جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

Loading

رسانه ها؛ تاکید وزیر خارجه چین بر ثبات روابط راهبردی با روسیه و …

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: بعید دانستن عضویت اوکراین در ناتو از سوی مکرون و تازه‌ترین تحولات بین‌المللی در خصوص جنگ روسیه - اوکراین، تاکید وزیر خارجه چین بر ثبات و پایداری در روابط راهبردی با روسیه، رزمایش دریایی و هوایی چین در اطراف تایوان، ممنوع اعلام کردن فعالیت زنان در شرکت‌ها و نهادهای غیر دولتی از سوی طالبان، پیشرفت نسبی در مذاکرات هیات عمانی در صنعا، ادعای رسانه‌ صهیونیستی در مورد تحویل ۲۴ جنگنده‌ سوخو۳۵ از سوی روسیه به ایران، رایزنی ترکیه با روسیه برای استفاده از حریم هوایی سوریه، تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه کابینه نتانیاهو، کارزار «چارچوب هماهنگی» عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و هشدار بغداد به گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب برای خروج از خاک عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: امانوئل مکرون هنگام بازگشت از اردن، در مصاحبه‌ای با روزنامه وال استریت ژورنال، لوموند و النهار عنوان کرد: روسیه عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو را “تحریک‌آمیز” می‌داند و با وجود طرز تفکر روسیه، عضویت اوکراین در ناتو را نمی‌توان تصور کرد. چه اوکراین عضو ناتو شود، چه نشود – البته که عضویت این کشور در این ائتلاف نظامی “بعیدترین سناریو” است – تضمین‌های امنیتی باید به کی‌یف داده شود. در وهله اول ما باید به فکر ساختار امنیتی و ثباتی باشیم که امنیت نه تنها اوکراین بلکه امنیت مولداوی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان را تضمین کند. مکرون درخصوص امنیت اروپا تصریح کرد: اروپا باید امنیت خود را حفظ کند. اروپا باید استقلال فناوری و توانایی خود از آمریکا را به دست آورد و یک ستون واقعی اروپایی در داخل ناتو ایجاد کند. این یک پروژه جایگزین نیست.

العالم : طالبان به تمامی سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داد فوراً کارمندان زن را از حضور در محل کارشان منع کنند. به گفته سازمان ملل، این اقدام به عملیات بشردوستانه همزمان با فرا رسیدن زمستان و در حالی که این کشور درگیر بحران اقتصادی است، آسیب می‌رساند.

رادیوچین : رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، گفت که آمریکا، انگلیس، لهستان و رومانی بیشترین سهم را در ارسال تسلیحات به اوکراین دارند. وی در ادامه سخنانش گفت: «اوکراین از ابتدای سال ۲۰۲۲ و پس از حمایت‌های گسترده غرب، به کشوری متخاصم علیه روسیه تبدیل شده است.» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه افزود: هم اکنون طول جبهه نبرد با اوکراین ۸۱۵ کیلومتر است و کشور‌های غربی از آغاز نبرد، بیش از ۳۵۰ تانک و ۵ هزار پهپاد به اوکراین ارسال کرده‌اند. گراسیموف تاکید کرد که شراکت راهبردی با چین، واکنشی طبیعی در خصوص تقویت اقدامات خصمانه آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام است.

تی.آر.تی: وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال مالی 2023 را به‌دلیل محتوای منفی آن درباره چین محکوم کرد. در این بیانیه تصریح شده است: روایت «تهدید چین» در این قانون مبالغه بوده و خلاف واقعیت است. همچنین دخالت آشکار در امور داخلی چین بوده و به حزب کمونیست چین توهین می‌کند. این وزارتخانه تاکید کرد: قانون مذکور حاوی توضیحات منفی بسیاری درباره تایوان بوده و اصل «چین واحد» را نقض می‌کند. تایوان متعلق به چین است. هیچ دخالت خارجی در امور داخلی چین قابل قبول نیست. قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال مالی 2023 علاوه بر مقرراتی در مورد تهدیدات چند بعدی چین، شامل مقرراتی است که ارائه حداکثر 10 میلیارد دلار کمک نظامی برای تایوان را در نظر می‌گیرد. این کمک نظامی ظرف 5 سال ارائه خواهد شد تا تایوان بتواند ظرفیت دفاعی خود را تقویت کند.

فارس : یک روزنامه عربی با انتشار یادداشتی به بررسی تشدید تحرکات در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگی» برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق خبر داد. روزنامه «العربی الجدید» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: اواخر دسامبر ۲۰۲۱ بود که الکاظمی، پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که تحت رهبری آمریکا بود را اعلام کرد و از آمادگی نیروهای عراق برای دفاع از کشورشان خبر داد و تاکید کرد که نقش نیروهای آمریکایی به ارائه مشورت و آموزش محدود می‌شود. بنا بر این گزارش، تصمیم برای تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی به آموزشی پس از چندین دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و با دور چهارم در سال گذشته به پایان رسید، اتخاذ شد.

تسنیم : وزارت دفاع آلمان در تحلیلی سناریوهایی را برای تحولات بعدی در جنگ اوکراین پیش بینی کرده و از حملات گسترده روسیه به این کشور در ماه آوریل سال آینده خبر داد. دولت فدرال آلمان تاکنون بیانیه علنی کمی در مورد روند و تحولات بعدی جنگ در اوکراین ارائه نکرده است. اما اخیرا وزارت دفاع آلمان در یک تحلیل داخلی، یک حمله جدید در آوریل 2023 را علیه اوکراین پیش بینی کرده است. تحلیلگران دو سناریو اصلی را برای این موضوع یادداشت کرده‌اند. وزارت دفاع آلمان انتظار دارد یک حمله بزرگ روسیه علیه اوکراین در آوریل 2023 انجام شود. این خبر را روزنامه “نویه زوریخه سایتونگ” به نقل از تحلیل داخلی بخش استقرار و استراتژی این وزارتخانه گزارش کرده است. این مقاله نشان می‌دهد که دولت فدرال آلمان ایده مشخصی از چگونگی ادامه روند جنگ در اوکراین دارد حتی اگر هرگز به طور علنی این را اعلام نکرده باشد.

العالم : رئیس کمیسیون اروپا گفت که این اتحادیه طی سال آینده 18 میلیارد یورو به اوکراین کمک خواهد کرد. بر اساس گفته فون در لاین، اتحادیه اروپه به طور منظم ماهانه 1.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک خواهد کرد.

ایلنا : «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که کشورش در حال مذاکره با روسیه برای استفاده از حریم هوایی شمال سوریه به منظور انجام عملیات احتمالی فرامرزی علیه یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه است. آکار در جمع خبرنگاران گفت: «آنکارا در حال مذاکره درباره این عملیات با مسکو است که از نیروهای دولت سوریه حمایت می‌کند». وی افزود: «ما در حال گفت‌وگو با روسیه درباره همه موضوعات از جمله باز کردن حریم هوایی هستیم».

میزان : هزاران شهرک‌نشین در «حیفا» علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند. پایگاه عبری زبان «واللا» اعلام کرد که این تظاهرات در اعتراض به کابینه راست‌گرای «نتانیاهو» که متشکل از احزاب تندرو و افراطی است، برگزار شد. «موشه یعلون»، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، «رون کاتری»، سخنگوی سابق ارتش و شماری دیگر از مقامات نظامی سابق صهیونیست در این تظاهرات مشارکت داشتند.

فارس : یک عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق خبر داد که دولت این کشور در پیامی هشدارآمیز به گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب، از این گروه‌ها خواسته است که خاک عراق را ترک کنند. عضو ارشد ائتلاف دوله القانون در گفت‌وگو با وبگاه «بغداد الیوم» اظهار داشت: «دولت بغداد با نگرانی تشدید مشکلاتی که این احزاب و جریان‌های مسلح مستقر در منطقه کردستان باعث آن هستند، زیر نظر دارد؛ گروه‌هایی که خاک عراق را به میدان جنگ مسلحانه با برخی از کشورهای همسایه مبدل کرده‌اند.» ترکی جدعان در ادامه با بیان اینکه «این احزاب و جریان‌ها عملا فرایندهای امنیتی عراق را تحت الشعاع قرار می‌دهند،» خبر داد: «بغداد پیامی محرمانه و غیرعلنی برای برخی از این احزاب فرستاده مبنی بر اینکه در قبال آنچه رخ می‌دهد ساکت نخواهد ماند و حق حفظ حاکمیت [خود را] خواهد داشت.»

ایرنا : رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو همچنان تمایل به گفتگو درباره نوعی راه‌حل قابل قبول با تمام طرفین درگیر در مناقشه در اوکراین دارد. پوتین همچنین در مورد سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی پاتریوت که واشنگتن قرار است به کی‌یف تحویل دهد، هشدار داد که ۱۰۰ درصد این سامانه‌ها در اوکراین نابود خواهند شد.

مهر : «کریل بودانوف» رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین امروز شنبه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در خصوص ادعای واهی ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به فدراسیون روسیه آشکارا اذعان کرد: ایران به دلایل واضح عجله‌ای برای انجام این کار ندارد. رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در این خصوص اضافه کرد: (ایران این کار را انجام نداده) دلیلش هم این است که به محض پرتاب اولین موشک‌ها توسط روسیه، فشار تحریم‌ها بر ایران افزایش خواهد یافت.

رادیوچین: جمهوری خلق کره گزارش‌های منتشر شده اخیر درباره اقدام کره شمالی در ارسال سلاح به روسیه را کاملا رد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: «گزارش غلط رسانه‌های ژاپنی در این باره که جمهوری خلق کره پیشنهاد ارسال مهمات به روسیه داده، ارزش اظهارنظر یا تفسیر ندارد». وی در ادامه گفت: «اصول جمهوری خلق کره درباره موضوع تبادل تسلیحات میان این کشور و روسیه تغییر نکرده و این موضوع هرگز اتفاق نیفتاده است.

تسنیم: رئیس دستگاه دیپلماسی چین، یکپارچگی در روابط پکن و مسکو را آنقدر قدرتمند و استوار ارزیابی کرد که تحت تأثیر شرایط بی‌ثبات بین‌المللی تغییر نخواهد کرد، علیه کشور ثالثی هدف گیری نکرده و تنها منافع مشترک دو ملت را دنبال می‌کند. وی گفت: «روابط بین چین و روسیه به اندازه یکپارچگی استوار و قوی دارد. آن‌ها در معرض مداخلات و تحریکات خارجی قرار نداشته، آن‌ها از تغییرات عمده در وضعیت بین‌المللی هراسی ندارند.» به گفته این دیپلمات بلندپایه، همکاری بین چین و روسیه هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد. با این حال، هر دو کشور با سیاست «سلطه گری بر جهان و جنگ سرد جدید» مخالفند. علاوه بر این، وزیر خارجه چین تاکید کرد که پکن و مسکو همکاری‌های دوجانبه را صرفاً بر اساس منافع استراتژیک متقابل و اعتماد متقابل بین دو کشور گسترش می‌دهند.

ایلنا : کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غربی ادعا کرد که روسیه در حال آماده‌سازی برای ارائه تعدادی جت جنگنده سوخو سو ۳۵ به ایران در آینده نزدیک است. در این گزارش آمده است که تعداد این جت‌های جنگنده حدود ۲۴ عدد است که در اصل قرار بود طی قراردادی که با مخالفت آمریکا مواجه شد، به مصر تحویل داده شوند. این موضوع منجر به آن شد که روسیه به دنبال خریدار جدید بگردد. مقام‌های اطلاعاتی غربی همچنین بدون ارائه توضیحات بیشتری، مدعی شدند که خلبانان ایرانی اکنون از این جت‌ها برای آموزش استفاده می‌کنند.

ایرنا : هیات عمانی که برای میانجیگری بین ائتلاف متجاوز سعودی و دولت نجات ملی یمن به صنعا سفر کرده است، دیدارهای متعددی با اعضای هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و مسئولان دولتی و رهبران جنبش انصارالله داشته است. برخی منابع یمنی در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کردند که هیات عمانی علاوه بر طرح‌های سابق که در سفرها و دیدارهای قبلی بررسی شده بود، ایده‌های جدیدی مطرح کرده است. این منابع می‌گویند که بخشی از طرح‌های جدید مبنی بر تقریبا موافقت (ائتلاف متجاوز سعودی) با پرداخت حقوق‌های کارمندان یمنی است؛ البته این حقوق برای بخشی از کارمندان پرداخت خواهد شد. این منابع در ادامه با اشاره به وجود اختلاف نظر درخصوص پایان دادن به محاصره فرودگاه صنعا و بندر الحدیده در یمن تاکید کردند که طرف یمنی گفته است که اگر حقوق کارمندان به طور کامل پرداخت نشود، اجازه از سرگیری صادرات نفت را نخواهیم داد.

خبرگزاری صداوسیما: وزارت دفاع اوکراین درباره احتمال حمله به این کشور از مرز‌های بلاروس هشدار داد و اعلام کرد دو گردان زرهی و یک گردان پیاده‌نظام از بلاروس به مرز‌های اوکراین نزدیک شدند. فرمانده نیرو‌های مشترک ارتش اوکراین اعلام کرد نیرو‌های این کشور تمرین‌های نظامی با سناریوی مقابله با عملیات هلی‌برن هوایی نیرو‌های روسی از خاک بلاروس، اجرا کردند.

میزان : ارتش چین در بیانیه‌ای، اعلام کرد: رزمایش‎های دریایی و هوایی در اطراف تایوان در پاسخ به تشدید تنش و تحریک توسط آمریکا و تایوان انجام دادیم. بیانیه ارتش چین می‎گوید که پکن تمام اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *