جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

فلج سیاسی آمریکا!!!

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه سیاست مهار چین این بار در تبت و…

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار چین به آمریکا درباره دخالت در امور تبت، شکایت چین از آمریکا به سازمان تجارت جهانی، خیز بلند چین برای ارتقای سرمایه‌گذاری جهانی  در «شن‌جن»، ابراز نگرانی روسیه از تشدید تنش بین هند و چین،هشدار گوترش به وخیم تر شدن وضعیت اوکراین، برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از اوکراین در پاریس، ابراز خشنودی نخست وزیر اوکراین از کمک های غرب، ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا به اوکراین، عدم توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف قیمت گاز، سرمایه گذاری بزرگ عربستان در صنایع نظامی، امضای طرح همکاری نظامی بین وزیران دفاع عربستان و انگلیس، تاکید ترکیه بر لزوم تقویت سازوکارهای همکاری سازمان دولت‌های ترک، تلاش مصر برای استخراج اورانیوم، تصویب قانون ضد مهاجرتی بریتانیا، موافقت وزرای خارجه اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی  برای عضویت در این اتحادیه و بازگشایی مرز‌های زمینی بین ونزوئلا و کلمبیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: چین به آمریکا درباره دخالت در امور تبت هشدار داد. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن تحریم‌های اخیر آمریکا به بهانه حفاظت از حقوق بشر در تبت، وعده تلافی داد. «وانگ ون‌بین» اعلام کرد که پکن جواب تحریم‌های ادعایی حقوق بشری اخیر واشنگتن را می‌دهد. این مقام ارشد چین، تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا را که روز جمعه هفته گذشته به بهانه حفاظت از حقوق بشر و سرکوب آزادی‌ها در منطقه تبت اعلام شد، محکوم کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: چین نسبت به کنترل‌های آمریکا بر صادرات تراشه به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد. دولت چین می گوید علیه کنترل‌های صادراتی آمریکا بر تراشه‌های سطح بالا و محصولات مرتبط با تراشه به این کشور، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. وزارت بازرگانی چین می‌گوید محدودیت‌های آمریکا قوانین تجارت بین‌المللی را نقض می‌کنند.پکن همچنین می‌گوید آمریکا در سال‌های اخیر از اقدامات کنترل بر صادرات، سوء‌استفاده کرده و تجارت بین‌المللی معمولی تراشه و دیگر محصولات را با مشکل مواجه کرده است.

رادیو چین:  «شن‌جن»،‌ شهر ساحلی واقع در جنوب چین و مرکز فناوری های پیشرفته، در جریان برگزاری کنفرانس ارتقاء سرمایه گذاری جهانی شن‌جن که اخیرا برگزار شد، شاهد امضای 315 پروژه با سرمایه گذاری کلی مبلغی معادل 879 میلیارد یوان (حدود 126.31 میلیارد دلار آمریکا) بوده است. این در حالیست که این کلان شهر چین در تلاش است تا اعتماد سرمایه گذاران جهانی را نسبت به پیشرفت آینده خود تقویت کند. کنفرانس ارتقاء سرمایه گذاری جهانی شن‌جن 2022 با انجام مجموعه ای از فعالیت ها شامل برگزاری 12 کنفرانس ارتقاء سرمایه گذاری منطقه ای و تعدادی جلسات موازی خارج از کشور و فعالیت های مربوط به ارتقاء سرمایه گذاری های صنعتی برگزار شد. زمینه پروژه های امضاء شده در جریان برگزاری این کنفرانس شامل اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، زیست پزشکی و بهداشت و همچنین صنعت سبز و کم کربن و صنعت دریایی می شود. این کنفرانس با جذب شرکت های جهان در طیفی گسترده برگزار شد و از جمله شرکت های حاضر در این کنفرانس، «آمازون»، «اینتل» و «مرسک» بوده اند.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو امیدوار است تشدید تنش بین هند و چین تکرار نشود. «آندره رودنکو»، معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که چین و هند با توجه به رویدادهای اخیر از تشدید تنش خطرناک اجتناب کنند. رودنکو گفت: ما امیدواریم از تشدید تش جلوگیری شود. وزارت خارجه چین نیز پیشتر با بیان اینکه وضعیت در مرز با هند پایدار است، از دهلی نو خواست تا توافق‌های انجام شده بین دو کشور را اجرایی کند.

ایران پرس: دبیرکل سازمان ملل متحد جنگ در اوکراین را کابوسی بشردوستانه خواند و گفت وضعیت در این کشور وخیم‌تر می‌شود.آنتونیو گوترش در کنفرانس بین المللی اوکراین گفت جنگ در اوکراین یک کابوس بشردوستانه بی‌امان است و با گذشت روزها و کاهش دما، وضعیت در این کشور وخیم تر می شود. گوترش با بیان اینکه غیرنظامیان اوکراینی در فصل زمستان بهای سنگینی می پردازند، افزود این شرایط به ویژه برای افرادی که در خط مقدم درگیری ها در اوکراین زندگی می کنند وخیم تر است و آنها از گرما، آب و خدمات ضروری محروم هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیرخارجه فرانسه اعلام کرد که مجموع کمک‌های جمع‌آوری شده طی کنفرانس بین المللی پاریس برای حمایت از اوکراین، به حدود یک میلیارد یورو می‌رسد. کاترین کولونا گفت: حامیان مالی طی نشست امروز مبلغ ۴۱۵ میلیون یورو را به بخش نیرو، ۲۵ میلیون برای بخش آب، ۳۸ میلیون برای تغذیه، ۱۷ میلیون برای درمان و ۲۲ میلیون را برای بخش حمل و نقل اختصاص دادند. وی افزود: این مبلغ که جمع‌آوری شد، بیشتر از مبلغ ۸۰۰ میلیون یورو شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی مشارکتش از طریق ویدئوکنفرانس در نشست پاریس جهت اصلاح بخش نیرو در اوکراین خواستار آن شده بود.

تی .آر.تی ترکیه: نخست وزیر اوکراین تاکید کرد: روسیه نمی‌تواند اوکراین را تصاحب کند. دنیس شمیگال طی سخنانی در کنفرانس «همبستگی با مردم اوکراین» که در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، با اشاره براینکه، روسیه ویرانی بزرگی به اوکراین آورد، اظهار داشت، ما با کمک شرکای خود موفق شدیم ارتش روسیه را در میدان نبرد شکست دهیم. روسیه متوجه شد که نمی‌تواند اوکراین را تصاحب کند.

العالم فارسی: مقامات آمریکایی می گویند واشنگتن در حال نهایی کردن طرح خود برای انتقال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین است، تصمیمی که احتمالا همین هفته به صورت رسمی اعلام می‌شود. سامانه‌های پدافند هوایی زمینی مانند پاتریوت، تولید شرکت فناوری ریتون، برای رهگیری موشک‌های شلیک‌شده ساخته شده‌اند.دو مقام آمریکایی به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری رویترز گفتند که این تصمیم احتمالا تا پنج‌شنبه اعلام شود و فعلا همه چیز در انتظار تایید نهایی لوید آستین و جو بایدن، وزیر دفاع و رئیس جمهور ایالات متحده، است.

خبرگزاری مهر : وزیرخارجه مجارستان اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر نتوانستند بر سر تعیین سقف قیمت گاز به توافق برسند.«پیتر سیارتو» اعلام کرد که وزیران انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد سقف قیمت گاز به توافق نرسیدند. البته، مذاکرات در سطح دوجانبه ادامه خواهد یافت. مطابق با اعلام «پیتر سیارتو»، برخی از کشورها خواستار پایین آوردن سقف قیمت هستند؛ در حالی که کشورهای دیگر می‌ گویند که چنین اقدامی باعث ایجاد تلاطم در بازارهای انرژی خواهد شد. در حالیکه سران اتحادیه اروپا هنوز موفق به اجماع نظر بر سر بسته نهم تحریم های روسیه نشده اند، وزیر خارجه مجارستان روز دوشنبه در اظهاراتی اعلام کرده بود که در بسته نهم تحریمی بروکسل علیه مسکو، تحریم‌ ها علیه بخش انرژی و انرژی هسته‌ ای روسیه گنجانده نشده است.

خبرگزاری ایرنا:  احمد العوهلی، رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان گفت که این کشور حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال سعودی (معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) در دو سال گذشته در صنایع نظامی سرمایه گذاری کرده است. الهوهلی افزود: حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال سعودی (حدود ۸۷۷ میلیون دلار) در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، صرف تحقیق و توسعه در صنایع بومی نظامی عربستان شده است. وی همچنین گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، با سرمایه‌گذاری دولتی عربستان در بخش صنایع نظامی این کشور، حدود ۲۵.۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان کمک شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیران دفاع عربستان و انگلیس طرح همکاری نظامی بین دو کشور را امضا کردند.بن والاس، وزیر دفاع انگلیس و خالد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی در مقر وزارت دفاع انگلیس نشستی را برگزار کرده و به بررسی روابط استراتژیک و تاریخی بین دو کشور دوست پرداختند.آنها همچنین بیشترین سطح همکاری دو جانبه در زمینه نظامی و دفاعی و نیز مسائل مشترک و تحولات منطقه و جهان را ارزیابی کردند.وزیر دفاع عربستان و همتای انگلیسی‌اش طرح همکاری دفاعی را با هدف توسعه توانمندی‌های وزارت دفاع عربستان و بومی سازی صنایع نظامی و تقویت مشارکت نظامی و دفاعی دو کشور امضا کردند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر خارجه ترکیه بر تقویت سازوکارهای همکاری سازمان دولت‌های ترک تاکید و اعلام کرد گام‌های ملموسی در حوزه‌های تجارت، انرژی، حمل و نقل، اقتصاد، گمرک، آموزش، علم و فرهنگ برمی‌داریم. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیش از حضور در «اجلاس آوازه» در نشست سه‌جانبه با همتایان آذربایجانی و ترکمنستانی خود شرکت کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست به‌عنوان وزیران خارجه سه کشور برادر، گفت: وزرای انرژی و حمل و نقل سه کشور نیز نشست‌های سه جانبه جداگانه‌ای برگزار کردند.وی با تاکید بر تقویت سازوکارهای دوجانبه، سه گانه و چهارگانه کشورهای جهان ترک و سازمان دولت‌های ترک (TDT)، تصریح کرد: با جلسات امروز وزیران و اجلاس سران فردا، گام‌های ملموسی در حوزه‌های تجارت، انرژی، حمل و نقل، اقتصاد، گمرک، آموزش، علم و فرهنگ برخواهیم داشت.

اسپوتنیک روسیه:  آژانس انرژی اتمی مصر اعلام کرد که این کشور قصد آغاز استخراج اورانیوم در سال 2024 را دارد. اورانیوم خام برای استفاده در داخل راکتور مناسب نمی باشد، و مصر مجبور خواهد بود این محصول را به کشورهای مختلف ارسال نماید.به گفته رئیس آژانس انرژی اتمی مصر، کارخانه تولید سوخت هسته ای متعلق به مصر یکی از نه 9 کارخانه مشابه در جهان می باشد و به مصر این اجازه را خواهد داد تا منابع خود را پس انداز نماید.

خبرگزاری تسنیم:  بریتانیا قانونی را علیه مهاجران تصویب خواهد کرد که اقداماتی از جمله بازداشت و اخراج آنها را در پی دارد. ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور با آلبانی به توافق جدیدی دست یافته تا اقدام‌های سخت گیرانه علیه مهاجران غیر قانونی از جمله بازداشت اعمال شود. سوناک گفت که اوایل سال آینده میلادی دولت طرحی را ارائه می‌کند تا مهاجرانی که از کانال انگلیس (مانش) عبور کردند، اقامتشان در بریتانیا ممنوع شود.  نخست وزیر بریتانیا هشدار داد: اگر غیرقانونی وارد بریتانیا شوید، نمی‌توانید اینجا بمانید. شما دستگیر خواهید شد و به سرعت به خانه یا یک کشور امن باز گردانده می‌شوید.

یورونیوز: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی وهرزگوین جهت پیوستن به این اتحادیه اعلام کردند. منابع دیپلماتیک در پاریس، محل نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا از این تصمیم وزرای کشورهای عضو که انتظار می‌رود به تایید نهایی نشست سران اتحادیه در روز پنجشنبه برسد، خبر دادند. تایید این تصمیم در نشست سران در واقع نخستین گام از یک روند طولانی برای پیوستن این کشور حوزه بالکان به اتحادیه اروپا خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور ونزوئلا از بازگشایی مرز‌های زمینی این کشور به کلمبیا خبر داد. نیکلاس مادورو اعلام کرد ونزوئلا مرز‌های زمینی با کلمبیا را از ماه ژانویه آینده به صورت کامل بازگشایی می‌کند.  مادورو افزود: همه چیز را برای عملی کردن وعده‌ها محقق می‌کنیم و به تعهدات توافق شده با رئیس جمهور کلمبیا پایبند خواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *