جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد

نیویورک – ایرنا- مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هفته ها بن بست در مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و حماس برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا اعلام کرد که او شتاب تازه‌ای در مذاکرات برای توقف جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای باقی‌مانده اسرائیلی می‌بیند.

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه «آندره کلین» سفیر روسیه در لندن را به اتهام آنچه فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و مخرب روسیه در خاک انگلیس نامید احضار کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ تاکید آمریکا و آلمان برادامه حمایت نظامی از اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه «حمایت نظامی حیاتی» بایدن و شولتس از اوکراین، کمک نظامی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین، هشدار اتحادیه اروپا به چین، انتقاد زلنسکی از کشور‌های اروپایی، دیدار وزرای خارجه چین و روسیه  با محوریت اوکراین، ارتش روسیه در یک قدمی کنترل و پیروزی کامل شهر باخموت اوکراین، احتمال عقب‌نشینی اوکراینی ها از شهر استراتژیک باخموت، برگزاری نشست شورای امنیت روسیه به ریاست پوتین ، دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با مقامات صهیونیست، امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع ترکیه- امارات،احتمال خروج امارات عربی متحده از اوپک، افتتاح سفارت  رژیم صهیونیستی در ترکمنستان، برگزاری نشست سالانه کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، درخواست وزیر خارجه طالبان از کشورهای اروپایی، ایجاد شکاف در اپوزیسیون ترکیه و هشدار اتحادیه‌های کارگری فرانسه به ماکرون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران آمریکا و آلمان تاکید کردند به هماهنگی در مورد کمک‌های نظامی برای اوکراین ادامه خواهند داد. با این حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که شرایط «بسیار پیچیده» شده است. شولتز، روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین به کاخ سفید رفت. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از او استقبال کرد و گفت که آنها با هم به وعده خود در قبال اوکراین عمل کرده‌اند. او از شولتز برای گام برداشتن در راستای «حمایت نظامی حیاتی» از اوکراین تشکر کرد. شولتز گفت که بسیار مهم است که آنها این نکته را نشان دهند که «تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا سی‌وسومین بسته کمک نظامی خود به اوکراین را اعلام کرد که ارزش آن ۴۰۰ میلیون دلار است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که این بسته کمکی جدید شامل مهمات مضاعف برای سامانه‌های آمریکایی «هیمارس» و «هویتزر» و همچنین خودروهای زرهی بردلی و خودروهای زره‌پوش پل‌گذار است. در این بیانیه آمده است که «روسیه می‌تواند همین امروز این جنگ را تمام کند». بلینکن در این بیانیه گفت: تا وقتی که روسیه به جنگ پایان بخشد، تا هر زمان که لازم باشد ما در کنار اوکراین ایستاده و به تقویت ارتش آن خواهیم پرداخت تا کی‌یف در روز مذاکره در قدرتمندترین موضع ممکن قرار داشته باشد.

العالم فارسی: اتحادیه اروپا تاکید کرد در صورتی که اطلاعاتی دریافت کند که نشان دهد چین به روسیه تسلیحات داده، اقدام به تحریم پکن خواهد کرد.  خبرگزاری رویترز نوشت که کمک چین به روسیه، آخرین خط قرمز این اتحادیه درباره پکن خواهد بود و اتحادیه اروپا این اقدام را با تحریم پاسخ خواهد داد. در این حال جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در کاخ سفید گفت واشنگتن معتقد است چین هنوز برای ارسال کمک نظامی به روسیه تصمیم نگرفته است. کربی اضافه کرد: ما معتقد نیستیم که آنها این مسئله را از دستور کارشان کنار گذاشته‌اند و از طرف دیگر هم معتقد نیستیم که تصمیم نهایی را در این خصوص گرفته باشند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور اوکراین، از کشور‌های اروپایی به علت آنچه امتیاز دادن به روسیه خواند، انتقاد کرد.ولودیمیر زلنسکی گفت: امتیاز دادن کشور‌های اروپایی، تحقق پیروزی سریع اوکراین را غیرممکن می‌کند.زلنسکی در نشست مشترک خبری با اگلیس لویتس رئیس جمهور لتونی در شهر لویو در غرب اوکراین، افزود، راه حل‌میانه درباره تحریم‌ها وجود ندارد. روس‌ها تحریم‌ها را دور می‌زنند و بعضی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به آن‌ها در این زمینه کمک می‌کنند. متاسفانه بعضی اعضای اتحادیه اروپا در زمینه اعمال تحریم‌ها با قاطعیت رفتار نمی‌کنند.

خبرگزاری ایرنا:  چین گانگ وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ که در دهلی‌نو برگزار شد، با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره روابط دو جانبه و حل و فصل سیاسی بحران اوکراین دیدار و گفت‌ وگو کرد.  وزیر امور خارجه چین در این دیدار گفت: تحت هدایت راهبردی روسای جمهور دو کشور، روابط چین و روسیه توسعه سالم و پایداری را حفظ کرده و الگوی جدیدی را برای نوع جدیدی از روابط بین کشورهای ابرقدرت ایجاد و نقش مهمی در ارتقای همبستگی و همکاری میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه ایفا کرده است.وی افزود: دو طرف باید تبادلات خود را در همه سطوح حفظ کنند و ارتباطات و هماهنگی بین وزارتخانه‌های خارجه خود را افزایش دهند.

خبرگزاری مهر :  سربازان روسی در آخرین مسیرهای دسترسی به شهر باخموت اوکراین که در محاصره قرار دارد، توپ باران خود را آغاز کرده و مسکو را به اولین پیروزی مهم خود نزدیک کرده اند. رئیس گروه واگنر که در جبهه جنگ اوکراین برای روسیه می جنگد، گفته است که اطراف باخموت به ویرانه‌ای تبدیل شده و اکنون تقریباً به طور کامل محاصره شده است و تنها یک جاده هنوز برای سربازان اوکراینی باز است. خبرگزاری رویترز نیز از گلوله باران شدید ارتش روسیه به مسیرهای منتهی به غرب باخموت خبر داد.پیروزی در باخموت، با جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر قبل از جنگ برای روسیه بسیار تعیین کننده خواهد بود.

دویچه وله: نیروهای اوکراینی از مدت‌ها پیش برای حفظ شهر باخموت مبارزه می‌کنند اما اکنون احتمال دارد از این شهر عقب‌نشینی کنند. وزیر خارجه آلمان همتایان خود در گروه ۲۰ را فراخواند علیه جنگ تجاوزکارانه روسیه موضع‌گیری کنند. پس از ماه‌ها جنگ خونین بر سر شهر باخموت، در استان دونتسک و شدت گرفتن حمله‌های روسیه و متحدانش احتمال عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از این شهر افزایش یافته است. الکساندر رودنیانسکی، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری اوکراین  گفت ارتش این کشور مشغول بررسی تمام گزینه‌ها درباره شهر باخموت است.او تاکید کرد نیروهای اوکراینی تا کنون با تمام توان برای حفظ باخموت جنگیده‌اند اما اگر لازم باشد یک “عقب‌نشینی استراتژیک” خواهند کرد.

تی .آر.تی ترکیه: شورای امنیت روسیه به ریاست پوتین تشکیل جلسه داد. بر اساس بیانیه کرملین، پس از حمله مسلحانه به روستایی در مرز روسیه و اوکراین، شورای امنیت روسیه به ریاست پوتین تشکیل جلسه داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شورای امنیت کشور را در راستای بررسی امنیت اماکن تحت کنترل نیروی انتظامی در برابر تروریسم گردهم آورد. پوتین در ابتدای این نشست گفت: ما امروز یک موضوع بسیار مهم در مورد اقدامات حفاظت از مناطق تحت کنترل نیروی انتظامی در برابر تروریسم را داریم. گفتنی است روز جمعه  در منطقه بریانسک روسیه، “گروه های خرابکار” که گفته می‌شود اوکراینی هستند، به روستای این منطقه در مرز روسیه و اوکراین نفوذ کرده و حمله مسلحانه انجام دادند.

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره موضوع ایران به گفت‌وگو پرداخت.«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در سرزمین‌های اشغالی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، موضوع ایران، محور دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با مقامات اسرائیلی بوده است. دفتر «یواو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نقل از مارک میلی اعلام کرد: «همکاری مداوم در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ضروری است».

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه گفت که امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع با امارات، دوستی و همکاری دو کشور را بیش از پیش تحکیم خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی توئیتی درباره توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع با امارات متحده عربی گفت که این توافقنامه امضا شده بین ترکیه و امارات، دوستی و همکاری دو کشور را بیش از پیش تحکیم خواهد کرد. وی افزود: امیدواریم این توافقنامه بر توسعه و ارتقای روابطمان عمق ببخشد. محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی نیز در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به زبان ترکی نوشت: در تماس ویدیویی خود با اردوغان، شاهد امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع بودیم که گامی مهم در روابط امارات و ترکیه و با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی به نفع و رفاه دو کشور است.

یورونیوز: به دنبال گزارشی مبنی بر اینکه امارات عربی متحده در حال مذاکره برای خروج از اوپک است، قیمت نفت برنت، شاخص بین‌المللی نفت، در نیویورک تا ۲.۸ درصد کاهش یافت.  وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات اماراتی که نامشان فاش نشده در گزارشی نوشت که در بحبوحه شکاف رو به رشد بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده، این کشور اکنون در حال بحث درباره خروج از اوپک است. البته وزارت انرژی امارات هنوز اظهارنظری نکرده است.

اسپوتنیک روسیه: الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به زودی به ترکمنستان سفر خواهد کرد تا یک نمایندگی دیپلماتیک دائمی در عشق آباد که در 20 کیلومتری مرز ایران قرار دارد افتتاح کند. کوهن در مصاحبه ای با این نشریه گفت: افتتاح ساختمان سفارت نشانه دیگری از تقویت روابط بین اسرائیل و ترکمنستان است. سفارت در عشق آباد نزدیک ترین نمایندگی رسمی دیپلماتیک اسرائیل به مرز ایران خواهد بود.

رادیو چین: «گوا وی مینگ» سخنگوی نخستین نشست چهاردهمین کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین در جمع خبرنگاران، دستور کار این نشست مهم را اعلام کرد.سخنگوی نخستین نشست چهاردهمین کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین اعلام کرد این نشست مهم سیاسی چین ساعت 3 عصر امروز شنبه 4 مارس (13 اسفند) با برگزاری مراسمی افتتاحیه در تالار بزرگ خلق در پکن آغاز به کار می‌کند و تا 11 مارس (20 اسفند) ادامه می‌یابد.

خبرگزاری ایلنا: وزیرخارجه دولت طالبان از کشورهای اروپایی خواست تا سفارتخانه‌های خود در افغانستان را بازگشایی کنند. «امیر خان متقی» طی دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت: باید قدم‌های ضروری برای بهود روابط دیپماتیک میان افغانستان و اتحادیه اروپا برداشته شود. متقی افزود: در این راستا از کشورهای اروپایی می‌خواهیم تا سفارتخانه‌های خود در افغانستان را بازگشایی کنند.

الکوثرفارسی:  «مرال اکشنر»، از رهبران اپوزیسیون ترکیه و رئیس حزب خوب (iyi parti) از خروج خود از ائتلاف شش گانه اپوزیسیون خبر داد و گفت: این ائتلاف نماینده و بیانگر اراده مردم نیست. اکشنر ضمن مخالفت با نامزدی «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق برای انتخابات ریاست جمهوری، از شهرداران استانبول و آنکارا خواست برای تصدی این سمت نامزد شوند.پس از یک سال دیدارهای متعدد میان 6 حزب اپوزیسیون، اکشنر به شدت از این ائتلاف انتقاد کرد؛ ائتلافی که دیشب  در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد روز دوشنبه آتی پس از موافقت همه احزاب اپوزیسیون، نامزد مشترک خود را  برای انتخابات ریاست جمهوری جداگانه معرفی خواهد کرد. به گفته ناظران، در صورتی که شهرداران استانبول و آنکارا در انتخابات نامزد نشوند، خود اکشنر به احتمال زیاد نامزد انتخابات خواهد شد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۱۸ ژوئن آتی برگزار شود.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه‌های کارگری فرانسه به مکرون هشدار دادند : کشور را محاصره می‌کنیم. فرودگاه‌های فرانسه تا ۳۰ درصد از پروازهای خود را طی روزهای ۷ تا ۸ مارس (۱۶ تا ۱۷ اسفند) به دلیل اعتصاب عمومی لغو خواهند کرد. اعتصاب کارکنان و کارمندان فرودگاه های فرانسه به لغو بسیاری از پروازها در این کشور طی روزهای آینده منجر شد. اداره هوانوردی مدنی فرانسه (GDAC) اعلام کرد برگزاری این اعتصاب سراسری  در اعتراض به اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی دولت ماکرون صورت می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *