جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد

نیویورک – ایرنا- مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هفته ها بن بست در مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و حماس برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا اعلام کرد که او شتاب تازه‌ای در مذاکرات برای توقف جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای باقی‌مانده اسرائیلی می‌بیند.

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه «آندره کلین» سفیر روسیه در لندن را به اتهام آنچه فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و مخرب روسیه در خاک انگلیس نامید احضار کرد.

Loading

رسانه ها؛ تلاش آمریکا برای احیای نسل جدید داعش در عراق و …

۱۴۰۱/۱۰/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: توافق کشورهای آسیای مرکزی برای سهمیه بندی آب رودخانه ها در سال ۲۰۲۳، کشف اسناد طبقه‌بندی شده در دفتر شخصی بایدن، امضای توافق‌نامه همکاری میان ناتو و اتحادیه اروپا، اجباری شدن دوباره خدمت سربازی در سوئد، درخواست وزیر خارجه آلمان برای اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران، تمدید قانون "آپارتاید" در کنِسِت، مقدمه چینی برای الحاق کرانه باختری، تلاش شاهزادگان سعودی برای ایجاد اتحادی علیه بن سلمان، صدور حکم بازداشت عمران خان، مخالفت نخست وزیر اسبق ژاپن با افزایش سرسام‌آور بودجه نظامی این کشور، تلاش آمریکا برای احیای نسل جدید داعش در عراق و توطئه جدید آمریکا و عربستان برای تجزیه یمن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایرنا : پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی امروز به تمدید پنج ساله قانونی رای داد که امتیازات ویژه‌ای به شهرک نشینان صهیونیست‌ مقیم کرانه باختری، در مقابل فلسطینی‌های ساکن این منطقه می دهد و به گفته تحلیلگران فلسطینی، مقدمه چینی صهیونیستها برای الحاق کرانه باختری به سایر اراضی اشغالی فلسطین به شمار می آید. کنست جدید رژیم صهیونیستی قانون “آپارتاید” را ۶ ماه بعد از رد شدن در کنست پیشین، قرائت و در مرحله اول تصویب کرد. این قانون که پنج سال یکبار تمدید می شود و صهیونیست ها از آن به عنوان قانون «وضعیت فوق العاده» یاد می کنند از بعد از جنگ ۶ روزه بین اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ و اشغال کرانه باختری به اجرا درآمد.

العالم : دولت سوئد اعلام کرد، در آخرین برنامه این کشور شمال اروپا در مود تقویت توان دفاعی خود از زمان حمله روسیه به اوکراین، اقداماتی را برای بازگرداندن سربازگیری غیرنظامی به منظور ارائه خدمات اضطراری انجام می‌دهد. نخست وزیر سوئد، گفت که آماده سازی دولت برای این حرکت را از این هفته آغاز می‌کند.

تی.آر.تی : ریچارد ساوبر، از مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در دفتر شخصی بایدن تعداد کمی از اسناد حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده متعلق به دوران تصدی وی به عنوان معاون رئیس جمهور از سال 2009 تا 2017 کشف شده است. وی ابراز داشت که این اسناد در 2 نوامبر 2022 در یک “صندق قفل شده” کشف شد و به محض پیدا شدن این اسناد، وکلای شخصی بایدن با کاخ سفید و آژانس‌های آرشیو ملی ایالتی تماس گرفتند. مقامات کاخ سفید اعلام کردند که وزارت دادگستری در حال بررسی اسناد مذکور است. بایدن پس از پیدا شدن اسناد محرمانه در اقامتگاه ترامپ، وی را به بی‌مسئولیتی متهم کرده بود.

تسنیم : رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا با فروش تجهیزات مدرن و پیشرفته جاسوسی به کشور بنگلادش، زمینه عادی سازی روابط خود را با سومین کشور پرجمعیت مسلمان جهان تسهیل نماید. بر طبق گزارش این نشریه، رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در پوشش یک شرکت ثبت شده در قبرس اقدام به فروش تجهیزات رهگیری موبایل و ترافیک اینترنت به وزارت کشور بنگلادش نموده است. این در حالی است که بنگلادش به عنوان سومین کشور پرجمعیت مسلمان جهان هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تل آویو نداشته و تاکنون از شناسایی این رژیم نیز خودداری کرده است.

ایلنا: دبیرکل ناتو، رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپا توافقنامه همکاری و هماهنگی مشترک امضا کردند. در بیانیه مشترک آمده است: «این توافقنامه نقطه عطفی بزرگ برای امنیت و ثبات منطقه یورو-آتلانتیک است که بیش از هر زمان دیگری نشان‌دهنده اهمیت روابط دو جانبه بوده و به همکاری نزدیک‌تر میان اتحادیه و ناتو دعوت می کند». استولتنبرگ در اینباره گفت: «توافقنامه امضا شده با اتحادیه اروپا نشان‌دهنده اهمیت ناتو در دفاع از همه متحدان و همچنین تقویت دفاع اروپاست و تاکید می کند که این پیمان اساس دفاع مشترک است و برای امنیت در سراسر منطقه اقیانوس اطلس ضروری است». وی تاکید کرد: «ما مصمم به ارتقای سطح مشارکت میان اتحادیه اروپا و ناتو هستیم،‌ پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، این پیمان از ۹۶ درصد شهروندان اتحادیه اروپا محافظت خواهد کرد».

فارس : یک سایت یمنی به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که فرستاده آمریکا در یمن در جریان سفر به ریاض، با مسئولان سعودی توافق کرده‌ است که یمن را دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کنند. به گفته این منابع، آمریکا پیشنهاد کرده است که جنوب یمن به شبه‌نظامیان موسوم به شورای انتقالی جنوب که مزدور امارات هستند، واگذار شود و شمال یمن هم متعلق به انصارالله باشد.

رادیو چین : «یاسوئو فوکودا» نخست وزیر اسبق ژاپن گفت همکاری و توسعه مشترک روابط مناسب میان ژاپن و چین هستند. فوکودا که از سال 2007 تا 2008 نخست وزیر بوده، در این خصوص گفت اگر این روند ادامه یابد، رابطه میان ژاپن و چین به رقابت تسلیحاتی تبدیل خواهد شد. وی با طرح این سوال که «آیا دو کشور می‌توانند به این صورت راضی باشند؟»، افزود همکاری و توسعه مشترک باید اساس رابطه میان دو کشور باشد. نخست وزیر اسبق ژاپن همچنین خاطرنشان کرد که قدرت ارتش چین به شکلی آشکار طی 10 سال گذشته افزایش داشته است. وی اما گفت با این وجود چین تمایلی به جنگ با ژاپن ندارد. فوکودا ادامه داد: بدون چینِ امروز، حتی آمریکا نمی‌تواند اقتصاد خود را به خوبی توسعه دهد. اجماع اساسی باید این گونه باشد که ژاپن، ایالات متحده، چین به همراه بقیه جهان جامعه‌ای از منافع مشترک تشکیل دهند.

العالم : وزیر خارجه آلمان ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه تهران، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما همچنان به افزایش فشار بر ایران به‌ویژه بر سپاه پاسداران ادامه می‌دهیم. از ماه اکتبر، ما تحریم‌های اشخاص را علیه ده‌ها نفر از سران این نهاد اعمال کرده‌ایم… ما ابتکار عمل را با شرکای اتحادیه اروپا برای ایجاد فهرست‌های جدید در نشست بعدی شورای خارجی در دست گرفته‌ایم، این برای ما کافی نیست؛ قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر سیاسی مهم و منطقی است». بائربوک در توئیت دیگری نوشت: «موانع قانونی برای ایجاد این فهرست باید برطرف شود. به همین دلیل با اتحادیه اروپا تماس گرفتیم تا شرایط را روشن کنیم. سپاه پاسداران هم‌اکنون نیز به عنوان یک سازمان در اتحادیه اروپا تحریم شده است».

ایسنا : یک ژنرال‌ ارشد آمریکایی در ژاپن گفت که مقاومت «موفق» غرب در برابر روسیه در جنگ اوکراین، حاصل برنامه‌ریزی قبلی بود و حضور نظامی آمریکا در ژاپن هم برای آمادگی در برابر حمله احتمالی چین به تایوان است. جیمز بیرمن، گفت: فکر می‌کنید چرا در اوکراین به این حد از موفقیت دست یافتیم؟ بخشی از آن به این دلیل است که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ما با جدیت فراوان به دنبال آماده‌سازی برای مناقشه‌های آتی رفتیم؛ از آموزش اوکراینی‌ها و مستقر کردن تجهیزات لازم گرفته تا مشخص کردن مواضعی که می‌توانیم از آن‌ها به اجرا یا پشتیبانی از عملیات‌ها بپردازیم. او گفت: ما این کار را فراهم کردن بسترهای لازم می‌نامیم. در ژاپن، فیلیپین و دیگر مناطق هم مشغول همین کار هستیم.

ایرنا : چین اعلام کرد خدمات ویزای کوتاه‌مدت خود را برای اتباع ژاپنی در تلافی اقدام توکیو برای جلوگیری از ورود اتباع چین به این کشور به بهانه افزایش شیوع ویروس کرونا، متوقف کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که چین پیشتر اقدامی مشابه را برای اتباع کره جنوبی اتخاذ کرده بود.

الکوثر : منابع دیپلماتیک اعلام کردند شاهزادگان سعودی ماه‌‌هاست برای تشکیل یک جبهه علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تلاش می‌کنند. این منابع به سعودی‌لیکس اعلام کردند شاهزادگان سعودی که به حاشیه رانده شده‌اند علیه سیاست‌های محمد بن سلمان که باعث تضعیف بیشتر خاندان حاکم شده، متحد شده‌اند. از آنجا که اختلافات داخلی در خاندان سلطنتی آشکار و تشدید شده است، برخی از شاهزاده‌ها که به خارج از کشور فرار کرده‌ یا تبعید شده‌اند، جبهه‌ای علیه محمد بن سلمان تشکیل داده‌اند و همه آن‌ها معتقدند که آل‌سعود با سیاست‌های محمد بن سلمان نابود خواهد شد.

خبرگزاری صداوسیما : ششمین همایش هند و آمریکا  ۱۳ و ۱۴ ژانویه در دهلی برگزار و درباره روابط هند و اقیانوس آرام، روسیه و اوکراین، روابط افغانستان و پاکستان، تولیدات دفاعی، فناوری‌های نوظهور، حاکمیت داده‌ها وG ۲۰ گفتگو می‌شود.

ایلنا : هیئت عالی انتخابات پاکستان‌ حکم بازداشت‌ نخست‌وزیر سابق این کشور و دیگر رهبران ارشد حزب او را از جمله «اسد عمر»، دبیرکل حزب خان و «فواد چودری»، معاون رئیس‌جمهور را صادر کرد. اسد عمر طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیسیون انتخابات برای من، عمران خان و فواد چودری حکم بازداشت صادر کرده است. آنها به جای انجام انتخابات، خودشان به این وظایف مشغول هستند.»

تسنیم : با وجود پیشرفت‌های کمی که در مذاکرات برای حل مناقشات بر سر پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت بین بروکسل و لندن ایجاد شده، اما اختلافات در بسیاری مسائل دیگر همچنان ادامه دارد. این توافق یک مرز گمرکی واقعی در دریای ایرلند ایجاد کرده است که ایرلند شمالی را از بقیه بریتانیا جدا می کند. اگر بریتانیا این مقررات را لغو کند، کمیسیون اتحادیه اروپا تهدید کرده است که به دادگاه دادگستری اروپا مراجعه خواهد کرد.

مهر: به گزارش منابع عراقی، آمریکا برای بی‌ثبات کردن امنیت عراق و احیای نسل جدید داعش در این کشور دست به کار شده است. «خضر التمیمی» مشاور فرماندار دیالی در توضیح این مسئله به المعلومه گفت: تروریسم شروع به رسیدن به مناطق امن کرده است و این یک شاخص خطرناک است، زیرا وقوع چنین تخلفاتی و تکرار آن تأیید می‌کند که هیچ واکنش سریعی به اقدامات تروریستی وجود ندارد. ایجاد بازدارندگی در مقابل این اقدامات، مستلزم فعال کردن تلاش اطلاعاتی و تشدید عملیات به منظور از بین بردن بقایای داعش و خنثی کردن هرگونه تلاش آنها برای حمله به همه مناطق استان دیالی است. «عقیل الطایی» کارشناس امنیتی عراقی هم با اتخاذ موضعی مشابه هشدار داد که آمریکا از هسته‌های خوابیده داعش به عنوان اهرم فشار بر دولت عراق با هدف تحمیل سیاست‌های مخرب خود یا تهدید وضعیت عمومی امنیتی در برخی مناطق این کشور استفاده می‌کند. وی تأکید کرد که این هسته‌ها به‌ویژه پس از بازگشت خانواده‌های داعش از اردوگاه الهول و الحسکه سوریه در دولت قبلی عراق، از حمایت کامل برخوردار شدند.

ایسنا : وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بخشی از مخالفت واشنگتن با اقدام فلسطین درباره دیوان بین‌المللی دادگستری به این دلیل است که این اقدام منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما همیشه مخالفت شدید خود را با درخواست از دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم درباره اسرائیل اعلام کردیم. ما قبلا درباره این مساله صحبت کردیم. این اقدام نتایج عکس دارد و تنها موجب دور شدن طرف‌ها از هدف راهکار تشکیل دو کشور می‌شود.

ایرنا : کشورهای آسیای مرکزی برای مدیریت میزان برداشت آب از حوزه آمودریا و سیر دریا در سال جاری میلادی به توافق رسیدند. محدودیت میزان آب مصرفی کشورهای آسیای مرکزی در نشست کمیسیون هماهنگی بین دولتی مدیریت آب در عشق آباد تصویب شد. حد مجاز در یک سال (از اول اکتبر ۲۰۲۲ تا ۱ اکتبر ۲۰۲۳) آب ورودی از حوزه آمودریا باید ۵۵.۴ میلیارد متر مکعب باشد که بر اساس این قرارداد، تاجیکستان ۹.۸ میلیارد متر مکعب، ازبکستان حدود ۲۳.۶ میلیارد متر مکعب و ترکمنستان – ۲۲ میلیارد متر مکعب آب دریافت خواهند کرد.

تسنیم : «بنی‌گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با هشدار به نتانیاهو خطاب به وی گفت: «اگر به مسیری که در پیش گرفته‌ای ادامه دهی، مسئولیت جنگ داخلی در اسرائیل بر عهده تو خواهد بود.»

آناتولی : سخنگوی کاخ کرملین درباره اینکه «سازمان پیمان امنیت جمعی، برگزاری رزمایش در خاک ارمنستان در سال 2023 را مناسب نمی‌داند» گفت که جزئیات موضع ایروان روشن خواهد شد. پسکوف با اشاره به اینکه ارمنستان در هر صورت متحد نزدیک روسیه است، تصریح کرد: در حال حاضر به گفتگوها از جمله در مورد مسائل بسیار دشوار ادامه خواهیم داد. از سوی دیگر، ولادیسلاو شچگریکوویچ، دبیر مطبوعاتی ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان در سال جاری فعالیت‌های خود را برای برگزاری رزمایش‌ در یکی دیگر از کشورهای عضو و نه ارمنستان آغاز کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *