جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

واکنش سخنگوی کرملین به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت در ترانزیت گاز مایع روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه درباره برنامه های اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت در ترانزیت گاز مایع روسیه گفت، استدلال ها مناسب و منطقی نیستند و باید منتظر بود تا ببینیم چه محدودیت‌های غیرقانونی دیگری را در نظر خواهند گرفت.

واکنش سخنگوی کرملین به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت در ترانزیت گاز مایع روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه درباره برنامه های اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت در ترانزیت گاز مایع روسیه گفت، استدلال ها مناسب و منطقی نیستند و باید منتظر بود تا ببینیم چه محدودیت‌های غیرقانونی دیگری را در نظر خواهند گرفت.

Loading

رسانه ها؛ انهدام پهپادهای اوکراین در نزدیکی مسکو و …

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید روسیه بر اینکه هیچ سیگنالی از سوی اوکراین درباره مذاکره دریافت نکرده‌است، هشدار ایران نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی علیه ایران در شورای حکام، سفر یک هیئت قطری به اراضی اشغالی با هدف آرام کردن اوضاع، ابراز امیدواری علی‌اف نسبت به عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان در ۲۰۲۳، افزایش حضور ناتو در شرق اروپا، ادعاهای ضد ایرانی وزیران خارجه آلمان و رژیم صهیونیستی از سپاه تا برنامه اتمی، حضور نظامی رو به رشد ناتو در آمریکای لاتین و کارائیب، تلاش واشنگتن و ناتو برای تشکیل ائتلاف‌های منطقه ای در سایه تحولات اوکراین، جزئیاتی از نشست عقبه، شرکت جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴،مذاکرات وزیر خارجه عربستان در اوکراین، هشدار روسیه نسبت به تدارک آمریکا برای یک حمله شیمیایی در اوکراین، آماده باش ارتش چین، انحلال نمایندگی تجاری قزاقستان در روسیه، انهدام پهپادهای اوکراین در نزدیکی مسکو، گام مصر و ترکیه در مسیر از سرگیری روابط دوجانبه، توافق لندن-بروکسل بر سر پروتکل ایرلند شمالی و آغاز راه دشوار "سوناک" برای جلب رضایت مخالفان، کشته شدن فرمانده ارشد اطلاعاتی-عملیاتی داعش در کابل توسط طالبان، سفر غیرمنتظره وزیر خزانه‌داری آمریکا به اوکراین، آغاز رزمایش دریایی مشترک آمریکا با ۵۰ کشور، به سرقت رفتن آرشیو خبرگزاری ملی لبنان، تلاش مکرون برای توجیه کاهش نیروهای فرانسوی در آفریقا، اذعان اوکراین بر اینکه نشانه‌ای از قصد چین برای ارسال تسلیحات به روسیه وجود ندارد و حمله پهپادهای اوکراینی به مناطق مختلف روسیه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: وزارت تجارت و ادغام قزاقستان اعلام کرد که نمایندگی تجاری این کشور در روسیه منحل می‌شود. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که این تصمیم بر عملکرد مأموریت تجاری روسیه در قزاقستان و توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه به طور کلی تأثیر نخواهد گذاشت و مسکو همچنان شریک اصلی تجاری و اقتصادی قزاقستان است.

آناتولی: دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در کنفرانس مطبوعاتی خود با بیان «فرصت این وجود دارد که مشکل اوکراین حل شود»، گفت: تا به حال هیچ سیگنالی از جانب اوکراین دریافت نکرده‌ایم. در حال حاضر ما عمل می‌کنیم زیرا از نظر قانونی برای اوکراین امکان مذاکره وجود ندارد. وی تاکید کرد: فدراسیون روسیه اهداف خاصی دارد که در طی یک عملیات نظامی ویژه به آنها دست خواهد یافت.

العالم : وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده به کی‌یف، گفت که هنوز موانع حقوقی برجسته‌ای برای مصادره کامل حدود ۳۰۰ میلیارد دلار اموال بلوکه‌شده بانک مرکزی روسیه وجود دارد.

ایسنا : وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، سیستم‌های جنگ الکترونیک کشور حمله پهپادهای اوکراینی که قصد داشتند اهداف غیرنظامی را در بخش‌هایی از کشور هدف قرار بدهند، خنثی کردند. این وزارتخانه همچنین تایید کرد که یک پهپاد به زمین سقوط کرد و دیگری هم از مسیر منحرف شد و به زیرساخت‌های غیرنظامی آسیبی وارد نیامد.

ایران پرس: در آستانه سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آفریقا که پس از ناکامی‌های متعدد این کشور در حوزه آفریقا صورت می گیرد؛ وی از کاهش نیروهای نظامی فرانسه در قاره آفریقا خبر داد.

فارس : وزیر خارجه عربستان سعودی هفته جاری، در سفری غیرمنتظره و کوتاه به کی‌یف رفت و در دیدار با مقامات اوکراینی، طرح کمک 410 میلیون دلاری به این کشور را ارائه کرد. روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت : پاسخ این است که همان‌طور که بن فرحان در اکتبر گذشته اذعان داست، مسکو احتمالا با ارائه کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های نفتی با ملاحظات نفتی مخالفتی ندارد. لذا این سفر وزیر خارجه عربستان قابل درک است زیرا کشورش ، بر خلا مقامات اروپایی و آمریکایی سلاح‌هایی را که معادلات جنگ را تغییر دهد، به کی‌یف ارائه نمی‌کند ضمن این‌که عامل انسانی در فصل زمستان بسیار اهمیت دارد و عربستان سعودی می داند که چگونه این پول به عنوان کمک در اوکراین خرج شود،همان طور که «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان، تایید کرد که دوران اعطای کمک بدون قید و شرط تغییر کرده است.

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس سالانه خلع سلاح در ژنو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است، همانطور که تاکنون نیز نشان داده است، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد. ایران نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار می‌دهد و این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن انجام دهد. وی گفت: استارلینک با کمک دولت آمریکا فعالیت های غیرقانونی خود را در قلمرو جمهوری اسلامی ایران شروع کرده است. ایران این حق را برای خود محفوظ می دارد تا نسبت به هرگونه تهدیدی که در خصوص حاکمیت و تمامیت ارضی خود احساس نماید، اقدام کند.

مهر: دبیرکل سازمان پیمان شمالی (ناتو) اعلام کرد: گسترش کمک های ناتو به اوکراین بدون خطر تشدید تنش ها (میان اوکراین و روسیه) غیرممکن است، اما پیروزی مسکو خطرات بزرگی را برای اتحاد نظامی به همراه دارد. دبیرکل سازمان پیمان شمالی ادامه داد: ناتو به طور قابل توجهی حضور خود را در شرق اروپا افزایش می دهد. مسکو نیز به طور مداوم برای حملات جدید برنامه ریزی می کند و نیروهای بیشتری را بسیج می کند.

ایرنا : وزیران امور خارجه آلمان و رژیم صهیونیستی پس از رایزنی های دو جانبه در برلین، ادعاهای ضد ایرانی خود را از سپاه پاسداران تا برنامه اتمی کشورمان تکرار کردند. وزیرخارجه آلمان در این زمینه به سیاست‌ خارجی مشترک دو طرف از جمله در مورد ایران اشاره کرد و ضمن تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورمان مدعی شد که ایران از طریق حمایت از گروه‌های نظامی ثبات و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند. بربوک با بیان اینکه برلین و تل آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند، به گزارش ادعایی شبکه آمریکایی بلومبرگ درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران اشاره کرد و مدعی شد «این سطح از غنی‌سازی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.» «الی کوهن» نیز گفت که در جریان دیدارش با وزیر خارجه آلمان از وی خواسته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

فارس : ژنرال «ایگور کریلوف» رئیس حفاظت از نیروها در مقابل تشعشعات و تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) هشدار داد که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی یک عملیات «پرچم دروغین» در اوکراین با استفاده از مواد بسیار سمی و ممنوعه است.بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، کریلوف ضمن هشدار درباره احتمال برنامه‌ریزی ایالات متحده برای راه‌اندازی یک عملیات پرچم دروغین در اوکراین و مقصر شناساندن روسیه تصریح کرد که در چنین شرایطی واشنگتن معتقد خواهد بود که هیچ شانسی برای تحقیق مؤثر و کارآمد درباره عامل چنین اقدام تحریک‌آمیزی وجود نخواهد داشت.

تسنیم : وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که اوکراین تلاش داشته است با پهپاد چند منطقه از خاک روسیه را هدف قرار دهد که این حمله ناموفق بوده است. به ‌گفته این مقامات هدف این پهپادها تأسیسات زیرساختی بوده است. شبکه راشاتودی نیز به نقل از وزارت حالات فوق‌العاده گزارش داد که یک پهپاد در نزدیکی نیروگاه گازی در شهر «کولومنا» واقع در جنوب شرقی مسکو سقوط کرده است. خبر حملات پهپادی به داخل اراضی روسیه در حالی تأیید می‌شود که اوایل امروز سه‌شنبه گزارش شده بود که حریم هوایی بر فراز فرودگاه پولکووا در سن‌پترزبورگ تا شعاع 200کیلومتری به‌دلیل وجود یک شیء پرنده ناشناس بسته شده است.

مهر: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این گروه، قاری فاتح، فرمانده ارشد اطلاعاتی و عملیاتی منطقه‌ای گروه تروریستی داعش را کشته‌اند. به گفته وی، فاتح «به طور مستقیم مغز متفکر عملیات‌های تروریستی اخیر در کابل از جمله حمله به سفارت‌ها، مساجد و سایر اهداف بوده است.»

ایسنا : به دنبال تشدید تنش و جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری طی روزهای اخیر، منابع رسانه‌ای از سفر یک هیئت قطری به اراضی اشغالی با هدف آرام کردن اوضاع طی امروز (سه‌شنبه) خبر دادند.

العالم : ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا از آغاز رزمایش مشترکی با حضور ۵۰ کشور از جمله عربستان، امارات و مصر خبر داد. این رزمایش از روز دوشنبه آغاز شده و تا نیمه ماه بعد ادامه خواهد داشت. نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش در آب‌های جنوبی ایران، دریای عرب، دریای سرخ، دریای عمان، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقا انجام می‌شود.

الکوثر: وزارت اطلاع رسانی لبنان شب گذشته اعلام کرد آرشیو خبرگزاری ملی لبنان که در یک سرور نگهداری می شد و حاوی تصاویر این رسانه از سال 1961 میلادی بوده، به سرقت رفته است. رسانه‌های لبنانی اعلام کردند این سرور حاوی بایگانی عکس های خبرگزاری ملی لبنان بوده است.

ایسنا : الهام علی‌اف در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عنوان داشت: امیدوارم در سال ۲۰۲۳ پیشرفتی را در روند عادی‌سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شاهد باشیم. حداقل بنده برای چنین پیشرفتی امیدوارم.

ایرنا: این روزها، صحبت از گسترش ناتو «به سمت شرق اروپا» رواج یافته اما این تحلیل از عملکرد ناتو، تقلیل‌گرایانه بوده و حقیقت این است که از زمان پایان عصر دوقطبی، آمریکا با معرفی خود به عنوان مالک جهان، از ناتو برای گسترش سلطه خود در سراسر کره زمین از جمله آمریکای لاتین استفاده کرده است. در سال‌های اخیر و به ویژه پس از انتصاب لورا ریچاردسون (Laura Richardson) به عنوان رئیس فرماندهی جنوب نیروهای مسلح ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۱، سطح مداخله تهاجمی واشنگتن در منطقه به وضوح افزایش یافته است. این مسئله همزمان با روی کار آمدن جو بایدن (رئیس‌جمهوری این کشور) بود که سیاست فعالی را برای جایگزینی نقش سنتی (و طبیعی) وزارت امور خارجه در فعالیت‌های دیپلماتیک که توسط پنتاگون، شورای امنیت ملی و حتی سیا آغاز شد، اجرا کرد. تعداد مقام‌های این نهادهای امنیتی آمریکا که در آمریکای لاتین و دریای کارائیب به عنوان سفیر منصوب می‌شوند، در حال افزایش است.

تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه مصر در پایان سفر وزیر خارجه این کشور به ترکیه گفت: قاهره و آنکار با هدف از سرگیری روابط دوجانبه یک کانال مشورتی راه اندازی می‌کنند.

ایرنا: مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه گفت که واشنگتن و ناتو در سایه تحولات اوکراین در حال تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای هستند. وی ادامه داد: غرب عناصر وابسته به خود را انتخاب و از آنها حمایت می کند؛ آن عناصر هم مأموریت غرب را بر عهده می‌گیرند و از تروریست‌ها برای تغییر نظام موجود جهانی و وادار کردن کشورها به حرکت، طبق تمایلات آنها استفاده می‌کنند. بثینه شعبان تاکید کرد: اهداف استعماری غرب همچنان تغییر نکرده اما موضوع جدید این است که تک قطبی بودن دیگر مورد رضایت همه کشورهای جهان نیست.

یورونیوز : رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین گفت که کی‌یف «هیچ» نشانه‌ای از قصد چین برای ارسال تسلیحات به روسیه مشاهده نمی‌کند. آقای بودانوف گفت: «در حال حاضر فکر نمی‌کنم که چین با ارسال تسلیحات به روسیه موافقت کند … من هیچ نشانه‌ای از این موضوع را حتی در حد بررسی مشاهده نمی‌کنم.» رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین در ادامه گفت که او بر اساس واقعیت‌ها و نه گفته افراد حرف می‌زند.

ایسنا : دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) که یکی از اعضای هیئت تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست اخیر «العقبه» بود در سخنانی به جزئیاتی از این نشست اشاره کرده است. الشیخ گفت: نشست العقبه سیاسی بود نه امنیتی، چراکه حاضران در آن از ماموران امنیتی نبودند. وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های گسترده دیپلماتیک برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی، از یک «حرکت سیاسی بزرگ» در همکاری با اعراب برای مقابله با تجاوزات اشغالگران به ملت فلسطین خبر داد.

تسنیم : روز گذشته بروکسل و لندن بعد از ماه‌ها مناقشه به توافقی بر سر پروتکل ایرلند شمالی دست یافتند که البته در حزب محافظه کار منتقدان زیادی داشته و برخی رسانه‌ها از تصمیمات بوریس جانسون برای کودتا علیه سوناک با کمک مخالفان این توافق خبر می‌دهند. چندین ماه بود که برگزیت و پیامدهای آن دیگر در بروکسل مطرح نبود و اگر این مسئله مطرح می شد فقط در قالب نظرات تمسخر آمیز یا آزاردهنده بود. این قاره به تهدیدهای دائمی از طرف انگلیس عادت کرده بود. این امر با اعلام لندن مبنی بر تغییر یکجانبه مفاد توافقنامه برگزیت که خودش امضا کرده بود به اوج خود رسید.

فارس: یکی از سخنگویان ارتش چین اعلام کرد که پرواز اخیر یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی بر فراز تنگه تایوان، ثبات منطقه را تهدید می‌کند. هواپیمای شناسایی و گشت‌زنی ضدزیردریایی «پی-8 ای پوسایدون» ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) بر فراز تنگه تایوان که سرزمین چین را از جزیره تایوان جدا می‌کند، پرواز کرد.در پی این اقدام تحریک‌آمیز آمریکا، یک جنگنده «سوخو-27» به پرواز درآمد و هواپیمای جاسوسی آمریکا را در مسیرش زیر نظر گرفت. همچنین ارتش چین به حالت آماده‌باش کامل درآمد.

ایسنا : جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، عنوان داشت: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز کاری را که شروع کرده، تمام نکرده است. او تاکنون ما را از آشوب و هرج و مرج نجات داده و به همین دلیل فکر می‌کنم حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مهم است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *