جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

 رسانه‌ها؛ افزایش تنش در شبه جزیره کره و…

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، شلیک آزمایشی موشک از زیردریایی توسط کره شمالی، تاکید شی جین پینگ بر مقابله قاطع  با مداخله خارجی در امور تایوان، پایان چهاردهمین کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، انتخاب افراد نزدیک به شی جین پینگ به سمت های کلیدی دولت، برنامه چین برای برگزاری نشست سران حاشیه خلیج فارس با حضور ایران، ادامه درگیری های شدید در شهر باخموت اوکراین، افزایش اختلافات بین واشنگتن و کی یف بر سر درگیری اوکراین، گفتگوی زلنسکی با  رئیس جمهور چک، بودجه نظامی انگلیس بر مدار افزایش، اقدام امارات به لغو خرید سامانه پدافندی از رژیم صهیونیستی، عدم صدور روادید هیئت رژیم صهیونیستی  برای حضور در عربستان، تاکید ریاض بر ضرورت گفتگو با دمشق، تحول مثبت در مذاکرات آنکارا و واشنگتن درباره جنگنده‌های اف- ۱۶، سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا، تنش در روابط  جمهوری مولداوی و روسیه و  اعلام  زمان  برگزاری  انتخابات  ریاست جمهوری ونزوئلا  در سال ۲۰۲۴ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: آمریکا و کره جنوبی امروز دوشنبه بزرگترین رزمایش مشترک خود در پنج سال اخیر را با نام سپر آزادی آغاز می‌کنند. واشنگتن و سئول همکاری‌های دفاعی خود را در مواجهه با تهدیدات نظامی و هسته‌ای فزاینده از سوی همسایه شمالی افزایش داده‌اند. رزمایش آمریکا و کره جنوبی که سپر آزادی نام دارد، قرار است از امروز دوشنبه به مدت حداقل ۱۰ روز ادامه داشته باشد. پیونگ یانگ هشدار داد که این رزمایش‌ها می تواند به عنوان “اعلان جنگ” تلقی شود.

خبرگزاری فارس:  ارتش کره شمالی اعلام کرد که دو فروند موشک کروز راهبردی را از یک زیردریایی به‌صورت آزمایشی شلیک کرده است. رسانه‌های شرق آسیا نیز  بامداد دوشنبه از شلیک آزمایشی یک پرتابه توسط ارتش کره شمالی خبر دادند. ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان پیونگ‌یانگ یک فروند موشک را از یک زیردریایی شلیک کرده‌اند. این شلیک موشکی در حالی انجام شده که کره جنوبی و آمریکا از بامداد دوشنبه رزمایش نظامی مشترک بزرگی را با هدف مقابله با پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی آغاز می‌کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور چین گفت: باید به اصل چین واجد درباره تایوان پایبند بود و با تمام توان با مداخله خارجی در امور تایوان مقابله کرد. “شی جین پینگ”  در پایان چهاردهمین نشست سالانه کنگره ملی خلق چین در پکن گفت: باید به اصل چین واجد درباره تایوان پایبند بود. باید با تمام توان مداخله خارجی در امور تایوان مقابله کنیم. چین باید با کشورهای حامی استقلال تایوان مخالفت و مقابله کند.ما باید به اصل یک کشور و دو نظام درباره تایوان پایبند باشیم.

رادیو چین:  نخستین نشست چهاردهمین کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، در مراسمی با حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و دیگر رهبران این کشور، پایان یافت.  در جریان برگزاری مراسم اختتامیه، قطعنامه ای پیرامون گزارش کار کمیته دائمی کنفرانس، قطعنامه دیگری در مورد گزارش کار طرح‌های پیشنهادی کنفرانس، قطعنامه ای در مورد بازنگری اصلاحیه اساسنامه کنفرانس، گزارش کمیته بررسی طرح‌های پیشنهادی کنفرانس با محور تحقیق درباره طرح‌های پیشنهادی کنفرانس و همچنین قطعنامه سیاسی اولین نشست چهاردهمین کنفرانس مشورت سیاسی خلق، به تصویب رسیدند.

ان. اچ.کی ژاپن:  کنگره ملی خلق چین افراد نزدیک به رئیس جمهور را برای سمت های کلیدی دولتی برگزید.روز یکشنبه، کنگره ملی خلق چین ۴ مقام نزدیک به شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور، را جهت عهده داری سمت های کلیدی دولتی انتخاب کرد.دینگ شوئه شیانگ ۶۰ ساله که رتبه ششم حزب حاکم کمونیست را دارد و یکی از اعضاء کمیته دائمی اجرایی این حزب است به سمت معاون اول نخست وزیر برگزیده شد. متحدان شی علاوه بر سمت هایی که در حزب کمونیست و ارتش چین دارند، عهده دار سمت های کلیدی در دولت این کشور نیز شده اند.

 خبرگزاری مهر :   روزنامه آمریکایی اعلام کرد که چین در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس با حضور ایران است. وال استریت ژورنال اعلام کرد: چین در حال برنامه ریزی برای نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس با حضور ایران است.گزارش مذکور دراین خصوص اضافه می کند: ابتکار دیپلماتیک «شی جین پینگ» (رییس جمهور چین) نشان می‌ دهد که پکن نقش محوری را برای خود به‌ عنوان یک میانجی قدرت جدید در خاورمیانه (غرب آسیا) می‌ بیند؛ منطقه‌ای راهبردی که در آن ایالات متحده دهه‌ ها است تأثیرگذارترین بازیگر خارجی بوده است.

یورونیوز: درحالی که ارتش اوکراین مستقر در شهر باخموت (واقع در استان دونتسک) به مقاومت در برابر حملات نیروهای تحت امر روسیه ادامه می‌دهد، شبه‌نظامیان واگنر می‌گویند چند منطقه در غرب شهر را به کنترل خود درآورده‌اند و بطور قابل توجهی به مرکز شهر نزدیک شدند و در حدود یک کیلیومتری آن هستند. دستگاه اطلاعات نظامی بریتانیا نیز پیش از این تایید کرده بود که گروه مزدور واگنر روسیه، کنترل بیشتر بخش‌های شرقی شهر را به دست گرفته و در مرکز شهر، رودخانه باهموتکا اکنون به خط مقدم تبدیل شده است. نبرد باخموت به یکی از خونین‌ترین و طولانی‌ترین نبردهای جنگ یکسالۀ اوکراین تبدیل شده و هر دو طرف این نبرد سنگین اعتراف کرده‌اند که در آنجا متحمل تلفات و خسارات قابل توجهی شده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: اختلافات نظرات بین واشنگتن و کی یف بر سر اتمام درگیری در اوکراین در حال افزایش می باشند. بنا بر ادعای منابع  روزنامه پولیتیکو ، خرابکاری ها در خطوط لوله گازی “نورد استریم” و شرایط در آرتموفسک و نیز تلاش رژیم کی یف برای بازگرداندن کریمه، حوزه های جدید اختلاف نظر بین دو کشور می باشند. در مقاله این روزنامه تاکید می شود که دولت جو بایدن به رهبران اوکراین اخطار داده است که انجام برخی عملیات های تهاجمی در ورای مرزهای این کشور، غیر قابل پذیرش می باشند.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس جمهور اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی با پتر پاول رئیس جمهور چک به اهمیت حمایت جمهوری چک از اوکراین در مبارزه با روسیه تاکید کرد. زلنسکی در پیامی که از حساب توییتر به اشتراک گذاشت، به مکالمه تلفنی با پتر پاول رئیس جمهور چک اشاره کرده و نوشت: به پتر پاول که بطور رسمی به‌عنوان رئیس جمهور چک آغاز به‌کار کرد، تبریک گفتم.زلنسکی ضمن اشاره به اینکه در  گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور چک در خصوص وضعیت جبهه نبرد با روسیه و نیازهای امنیتی اوکراین اطلاعاتی در اختیار ایشان قرار داده است تاکید کرد: با پتر پاول موضوع عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را مورد بحث و مذاکره قرار دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دفتر نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت لندن بودجه نظامی خود را طی دو سال آینده با توجه به درگیری در اوکراین ۵ میلیارد پوند (۶ میلیارد دلار) افزایش خواهد داد. براساس بیانیه دفتر ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس که یکشنبه منتشر شد، سرمایه‌گذاری در حوزه دفاعی در به روزرسانی یکپارچه بررسی ۲۰۲۳ اعلام خواهد شد و امروز دوشنبه برای مطالعه در دسترس خواهد بود. در این بیانیه آمده است: از این میزان بودجه، سه میلیارد پوند (۳.۶ میلیارد دلار) برای سرمایه‌گذاری اتمی دفاعی هزینه خواهد شد، در حالی که وجوه باقیمانده برای “تجدید و تقویت ذخایر مهمات ما به منظور جایگزینی اقلام اهدایی به اوکراین” خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: امارات خرید سامانه پدافندی از رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد. تصمیم امارات متحده عربی برای تعلیق خرید سامانه پدافندی از این رژیم در واکنش به اقدامات و اظهارات «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو صورت گرفته است. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش تر خواستار نابودی و محو کامل شهرک حواره در جنوب نابلس از روی زمین شده بود.کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد، «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی در پیامی به نتانیاهو گفته است: تا زمانی که مطمئن نشویم نتانیاهو توانایی کنترل کابینه‌اش را دارد، نمی‌توانیم کارهای مشترک انجام دهیم.رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌های عادی سازی روابط را به امضا رساندند که کاخ سفید از آن به عنوان ” توافقنامه‌های ابراهیم” نام برد و به دنبال این امر مغرب و سودان نیز به جرگه آنها پیوستند.

خبرگزاری تسنیم:  عربستان سعودی روادید هیئت اسرائیلی برای حضور در یک رخداد سازمان ملل که در خاکش برگزار می‌شد، را صادر نکرد. روزنامه معاریو به نقل از منابع رسانه‌ای غربی گزارش داد، عربستان سعودی هیئت اسرائیلی که برای ورود به خاک این کشور جهت حضور در یک رخداد گردشگری متعلق به سازمان ملل متحد درخواست روادید کرده بود را به این کشور راه  نداد.این رسانه عبری زبان در خبر خود ادعا کرد، عدم صدور روادید به هیئت اسرائیل بعد از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان که با میانجیگری چین صورت گرفته، انجام شده است.

الکوثرفارسی: پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، وزیر خارجه سعودی با لحنی آشتی جویانه در قبال سوریه تاکید کرد که کشورهای عربی ناگزیر به گفتگو با دولت سوریه هستند. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگو با شبکه سعودی العربیه با اشاره به موضع کشورش در قبال پرونده سوریه، از وجود یک تلاش عربی برای پایه ریزی یک گفت‌وگوی اجتناب ناپذیر با دمشق خبر داد. بن فرحان در این باره گفت: ما باید رویکرد جدیدی در سوریه بیابیم و این امر ناگزیر مستلزم گفت‌وگو با دولت این کشور است.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر دفاع ترکیه از تحول مثبت در مذاکرات آنکارا و واشنگتن درباره جنگنده‌های اف- ۱۶ خبر داد. «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که مذاکراتش با وزارت دفاع آمریکا درباره تجهیز جنگنده‌های اف-‌۱۶ به نقطه مثبتی رسیده است. وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه کاخ سفید از حصول پیشرفت در موضوع جنگنده ها حمایت می کند، افزود: انتظار داریم کنگره تصمیم عاقلانه‌ای در این زمینه اتخاذ کند. وی ادامه داد: باید بگویم که در موضوع خرید جنگنده‌های اف-۱۶ ناتوان نیستیم و جایگزین‌هایی داریم.

آناتولی  ترکیه: نخست‌وزیر عراق به آمریکا می‌رود. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، طی روزهای آینده و پیش از ماه مبارک رمضان عازم آمریکا خواهد شد.السودانی در راس یک هیئت بلندپایه پیش از ماه رمضان و برای حل اکثر اختلافات بین عراق و آمریکا به واشنگتن سفر می‌کند.

دویچه وله: جمهوری مولداوی که بارها روسیه را به دخالت در امور داخلی‌اش متهم ‌کرده ،از کشف یک شبکه وابسته به روسیه با هدف بی‌ثبات کردن این کشور خبر ‌داد. جمهوری مولداوی که هم مرز با اوکراین است، از کشف یک شبکه وابسته به روسیه خبر داد. رئیس پلیس این کشور اعلام کرد ۲۵ نفر مورد بازجویی قرار گرفته‌اند که از این تعداد هفت نفر بازداشت شده‌اند. رئیس پلیس مولداوی گفت: شبکه کشف شده از افرادی تشکیل شده که با وظایف خاصی از روسیه اعزام شده‌اند.پس از تظاهرات و ناآرامی‌ در هفته‌های اخیر در مولداوی، دولت آمریکا نسبت به بی‌ثبات کردن جمهوری مولداوی هشدار داد.

ایران پرس:  نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با اعلام برگزاری انتخابات در این کشور در سال ۲۰۲۴، در انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال آمریکای لاتین گفت: ایالات متحده در مرحله افول تاریخی قرار دارد و همه سیاست‌های آن‌ها دچار پس‌رفت است.مادورو گفت: امپراتوری ایالات متحده در مرحله افول تاریخی است و آن‌ها دیگر چیزی برای ارائه به نفع مردم آمریکای لاتین و کارائیب ندارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *