جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده/ دانشگاه‌های جهان حمایت کنند

تهران- ایرنا- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن برخوردهای پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

رسانه‌های اسرائیلی جمعه ۷ اردیبهشت اعلام کردند ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل هنگام رفتن برای بازدید از محل «حادثه الرمله» دچار سانحه رانندگی شده و به بیمارستان منتقل شد. به گفته این رسانه‌های اسرائیلی بن‌گویر بر اثر واژگون شدن خودروی حامل او دچار جراحت‌های متوسطی شده که در نتیجه آن به بیمارستان منتقل شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه سیاست مسلح سازی کی یف ازسوی ناتو و آمریکا و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: : ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین از سوی ناتو،آغاز آموزش گسترده نیروهای اوکراینی توسط آمریکا، کمک تسلیحاتی جدید انگلیس به اوکراین، ادامه جنگ در  شهر «سولِدار» اوکراین، درخواست چین از جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط مذاکره روسیه و اوکراین، سفر چهار روزه یک هیات تجاری آمریکایی به تایوان، انتخاب رئیس جدید حزب حاکم تایوان، هشدار سناتور روس درخصوص تلاش های  ایالات متحده برای جنگ با چین، لغو روادید روسیه و ۴ کشور حوزه خلیج فارس از جمله عربستان ، بررسی لایحه فروش اف-16 به ترکیه در کنگره آمریکا، اعتراض سازمان دولت‌های ترک به بهره‌برداری غیرقانونی ارمنستان از منابع طبیعی جمهوری آذربایجان، رونمایی رژیم صهیونیستی  از سامانه پدافندی ضد پهپاد، همدستی رژیم صهیونیستی در کشتار مسلمانان روهینگیا، نگرانی صهیونیست‌ها از حضور دو ناوشکن ایران در آب‌های منطقه‌ای استرالیا و هشدار نخست وزیر پیشین قطر درباره جنگ احتمالی در منطقه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنانی اعلام کرد: به زودی تسلیحات سنگین بیشتری برای اوکراین می‌فرستیم. «ینس استولتنبرگ» اضافه کرد: جنگ در اوکراین در مقطع حساسی قرار دارد و سلاح‌ هایی که پیروزی را به ارمغان می‌ آورند باید برای کی یف ارسال شوند. وی در ادامه گفت که معتقد است عادی سازی روابط بین کشورهای غربی و روسیه حتی پس از پایان درگیری در اوکراین نیز محقق نخواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، آموزش رزمی جدید و گسترده ارتش این کشور به نیروهای اوکراین روز یکشنبه در آلمان آغاز شد. هدف از این آموزش‌ بازگرداندن گردانی متشکل از ۵۰۰ سرباز به میدان نبرد برای مبارزه با روس‌ها در پنج تا هشت هفته آینده است.بر اساس این گزارش، ژنرال میلی که قصد دارد روز دوشنبه از منطقه آموزشی Grafenwoehr آلمان بازدید کند گفت که نیروهای تحت آموزش چند روز پیش اوکراین را ترک کردند.

خبرگزاری ایلنا: انگلیس بالگردهای «آپاچی» همراه با موشک‌های «هلفایر» به اوکراین ارسال می‌کند. روزنامه دیلی میرور نوشت، انگلیس ۴ بالگرد «آپاچی» که هر کدام می‌توانند به ۱۶ موشک ضد‌تانک «هلفایر» و ۷۶ موشک «هایدرا» مسلح شوند برای کی‌یف ارسال می‌کند. طبق این گزارش، بالگردهای تهاجمی آپاچی مجهز به موشک‌های هلفایر برای کی‌یف ارسال خواهد شد.این روزنامه نوشت: بالگردهای آپاچی قوانین بازی را تغییر می‌دهند. ابتدا تانک‌ها خواهند رسید و مدتی طول می‌کشد تا بالگردها مستقر شوند. سایر اعضای ناتو نیز همین روند را دنبال خواهند کرد.

یورونیوز:  مقامات اوکراینی می‌گویند که نبردهای سنگین در اطراف شهر سولدار واقع در منطقه دونتسک به مانند روزهای گذشته در جریان است و نظامیان کنترل این شهر را در دست دارند. فرماندار منطقه دونتسک نیز تاکید کرده است که نیروهای اوکراینی همچنان برای حفظ کنترل خود بر سولدار با نظامیان روس می‌جنگند. این حالیست که مسکو طی روزهای اخیر مدعی شده بود که این شهر کوچک اما استراتژیک در منطقه دونتسک به تصرف نیروهای روسیه درآمده است. پاولو کریلنکو، فرماندار دونتسک در عین حال شرایط حاکم بر سولدار را «دشوار» توصیف کرد و گفت که نیروهای روسی از جهات مختلف در حال پیشروی هستند.

رادیو چین:  جانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که شرایط را به منظور گفتگو و مذاکره بین روسیه و اوکراین فراهم کنند و در سال جدید فعالانه دورنمای جدیدی در راستای احیای صلح به وجود بیاورند.وی اشاره کرد: تحولات اوکراین، نتیجه انباشت طولانی‌مدت و تکامل مداوم تضادهای امنیتی عمیق در اروپا است. تنها در صورتی که طرف‌های مربوط با غلبه بر اختلافات، بر سر میز مذاکره بنشینند می‌توان به راه‌حل اساسی برای آتش‌بس و پایان جنگ و بازسازی ساختار امنیتی اروپا دست یافت.

خبرگزاری فارس:  شبکه آمریکایی فاکس نیوز از سفر چهار روزه یک هیات تجاری آمریکایی به تایوان برای رایزنی درباره یک توافق تجاری میان دو طرف و خشم دولت چین از این سفر خبر داد. براساس این گزارش، مذاکره کنندگان آمریکا و تایوان از روز شنبه در تایپه درحال رایزنی هستند و این نشستها قرار است تا روز سه شنبه تداوم یابد. این مذاکرات بر استاندارهای مبارزه با فساد، تجارت از طریق کسب و کارهای کوچک و متوسط، شیوه های نظارتی و تسهیل تجارت میان دو طرف متمرکز است. توافقات تجاری بالقوه میان تایپه و واشنگتن واکنش شدید دولت پکن را به دنبال داشته است. یک سخنگوی سفارت چین در آمریکا با اشتباه خواندن هر گونه مذاکره آمریکا با تایوان گفته، چین همواره با مذاکره هر کشوری برای توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری با ماهیت مستقل یا رسمی با منطقه تایوان مخالف است.

ان. اچ.کی ژاپن: معاون رئیس‌جمهور تایوان به عنوان رئیس حزب حاکم این منطقه انتخاب شد. لای چینگ-ته معاون رئیس‌جمهور تایوان به عنوان رئیس جدید حزب دموکراتیک پیشرو، حزب حاکم این منطقه، انتخاب شد. او بطور گسترده به عنوان نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شناخته می‌شود. این انتخابات پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور تسای اینگ ون، برای اینکه مسئولیت شکست بزرگ حزبش در انتخابات محلی در ماه نوامبر را بر عهده بگیرد، از ریاست این حزب استعفا داد.لای پس از این انتخابات بیانیه‌ای صادر کرد و متعهد شد که از تایوان محافظت کند.

اسپوتنیک روسیه: سناتور شورای فدراسیون روسیه معتقد است، که ایالات متحده در حال آماده شدن برای جنگ با چین برای اعمال کنترل بر “اوراسیا” است، واشنگتن تلاش خواهد کرد اجرای طرح سازماندهی یک تله تحریک آمیز برای پکن را به تاخیر نیندازد.”  سناتور روس “اولگا کویتیدی”، در کانال تلگرامی خود نوشت:” برای اعمال کنترل بر اوراسیا، ایالات متحده برای جنگ با چین آماده می شود. ما می بینیم که کودتا و اجبار به جنگ به امضای سیاسی ایالات متحده تبدیل شده است. اینکه امروز به آمریکایی ها توضیح دهیم که دولت آنها امروز این کشور را به متجاوز و تروریست اصلی جهان تبدیل کرده است بسیار دشوار، اما ضروری است.

العالم فارسی: روسیه و ۴ کشور حوزه خلیج فارس از جمله عربستان در صدد لغو روادید هستند. معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کار برای آماده سازی موافقت نامه های لغو روادید با عربستان سعودی و تعداد زیادی از کشورهای عربی، اسلامی و لاتین ادامه دارد.یوگنی ایوانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با خبرگزاری «تاس» تصریح کرد: در حال حاضر کار برای آماده سازی پیش نویس موافقت نامه‌های معافیت روادید با کشورهای عربستان، مکزیک، مالزی، بحرین، کویت، عمان، زامبیا، باهاما، باربادوس، جمهوری هائیتی، ترینیداد و توباگو و سنت لوسیا در حوزه کارائیب در حال انجام است.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه آمریکا الحاقیه لایحه فروش جدید جنگنده‌های اف-16 به ترکیه و کیت‌های نوسازی اف-16 را جهت بررسی اولیه به رئیس و اعضای ارشد کمیته‌های مربوطه مجلس نمایندگان و سنا ارسال کرد. انتظار می‌رود وزارت امورخارجه آمریکا هفته آینده رسما این خبر را اعلام کند. گفتنی است اجرای مجوزهای فروش تجهیزات نظامی در ایالات متحده آمریکا، منوط به عدم مخالفت کنگره ظرف 15 روز برای کشورهای عضو ناتو و 30 روز برای کشورهای غیر ناتو است.

 تی .آر.تی ترکیه: سازمان دولت‌های ترک بهره‌برداری غیرقانونی از منابع طبیعی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است نگرانی از بهره‌برداری غیرقانونی از منابع طبیعی در منطقه اقتصادی قره‌باغ آذربایجان توسط ارمنستان وجود دارد. دراین بیانیه ضمن محکوم کردن نقض قوانین بین‌المللی که اثرات شدید زیست‌محیطی را به دنبال دارد، آمده است: بهره‌برداری غیرقانونی از منابع طبیعی  جمهوری آذربایجان، قاچاق آنها به ارمنستان، حضور غیرقانونی و مین‌گذاری نیروهای مسلح ارمنستان در خاک آذربایجان، حاکمیت متقابل و تمامیت ارضی روابط آذربایجان و ارمنستان و روند عادی‌سازی مبتنی بر احترام و به رسمیت شناختن مرزهای شناخته شده بین‌المللی را تضعیف کرده و به تضمین صلح و ثبات در منطقه کمک نمی‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک شرکت اسرائیلی تولید کننده تسلیحات نظامی از سامانه پدافندی جدیدی در برابر بالگردها و پهپادها رونمایی کرد. شرکت صهیونیستی “رافائل” تولید کننده تجهیزات نظامی که سامانه دفاع موشکی “گنبد آهنین” را برای اسرائیل طراحی و ساخته است، از قابلیت‌های جدید و پیشرفته‌ای در سامانه «گنبد رهگیری بالگردها» رونمایی کرد که با استفاده از روش‌هایی از جمله پرتو لیزر، بالگردها و پهپادها را در فاصله بیش از ۵۰ کیلومتری شناسایی و رهگیری می‌کند.

ایران پرس: یکی از شرکت‌های صهیونیستی فعال در زمینه تولید نرم افزار‌های جاسوسی، در قتل عام هزاران مسلمان به دست نیرو‌های ارتش کودتاچی میانمار دست دارد . اسناد جدیدی فاش شده است که نشان می‌دهد، شرکت نرم افزاری صهیونیستی «کوگنیت» در مناقصه فروش برنامه‌های جاسوسی به یک شرکت مخابراتی مورد حمایت دولت میانمار یک ماه قبل از کودتای نظامی فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی در این کشور برنده شده بود. برنامه‌های جاسوسی، به مقامات این توانایی را می‌دهد که گفتگو‌ها را شنود کنند و به پیام‌های متنی و پست الکترونیک دسترسی داشته باشند و پایگاه‌های کاربران را بدون کمک به شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی دنبال کنند.

خبرگزاری صدا و سیما:  روزنامه عبری معاریو از ترس و نگرانی لایه‌های حکومت تل آویو از وجود دو ناوشکن ایرانی در آب‌های منطقه‌ای استرالیا خبر داد. این روزنامه نوشت این دو ناوشکن درحال آزمایش توان نیرو‌های دریایی ایران در مسافت‌های دور از سواحل ایران هستند چرا که ایران مایل است مقابل جهانیان به ویژه آمریکا و اسرائیل ظاهر شود و نشان دهد از تحریم‌هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اعمال کرد ترسی ندارد. این روزنامه همچنین تاکید کرد ناوشکن‌های ایرانی تلاش می‌کنند سراسر جهان را زیر پا بگذارند تا نشان دهند تهران در دریانوردی توانایی زیادی دارد و علاوه بر آن مقامات ایرانی تمایل به توسعه مستمر سلاح هسته‌ای دارند.

الکوثرفارسی: شیخ حمد بن جاسم ، نخست وزیر پیشین قطر درباره وقوع جنگ احتمالی در منطقه با توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا و پیامدهای ویرانگر آن برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هشدار داد. این مقام سابق قطری در رشته توئیت‌هایی نوشت ما می دانیم که اسرائیل به طور جدی برای دستیابی به تجهیزات و تسلیحاتی که بتواند به اصطلاح اهدافی ایرانی را هدف قرار دهد، تلاش می‌کند، اما طرف آمریکایی همچنان در خصوص تجهیز  اسرائیل به این تسلیحات تردید و درنگ دارد.حمد بن جاسم تاکید کرد به همین سبب مایلم که ما کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به آمریکا و دیگر کشورهای غربی از طریق تمام کانال های ممکن، خطراتی هر گونه تشدید تنش نظامی و ضرورت حل مشکلات موجود از راه مسالمت آمیز را توضیح دهیم، در غیر این صورت اولین بازنده‌ها ما (کشورهای عربی ) خواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *