جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه حمایت اروپا و ناتو از اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر حمایت کامل نظامی از اوکراین، سفر ناگهانی وزیر خارجه آلمان به «خارکیف» اوکراین، برگزاری رزمایش ناتو در کوزوو، ابراز اطمینان استولتنبرگ از پیوستن قطعی سوئد و فنلاند به ناتو، اتمام ذخایر تسلیحات نظامی ناتو و اتحادیه اروپا به دلیل کمک‌های بی‌سابقه به اوکراین، هشدار بانک جهانی درباره رکود اقتصاد جهانی، تمدید  طرح حفاظت آمریکا از پمپئو و هوک در برابر تهدیدهای ایران، افشای اطلاعات مربوط به ایران و اوکراین در میان اسناد محرمانه پیدا شده در دفتر بایدن، رونمایی از هواپیمای ملی ترکیه، اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده، گسترش روابط امنیتی  ژاپن و هند، استقرار تفنگداران دریایی آمریکا در جزیره اوکیناوای ژاپن، اقدام مقابله به مثل  چین در لغو صدور روادید برای شهروندان کره جنوبی و ژاپن، آغاز دوباره اعتراضات در فرانسه ، تحویل سلاح های سنگین گروه مسلح تیگرا در اتیوپی  و صدور حکم بازداشت عمران خان در پاکستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز یادآور شد که اوکراین باید تمام تجهیزات نظامی مورد نیاز برای دفاع از خاک خود را دریافت کند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین گفت: «اگرچه تهدیدات و چالش‌های روسیه بسیار عاجل است. اما تنها مساله ما نیست. شاهد تلاش فزاینده چین برای تغییر نظم جهانی به نفع خود هستیم. پس باید مقاومت خود را تقویت کنیم. ما با این بیانیه مشترک، سطح مشارک خود را بالاتر می‌بریم. اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حمایت از مردم شجاع اوکراین خواهد کرد. ما فشار خود را بر کرملین تا هر زمان که لازم باشد با یک رژیم تحریمی فلج‌کننده ادامه خواهیم داد.شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز با اشاره به نخستین کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین بلافاصله پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکید کرد: «حمایت نظامی باید تا زمانی که اطمینان حاصل شود اوکراین می تواند از خود دفاع کند، ادامه یابد.»

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه آلمان که در سفری از پیش اعلام نشده به شرق اوکراین رفت. «آنالنا بائربوک»، در جریان این سفر وعده ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین و کمک به روند عضویت کی‌ِیف در اتحادیه اروپا با دادن «پیشنهادات ملموس» را داد. بائربوک بعد از آنکه چند روز پیش دولت متبوعش قول ارسال خودروی رزمی «ماردر» به اوکراین را داد، قول افزایش پشتیبانی نظامی از ‌کی‌یف با ارسال تسلیحات بیشتری را داده اما جزئیات بیشتری فاش نکرد. بائربوک بعد از ورود به خارکیف، از شهرهای شدیدا آسیب دیده در اثر حملات موشکی ماه‌های اخیر روسیه گفت: «اوکراینی‌ها باید بدانند می‌توانند روی همبستگی و پشتیبانی ما حساب باز کنند و این شامل تحویل تسلیحات بیشتر می‌شود.»

خبرگزاری ایرنا: آرمند مهای وزیر دفاع کوزوو گفت که ناتو در این جمهوری یک رزمایش نظامی موسوم به «مدافع اروپا ۲۳» برگزار خواهد کرد.مهای  در فیسبوک نوشت: کشور ما جزو میزبان‌های رزمایش‌های ناتو خواهد بود. بیش از یکهزار و ۳۰۰ عضو نیروی امنیتی کوزوو در این رزمایش شرکت می‌کنند. وی افزود: هدف از شرکت در این رزمایش، افزایش توان همکاری، آزمایش آمادگی پیاده نظام، حمایت‌های پزشکی و خدماتی در نیروهای امنیتی کوزوو است.وزیر دفاع کوزوو اظهار کرد: نیروهای ما شانه به شانه نیروهای آمریکا و سایر متحدان در حال تکمیل مرحله برنامه‌ریزی این رزمایش هستند. کوزوو به عنوان استانی از صربستان در سال ۲۰۰۸ استقلال خود از این کشور را اعلام کرد. صربستان استقلال کوزوو را نپذیرفته و با همکاری ناتو با این جمهوری مخالف است.

خبرگزاری مهر : دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ابراز اطمینان کرد که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو با تصویب ترکیه تکمیل خواهد شد. «ینس استولتنبرگ» پس از امضای بیانیه مشترک همکاری میان ناتو و اتحادیه اروپا در یک نشست خبری مشترک با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و اورزلا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: روند پیوستن سوئد و فنلاند در ناتو با تصویب ترکیه تکمیل خواهد شد. فکر می‌کنم پروتکل های الحاق را همه اعضا در پارلمان‌ های خود تصویب می‌ کنند. دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ادامه داد: اتحادیه اروپا و ناتو مصمم هستند تا مشارکت خود در مواجهه با افزایش رقابت ژئو راهبردی فیمابین را به سطح بالاتری ارتقا دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ناتو از اتمام ذخایر تسلیحات نظامی این ائتلاف و اتحادیه اروپا به دلیل کمک‌های بی‌سابقه به اوکراین خبر داد. ینس استولتنبرگ در دیدار با اورسولا فون‌در لاین رئیس کمیسیون اروپا و چارلز میشل رئیس شورای اروپا در بروکسل گفت: ذخایر نظامی ناتو و اتحادیه اروپا به دلیل کمک به اوکراین به اتمام رسیده است. او گفت اتحادیه اروپا توانست ظرف چند ماه “حجم بی‌سابقه” کمک نظامی را به کی‌یف ارسال کند. دبیرکل ناتو افزود: زمانی که ذخایر تمام می‌شوند، تنها یک راه حل بلندمدت وجود دارد و آن، تولید بیشتر است.

خبرگزاری صدا و سیما: بانک جهانی هشدار داد به دلیل جنگ اوکراین و آثار همه گیری کرونا، اقتصاد جهانی به شکل خطرناکی در آستانه رکود قرار دارد. بانک جهانی پیش بینی‌ها درباره رشد برای سال جاری را حدود پنجاه درصد کاهش وهشدار داد فقیرترین مردم احتمالا بیشترین آسیب را خواهند دید. آیهان کوزه، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در این باره گفت: پیش بینی می‌شود کاهش رشد اقتصادی بسیار فراگیر باشد؛ پیش بینی کاهش رشد اقتصادی نود و پنج درصد اقتصاد‌های پیشرفته و حدود هفتاد درصد بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه را شامل می‌شود. اقتصاد‌های پیشرفته به هیچ وجه عملکرد خوبی ندارند.

خبرگزاری ایلنا: دولت آمریکا بار دیگر طرح حفاظت از وزیر خارجه پیشین این کشور و یکی از دستیارهای ارشد وی را به دلیل «تهدیدهای ناشی از ایران» تمدید کرد. دولت آمریکا بار دیگر طرح حفاظت از «مایک پومپئو» وزیر خارجه پیشین این کشور و «برایان هوک» یکی از دستیارهای ارشد وی را به دلیل «تهدیدهای ناشی از ایران» تمدید کرد. وزارت خارجه ایالات متحده چند روز قبل در یادداشت‌های جداگانه‌ای به کنگره اعلام کرد که تهدیدها علیه پومپئو و برایان هوک همچنان «جدی» است. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره، این وزارتخانه ماهانه بیش از دو میلیون دلار برای محافظت از پمپئو و برایان هوک، هزینه می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: شبکه تلویزیون سی‌ان‌ان فاش کرد که اسناد محرمانه کشف شده در دفتر قبلی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامل اطلاعاتی مربوط به ایران و اوکراین می باشند. به گفته منابع این شبکه، مجموعا 10 سند با نشان طبقه‌ بندی شده در دفتر بایدن در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی «بایدن» پیدا شد که این اسناد مربوط به سال های 2013 تا 2016 می‌ باشند. این منبع همچنین می افزاید که جعبه های حاوی این سوابق طبقه بندی شده، حاوی اسناد شخصی خانواده بایدن، از جمله مطالبی در مورد ترتیبات تشییع جنازه فرزند ارشد معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا می‌ باشند.

آناتولی  ترکیه:  هواپیمای رزمی ملی ترکیه که یکی از مهمترین پروژه‌های فناوری کشور است، برای مراسم خروج از آشیانه روز شماری می‌کند.تمل کوتیل، مدیر کل صنایع هوافضای ترکیه (TUSAŞ) در مورد پروژه‌های این شرکت به خبرنگار آناتولی گفت: هواپیماهای رزمی ملی، «Hürjet»، «Anka-3« و «Gökbey» دارای سیستم‌های پیچیده‌ای هستند و تمام تلاش خود را برای اتمام هرچه سریعتر آن انجام می دهیم.وی گفت: هواپیمای رزمی ملی خود را با روشن کردن موتور برای خروج از آشیانه آماده کردیم. منتظر جناب رئیس جمهورمان برای انجام مراسم هستیم.

تی .آر.تی ترکیه: کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اخلال‌گری‌های اسرائیل در مسجدالاقصی تشکیل جلسه داد. حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طی سخنانی در اجلاسی که در مرکز این سازمان در شهر جده عربستان سعودی ترتیب یافت، اعلام داشت: حملات اسرائیل علیه مسجدالاقصی به خشونت شدت بخشیده و ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند. حسین ابراهیم طه در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به اینکه حملات اسرائیل به مسجدالاقصی نقض آشکار حقوق بین‌المللی و قطعنامه های شورای امنیت و در عین‌حال توهین به اعتقادات و احساسات دینی مسلمانان است خواستار اقدام جهانی برای متوقف ساختن حملات اسرائیل به مسجدالاقصی گردید.

ان. اچ.کی ژاپن: افسران ارشد نیروی هوایی دفاع از خود ژاپن و نیروی هوایی هند خواهان آن شده اند که همکاری‌های دو کشور از طریق آموزش‌های رزمی مشترکی که قرار است انجام شود افزایش یابد. ژاپن و هند اولین آموزش‌هایی از این دست را از روز ۱۶ تا ۲۶ ژانویه در نزدیکی توکیو برگزار خواهند کرد. چهار فروند سوخوی-۳۰ و هواپیماهای دیگر از نیروی هوایی هند روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی هیاکوری متعلق به نیروی هوایی دفاع از خود ژاپن در استان ایباراکی برزمین نشستند. ژاپن و هند همراه با آمریکا و استرالیا در حال تقویت همکاری‌ها‌ در حوزه امنیتی و سایر زمینه‌ها در چارچوب اتحاد چهارگانه خود موسوم به «کواد» هستند.

خبرگزاری تسنیم: ژاپن از استقرار تفنگداران دریایی آمریکا در جزیره اوکیناوا خبر داد. نشریه یومیوری ژاپن اعلام کرد ایالات متحده قصد دارد چند واحد از تفنگداران دریایی مسلح خود را تا سال 2026 در جزیره اوکیناوا ژاپن مستقر کند. براساس این گزارش، آمریکا در نظر دارد این واحدها را با انواع موشک و تجهیزات سبک تر به منظور مقابله با ارتش چین، مجهز کند.در گزارش این روزنامه آمده است آمریکا در حال حاضر گفتگوهایی با ژاپن درباره ساماندهی این واحدهای دریایی داشته و قرار است پس از دیدار دو جانبه بین وزرای دفاع و خارجه ژاپن با همتایان آمریکایی خود در روز چهارشنبه ، این خبر به طور رسمی اعلام شود.در حال حاضر ژاپن میزبان 18 هزار نفر از تکاوران دریایی آمریکاست که این رقم بیشترین میزان نیروهای آمریکایی مستقر در خارج از خاک آمریکاست.

رادیو چین: چین صدور روادید کوتاه مدت برای شهروندان کره جنوبی و ژاپن را متوقف کرد. چین ضمن توقف صدور روادید برای شهروندان کره جنوبی و ژاپن، از همه کشورها خواسته است تا واکنش های مبتنی بر واقعیت را نسبت به همه گیری کووید اتخاذ کنند. چین اعلام کرد  اقدامات متقابلی را علیه محدودیت های تبعیض آمیز علیه اتباع چینی انجام می دهد. سفارت چین در سئول روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ویزای کوتاه‌مدت برای اتباع کره جنوبی برای سفر، تجارت، گردشگری و سایر امور شخصی به حالت تعلیق در خواهد آمد.

ایران پرس: اتحادیه‌های کاری و کارگری فرانسه اعلام کردند، در اعتراض به لایحه جنجالی اصلاحی قانون بازنشستگی دولت این کشور اعتصابات و اعتراضات خود را آغاز می کنند. اتحادیه‌های کاری و کارگری در فرانسه بلافاصله پس از رونمایی از لایحه جنجالی اصلاحی قانون بازنشستگی دولت این کشور ضمن مخالفت شدید با آن تصریح کردند، روز 19 ژانویه، اعتصابات و تظاهرات سراسری در اعتراض به این لایحه را آغاز می کنند. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه به همراه وزرای اقتصادی دولت این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی، برنامه پرتنش و جنجالی اصلاحات نظام بازنشستگی را با اعلام افزایش سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال در اختیار افکار عمومی قرار داد.

العالم فارسی: گروه مسلح تیگرای در اتیوپی می‌گوید تحویل سلاح‌های سنگین را آغاز کرده اند. تخمین زده می‌شود صدها هزار نفر در درگیری در اتیوپی – دومین کشور پرجمعیت آفریقا – جان خود را از دست داده اند. بنابر گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی گروه مسلح (شورشیان) تیگرای در اتیوپی گفت: آنها سلاح های سنگین را به عنوان بخش مهمی از توافقنامه امضا شده با دولت اتیوپی در اواخر سال گذشته برای پایان دادن به درگیری دو ساله تحویل داده اند. «گِتاچو ریدا» اوایل روز چهارشنبه در توییتی نوشت یک تیم نظارتی اتحادیه آفریقا فرایند تحویل را تایید کرد. وی ابراز امیدواری کرد این امر «مسیری طولانی را در تسریع اجرای کامل توافقنامه» آغاز کرده باشد.

الکوثرفارسی:  کمیسیون انتخابات پاکستان در جریان بررسی پرونده توهین «عمران خان» نخست وزیر سابق این کشور به کمیسیون ملی انتخابات، حکم بازداشت وی و دو تن از رهبران حزب تحریک انصاف را صادر کرد. این حکم پس از رد درخواست مصونیت از حضور «عمران خان» نخست وزیر سابق و سایر رهبران حزب تحریک انصاف در نشست امروز برای بررسی پرونده مذکور صادر شده است. این درحالیست که کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرده این حکم قابل ضمانت بوده و رهبران حزب تحریک انصاف می‌توانند از وثیقه استفاده کنند.«عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان پس از برکناری دولتش در فروردین ماه امسال به دفعات کمیسیون ملی انتخابات و رئیس آن را به فساد و همکاری با ائتلاف احزاب سیاسی برای جلوگیری از انتخابات زود هنگام متهم کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *