جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش سفیر سابق رژیم صهیونیستی به ویترین تسنیم

دنیل کارمون، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در هند و سریلانکا، در واکنش به ویترین تسنیم ضمن اعتراف به موفقیت آمیز بودن عملیات وعده صادق به انتقاد از مواضع وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت.

Loading

رسانه‌ها؛ چالش بالونی در روابط چین و غرب و…

۱۴۰۱/۱۱/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش چین به ادعای رویت «بالون‌های جاسوسی» این کشور در حریم هوایی آمریکا، تعویق سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن، شناسایی  دومین بالن چین بر فراز آمریکای لاتین، احضار سفیر چین در اوتاوا از سوی وزارت خارجه کانادا، کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین، هشدار پوتین به تحوریل تانک‌های آلمانی به اوکراین، واکنش کرملین به ارسال بمب های دوربرد آمریکا به اوکراین، اعلام دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپایی علیه مسکو، تحریم های جدید کانادا علیه روسیه، تاکید ناتو بر پایبندی روسیه به «معاهده استارت جدید»، افتتاح پایگاه هوایی جدید روسیه در شمال سوریه، فرانسه میزبان نشست بین‌المللی درباره لبنان، ادعاهای تروئیکای اروپا و آمریکا درباره تغییرات در تأسیسات فردو، نگرانی اسپانیا از تبدیل اوکراین به «افغانستان دوم»، گسترش همکاری های نظامی ترکیه و اندونزی و افزایش دوبرابری صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا تا سال 2027 از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی وزارت خارجه چین بااشاره به ادعای آمریکا درخصوص کشف بالون جاسوسی این کشور در حریم هوایی آمریکا، خواستار آرامش شد و گفت که در حال بررسی گزارش‌هایی مبنی بر پرواز یک “بالون نظارتی چینی” در حریم هوایی آمریکا است. مائو نینگ گفت: چین کشوری مسؤولیت‌پذیر بوده و همواره قوانین بین‌المللی را قویا رعایت کرده است و هیچ قصدی برای نقض قلمرو و حریم هوایی کشورهای مستقل ندارد.وی تصریح کرد: درخصوص مساله بالون‌ها همانطور که گفتم ما در حال بررسی گزارش‌های منتشر شده هستیم و امیدواریم که هر دو طرف بتوانند “با دقت و آرامش” این وضعیت را کنترل کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر خود به چین را که قرار بود روز جمعه آغاز شود، به تعویق انداخت. این تصمیم پس از آن اعلام شد که یک بالون چینی در حال پرواز بر فراز ایالات متحده دیده شد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت این حادثه نقض آشکار حاکمیت و قوانین بین المللی است.

العالم فارسی:  وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بامداد شنبه اعلام کرد که دومین بالون نظارتی چین را بر فراز آمریکای لاتین رویت کرده است. پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: ما گزارش‌هایی درباره یک بالون که بر فراز آمریکای لاتین حرکت می‌کند، دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این یک بالون نظارتی دیگر چین باشد. وزارت دفاع آمریکا پیشتر گفته بود که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

ایران پرس:  وزارت امورخارجه کانادا، سفیر چین در اوتاوا را به دلیل مشاهده یک بالون چینی بر فراز آمریکای شمالی احضار کرد. «شارلوت مک‌لئود» سخنگوی وزارت خارجه کانادا جمعه شب گفت که «کونگ پیوی» سفیر چین احضار شد تا درباره این بالن توضیح بدهد. این بالون سپس بر فراز ایالت مونتانا در آمریکا مشاهده شد. این ایالت میزبان یکی از سه سیلوی موشک‌های هسته‌ای آمریکا و پایگاه هوایی مالمستروم این کشور است.

خبرگزاری فارس:  آمریکا از بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین به ارزش 2.2 میلیارد دلار خبر داد.بر اساس اعلام واشنگتن، آمریکا ۲.۱۷۵ میلیارد دلار تسلیحات جدید به اوکراین ارسال خواهد کرد.این تسلیحات شامل راکت‌های هدایت شونده و واحدهای شلیک دفاع هوایی هاوک و همچنین دیگر مهمات و تسلیحات است.این در حالی است که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین  در سخنانی بر ادامه ارسال تسلیحات توسط کشورهای غربی به اوکراین تاکید کرد.وی در این سخنرانی افزود: ما نیازمند تسلیحات دوربُرد برای تسریع در به سرانجام رساندن جنگ هستیم.

رادیو چین:  پوتین در سخنرانی به مناسبت سالگرد نبرد مشهور استالینگراد جنگ جهانی دوم، وقایع این جنگ جهانی را با وقایع اوکراین مقایسه و به خاطرتهدید شدن دوباره کشورش از سوی نازیسم در ظاهری مبدل اظهار تاسف کرد. «ولادیمیر پوتین»، با اشاره به تصمیم اخیر آلمان برای ارسال تانک‌های «لئوپارد» به اوکراین گفت، تاریخ دارد مجددا تکرار می‌شود و روسیه دهه‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم دوباره مورد تهدید تانک‌های لئوپارد قرار گرفته است. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، مسکو یک بار دیگر مجبور است در مقابل نیروهای گروه غرب موضع بگیرد و قدرت‌های خارجی تلاش دارند از پیروان «استپان باندرا» – چهره اوکراینی بدنام همدست آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم – برای حمله به روسیه استفاده کنند.

اسپوتنیک روسیه:  یک مقام ارشد کرملین بااشاره به تحویل احتمالی بمب های دوربرد GLSDB به اوکراین گفت: جنگ سرد جدید بین آمریکا و روسیه شروع شده است. وی افزود: پس از بیانیه پنتاگون در مورد تامین موشک های دوربرد، کی‌یف نباید بیانیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ولگوگراد را فراموش کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رهبر روسیه گفت: مهم است که بیانیه روز گذشته پوتین در ولگوگراد را فراموش نکنیم. پوتین در ولگوگراد  گفت کسانی که انتظار دارند روسیه را در میدان نبرد شکست دهند، کشورهای اروپایی از جمله آلمان را به جنگ جدیدی با روسیه بکشانند، نمی‌دانند که جنگ مدرن با روسیه برای آنها کاملاً متفاوت خواهد بود.

یورونیوز: یکی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا همزمان با نشست سران این اتحادیه با رهبران اوکراین در کی‌یف اعلام کرد که دهمین بسته از تحریم‌های بروکسل علیه مسکو روز ۲۴ فوریه در اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اعلام خواهد شد. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا برای گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین به کی‌یف سفر کرده‌اند. به گفته اورزولا فن درلاین تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه فناوری مورد استفاده این کشور برای پیشبرد عملیات نظامی در اوکراین را هدف خواهد گرفت.

خبرگزاری تسنیم:  کانادا بر 38 فرد و 16 نهاد روسی که به گفته اتاوا در برنامه سازی رسانه های دولتی روسیه دست داشتند، محدودیت ها و تحریم هایی اعمال کرد. «اولگ استپانوف»، سفیر روسیه در کانادا در واکنش به اعلام تحریم های جدید ضد روسی دولت  کانادا، گفت که مسکو جدیدترین تحریم‌های ضدروسی کانادا را تلافی خواهد کرد. وی گفت: «چون ما همیشه بر اساس اصل عمل متقابل رفتار کرده ایم، پاسخی وجود خواهد داشت. ما به هر اقدام غیر دوستانه از سوی مقامات کانادایی پاسخ خواهیم داد.»

آناتولی  ترکیه:  ناتو در بیانیه‌ای از روسیه خواست تا از پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت جدید» با ایالات متحده که هدف آن محدود کردن قابلیتهای موشکهای بالستیک هسته‌ای قاره‌پیما است، پیروی کند. ناتو همچنین با تاکید بر اینکه هدف این توافقنامه دستیابی به ثبات بین‌المللی است از مسکو خواسته تا در این باره اجازه بازرسی در خاک خود را بدهد. در این بیانیه آمده است: ما از روسیه می‌خواهیم با تسهیل بازرسی‌ها در خاک خود و مراجعه به کمیسیون مشورتی دوجانبه که مجری این توافقنامه است، به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل کند.

خبرگزاری صدا و سیما: افتتاح پایگاه هوایی روسیه در شمال سوریه، معادلات جدیدی در این منطقه در برابر نیرو‌های آمریکایی و ترکیه‌ای ترسیم می‌کند. آماده سازی فرودگاه نظامی الجراح در شمال حلب، باعث ارتقای سطح حضور نظامی روسیه در سوریه شد و حامل پیام سیاسی، نظامی و میدانی برای سوریه و منطقه است. به نظر می‌رسد بازسازی و استفاده مجدد از فرودگاه نظامی الجراح در شمال استان حلب، در چارچوب تقویت مشارکت نظامی روسیه در سوریه، ضروری شده بود. در این فرودگاه که بین حلب و الرقه قرار دارد، دو سامانه پدافند هوایی بوک و پانتسیر روسیه مستقر شده است. الجراح پایگاهی برای عملیات نظامی احتمالی روسیه و سوریه در منطقه مقابل مناطق حضور گروه‌های مسلح در ادلب و حلب از ناحیه غربی و نیرو‌های قسد در استان الرقه از ناحیه شرقی، در چارچوب مقابله با دشمن فرضی خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت امورخارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور روز دوشنبه میزبان یک نشست بین‌المللی در مورد نحوه پایان دادن به ماه‌ها بن بست سیاسی در لبنان خواهد بود.آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه گفت، در نشست پاریس نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، عربستان سعودی، قطر و مصر حضور خواهند داشت.لبنان توسط یک دولت موقت اداره می‌شود و همچنان بدون رئیس جمهور است؛ زیرا قانونگذاران آن بارها نتوانسته‌اند جانشین میشل عون را انتخاب کنند. دوره او اوایل آبان به پایان رسید. بن بست سیاسی تلاش‌ها برای خروج این کشور مدیترانه‌ی را از بدترین بحران مالی چند دهه اخیرش با مشکل مواجه کرده است.

خبرگزاری ایلنا:  تروئیکای اروپا و آمریکا با اشاره به گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص آنچه «تغییرات اعلام‌نشده در تأسیسات فردو» خوانده شده است، مدعی شده‌اند که پاسخ ایران به این گزارش را ناکافی می‌دانند. در حالی که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرده است که گزارش بازرس آژانس نتیجه «برداشت نادرست» بوده است، این چهار کشور مدعی شده‌اند که این پاسخ را کافی نمی‌دانند و اقدام‌ها ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنند، نه بر اساس «مقاصد ادعایی» این کشور. آمریکا و تروئیکای اروپا در ادامه مواضع بی‌اساس خود اعلام کرده‌اند که تولید اورانیوم با این درجه خلوص در تأسیسات هسته‌ای فردو خطرات مهمی در ارتباط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای به همراه دارد و هیچ توجیه غیر نظامی برای آن وجود ندارد.

خبرگزاری مهر : وزیرخارجه اسپانیا ابراز نگرانی کرده است که مبادا درگیری اوکراین به «افغانستان دوم» تبدیل شود. «خوزه مانوئل آلبارس»، وزیر امور خارجه اسپانیا در یک گفتگوی تلویزیونی گفت مادرید امیدوار است که درگیری اوکراین طولانی مدت نشود و اوکراین به افغانستان دوم تبدیل نشود. آلبارس در مورد ابتکار اخیر برزیل برای حل بحران اوکراین گفت: «اسپانیا در حال بررسی، حمایت و استفاده از هر فرصتی برای بازگرداندن صلح به اوکراین، صلح مطابق با منشور سازمان ملل است.»

الکوثرفارسی:  وزرای دفاع ترکیه و اندونزی پس از دیدار دوجانبه خود در آنکارا، «طرح اجرای همکاری نظامی» میان دو کشور را امضا کردند. «خلوصی آکار» و «پرابوو سوبیانتو»، وزرای دفاع ترکیه و اندونزی دیروز در شهر آنکارا دیدار و«طرح اجرای همکاری نظامی» میان دو کشور را به امضا رساندند. آکار در سخنانی پس از امضای طرح مذکور ضمن تاکید بر این که تاریخ ترکیه و اندونزی و پیوندهای میان آنها در نزدیک ساختن فاصله جغرافیایی دور دو کشور سهیم بوده، اظهار داشت: این مهم است که پتانسیل همکاری میان دو کشور در تمرینات نظامی، رزمایش ها و صنایع دفاعی را افزایش دهیم.

تی .آر.تی ترکیه: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان با اعلام اینکه قصد دارند تا سال 2027 صادرات گاز به اروپا را دو برابر کنند، گفت: حداقل برای مصرف 100 ساله خود و شرکایمان دارای ذخایر گاز طبیعی کافی هستیم. نهمین نشست شورای مشورتی کریدور گاز جنوبی در باکو برگزار شد.علی‌اف در سخنرانی خود در این نشست با بیان اینکه قصد دارند تا سال 2027 صادرات گاز به اروپا را دوبرابر کنند و منابع لازم برای این کار را دارند، تاکید کرد که با همتایان اروپایی خود با اراده متقابل و در چارچوب اعتمادی در سطح عالی حرکت می‌کنند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *