جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

رسانه ها؛ تاکید وزیر دفاع اسبق آمریکا بر وجود مخالفت‌های جدی با پیوستن اوکراین به ناتو و…

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: رژیم صهیونیستی مسئول حمله تروریستی در اصفهان، تجاوز جنگنده های اسرائیل به غزه، اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه ماه‌هاست برجام در دستور کار واشنگتن قرارندارد، ادعای آژانس در خصوص اعمال تغییرات اعلام‌نشده در تأسیسات فردو، دیدار وزرای خارجه عربستان و عراق در بغداد، افتتاح سفارت چاد در اراضی اشغالی، سودان در آستانه توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، واشنگتن به دنبال تجهیز کی‌یف به سلاح‌های ضد‌حمله در بهار، انتقاد ترکیه از کشورهای غربی برای تعطیلی کنسولگریها در استانبول، ضربات ناشی از برگزیت به اقتصاد انگلیس، اعطای سهم روسیه از صندوق بین المللی پول به اوکراین، دست رد عباس به طرح امنیتی آمریکا، تاکید وزیر دفاع اسبق آمریکا بر وجود مخالفتهای جدی با پیوستن اوکراین به ناتو، سفر هیئتی از اقلیم کردستان عراق برای حل اختلافات به بغداد، نگرانی سیاستمداران آمریکایی از عدم آمادگی ارتش برای جنگ احتمالی با چین، تشدید تنش بین آنکارا و غرب با احضار 9 سفیر، تاکید طالبان بر اینکه وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا خلاف توافق‌ دوحه است و سفر نتانیاهو به فرانسه برای لابی علیه ایران، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم : امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در واکنش به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به دبیر کل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: تحقیقات اولیه نشان می دهد که رژیم صهیونیستی مسئول حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و اقدام این رژیم، نقض قوانین بین المللی و محکوم است. سفیر ایران در این نامه با اشاره به اظهارات 27 ژانویه رئیس رژیم صهیونیستی در مقر ناتو و 16 ژانویه رئیس ستاد ارتش این رژیم نسبت به تهدید به استفاده از زور علیه زیرساخت‌های حیاتی ایران، از جمله تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل اعتراض کرد.

رادیو چین : منابع فلسطینی بامداد پنج شنبه از یورش جنگنده های اسرائیل به نوار غزه خبر دادند. جنگنده‌های اسرائیل بامداد پنج شنبه یکی از مواضع مقاومت در اردوگاه مغازی واقع در مرکز نوار غزه را با ۵ موشک هدف قرار دادند. منابع محلی گفتند که جنگنده‌های اسرائیلی موضع «گردان ۱۳» را هدف حمله موشکی قرار دادند که موجب وارد آمدن خساراتی به محل مورد هدف شد. این منابع گفتند که ضدهوایی مقاومت فلسطین در چندین نقطه از نوار غزه به سمت جنگنده‌های صهیونیست تیراندازی کرد.

ایلنا : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی اعمال تغییرات اعلام‌نشده در تأسیسات فردو توسط ایران شد. این نهاد مدعی شده است که در جریان یک بازرسی سرزده در روز اول بهمن از تاسیسات فردو متوجه این تغییرات شده است.

ایسنا: جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در کنفرانس خبری خود در اربیل گفت، سفر هیئتی به بغداد برای تداوم مذاکرات با هدف حل وفصل اختلافات و مسائل باقیمانده با دولت فدرال، تعیین تکلیف مسئله حقوق کارکنان و سهم اقلیم در بودجه مالی سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود. عادل گفت، کابینه روز گذشته نشستی را برگزار کرد که در آن به موضوعات مهمی همچون مسئله روابط با بغداد پرداخت. در آینده نزدیک هیئتی از دولت اقلیم به بغداد سفر می‌کند تا گفتگوها را درباره منافع شهروندان اقلیم و تضمین حقوق کارکنان ادامه دهد که همه این‌ها در ارتباط با بودجه عمومی کشور است. وی تصریح کرد: دولت اقلیم و دولت فدرال به تفاهماتی در خصوص متون قانونی دست یافته‌اند. همچنین پرونده‌هایی وجود دارد از جمله ماده ۱۴۰ قانون اساسی و قانون‌هایی که آنها را مهم می‌دانیم و باید طبق سقف زمانی مشخص تعیین تکلیف شوند.

تسنیم: “ودانت پاتل”، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در خصوص ارسال پیام به ایران از طریق قطر در خصوص برجام گفت: «فکر می‌کنم چندین بار از این تریبون کاملاً واضح گفته‌ام و بنابراین باز هم می‌گویم که ماه‌هاست برجام در دستور کار قرار نگرفته و مورد تمرکز ما نیست.» وی با طرح این ادعا که ایران باعث انسداد در گفتگوهای احیای برجام شد گفت: «ایرانی‌ها فرصت بازگشت سریع به اجرای کامل برجام را در سپتامبر از بین بردند، زمانی که به توافق روی میز که مورد تایید همه بود، پشت کردند.» ودانت همچنین با گرفتن ژست حمایت از مردم ایران مدعی شد: «از سپتامبر، تمرکز ما بر دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران، ایستادگی در کنار مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی عمیق ایران با روسیه و حمایت آن از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین بوده است.»

ایرنا : نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راس یک هیئت وارد خارطوم شد و با رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و گفت‌وگو کرد. نتانیاهو و البرهان موضوع عادی سازی روابط با یکدیگر را مورد بحث و بررسی قرار دادند. روزنامه هاآرتص به نقل از یک منبع رسمی صهیونیستی اعلام کرد در آینده نزدیک توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و سودان در چارچوب توافقات موسوم به «آبراهام» امضا خواهد شد. این منبع افزود مذاکرات مجدداً میان خرطوم و تل آویو آغاز شده و در مقطع اخیر افزایش یافته که ناشی از میانجیگری دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بوده است.

خبرگزاری صداوسیما : رئیس آژانس توسعه بین المللی آمریکا اعلام کرد به مناسبت نزدیک شدن سالروز حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق کمک‌هایی که به روسیه اختصاص یافته بود، به حمایت از رونق اقتصادی اوکراین و مولداوی اختصاص خواهد داد. سامانتا پاور گفت:صندوق کمک‌هایی که آمریکا به روسیه اختصاص داده بود با هدف کمک به حمایت از اقتصاد بود که منفعت و مصلحت روس‌ها در آن نهفته بود، اما پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین این رویا‌ها را به شکست کشاند. سامانتا پاور افزود: این صندوق ۱۸ میلیون دلار به حمایت از شهروندان روس که به خاطر آزادی مقاومت می‌کنند، اختصاص خواهد داد.

ایلنا : «یوآف گالانت»، وزیر جنگ رزیم صهیونیستی با «محمد ادریس دبی ایتنو»، رئیس‌جمهوری چاد دیدار و درباره چالش‌های امنیتی مشترک با تمرکز بر تلاش ها برای مبارزه با تروریسم گفت و گو کرد. گالانت در این دیدار مدعی شد که محدود کردن نفوذ ایران و حزب الله در منطقه ساحل به عنوان کلید تضمین ثبات و مبارزه با تروریسم بسیار مهم است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «می‌خواهم به رئیس جمهور چاد به خاطر اتخاذ تصمیم مهم برای افتتاح سفارت در اسرائیل تبریک بگویم. گفت و گوی ما امروز منعکس‌کننده تغییرهای فزاینده ای است که در توافقنامه آبراهام شاهد آن بوده ایم و اکنون به دیگر کشورهای قاره آفریقا نیز می‌رسد». رئیس جمهور چاد شامگاه گذشته -چهارشنبه- وارد سرزمین‌های اشغالی شد. دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که چاد امروز‌ سفارت خود را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح خواهد کرد.

ایرنا: احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که وزیرخارجه عربستان در سفر به بغداد با رئیس جمهور و نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار خواهد کرد. کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین دو وزیر خارجه عراقی و سعودی با تاکید بر تبادل تجاری بین دو کشور، تشکیل شورای هماهنگی عراقی-سعودی، تلاش های مشترک در مبارزه با مواد مخدر، سرمایه گذاری های عربستان در عراق و بدون پرداختن به موضوع گفت و گوهای بین ایران و عربستان برگزار شد. اما در حالی که هنوز هیچ منبع رسمی به بحث آغاز گفت وگوهای ایران و عربستان به میانجیگری بغداد نپرداخته است، اظهاری از «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه پیش از سفر فیصل بن فرحان به بغداد منتشرشده که قابل تامل است. اسپوتنیک از الصحاف درباره آغاز دور جدید گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد پرسیده و این گونه جواب شنیده است: گفت وگو بین تهران و ریاض امری دوجانبه است. ما از روندهای گفت و گو در منطقه حمایت می کنیم زیرا نفع آن به همگان خواهد رسید. این در حالی است که ابتدای هفته جاری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد فیصل بن فرحان، همتای سعودی وی به زودی به بغداد سفر خواهد کرد تا در مورد از سرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان گفتگو کنند.

خبرگزاری صداوسیما : معاون بانک مرکزی انگلیس گفت: ضربات ناشی از برگزیت به اقتصاد انگلیس زودتر از حد انتظار در حال نمایان شدن است. بن برادبنت، معاون بانک مرکزی انگلیس، امروز (پنجشنبه) در کنفرانسی خبری گفت: برگزیت طبق ارزیابی ما، قابلیت تولید در کشور ما را برای چندین سال کاهش داده است. او افزود: ما برآورد و تخمین هایمان را درباره تأثیرات بلندمدت را تغییر نداده ایم، اما اکنون زمان وقوع آن‌ها را زودتر می‌دانیم. ما فکر می‌کنیم این امر زودتر از آنچه در ابتدا انتظار داشتیم، رخ می‌دهد.

فارس : «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای یک سفر سه روزه به امید جلب حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه علیه برنامه هسته‌ای ایران عازم «پاریس» شده است. سفارت رژیم صهیونیستی در پاریس تصریح کرد که ماکرون و نتانیاهو درخصوص «تلاش‌های بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران» بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

ایسنا : وزیر خارجه آمریکا در دیدار خود با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله، طرح امنیتی کشورش برای کنترل دوباره تشکیلات خودگردان بر جنین و نابلس را ارائه کرد اما طرف فلسطینی آن را به دلیل برخی ملاحظات نپذیرفت. بلینکن در این دیدار عباس را برای پذیرش طرح امنیتی آمریکا با هدف کنترل دوباره تشکیلات خودگردان بر جنین و نابلس تحت فشار گذاشت. بر اساس گزارش‌ها دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال راه‌هایی برای مهار تنش فعلی در کرانه باختری است و نگران این است که این وضعیت به انتفاضه سوم تبدیل شود. برخی مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی بر این باور هستند که خارج شدن کنترل امنیتی شمال کرانه باختری از دست تشکیلات خودگردان دلیل اصلی تنش فعلی است. براساس این گزارش ژنرال فنزل طرح خود را به تل‌آویو و تشکیلات خودگردان ارائه کرد و در حالی که اسرائیل حمایت خود را از این طرح اعلام کرد، تشکیلات خودگردان یک سری ملاحظات را ارائه کرده و پاسخ مثبتی نداد.

ایلنا : «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین گفت که کشورش بر روی تجهیز کی‌یف به امکانات کارآمدی که می‌تواند به این کشور در حمله مورد انتظار در بهار کمک کند، متمرکز است. آستین در کنفرانس خبری در فیلیپین گفت: «ما بر انتقال امکانات مورد نیاز نیروهای اوکراینی متمرکز شده‌ایم که برای ضدحمله در بهار مؤثر باشند». وی تاکید کرد که ایالات متحده تمام تلاش خود را برای تضمین برخورداری نیروهای اوکراینی از تجهیزاتی که در حال حاضر برای عملیات مؤثر در میدان نبرد نیاز دارند، به کار می‌بندد‌.

ایرنا : سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت: آمریکا و دیگر کشورهای غربی با تعطیلی کنسولگری های خود در استانبول همزمان با هشدارهای واشنگتن درباره حملات احتمالی تروریستی در آنها، علیه ترکیه «جنگ روانی» به راه انداخته اند. آمریکا و غرب نمی خواهند ما در منطقه آزاد و مستقل باشیم. در حالی که ما هدف جذب ۶۰ میلیون گردشگر را ترسیم کرده ایم آنها جنگ روانی جدیدی را علیه ترکیه آغاز کرده اند.

ایسنا : رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق ایالات متحده در مصاحبه‌ای گفت فکر می‌کنم مخالفت‌های قابل توجهی در اروپا برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد و من گمان می‌کنم که در سنای ایالات متحده هم مخالفت‌هایی وجود داشته باشد، زیرا مردم باید به خاطر داشته باشند که در اصل ناتو یک اتحاد نظامی است. رابرت گیتس معتقد است که اگر کی‌یف به عضویت این ائتلاف نظامی درآید، اروپایی‌ها حاضر نیستند پسران و دختران خودشان را برای جنگ در اوکراین به اوکراین بفرستند. او گفت: فکر می‌کنم مخالفت‌های قابل توجهی در اروپا برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد، و من گمان می‌کنم که در سنای ایالات متحده هم چنین مخالفت‌هایی وجود داشته باشد، زیرا مردم باید به خاطر داشته باشند که در اصل، ناتو یک اتحاد نظامی است. و سوال این است که آیا این دولت‌ها و مردمان آن‌ها آماده هستند تا پسران و دختران خود را برای جنگ در اوکراین بفرستند و من فکر می‌کنم، به ویژه در اروپا، پاسخ احتمالاً این نیست.

فارس : طالبان در واکنش به بیانیه اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تحریم شماری از مقامات این گروه اعلام کرد تحریم ویزا از سوی آمریکا مانعی بر توسعه روابط دو کشور بوده و آمریکا باید به توافقنامه دوحه پایبند بماند. وزارت خارجه طالبان هشدار داد که این تصمیم می‌تواند مانعی بر سر راه پیشرفت روابط دو طرف باشد. بر اساس اعلام وزارت خارجه طالبان، آمریکا باید توافق‌نامه دوحه را عملی کند و طالبان آماده‌اند تا روی تمام مسایل اختلافی با آمریکا گفت‌وگو کنند.

مهر: در حالی که وزیر کشور ترکیه از توطئه غرب برای ضربه زدن به بخش گردشگری این کشور سخن گفته است، وزارت خارجه ترکیه سفیران ۹ کشور که کنسولگری کشورشان را در استانبول بسته اند، احضار کرد. این اقدام ترکیه در حالی است که آنکارا از گروهی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه، هلند و انگلیس که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی کنسولگری‌های خود در استانبول را تعطیل کرده‌اند، انتقاد کرده و آنها را به راه‌اندازی جنگ روانی و تلاش برای آسیب رساندن به بخش گردشگری ترکیه متهم کرده است.

ایسنا : بر اساس گزارش یک نشریه آمریکایی، هشدارهای اخیر در واشنگتن در خصوص احتمال جنگ بین آمریکا و چین در جامعه نظامی این کشور را برانگیخته و نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به میزان مجهز بودن این کشور برای سناریوی احتمالی جنگ با پکن در اوایل سال ۲۰۲۵ سوال می‌پرسند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *