جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

رسانه ها؛ چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای انجام حملات هوایی در داخل عراق و …

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: ابراز نگرانی آمریکا از تعمیق روابط روسیه و ایران، صدور حکم اعدام علیه دو شهروند شیعه در عربستان، گام اولیه لیبی در یکپارچه سازی نهادهای حاکمیتی، فرو ریختن یک زندان بر اثر زلزله در شمال سوریه و فرار داعشی‌ها، آغاز رزمایش هوایی عربستان با حضور ۱۰ کشور، دستور رهبر کره شمالی به ارتش برای افزایش تمرینات نظامی، هشدار گوترش درباره تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک جنگ جهانی، مخالفت حداکثری دموکرات‌ها برای حضور بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴، گفت‌و‌گو‌های عربستان و سازمان ملل درباره پایان دادن به بحران یمن، تمدید برخی معافیت‌های تحریمی ایران از سوی دولت بایدن، ظهور غیرمنتظره هسته مسلح حماس در اریحا، نخستین تماس تلفنی پادشاه بحرین با رئیس جمهور سوریه، چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای انجام حملات هوایی در داخل عراق، به تعویق انداختن رسیدگی به پرونده تمدید دوره پارلمان کردستان از سوی دادگاه فدرال عراق، تاکید بایدن بر عدم ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، هشدار وزیر دفاع دولت سایه انگلیس درباره خالی شدن ذخایر تسلیحاتی کشور، ورود تیم «نجات» رژیم صهیونیستی به ترکیه، تلاش بریتانیا برای خروج از «کنوانسیون اروپایی حقوق بشر»، و تاکید شمخانی بر اولویت بودن گسترش و تعمیق روابط اقتصادی با روسیه ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم : جان کربی، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا با این ادعا که روسیه همچنان به دریافت پهپادها از ایران برای استفاده در جنگ کرملین علیه اوکراین ادامه می‌دهد گفت: «روابط فدراسیون روسیه و ایران در حوزه نظامی در حال تعمیق است و اکنون نشانه‌های روشنی وجود دارد که هر دو کشور به دنبال اشتراک فناوری نظامی هستند.» وی گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر قصد مسکو و تهران برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در روسیه را تایید نکرد. کربی با تکرار ادعاهای مقامات غربی در خصوص نقش پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین گفت: «در ذهن ما شکی نیست که روسیه همچنان به دریافت پهپادها از ایران ادامه می‌دهد و آنها از این پهپادها برای کشتن اوکراینی‌های بی‌گناه استفاده می‌کنند.»وی همچنین افزود: «این روابط دفاعی رو به رشد نه تنها برای مردم اوکراین بد است، بلکه می‌تواند برای شرکا و دوستان ما در سراسر خاورمیانه بد باشد.»

تی.آر.تی ترکیه : رهبر کره شمالی به ارتش دستور داده تمرینات رزمی و آمادگی‌های جنگی را افزایش دهند. وزارت خارجه کره شمالی هفته گذشته با بیان اینکه آماده است با “نیروی هسته‌ای عظیم” به هرگونه تهدید کوتاه‌مدت یا بلندمدت پاسخ دهد و اعلام کرد که افزایش مانورهای نظامی آمریکا با کره جنوبی تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

ایسنا : روزنامه هاآرتص نوشت: دولت آمریکا که کنترل حریم هوایی عراق را در دست دارد به اسرائیل برای انجام حملاتی در داخل مناطقی در مرزهای عراق و سوریه و مشخصا در گذرگاه‌های میان دو کشور چراغ سبز نشان داده است. یکی از مسؤولان آمریکایی به این روزنامه گفت: اسرائیل می‌خواهد از این گذرگاه‌ها از طریق عراق و سوریه استفاده کند به این دلیل که سامانه دفاعی سوریه قدرت تشخیص جنگنده‌های آمریکایی از جنگنده‌های اسرائیلی را که به اهدافی در داخل عراق حمله می‌کنند، ندارد.

العالم : «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در یک سخنرانی خطاب به مقامات کشورهای عضو این سازمان نسبت تبدیل شدن جنگ در اوکراین به یک جنگ گسترده‌تر هشدار داد. گوترش به ساعت نمادین مشهور به «ساعت آخرالزمان» که از سال ۱۹۴۷ برای نشان دادن میزان نزدیکی بشریت به یک فاجعه جهانی با به نمایش گذاشتن مقدار زمان باقی مانده تا نیمه‌شب تنظیم می‌شده، اشاره کرد.گوترش توضیح داد که امسال این ساعت به سبب دلایلی شامل جنگ اوکراین، بدتر شدن تغییرات آب وهوایی، و تهدیدات هسته‌ای مداوم در سطح ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب تنظیم شده که کمترین زمانی است که تا کنون این ساعت تا نیمه شب به نمایش گذاشته است و نسبت به سال گذشته میلادی نیز ۱۰ ثانیه نزدیک‌تر است.دبیر کل سازمان ملل در بحث درباره تهدیدات علیه ثبات جهانی نسبت به ادامه تشدید جنگ در اوکراین اظهار نگرانی کرده و هشدار داد، این روند می‌تواند مابقی جهان را به یک درگیری جهانی خیلی گسترده‌تر بکشاند.

تسنیم : سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اعلام کرد که دادگاه جنایی عربستان سعودی حکم اعدام علیه «علی محمد آل‌ربیع» و «علی حسن الصفوانی» دو شهروند شیعه صادر کرد، این درحالی است که دادستانی پیش از این خواستار صدور حکم حداکثر 20 سال زندان و 20 سال ممنوع السفر برای آن‌ها شده بود.

ایرنا : نتایج یک نظرسنجی جدید از افت حمایت رای‌دهندگان دموکرات‌ از جو بایدن حکایت دارد به گونه‌ای که تنها ۳۷ درصد آنها حضور دوباره رئیس‌جمهوری ۸۲ ساله آمریکا را در انتخابات ۲۰۲۴ خواهانند. در حالی که این رقم در هفته‌های پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سال گذشته (۲۰۲۲) ۵۲ درصد بود.گفته می شود یکی از دلایل نارضایتی عموم مردم آمریکا از این رئیس جمهوری ۸۲ ساله، گاف های متعددی است که وی در مصاحبه های گوناگون داده است. به نظر می رسد کاهش محبوبیت بایدن در میان دموکراتها در میان جوانان آمریکایی است.

ایلنا : عربستان و سازمان ملل برای بررسی تلاش‌های بین‌المللی به منظور حمایت از صلح در یمن و پایان دادن به جنگ ۸ ساله در این کشور گفت و گو کردند. «محمد بن سعید آل جابر»، سفیر عربستان در یمن، که بر برنامه سعودی برای توسعه و بازسازی یمن نظارت دارد، در ریاض با «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در یمن دیدار کرد.این منبع افزود: «دو طرف تلاش های عربستان را برای حمایت از صلح، کاهش دردهای انسانی مردم یمن و حمایت از دولت و اقتصاد یمن بررسی کردند.»

ایسنا : دادگاه فدرال عراق با برگزاری جلسه‌ای درباره شکایت علیه تمدید دوره فعلی پارلمان اقلیم کردستان این کشور، صدور حکم در این باره را به ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) موکول کرد. این شکایت توسط «سروه عبد الواحد» نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق در دادگاه فدرال ارائه شده است. سروه عبد الواحد درباره به تعویق افتادن صدور حکم نهایی در این باره گفت: «امیدوار بودیم که دادگاه فدرال تصمیم نهایی را درباره غیر قانونی بودن تمدید دوره پارلمان اقلیم کردستان صادر کند؛ اما طرف مقابل از دادگاه خواست تا جلسه را به تعویق بیندازد. این تصمیم با وجود مخالفت‌های برخی طرف‌ها اتخاذ شد و درپی آن ۱۲ عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق از فراکسیون‌های عدالت، فراکسیون تغییر و فراکسیون جنبش نسل جدید و نمایندگان مستقل در اعتراض به تمدید دوره کنونی پارلمان استعفا کردند.

فارس: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای به مسکو سفر کرده است با «ایگور لویتین» دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدارسیون روسیه دیدار و درباره همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک گفت‌وگو کرد. وی با اشاره به تلاش مشترک دو کشور برای سرعت بخشیدن به تکمیل کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: ساخت راه آهن رشت- آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب که قرار است با سرمایه گذاری روسیه انجام شود، تحولی راهبردی در مبادلات تجاری و ترانزیت کالا در منطقه ایجاد خواهد کرد.

تسنیم : شورای عالی دولت لیبی صلاحیت ۲۸ نامزد را برای احراز پست‌های حاکمیتی این کشور تائید کرد و گام دیگری در راستای یکپارچه سازی نهادهای حاکمیتی برداشت. عیین پست‌های حاکمیتی در دوره انتقالی یکی از موضوعات اختلافی و بحث برانگیز در لیبی بود. سرانجام هیئت پارلمانی و شورای عالی دولت با برگزاری نشست‌های متعدد به این اختلاف پایان دادند. قرار شد افرادی صلاحیتدار نامزدی خود را برای احراز پست‌های حاکمیتی به شورای عالی دولت اعلام کنند. این شورا پس از تائید صلاحیت نامزدها ، آنان را به پارلمان معرفی کند تا در آنجا مسئولان جدید انتخاب شوند.

خبرگزاری صداوسیما : روزنامه عبری هاآرتص روز سه شنبه اعلام کرد ظهور هسته مسلح وابسته به جنبش حماس در منطقه اریحا نه تنها اسرائیلی‌ها و نیرو‌های امنیتی بلکه ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های امنیتی آن را نیز غافلگیر کرده است. به گزارش این روزنامه، اریحا که شهری گردشگری به شمار می‌رود بر عکس دیگر شهر‌های کرانه باختری مثل نابلس و جنین، به ندرت شاهد درگیری یا ظهور ساختار‌های تشکیلاتی گسترده در خود بوده است. این روزنامه به نقل از یک منبع امنیتی فلسطینی گزارش داد آنچه دیروز در اریحا روی داد نشان دهنده تلاش‌های جنبش حماس برای تشکیل هسته‌های مسلح در همه اماکن است و تشکیلات خودگردان فلسطین باید مراقب این مسئله باشد.

تسنیم : زندانیان زندانی در شمال غرب سوریه که اکثر آنها از تروریست‌های داعشی هستند، دوشنبه شب و پس از زمین‌لرزه ویرانگر از زندان فرار کردند. در زندان پلیس نظامی در روستای «راجو» در مرز سوریه با ترکیه، حدود 2 هزار زندانی نگهداری می‌شوند که نزدیک به 1300 تن از آنها متهم به همکاری با داعش هستند. مقامات این زندان که در کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه است، اعلام کرده‌اند که دوشنبه شب و در پی زمین‌لرزه، زندانیان این منطقه دست به نافرمانی زدند و حدود 20 تن از آنها از زندان فرار کردند.

ایسنا : جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد، جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا باید در این کشور بمانند و نباید به اوکراین فرستاده شوند، این یک وضعیت کاملاً متفاوت است. او پیشتر گفته بود، واشگتن برنامه‌ای برای اعزام این جنگنده‌ها به کی‌یف برای کمک به آن در جنگ با مسکو را ندارد.

ایلنا : پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن»، بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره که این پایگاه خبری به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده، اعلام کرد دولت بایدن یکسری معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است که به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران را می‌دهد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) مجوز این معافیت‌ها را صادر کرد اما کنگره تا اواخر ۳ فوریه (۱۴ بهمن ماه) و پس از آن‌که فری بیکن شروع به تحقیق و پرس و جو درباره این معافیت‌ها کرد، از این تصمیم مطلع نشد. منابع ارشد کنگره می‌گویند که دولت بایدن در تلاش است که در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ائتلاف نظامی ایران و روسیه، این معافیت‌ها را از میان بردارد.

تسنیم : رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور 10کشور از جمله آمریکا روز دوشنبه در شرق این کشور آغاز شد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که سومین دوره از مانورهای «رمح النصر 2023»(نیزه‌های پیروزی 2023) در مرکز عملیات هوایی پایگاه «ملک عبدالعزیز» در شرق این کشور آغاز شد. قطر، اردن، بحرین، پاکستان، یونان، انگلیس،ایالات متحده آمریکا، امارات، کویت و عمان به عنوان کشورهای ناظر در این مانور شرکت دارند.

ایسنا : مسئول سیاستگذاری نظامی حزب مخالف کارگر انگلیس گفت، این کشور باید استراتژی جدیدی برای تقویت تولیدات نظامی و بازنگری اساسی در تدارکات اسراف آمیزش به منظور بهبود حمایت از اوکراین و ارسال این پیام به روسیه که “وضعیت بدتر خواهد شد”، تدوین کند. این عضو ارشد حزب کارگر انگلیس بیان کرد:‌ وقتی ۲۸۷ روز طول بکشد که وزارت دفاع انگلیس خودش را بسیج کرده تا یک قرارداد برای موشکهای جدید N-law امضا کند، وقتی اولین سری از این موشکهای جدید قرار نیست تا سال ۲۰۲۴ تولید شوند، پس نمی‌توانیم به حمایت از اوکراین در ضمن پر نگه داشتن ذخایر ارتش انگلیس ادامه دهیم.

ایران پرس: دولت بریتانیا اعلام کرده است که در صورت ادامه روند پناهندگی در این کشور ، از «کنوانسیون اروپایی حقوق بشر» (ECHR) خارج می شود.

خبرگزاری صداوسیما : دفتر ریاست جمهوری سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حمد بن عیسی آل خلیفه شامگاه دوشنبه در گفتگوی تلفنی با بشار اسد، جان باختن شماری از شهروندان سوری در زلزله بامداد دوشنبه را صمیمانه به دولت و مردم سوریه تسلیت گفت. بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری سوریه، حمد بن عیسی در تماس تلفنی با بشار اسد که نخستین گفتگو میان آنان از سال ۲۰۱۱ است.

ایسنا : براساس گزارش وزارت خارجه و ارتش رژیم صهیونیستی تیم نجات این رژیم که امروز وارد شهر آدانای ترکیه شد شامل کارمندانی از این وزارتخانه، وزارت جنگ و ارتش هستند. همچنین این رژیم بیمارستان میدانی برای زلزله زدگان ترکیه فرستاده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *