جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و واکنش ها و…

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بیانیه مشترک چین، عربستان و ایران و احیای روابط دیپلماتیک تهران – ریاض ، استقبال دبیر کل سازمان ملل از توافق میان ایران و عربستان، واکنش مبهم جو بایدن به توافق تهران – ریاض، بازتاب توافق  در کشورهای عربی ، سفر وزیر خارجه عربستان به پاریس و رایزنی در مورد تحولات منطقه‌ای، تمدید وضعیت اضطراری آمریکا در قبال ایران، انحلال مکانیزم "اینستکس" توسط کشورهای اروپایی، نهایی شدن خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه، سفر رهبر بلاروس به ایران، هشدار هرتزوگ نسبت به فروپاشی رژیم صهیونیستی، ابراز نگرانی وزیر دفاع آمریکا از خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها، تاسیس پایگاه قطبی انگلیس در نروژ ، تاکید ماکرون بر پیروزی بر روسیه در جنگ اوکراین، توافق فرانسه و بریتانیا بر سر کنترل مهاجرت، هشدار وزیرخزانه داری آمریکا نسبت به فروپاشی اقتصادی کشور واعتراض هنگ کنگ به طرح ژاپن برای رهاسازی آب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین:  چین، عربستان سعودی و ایران با انتشار یک بیانیه مشترک خبر از احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی دادند. در این بیانیه آمده است: در پاسخ به ابتکار مثبت شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین مبنی بر حمایت چین از توسعه روابط حسن همجواری و دوستانه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور، عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در رأس هیات‌های دو کشور از 6 تا 10 مارس در پکن با یکدیگر گفتگو کردند. عربستان سعودی و ایران از رهبر و دولت چین به خاطر میزبانی و حمایت از مذاکرات و کمک به موفقیت آن قدردانی و تشکر کردند. سه کشور اعلام کردند که عربستان سعودی و ایران به توافقی دست یافتند که شامل توافق برای احیای روابط دیپلماتیک بین دو طرف، بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و دفاتر نمایندگی‌های دو طرف ظرف مدت حداکثر دو ماه، اعزام سفیران خود به کشور مقابل و بررسی راه های تقویت روابط دوجانبه است.

ایران پرس: آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل از توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرد. گوترش ضمن قدردانی از کشورهای که نقش مهمی در ایجاد توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ایفا کردند، افزود: روابط حسن همجواری و همسایگی میان ایران و عربستان برای  ثبات منطقه خلیج فارس حیاتی است.

العالم فارسی:  رئیس‌جمهور آمریکا با عباراتی مبهم به سوال یک خبرنگار درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک واکنش نشان داد. جو بایدن  در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص توافق ایران و عربستان سعودی گفت: رابطه بهتر بین اسرائیل و همسایگانش برای همه بهتر است. برخی از خبرنگاران کاخ سفید گفته‌اند بایدن احتمالاً هنگام ترک کنفرانس خبری به طور کامل سوال خبرنگار را نشنیده است.

خبرگزاری مهر : کشورهای عربی با صدور بیانیه‌های جداگانه ای از توافق امضا شده میان عربستان و ایران مبنی بر از سرگیری روابط دوجانبه استقبال کردند. «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان با انتشار یک پست توئیتری تاکید کرد: توافق امضا شده میان عربستان و ایران مبنی بر از سر گیری روابط دیپلماتیک میان آنها و بازگشایی سفارتخانه هایشان طی ۲ ماه، تأثیرات مثبتی بر کلیات روابط منطقه‌ای طی دوره آتی خواهد گذاشت.در همین راستا «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر طی گفتگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» و «حسین امیر عبداللهیان» همتایان سعودی و ایرانی خود در خصوص توافق مذکور رایزنی و تاکید کرد که قطر از توافق میان عربستان و ایران در خصوص ازسرگیری روابط دو جانبه میان آنها استقبال می‌کند.وزارت خارجه کویت نیز با صدور بیانیه‌ای با استقبال از توافق مذکور از تلاش‌های مقامات کشور چین برای میزبانی این مذاکرات و هم چنین تلاش‌های عراق و عمان برای میزبانی از مذاکرات گذشته طی سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قدردانی کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر به پاریس با همتای فرانسوی دیدار و در مورد تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی با «کاترین کولونا» همتای فرانسوی  خود  در پاریس دیدار کرد. دو طرف در خصوص تعدادی از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگو در جریان سفر رسمی فیصل بن فرحان به فرانسه صورت گرفت.

 خبرگزاری ایلنا:  «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا وضعیت اضطراری در قبال ایران را تمدید کرد. بایدن طی نامه‌ای به رؤسای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید و تأکید کرد که وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران که در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعلام شد، بعد از ۱۵ مارس ۲۰۲۲ نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. دراین بیانیه با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس آمده است که اقدام‌ها و سیاست‌های ایران، همچنان تهدیدی جدی و چشمگیر برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.قانون وضعیت اضطراری در قبال ایران طی سال‌های گذشته به طور متناوب تمدید شده است.

تی .آر.تی ترکیه: انگلستان، آلمان و فرانسه از انحلال ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری با ایران موسوم به “اینستکس” خبر دادند. انگستان، آلمان و فرانسه تصمیم گرفتند تا ساز و کار «اینستکس» برای تسهیل مبادلات تجاری میان ایران و اروپا که در 31 ژانویه 2019 با مشارکت 10 کشور اروپایی راه‌اندازی کردند را منحل کنند.در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: اینستکس به مدت 4 سال تلاش کرد تا مبادلات مشروع محصولاتی مانند دارو و مواد غذایی میان ایران و اروپا را تسهیل کند، اما تهران تحت تاثیر انگیزه‌های سیاسی به‌طور سیستماتیک از عملکرد این ساز وکار جلوگیری کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  نمایندگی ایران در سازمان ملل از نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه خبر داد. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد: جنگنده‌های سوخو ۳۵ از نظر فنی برای ایران قابل قبول بودند و ایران قرارداد خرید آن‌ها را نهایی کرد. براساس اعلام نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، نهایی کردن خرید این جنگنده ها، پس از اکتبر ۲۰۲۰ و پایان محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد مبنی بر محدودیت‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف صورت گرفته است.

اسپوتنیک روسیه: الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس فردا یکشنبه برای دیداری رسمی و گفت وگو با مقام‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران می‌شود. دفتر ریاست جمهوری بلاروس در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب افزود: لوکاشنکو دو روز در تهران اقامت خواهد داشت و طی آن با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار و گفت وگو خواهد کرد. در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، روسای جمهور ایران و بلاروس به وزراری خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

الکوثرفارسی:  همزمان با تشدید اعتراضات علیه اصلاحات قضایی دولت رژیم صهیونیستی، رئیس این رژیم نسبت به فروپاشی اسرائیل هشدار داد.اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی که از تلویزیون این رژیم پخش شد، گفت: آنچه در حال وقوع است یک فاجعه واقعی و اسرائیل در برابر چشمان من در حال فروپاشی است. وی افزود: شرایط به سوی نقطه‌ای بدون بازگشت پیش می‌رود، اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت باید کنار گذاشته شده و با چارچوب مورد توافق جایگزین شود. هرتزوگ این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که هزاران تظاهرکننده تردد را در شهر تل آویو و فرودگاه بن گوریون مسدود کردند؛ آنها محور اصلی را که تمام شهرهای منطقه تل آویو را به سایر مناطق اراضی اشغالی متصل می کند، بستند.

آناتولی  ترکیه:  وزیردفاع آمریکا از اعمال خشونت‌ توسط شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری ابراز ناخرسندی کرد.لوید آستین پس از دیدار با یوآو گالانت همتای اسرائیلی خود طی یک نشست خبری مشترک در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو، از خشونت‌هایی که توسط شهرک نشینان یهودی در کرانه باختری علیه فلسطینی‌ها اعمال می‌شود، ابراز نارضایتی کرد. وی با تاکید بر تعهد خود برای تامین امنیت اسرائیل گفت که ایالات متحده قاطعانه با هر اقدامی که می‌تواند باعث بی اعتمادی بیشتر شود، از جمله گسترش شهرک‌ها و لفاظی‌های تحریک آمیز مخالف است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش انگلیس اعلام کرد، این کشور در راستای تشدید تعامل در حوزه شمالگان و شراکت با نروژ، یک پایگاه جدید در این ناحیه قطبی تحت عنوان “کمپ وایکینگ” تاسیس خواهد کرد.نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد با نروژ برای ایجاد یک پایگاه عملیاتی جدید در شمال این کشور در حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر ترومسو به توافق رسیده است. نیروی دریایی ارتش انگلیس طرح تاسیس این پایگاه عملیاتی را “ضروری برای دوران مدرن” توصیف و محل احداث آن را در فاصله حدودا ۱۲۰ کیلومتری از جنوب شهر ترومسو، بزرگترین شهر بخش شمالی نروژ اعلام کرده است. همچنین این پایگاه قرار است از سربازان یک واحد ویژه ارتش انگلیس مخصوص پاسخگویی به بحران‌های نوظهور در عرصه اروپا موسوم به “گروه پاسخ ساحلی” میزبانی کند.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور فرانسه در سخنانی تاکید کرد که روسیه نمی‌تواند و نباید در جنگ با اوکراین پیروز شود. ماکرون در ادامه سخنانش گفت: ما باید به اوکراینی‌ها کمک کنیم که در هر دو عرصه اقتصادی و نظامی مقاومت کنند. رئیس جمهور فرانسه ادعا کرد: ما در حال انجام هر کاری هستیم تا این جنگ گسترش نیافته و جهانی نشود.

یورونیوز:  ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا که به پاریس سفر کرده روز جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفتگو کرد. در پایان ملاقات سران دو کشور که پس از یک دوره تیرگی روابط برای نخستین بار پس از ۵ سال صورت می‌گیرد، رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر بریتانیا از توافقی تازه بر سر کنترل و مهار مهاجرت غیرقانونی از طریق کانال مانش خبر دادند. این توافق میان دو کشور پس از آن بدست آمد که دولت بریتانیا متعهد شد بودجه اختصاص یافته برای مهار مهاجرت غیرقانونی از مبدا فرانسه را طی سه سال آینده افزایش دهد.

خبرگزاری ایرنا: وزیرخزانه داری آمریکا درجریان جلسه استماع کنگره  خواستار افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا بدون هیچ پیش شرطی از سوی نمایندگان شد و هشدار داد در غیر این صورت کشور با خطر فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد.«ژانت یلن» روز گذشته از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا سقف بدهی فدرال را بدون قید و شرط افزایش دهند زیرا به گفته او عمل نکردن به تعهد دولت در پرداخت بدهی ها (نکول) باعث “فروپاشی اقتصادی و مالی (در آمریکا) خواهد شد. یلن در سخنان خود در کمیته «امکانات مالی» مجلس نمایندگان که هم اکنون در اختیار حزب جمهوریخواه قرار دارد، اولویت بندی در پرداخت بدهای دولت را مردود دانست و تاکید کرد که دولت باید بدهی های خود را در موعد مقرر پرداخت کند کاری که از سال ۱۷۸۹ میلادی تاکنون دولت بدان عمل نکرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: قانونگذاران هنگ کنگ به طرح ژاپن برای رهاسازی آب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما اعتراض کردند. چهارده نفر از جمله اعضای شورای قانونگذاری روز جمعه برای ارائه نامه اعتراضی به کنسولگری ژاپن رفتند. یکی از قانونگذاران گفت اگر ژاپن به طور یکجانبه این رهاسازی را انجام دهد، از دولت هنگ کنگ خواهد خواست که واردات محصولات دریایی از این کشور را متوقف کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *