جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

رسانه ها؛ اظهار بی‌اطلاعی اوکراین نسبت به عملیات ناکام در تأسیسات دفاعی ایران و …

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: حمایت بی‌قید و شرط سازمان همکاری اسلامی از مساله فلسطین، پکن به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری با شورای همکاری خلیج فارس در اسرع وقت، رد دست داشتن طالبان پاکستان در انفجار پیشاور، احتمال تغییر راهبرد ایران در قبال جنگ اوکراین، توافق اولیه پیوستن ایران به چارچوب سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه، انتظار تغییرات گسترده در سیاست خارجی ترکیه، ادعای باکو درباره دستگیری جاسوسان منتسب به ایران، اظهار بی‌اطلاعی اوکراین نسبت به دلایل انفجار در تأسیسات دفاعی ایران، درخواست بن گویر برای مجازات اعدام فلسطینیان بر روی صندلی‌های برقی، گام عملی کمیسیون اروپا در تقابل با قانون کاهش تورم بایدن، ماموریت سرّی ناتو در شرق آسیا، احتمال استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره جنوبی از سوی آمریکا، اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه به پوتین بیشتر از سی‌آی‌ای اعتماد دارد، آماده‌باش اسرائیل برای انتقام احتمالی ایران، تدابیر جدید مسکو برای مقابله با سقف قیمتی غربی‌ها بر نفت روسیه، توافق ناتو و ژاپن برای تقویت روابط دوجانبه، محکومیت تصمیم تل‌آویو برای لغو شهروندی اسرای فلسطین از سوی تشکیلات خودگردان، تصمیم عراق برای دریافت محموله جدیدی از جنگنده‌های کره‌‌‌ای، آشکار شدن نشانه‌های تنش دیپلماتیک میان اسرائیل و روسیه ، تاکید بر اینکه صادرات نفت کردستان عراق به تل آویو باید جرم تلقی شود، ضعف نیرو‌های نظامی انگلیس به سبب کاهش بودجه و واکنش روسیه به تغییر احتمالی موضع انگلیس درباره برجام، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای سعودی خود خواستار توسعه همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور و ایجاد منطقه آزاد تجاری بین کشورش و شورای همکاری خلیج فارس در اسرع وقت شد.  گانگ گفت: دو طرف باید در آینده افزایش همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، اقتصاد، انرژی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و توسعه تماس‌ها و هماهنگی‌ها را بررسی کنند. آنها باید شراکت استراتژیک بین چین و شورای همکاری را تقویت کرده و ایجاد منطقه آزاد تجاری بین چین و این کشورها را تسریع ببخشند. این وزیر چین اشاره کرد، کشورش از حمایت عربستان از مسائل مربوط به منافع اصلی چین بسیار تقدیر می‌کند و آماده همکاری با عربستان در پایبندی به اصل عدم مداخله در امور داخلی و حمایت از اصول اساسی دیگر در روابط جهانی است. او افزود: چین آماده همکاری و هماهنگی با عربستان در امور منطقه‌ای و جهانی و تقویت صلح و ثبات منطقه به شکل مشترک و حمایت از منافع مشترک کشورهای درحال توسعه به شکل بهتر است.

تسنیم: رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در خصوص اظهارات مشاور رئیس جمهور اوکراین نوشته است: «تاکید اوکراین بر تهدید امنیت ملی ایران می‌تواند زمینه‌ساز بررسی تغییر مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین باشد و در صورتی که اظهارات خصومت‌آمیز «میخایلو پودولیاک» مشاور رییس جمهور اوکراین علیه ایران از سوی مقامات رسمی این کشور اصلاح نشود، می‌تواند واکنش‌های متفاوتی را از سوی جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال داشته باشد.

ایلنا: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با اشتراک‌گذاری مقاله‌ای درباره «چارلز مک گونیگال»، مقام پیشین دفتر تحقیقات فدرال (‌اف‌بی‌آی) و مامور تحقیق درباره روابط کمپین ترامپ با روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ گفت که به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعتماد دارد. ترامپ با انتشار پستی در پلت فرم «تروث سوشال» با اشاره به اظهاراتی که پس از دیدار با پوتین در هلسینکی در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد مبنی بر اینکه به رغم گزارش اف‌بی‌آی دلیلی برای مداخله روسیه درانتخابات سال ۲۰۱۶  نمی‌بیند، تاکید کرد که به پوتین بیش از افراد سست عنصری که در سازمان سیا کار می‌کنند، اعتماد دارد.

ایسنا: اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در پایان هفدهمین نشست خود در الجزایر تمامی کارشکنی‌ها علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرده و خواستار حفاظت از قدس و حقوق مشروع فلسطینی‌ها شد و از گروه‌های فلسطینی خواست اختلافات خود را کنار بگذارند و به تلاش‌ها برای مقابله با سیاست‌های رژیم صهیونیستی از جمله یهودی‌سازی قدس ادامه دهند.

ایرنا: کمیسیون اروپا فردا چهارشنبه طرح خود در واکنش به قانون کاهش تورم آمریکا که اقدامات پیشنهادی این کمیسیون را شامل می‌شود، ارائه می‌کند. پیش‌نویس این طرح اقدامات پیشنهادی کمیسیون اروپا را در واکنش به قانون کاهش تورم آمریکا شامل می‌شود. بر اساس این پیش‌نویس، کمیسیون اروپا درصدد است برنامه‌ای به منظور هدف‌گذاری ظرفیت بخش‌ صنعتی، کاهش نظارت‌ها در راستای گسترش فناوری‌های جدید و صدور مجوز تخصیص یارانه‌های ملی و اعتبارات مالیاتی بیشتر برای فناوری‌های پاک پیشنهاد کند.

تسنیم: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز در نشست خبری خود با وزیر خارجه مصر درباره پیوستن ایران به چارچوب سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه گفت: « توافق اولیه مبنی بر پیوستن ایران به تماس‌های سه گانه بین روسیه، ترکیه و سوریه وجود دارد.» لاوروف در واکنش به اظهارات بلینکن درباره احتمال استفاده از روش‌های نظامی علیه ایران نیز گفت: «غرب ترجیح می‌دهد قطعنامه‌های شورای امنیت را نادیده بگیرد.» وی همچنین گفت: «روسیه از اوضاع پیرامون ایران نگران است و تصمیم غرب برای حرکت به سمت لغو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه فاحشی بود.»

رادیوچین: دولت روسیه صادرکنندگان داخلی نفت و نهادهای گمرکی این کشور را از پایبندی به سقف قیمتی غربی‌ها بر نفت خام روسیه منع کرده است. این تصمیم جدید به شرکت‌ها و افراد اجازه نمی‌دهد که موضوع سقف قیمتی در قراردادها گنجانده و رعایت شود.همچنین شرکت‌های نفتی روسیه موظف هستند هر گونه تلاش خریداران برای اعمال سقف قیمتی را به مقام‌های گمرکی و وزارت انرژی روسیه گزارش کنند. علاوه بر این، اگر مشخص شود که در مورد کالاهای روسیه سازوکار سقف قیمتی اعمال شده است نهادهای گمرکی باید از خروج آن کالاها جلوگیری کنند. بر اساس دستور جدید دولت روسیه، وزارت انرژی مامور شده است تا با کسب تاییدیه از وزارت دارایی، روش و رویکرد تازه‌ای به منظور رصد قیمت صادرات نفتی این کشور اعمال شود.

ایسنا : طالبان پاکستان پس از ادعای اولیه یکی از فرماندهانش، دست داشتن در حمله انتحاری پاکستان را رد کرده است. محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «در رابطه با حادثه پیشاور، لازم می‌دانیم که توضیح دهیم که تحریک طالبان پاکستان هیچ ارتباطی با این رویداد ندارد. بر اساس قوانین و قانون اساسی ما، هرگونه اقدام در مساجد، مدارس، مجالس ترحیم و سایر اماکن متبرکه جرم است.

ایلنا : رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که اسرائیل از بیم انتقام ایران پس از حمله پهپادی به یک کارگاه وزارت دفاع در اصفهان، سطح هشدار امنیتی خود را بالا برده است.

ایرنا : سفر جاری دبیرکل ناتو به منطقه شرق آسیا به مقصدهای سئول و توکیو که در ظاهر با هدف تقویت همکاری‌های این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا با کره جنوبی ژاپن انجام شده به نظر می رسد اهداف پنهانی را نیز برای محقق کردن برخی اهداف جنگ طلبانه آمریکا در آینده در منطقه شرق آسیا داشته باشد. دبیرکل ناتو قبل از آغاز سفر جاری خود به شرق اسیا، در حرفهایی وسوسه کننده برای کره جنوبی و ژاپن و البته خطرناک برای امنیت منطقه و جهان گفته بود: چین، روسیه و کره شمالی(سه کشوری که آمریکا سخت بدنبال تضعیف آنهاست) سلاح های هسته ای دارند اما متحدان ناتو (اشاره تلویحی به کره جنوبی و ژاپن) چنین سلاح هایی ندارند و این یک وضعیت خطرناک برای جهان است”.

تسنیم : ۶ حزب مخالف اردوغان، سرفصل مهمترین اهداف خود در سیاست خارجی را منتشر کردند و انتظار می‌رود سیاست ترکیه در منطقه و فرامنطقه، به شکل جدی تغییر کند. متن منتشر شده توسط ائتلاف 6 حزب مخالف اردوغان، دربرگیرنده موضوعات مهمی است و نشان می دهد در صورتی که مخالفین اردوغان قدرت را در دست بگیرند در هر دو حوزه منطقه ای و فرا منطقه ای، شاهد تغییرات مهمی در سیاست خارجی ترکیه خواهیم بود.

آناتولی: فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در توکیو گفت: از حضور پررنگ اروپا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام استقبال می‌کنیم. کیشیدا با ابراز نگرانی از افزایش روابط نظامی چین و روسیه اظهار داشت: ما نگران افزایش همکاری نظامی روسیه با چین هستیم. برای تقویت روابط ژاپن و ناتو به توافق رسیدیم.

فارس : پس از اظهارات مشاور نخست‌وزیر عراق درباره احتمال خرید جنگنده‌های فرانسوی، سخنگوی نیروهای مسلح عراق خبر داد که بغداد خود را برای دریافت محموله جدیدی از جنگنده‌های کره‌‌‌ای «T-50» معروف به «عقاب طلایی» آماده می‌کند. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با اشاره به اینکه این کشور پیشتر با دولت کره جنوبی برای خرید ۲۴ فروند از این جنگنده‌ها به توافق رسیده است، توضیح داد که این جنگنده‌ها برای مأموریت‌هایی چندهدفه در عراق به کار گرفته خواهند شد.

خبرگزاری صداوسیما: کاهش‌های پی در پی بودجه دفاعی انگلیس برای حل بحران‌های اقتصادی سبب کاهش توانایی‌های رزمی این نیرو‌ها شده و دولتمردان انگلیس را نگران کرده و آن‌ها را به فکر افزایش توانمندی‌های این نیرو‌ها انداخته است. گزارشی اختصاصی که شبکه تلویزیونی اسکای نیوز محتوای آن را به نقل از یک منبع در وزارت دفاع (انگلیس) منتشر کرد نشان دهنده کاهش توان رزمی نیرو‌های ارتش انگلیس است. به گفته وی، آمریکا پاییز گذشته به انگلیس اعلام کرده است دیگر قادر به حمایت از انگلیس و متحدان آن نیست بر همین اساس نخست وزیر انگلیس بر تلاش دولت خود برای تقویت توان دفاعی تاکید کرد.

میزان : «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در مصاحبه با «اسپوتنیک»، گفت: آنطوری که من حس می‌کنم، اخبار در مورد تغییر احتمالی موضع انگلیس درباره برجام، در شرایط کلی حول توافق هسته‌ای عملا تاثیری نخواهد گذاشت. وی اظهار کرد: مشارکت یا عدم مشارکت انگلیس در توافق هسته‌ای اهمیت اصولی را در شرایط کنونی ندارد؛ به هر حال حق هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه کاملا در دستان لندن است.

تسنیم : نشریه ریپورت آذربایجان مدعی شد که وزارت کشور آذربایجان در عملیاتهایی که در چند نقطه این کشور انجام داده، 7 فردی که برای ایران جاسوسی می کرده اند را بازداشت کرده است. ادعا شده که در بین این افراد، کارمندان سایت سلام نیوز  و اینتر آذ  (İnteraz) نیز حضور دارند.

ایسنا : «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات با «لی جونگ-ساپ» وزیر دفاع کره‌جنوبی گفت: ایالات متحده بر تعهد بازدارندگی گسترده خود که شامل طیف کاملی از قابلیت‌های دفاعی ایالات متحده، از جمله قابلیت‌های دفاعی متعارف، هسته‌ای و موشکی ما است، محکم می‌ماند. یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی بعداً در دیدار با آستین بر لزوم گفتگو بین متحدان برای ایجاد یک سیستم موثر و قدرتمند بازدارندگی گسترده تأکید کرد تا به رفع نگرانی‌های مردم کره جنوبی کمک کند. لی گفته است که دو کشور در ماه فوریه تمرینات هسته‌ای روی میز را با سناریوی حملات هسته‌ای کره شمالی برگزار خواهند کرد، زیرا آنها در جهت بهبود برنامه‌ریزی و اجرای مشترک هسته‌ای و تقویت اشتراک اطلاعات حرکت می‌کنند.

خبرگزاری صداوسیما : نماینده فراکسیون «سند» در پارلمان عراق از صادرات بخشی از نفت منطقه کردستان عراق به فلسطین اشغالی خبر داد و گفت: «براساس قوانین عراق این اقدام باید جرم تلقی شود».

تسنیم : سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین بعد از گفته‌های مشاور رئیس جمهور اوکراین در خصوص انفجار در تأسیسات دفاعی ایران از علت این واقعه اظهار بی اطلاعی کرد. این در حالی است که “میخائیل پودولیاک”، مشاور رئیس جمهور اوکراین در توئیتی نوشته بود که حمله به تأسیسات دفاعی ایران در اصفهان با جنگ در اوکراین مرتبط است.

فارس : وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای، تلاش کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی برای تصویب تعدادی از قوانین نژادپرستانه از جمله لغو شهروندی و اقامت اسرای فلسطینی را خطرناک خواند. در این بیانیه آمده است که وضع چنین قوانینی یک اقدام خطرناک و تنش‌زا ، نوعی مجازات جمعی و تشدید اقدامات نژادپرستانه علیه شهروندان فلسطینی و نیز نقض آشکار قوانین و توافقنامه‌های ژنو، اصول حقوق بشر است.

تسنیم : در پی تشدید عملیات‌های مجاهدین فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار اعدام مجریان عملیات ضدصهیونیستی بر روی صندلی‌های برقی شد. بن گویر در نشست حزب متبوعش، «قدرت یهودی» از آغاز تلاش هایش به منظور ارائه قانون اعدام عاملان عملیات‌های استشهادی و ضدصهیونیستی خبر داد. وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس همچنین با اشاره به صدور دستور تخریب منازل 14 خانوار فلسطینی در شهر قدس خواستار اعلان حکومت نظامی در محله‌هایی شد که منشا خطر برای شهرک نشینان صهیونیست هستند. بن گویر در جریان جلسه روز یکشنبه پارلمان رژیم صهیونیستی از نمایندگان خواست تا با اعلان حکومت نظامی در اردوگاه آوارگان فلسطینی «شعفاط» در کرانه باختری و شهر طور در بیت القدس موافقت کنند.

ایسنا : سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز یکشنبه از فلسطینیان و اسرائیلی‌ها خواست از تشدید تنش خودداری کنند. در این راستا، نشریه «یدیعوت آحارونوت» تأکید کرد که این مواضع روسیه موجب خشم تل‌آویو شده و در این باره مقامات اسرائیل اظهار کرده‌اند که مقایسه حمله به جنین با حمله در بیت‌المقدس نادرست است.همزمان، «الی کوهن» وزیر امور خارجه اسرائیل، به «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا، گفت که تصمیم دارد در آینده نزدیک به کی‌یف سفر کند. این سفر در زمانی انجام می‌شود که آمریکا فشارهای خود بر اسرائیل را برای ارسال سلاح به اوکراین افزایش داده است. کوهن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بلینکن گفت که چند روز پیش با وزیر امور خارجه اوکراین گفت‌وگوی تلفنی داشته است و افزود که سفارت اسرائیل در کی‌یف تا چند هفته آینده فعالیت خود را از سر می‌گیرد. او افزود که تا چند روز آینده «اولین وزیر امور خارجه کشورهای خاورمیانه» خواهد بود که به کی‌یف می‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *