جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ ناتو آماده رویارویی با روسیه و…

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اعلام آمادگی ناتو برای رویارویی مستقیم با روسیه، دیدار دبیرکل ناتو از ژاپن ، مخالفت روسیه با مذاکره با ژاپن درباره جزایر مورد مناقشه،هشدار ترامپ درخصوص وقوع جنگ جهانی سوم ، پیش بینی نماینده کنگره آمریکا از جنگ واشنگتن با پکن در ۲۰۲۵، درخواست کنگره آمریکا برای ارسال موشک‌های بالستیک به کی یف، مذاکره اوکراینی ها با غرب برای دریافت موشک‌های دوربرد، تکذیب ارسال سلاح از کره شمالی به روسیه، انتشار جزئیات تماس جانسون با پوتین پیش از «عملیات ویژه نظامی»، دیدار رئیس سیا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سفر رئیس‌جمهور مصر به ارمنستان، سفر بن‌فرحان به بغداد با محوریت از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان، تاکید اردوغان بر حضور ایران در مذاکرات ترکیه، سوریه و روسیه ، واکنش امارات به حمله پهپادی به مرکز وزارت دفاع ایران در اصفهان، سفر شولتس به آمریکای لاتین و تلاش برای احیای توافق تجارت آزاد و دور دوم انتخابات پارلمانی تونس و ادامه بی‌رغبتی رای دهندگان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  رئیس کمیته نظامی ناتو می‌گوید که این ائتلاف نظامی برای رویارویی مستقیم با روسیه آماده است. راب باوئر، رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی پرتغالی، گفت که این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا آمادگی مواجهه مستقیم با روسیه را دارد. باوئر در پاسخ به پرسشی درباره این موضوع گفت که «ما آماده‌ایم» و درعین حال اضافه کرد که ناتو تنها زمانی به روسیه پاسخ می‌دهد که مسکو از خط قرمز عبور و به یکی از اعضای این ائتلاف نظامی حمله کند.

ان. اچ.کی ژاپن: دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه وارد ژاپن می‌شود. انتظار می‌رود که در بحبوحه همکاری رو به رشد بین روسیه و چین او در مورد تقویت روابط دوجانبه گفتگو کند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در سفر سه روزه خود به ژاپن با کیشیدا فومیو نخست وزیر و سایر مقامات دیدار خواهد کرد.انتظار می‌رود استولتنبرگ درباره تقویت همکاری بین ناتو و کشورهای دموکراسی در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام، از جمله ژاپن، تبادل نظر کند. روسیه و چین در بحبوحه تهاجم مسکو به اوکراین و تقویت نظامی پکن در حال تعمیق همکاری خود هستند.

العالم فارسی:  روسیه مذاکره با ژاپن در مورد ماهیگیری اطراف جزایر مورد مناقشه را رد کرد. این جزایر در روسیه با نام کوریل و در ژاپن با نام سرزمین های شمالی شناخته می شوند و هسته اصلی تنش چند دهه‌ای میان توکیو و مسکو را تشکیل داده اند. روسیه اعلام کرد مذاکرات سالانه با ژاپن درباره تمدید پیمانی که به ماهیگیران ژاپنی اجازه می دهد اطراف جزایر مورد مناقشه فعالیت کنند را برگزار نخواهد کرد و افزود ژاپن اقدامات ضد روس انجام داده است.این جزایر در نزدیکی جزیره هوکایدو در شمال ژاپن، در روسیه با نام کوریل و در ژاپن با نام سرزمین های شمالی شناخته می شوند و هسته اصلی تنش چند دهه‌ای میان این دو همسایه را تشکیل داده اند. ژاپن روز جمعه تحریم های روسیه را در پاسخ به حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین تشدید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت: جو بایدن جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است و این ناشی از بی کفایتی و ضعف رئیس جمهور کنونی آمریکاست. دونالد ترامپ در جمع هواداران خود در شهر کلمبیا گفت: جو بایدن با ضعف و بی کفایتی، ما را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است و اگر کسی نمی‌داند (باید بگویم) ما در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داریم و به عنوان رئیس جمهور آینده، من صلح را از طریق قدرت باز خواهم گرداند، صلح از طریق قدرت. چیزی که هرگز رخ نداده است.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پیش بینی یک ژنرال نیروی هوایی مبنی بر اینکه این کشور در سال ۲۰۲۵ بر سر تایوان با چین وارد جنگ خواهد شد را تایید کرد. مایکل مک کال نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا در برنامه تلویزیونی “فاکس نیوز ساندی” هشدار ژنرال چهار ستاره مایک مینیهان را تایید کرد و گفت: امیدوارم اشتباه کنم اما قلبم به من می‌گوید که در سال ۲۰۲۵ با چین مبارزه خواهیم کرد.مک کال اضافه کرد: امیدوارم او نیز اشتباه کند. هر چند فکر می‌کنم، متاسفانه او درست می‌گوید. این نماینده جمهوری خواه اضافه کرد که اگر بایدن بر سر کار باشد جنگ محتمل‌تر است.

اسپوتنیک روسیه: کنگره آمریکا خواستار ارسال موشک‌های بالستیک به کی یف برای حمله به کریمه شد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کشورش باید موشک های بالستیک تاکتیکی دوربرد ATACMS را برای حمله به خاک کریمه و شکست روسیه به اوکراین بفرستد. مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به ABC News گفت: “آنها (اوکراین) برای حمله به کریمه به ATACMS دوربرد نیاز دارند”.مک کال افزود که “مشاوران عالی رتبه” و اوکراینی ها در مورد لزوم ارائه ATACMS برای حملات به خاک شبه جزیره کریمه در حال صحبت هستند، زیرا به گفته این نماینده کنگره، هواپیماهای بدون سرنشین روسیه از قلمرو کریمه پرتاب می شوند.نماینده کنگره آمریکا گفت:” وقتی آنچه را که اوکراینی ها نیاز دارند به آنها می دهیم: (سیستم های دفاع هوایی قابل حمل) استینگر، (سیستم های ضد تانک) جاولین، (پرتاب کننده موشک) HIMARS، و سلاح های توپخانه دوربرد – آنگاه آنها می توانند برنده جنگ شوند”.

رادیو چین: اوکراین برای دریافت موشک‌های دوربرد با غرب مذاکره می‌کند. میخایلو پودولیاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف در حال مذاکره با متحدان غربی برای دریافت موشک‌های دوربرد است. پودولیاک اظهار کرد: ما برای کاهش دادن توان توپخانه روسیه که مهمترین سلاح ارتش آن کشور است، به موشک‌هایی نیاز داریم که بتواند زاغه‌های مهمات آنها را نابود کند. وی که با شبکه تلویزیون آزاد اوکراین مصاحبه می‌کرد، افزود: مذاکراتی در این باره جریان دارد و با سرعت بالایی ادامه پیدا می‌کند. این مقام اوکراینی گفت که روسیه بیش از صد انبار توپخانه در شبه‌جزیره کریمه دارد.

یورونیوز: کره شمالی ارسال سلاح به روسیه را تکذیب کرد. پیش از این آمریکا، پیونگ یانگ را متهم کرده بود که راکت‌انداز و موشک در اختیار گروه شبه نظامی واگنر گذاشته است تا در جنگ اوکراین استفاده کند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته تصاویری منتشر کرد که ادعا می‌شد چند قطار شامل مهمات از کره شمالی عازم روسیه شده‌اند. وی ادعا کرده بود که این تجهیزات قرار است در اختیار گروه شبه نظامی واگنر قرار بگیرد. همزمان، آمریکا گروه واگنر را به دلیل نقشش در حمله به اوکراین «سازمان جنایتکار» اعلام کرد. در واکنش به این سخنان، یک مقام عالی‌رتبه کره شمالی ادعای واشنگتن را «تلاش احمقانه آمریکا‌یی‌ها» برای توجیه ارسال سلاح به اوکراین خواند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه گاردین امروز (دوشنبه) گزارش داد که نخست‌وزیر سابق انگلیس جزئیاتی از تماس تلفنی که با ولادیمیر پوتین درست پیش از حمله روسیه به اوکراین داشت را فاش کرده است. طبق گزارش گاردین، بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس در این رابطه عنوان داشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به من گفت که تو معقتدی که اوکراین به این زودی‌ها عضو ناتو نخواهد شد. به این زودی از نظر تو یعنی چه؟ و من گفتم که یعنی در آینده‌ای نزدیک و قابل‌ پیش‌بینی عضو این ائتلاف نخواهد شد. بوریس جانسون به رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده بود که “تحریم‌های سخت” غربی در راه خواهد بود و اگر به اوکراین حمله کند، ناتو حمایت‌هایش را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری فارس: همزمان با تشدید تنش‌ها در اراضی اشغالی فلسطین، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفری به رام الله با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد. «ویلیام برنز» رئیس سیا با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله دیدار کرد. عباس در این دیدار، برنز را در جریان تحولات اخیر فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، ضرورت مداخله فوری برای متوقف کردن اقدامات یکجانبه این رژیم و پایبندی به توافقنامه‌های امضاشده، قرار داد.برنز پیش از دیدار با عباس، نشستی نیز با مسئولان امنیتی فلسطین برگزار کرد.

آناتولی  ترکیه:  رؤسای جمهور مصر و ارمنستان در ایروان دیدار و روابط دوجانبه را بررسی کردند.  عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با واهاگن خاچاطوریان، همتای ارمنستانی خود روز یکشنبه در ایروان دیدار و گفت‌وگو کرد. دفتر ریاست جمهوری مصر امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین در این دیدار همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند. السیسی پس از سفر به هند و جمهوری آذربایجان وارد ارمنستان شده است.

خبرگزاری ایلنا: «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق از سفر قریب‌الوقوع «فیصل بن‌فرحان» همتای عربستانی خود به بغداد برای رایزنی در خصوص از سرگیری مذاکرات تهران و ریاض خبر داد. پیش از این نیز، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق از تلاش کشورش برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد خبر داد.نخست‌وزیر عراق که به فرانسه سفر کرده بود، افزود که از نخستین روز فعالیت دولتش به تلاش برای نزدیک کردن ایران به عربستان  و دیگر کشورهای عربی برای کاهش تنش و تأمین امنیت توجه داشته است و تأکید کرد که این کشورها این تلاش را تأیید کرده‌اند و این تکاپوها ادامه دارد.

خبرگزاری تسنیم: اردوغان خواستار حضور ایران در مذاکرات ترکیه، سوریه و روسیه شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می گوید ایران می تواند در بالاترین سطح به مذاکرات برنامه ریزی شده بین ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد. اردوغان در یک نشست با  جوانان در ترکیه گفت: «ما می گوییم که بگذارید روسیه، ترکیه و سوریه به صورت سه گانه متحد شوند. بگذارید ایران نیز بپیوندد، بیایید مذاکراتمان را اینگونه انجام دهیم و صلح در منطقه برقرار شود.

تی .آر.تی ترکیه:  انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات متحده عربی در رابطه با حمله پهپادی به مرکز وزارت دفاع ایران در اصفهان گفت که تشدید تنش خطرناک در بیش از یک مکان در منطقه ما همانند انفجار اصفهان، به نفع منطقه و آینده آن نیست. وی افزود با وجود اینکه مشکلات منطقه پیچیده است اما جایگزینی برای گفت‌وگو و راه حل‌های سیاسی برای جلوگیری از تشدید تنش و دستیابی به راه حل‌هایی که به کاهش تنشها کمک کند و ثبات و امنیت منطقه را حفظ کند، وجود ندارد.

دویچه وله: صدراعظم آلمان در آغاز سفر چهار روزه به آمریکای لاتین در دیدار با رئیس‌جمهور آرژانتین تأکید کرد مذاکرات بین اتحادیه اروپا و بازار کشورهای مشترک آمریکای جنوبی برای ایجاد یک توافقنامه تجارت آزاد باید سریعتر از سر گرفته شود. صدراعظم آلمان خواستار از سرگیری فوری مذاکرات به بن‌بست رسیده در مورد توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسور) شد. اولاف شولتس در نخستین توقف خود در سفر چهار روزه به کشورهای آرژانتین، شیلی و برزیل، پس از مذاکره با آلبرتو آنخل فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین، در بوئنوس آیرس گفت: «این مذاکرات به اندازه کافی به درازا کشیده شده است. برای همین مهم است که همگی اکنون با روحیه‌ای سازنده همکاری کنند تا بتوانیم راهی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در آینده‌ای نزدیک پیدا کنیم.»

ایران پرس:  کمیته انتخابات تونس در ادامه بی‌رغبتی رای دهندگان تونسی، مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی در این کشور را ۱۱.۳ دهم درصد اعلام کرد.دور اول این انتخابات ۱۷ دسامبر (۲۶ آذرماه) برگزار شد که میزان مشارکت پایین ۱۱.۲۲ دهم درصد رای دهندگان جنجال گسترده‌ای را در محافل سیاسی تونس به راه انداخت و احزاب مخالف این انتخابات را شکست پروژه سیاسی «قیس سعید» رئیس جمهور تونس دانستند و خواستار ابطال نتایج و تعویق انتخابات شدند.دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی تونس صبح یکشنبه در فضایی بی رمق و در سایه تحریم احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف در سراسر این کشور آغاز شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *