جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

رسانه ها: تاکید ژاپن بر ضرورت افزایش بودجه نظامی برای مقابله با چین و …

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید ژاپن بر ضرورت افزایش بودجه نظامی برای مقابله با چین، هشدار آلمان درباره خطرات افزایش اعضای گروه‌های براندازی و افراط‌گرا، آغاز مجدد درگیری در گذرگاه مرزی قندهار میان نیروهای طالبان و پاکستان، موضع وزارت خارجه آمریکا درباره سفر رئیس جمهور چین به عربستان، تاکید سفیر چین بر اینکه روابط پکن با کشورهای عربی علیه کشور ثالثی نیست، نگرانی اتحادیه اروپا از مناسبات نزدیک ترکیه با روسیه، خستگی اروپا از پناهندگان اوکراینی، تلاش عربستان برای پایان دادن به نفوذ امارات در یمن، اعلام نامزدی اردوغان در انتخابات برای آخرین بار، کمک‌های جدید رژیم صهیونیستی به اوکراین، اظهارات وزیرخارجه انگلیس درباره استراتژی بلند مدت برای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و اختلافات در اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف قیمت گاز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فارس: یکی از اعضای ارشد حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در جریان سفر امروز (یکشنبه) خود به تایوان خواستار تخصیص بودجه نظامی بیشتر برای مقابله با چین شد. هاگیودا در ادامه افزایش چشمگیر بودجه نظامی چین و همچنین آزمایش های موشکی کره شمالی را از دلایل اراده ژاپن برای افزایش بودجه دفاعی عنوان کرد.

ایسنا : وزیر امور خارجه انگلیس گفت، لندن استراتژی‌های بلندمدت برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین ایجاد خواهد کرد تا از اشاعه نفوذ روسیه در این کشورها بکاهد. وزیر امور خارجه انگلیس شامگاه شنبه در بیانیه‌ای گفت: در دهه‌های آتی، سهم بیشتری از اقتصاد جهانی و در نتیجه قدرت جهانی، در دست کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین خواهد بود. پیشنهاد انگلیس متناسب با نیازها و نقاط قوت خودمان خواهد بود و پلی به سمت تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه، دفاع، فناوری و تعامل با تغییرات آب و هوایی می‌زند. این اقدامات با یک منبع قابل اعتماد سرمایه‌گذاری زیرساختی پشتیبانی می‌شود. او افزود: ما استقامت راهبردی نشان خواهیم داد و مایل به تعهد بلندمدت هستیم. می‌خواهم سیاست خارجی ما دائماً برای فردا برنامه‌ریزی کند، چشم‌انداز را بررسی کند و به ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سال آینده نگاه داشته باشد.

تسنیم : وزیر کشور فدرال آلمان از افزایش چشمگیر اعضای جنبش موسوم به شهروندان رایش در آلمان که اخیرا کودتایی علیه دولت را رقم زدند به عنوان تهدیدی جدی برای کشور خبر داد. وی در گفتگو با نشریه بیلد آلمان تاکید کرد: تعداد افرادی که اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی در حال حاضر به محیط رایشبورگر اختصاص می دهد با 2000 نفر افزایش نسبت به سال قبل به 23000 نفر رسیده است. ده درصد از آنها آماده خشونت تلقی می شوند، بنابراین تنها در سال گذشته 239 اقدام خشونت آمیز توسط شهروندان رایش ثبت شده است.

تی.آر.تی : وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند از عربستان سعودی بخواهد بین ایالات متحده و چین یک گزینه انتخاب کند. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی پیرامون گسترش روابط چین-عربستان سعودی گفت: ما با هر دو کشور رابطه داریم و نمی‌توانیم از ریاض بخواهیم که بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کند. پاتل با بیان اینکه در خصوص امضا قراردادهایی که طرف آن نیستند(میان عربستان و چین) دخالتی نمی‌کنند، گفت: ما نه تنها به عربستان بلکه به هیچ کشور دیگری در جهان نمی‌گوییم که ما را به دیگر کشورها ترجیح دهند. وی در پاسخ به این سوال که ” آیا نگران نفوذ بیشتر چین در خلیج فارس و در نهایت تضعیف منافع آمریکا در این منطقه نیستید” نیز اظهارداشت: آمریکا در تشکیل ائتلاف، ساخت معماری دفاعی و مقابله با تهدیدات در منطقه مزیت بی‌نظیری دارد و از این بابت نگرانی نداریم.

العالم : سفیر چین در عربستان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی “الشرق” تصریح کرد: چین و عربستان دو شریک در توسعه و صلح هستند، چین به عربستان به عنوان یک قدرت مهم در جهان چند قطبی نگاه می کند. سفیر چین با تاکیدبراینکه روابط کشورش با کشورهای عربی علیه کشور ثالثی نیست، گفت: سران چین و عربستان هر دو سال یک بار گردهم خواهند آمد، توسعه روابط با چین یک اولویت سیاسی برای پکن است و ما از روند تولید در عربستان حمایت می کنیم. وی افزود: چین موافقت کرده که عربستان سعودی را به عنوان یک مقصد گردشگری در نظر بگیرد و همچنین برند “ساخت عربستان سعودی” در چین رواج می یابد. پنج سال آینده شاهد رنسانس در روابط ما با عربستان سعودی خواهد بود و ما شرکت های چینی را برای سرمایه گذاری در عربستان تشویق خواهیم کرد.

ایرنا: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه ای به پارلمان اروپا نوشت: تعمیق روابط اقتصادی بین ترکیه و روسیه، مایه نگرانی عمیق است. بورل در این نامه دلیل دیگر نگرانی اتحادیه اروپا را سیاست مستمر ترکیه در ملحق نشدن به تمهیدات مجازاتی این اتحادیه علیه روسیه برشمرد و هشدار داد، این مساله حائز اهمیت است که ترکیه هیچ راه حلی برای تحریم‌ها به روسیه پیشنهاد نکند.

اسپوتنیک: اروپا تصویب قانون برای مبارزه با مهاجران غیرقانونی اوکراین را آغاز کرده و برای موج جدید آنها در زمستان امسال آماده می شود. کشورهایی مانند ایتالیا، تحت ریاست دولت جدید جورجی ملونی، خواستار اقدامات سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی هستند.

تسنیم : اخبار متفاوتی از درگیری مرزی میان نیروهای دولت موقت طالبان و نیروهای مرزی پاکستان منتشر می‌شود. در حالی که منابع محلی در قندهار ساعاتی پیش خبر از وقوع درگیری میان نیروهای طالبان در گذرگاه اسپین بولدک قندهار خبر می‌دادند، اخبار تکمیلی حاکی از توقف این درگیری‌ها بعد از یک ساعت از شروع آن و بدون هیچ گونه تلفات طرفین بود. به گفته منابع محلی، این درگیری زمانی آغاز شد که طالبان می‌خواستند کار ساخت یک پاسگاه جدید را شروع کنند.

ایرنا : رسانه های وابسته به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن جزئیاتی از توافق محرمانه ریاض و پکن را فاش کردند که بر اساس آن عربستان تلاش می کند به نفوذ امارات در یمن و سیطره ابوظبی بر بر مهم ترین تنگه دریایی این کشور پایان دهد. بر اساس این گزارش، اقدام عربستان خشم ابوظبی را برانگیخته است و موجب خواهد شد تا ائتلاف عربی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن به سمت فروپاشی پیش رود. منابعی در وزارت حمل و نقل شورای یاد شده گفتند که این توافق خواستار جایگزین کردن بندر عدن با جیزان به عنوان بخشی از خط کشتیرانی دریایی جدید در سراسر جهان است که توسط چین تحت عنوان «کمربند و جاده» رهبری می‌شود.

ایلنا : «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که این برای آخرین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود. او ‌گفت: در سال ۲۰۲۳ میلادی با حمایتی که مردم به عمل خواهند آورد، برای بار آخر نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهم شد و ساخت یکصدسالگی ترکیه را آغاز خواهیم کرد. ‌پس از آن، این بیرق مبارک را به دست جوانان خواهیم داد.

آناتولی : رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با همتای روس خود تاکید کرد بر اساس توافق سوچی در سال 2019 پاکسازی تروریست‌ها (در شمال سوریه) در طول مرز تا عمق حداقل 30 کیلومتری در اولویت است.

ایسنا : سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین با افشای کمک‌های “انسانی” جدید این رژیم به کی‌یف، اعلام کرد: اسرائیل کمک‌های انسانی به ارزش ۱.۲ میلیون دلار به اوکراین خواهد داد که مهمترین آنها تجهیزات پزشکی نجات‌بخش و اتاق عمل به ارزش ۱.۲ میلیون دلار هستند که به بیمارستان کودکان در پایتخت اوکراین منتقل خواهند شد. برودسکی با اشاره به اینکه از دیگر کمک‌های اسرائیل ژنراتورهای برق و خودروهای آمبولانس هستند، گفت: تل‌آویو با وجود انتقادهای مستمر اوکراین از اسرائیل، به کمک‌های خود ادامه خواهد داد و این کمک‌ها را تعهدی “اخلاقی” می‌داند.

مهر : رزمایش هوایی با عنوان «طویق ۳» را با شرکت ۱۰ کشور، در عربستان سعودی آغاز شده است. وزارت دفاع عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که این تمرین مشترک در پایگاه هوایی سلطان بن عبدالعزیز با مشارکت ۱۰ کشور عربی از روز پنجشنبه آغاز شده است. در این بیانیه آمده است: هدف از برگزاری تمرین هوایی «طویق ۳» تقویت همکاری ها، بالا بردن سطح آموزش در برنامه ریزی و اجرای ماموریت حمل و نقل هوایی و تاکتیکی و بالا بردن سطح آمادگی های عملیاتی است. گفتنی است، تمرین هوایی مشترک موسوم به «طویق ۲» در ژوئن ۲۰۲۱ در پایگاه هوایی سلطان بن عبدالعزیز در عربستان و با مشارکت گسترده کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار شده بود.

میزان : منابع آگاه می‎گویند که در آستانه نشست اضطراری وزرای انرژی اتحادیه اروپا در سه شنبه آینده، اختلافات شدیدی در مورد تعیین سقف قیمت گاز در این اتحادیه وجود دارد. ۱۲ کشور از جمله بلژیک، یونان، ایتالیا و لهستان تهدید به ممانعت از توافق برای تعیین سقف قیمت گاز کرده و بر ایجاد مکانیزمی برای اصلاح بازار تاکید کردند. این تحولات در بحبوحه ترس بانک مرکزی اروپا از تأثیر بحران گاز بر بازارهای مالی رخ می‌دهد. ۱۲ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا طرحی را ارائه کردند که در آن خواستار این شدند که حداکثر قیمت به طور قابل توجهی کمتر از آخرین سطح مورد مذاکره بین کشورها باشد. این کشورها می‎گویند که این طرح به اندازه کافی به سمت چیزی که ما ممکن است یک توافق رضایت بخش در نظر بگیریم، پیش نرفته است. این طرح توسط بلژیک، بلغارستان، کرواسی، یونان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، مالت، لهستان، رومانی، اسلوونی و اسلواکی ارائه شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *