنگل‌های کاج و طی مسافتی با پای پیاده، به مکان لاشه این یک پهپاد مسلح می‌رسند. نکته جالب آنکه به گفته سربازان اوکراینی، این پهپاد با شلیک مستمر سلاح کلاشینکف سرنگون شده است.

ایسنا : رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای گفت که چهار منطقه تازه الحاق شده به روسیه از اوکراین «طبق تاریخ» متعلق به روسیه هستند و دمشق نیز از همان ابتدا این رویداد را به رسمیت شناخته است. وی افزود: این مناطق شاید حدود ۱۰۰ سال پیش فکر می‌کنم در زمان لنین به اوکراین منتقل شد و شهروندان روسی در آنجا هستند و حقایقی وجود دارد که نشان می‌دهد این مناطق سرزمین روسیه هستند و ما چنین اعتقادی داریم. رئیس‌جمهوری سوریه که چهارشنبه به مسکو سفر کرد، همچنین گفت که «نازی‌ها در اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور جنگ نیابتی غرب علیه روسیه را اجرا می‌کنند.»

ایرنا : رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با نخست وزیر و وزیران پیگیر لایحه افزایش سن بازنشستگی اعلام کرد که در صورت عدم تصویب این لایحه جنجالی در رای گیری امروز، مجلس را منحل می کند.

مهر : فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به موضع گیری درباره توافق ایران و عربستان پرداخت. وی افزود: ما درباره احترام به حاکمیت کشورها و حسن همجواری و حل اختلافات توافق کردیم. امیدواریم که که توافق با ایران موجب تقویت امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس شود. همچنین عربستان از جامعه بین المللی می خواهد که مانع اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی شود. بن فرحان ضمن تاکید بر همبستگی علیه اقدامات علیه مقدسات اسلامی تصریح کرد: عربستان مجدد بر حق فلسطینی ها برای برپایی کشور مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ تاکید دارد. وی افزود: عربستان حامی برقراری صلح در یمن و دست یابی به آتش بس دائمی است.

رادیوچین : وزیر انرژی عربستان اعلام کرد احتمال تحمیل سقف قیمت بر صادرات نفتی عربستان از سوی برخی کشور‌ها وجود دارد و ریاض به این کشور‌ها نفت نخواهد فروخت. سخنان «عبد العزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان در پاسخ به سوال مربوط به احیای پیش نویس قانون «نوپک» مطرح شد. او در ادامه تاکید کرد که عربستان تولید نفت را کاهش خواهد داد و اگر دیگر کشور‌ها هم چنین اقدامی کنند شگفت آور نخواهد بود. این سیاست‌ها خطراتی جدید و نوعی ابهام ایجاد می‌کند و ما نیاز به شفافیت و ثبات داریم و مجددا تاکید کرد که این سیاست‌ها منجر به وخامت وضعیت ثبات بازار می‌شود.

ایرنا : روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» نسبت به بروز اوضاع بی‌سابقه بحرانی در سرزمین‌های اشغالی در ماه رمضان هشدار داد و نوشت: با توجه به تنش موجود بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، شاهد اوضاع انفجاری در ماه رمضان خواهیم که پیش از این سابقه نداشته است. این روزنامه صهیونیستی همچنین آنچه کنترل ضعیف امنیتی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری خواند را از دیگر عوامل افزایش بی سابقه تنش در سرزمین های اشغالی در هفته های آتی دانست.

تی.آر.تی : رئیس جمهور اوکراین، استانداران منطقه‌ای خملنیتسکی، اودسا و لوهانسک را برکنار کرد

ایسنا : آمور گادجف، پژوهشگر امور ترکیه در مرکز پژوهش‌های شرق وابسته به آکادمی علوم روسیه گفت: به نظر من آنکارا اقداماتی برای کاهش نیروهای مسلح خود در سوریه اتخاذ خواهد کرد. اما احتمالا فورا این اتفاق نیفتد. احتمالا بعد از موعد انتخابات ترکیه این اتفاق بیفتد. احتمالا ترکیه برخی مشاوران خود را در سوریه نگه دارد. این یک سناریوی کاملا واقعی است. باید مکانیسم مشترکی برای کاهش نگرانی‌های ترکیه و خارج کردن نیروهایش از سوریه ایجاد شود. برای ترکیه حفظ نیروهایش در سوریه بسیار هزینه‌بردار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *