جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

رسانه‌ها؛ سیاست چین هراسی جمهوری‌خواهان و…

۱۴۰۱/۰۸/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تلاش رهبر جمهوری‌خواهان آمریکا برای تشکیل کمیته ضد چین، هشدار دوباره چین به آمریکا  و توصیه به حفظ وضعیت موجود در تنگه تایوان، نگاهی به 4 پیشنهاد رهبر چین جهت ساخت آینده‌ای مشترک برای آسیا-آقیانوس آرام، اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت دونالد ترامپ درباره مخالفت آمریکایی‌ها با سیاست‌های دولت جو بایدن، برگزاری رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا باحضور بمب افکن‌های راهبردی آمریکا، موقعیت متزلزل کیشیدا واستعفای  سومین وزیرکابینه ژاپن، هشدار رئیس‌جمهوری صربستان درخصوص بدتر شدن وضعیت کوزوو، برگزاری رزمایش "سپر آسمان" در مصر با مشارکت عربستان و پاکستان، آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه علیه گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق و سوریه، تداوم درگیری‌ها در مرز ترکیه و سوریه، برگزاری رزمایش از سوی کشورهای عضو ناتو در اقیانوس اطلس و مدیترانه، پیروزی توکایف در انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان، هشدار لیبرمن درخصوص  برنامه های نتانیاهو، پاسخ ایران به اقدام سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه تهران و انتقاد رئیس فیفا از از سیاست های اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: رهبر جمهوری‌خواهان آمریکا کمیته ضد چین تشکیل می‌دهد. کوین مک کارتی  با بیان اینکه در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس، کمیته ضد چین را تشکیل خواهد داد گفت دولت بایدن مقابل پکن ایستادگی کافی نمی‌کند.  مک کارتی رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، در مصاحبه‌ با فاکس نیوز گفت: «چین کشور شماره یک در مورد سرقت مالکیت معنوی ما است. ما جلوی این کار را خواهیم گرفت و دیگر اجازه نمی‌دهیم دولت عقب بنشیند و اجازه دهد چین این کار را با آمریکا انجام دهد.» مک کارتی افزود، به وعده خود مبنی بر بیرون انداختن تعدادی از دموکرات‌ها از کمیته‌های کلیدی مجلس نمایندگان، از جمله آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی، عمل خواهد کرد.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه چین، از دولت آمریکا خواست به حفظ وضعیت موجود در تنگه تایوان پایبند باشد. «وانگ یی» در قرائت بیانیه وزارت امور خارجه این کشور در جمع بندی سفرهای رئیس جمهور چین به نشست گروه بیست و اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی آسیا تاکید کرد: تایوان در مرکز منافع اصلی چین قرار دارد. استقلال تایوان با صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان سازگار است. وزیر خارجه چین افزود: مردم چین هرگز با جدایی تایوان از چین موافقت نمی‌کنند. تایوان موضوعی بنیادین سیاسی و خط قرمز چین است که هیچکس نمی تواند از آن عبور کند.

رادیو چین:  رهبر چین در نشست غیررسمی سران «همکاری اقتصادی آسیا-آقیانوس آرام » (اَپک) که در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد، جهت ساخت آینده‌ای مشترک برای آسیا-آقیانوس آرام چهارپیشنهاد کلیدی داد. «شی جین پینگ» با شرکت در این نشست،‌ سخنرانی مهمی با عنوان «اتحاد، همکاری و شجاعت به عهده گرفتن مسئولیت برای ساخت یک جامعه آسیا-آقیانوس آرام  با سرنوشت مشترک» ایراد کرد. وی بار دیگر خواستار یک رفاه مشترک برای آسیا-آقیانوس آرام  باز و فراگیر شد. آقای «شی» در سخنرانی خود تاکید کرد که آسیا-آقیانوس آرام  جایی است که مادر آن زندگی و کار می‌کنیم و این منطقه همچنین منبع رشد اقتصادی جهان است.

العالم فارسی: «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت دونالد ترامپ گفت، آمریکایی‌ها با سیاست‌های دولت جو بایدن مخالف و مایل به بازگشت دوباره سیاست‌های دولت دونالد ترامپ هستند. مایک پنس در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس نیوز گفت: «من در دو سال گذشته هر جایی که رفتم مردم به من گفتند خواستار بازگشت به سیاست‌های دولت قبلی آمریکا هستند. دولت ترامپ-پنس برای مردم آمریکا کار می‌کرد.» به گفته مایک پنس، سیاست‌های دولت جو بایدن منجر به خروج فاجعه‌بار از افغانستان، رکود اقتصادی، هزینه‌های گزاف در واشنگتن دی.سی و بدترین تورم 40 سال اخیر آمریکا شدند.

خبرگزاری صدا و سیما: کره جنوبی و آمریکا یک رزمایش هوایی مشترک با همراهی بمب افکن‌های راهبردی آمریکا در نزدیکی شبه جزیره کره برگزار کردند. خبرگزاری یونهاپ به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گزارش داد: کره جنوبی و آمریکا رزمایش‌های هوایی مشترکی را در نزدیکی شبه جزیره کره با حضور دو بمب افکن راهبردی آمریکا برگزار کردند.

خبرگزاری فارس: درحالیکه میزان محبوبیت نخست وزیر ژاپن روز به روز کاهش می یابد، استعفای یک وزیر دیگر کابینه وی موقعیت او را متزلزل‌تر کرده است.با استعفای وزیر کشور کابینه ژاپن در ارتباط با یک رسوایی بودجه، او سومین وزیری شد که در کمتر از یک ماه دولت ژاپن را ترک می‌کند؛ ضربه دیگری بر جایگاه متزلزل «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور.میزان محبوبیت کیشیدا بعد از ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق این کشور شدیدا کاهش یافته و اختلافاتی را میان حزب حاکم لیبرال دموکرات با کلیسای متحد این کشور به وجود آورده است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری صربستان نسبت به امکان عدم لغو جریمه‌های اعمال شده بر شماره‌های صرب از سوی مقام‌های کوزوو ابراز نگرانی کرد. «الکساندر ووچیچ»، رئیس‌جمهوری صربستان پیش‌بینی کرد که مقام‌های کوزوو تصمیم خود را درباره جریمه‌های اعمال شده برای شماره‌های صرب لغو نکنند. وی تاکید کرد که به دلیل اقدامات جنجالی مقام‌های اقلیم آلبانی پس از ۲۱ نوامبر تنش در «کوزوو» و «متوهیا» تشدید خواهد شد.رئیس جمهور صربستان تاکید کرد که اگر پریشتینا اجرای این تصمیم بحث‌برانگیز را با توسل به زور آغاز کند، وضعیت در شمال کوزوو و متوهیا قطعا بدتر خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مصر از برگزاری رزمایش پدافند هوایی در این کشور با مشارکت عربستان و پاکستان خبر داد. غریب عبد الحافظ، سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد: نیروهای پدافند هوایی ارتش مصر با مشارکت کشورهای برادر و دوست رزمایش مشترکی را تحت عنوان “سپر آسمان” (درع السماء) آغاز کردند. وی گفت که عربستان و پاکستان در این رزمایش پدافند هوایی حضور دارند و یونان و قبرس نیز به عنوان ناظر در این تمرینان مشارکت کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه دستور آغاز اجرای عملیات پنجه-شمشیر علیه گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق و سوریه را صادر کرده است. براساس تصاویر منتشر شده، دستور آغاز اجرای عملیات هوایی پنجه-شمشیر علیه مراکز فرماندهی گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق و سوریه از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه صادر شده است. در تصاویر منتشر شده، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه درباره اجرای این عملیات توضیحات لازم را به اردوغان ارائه می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از حمله خمپاره‌ای شبه‌نظامیان «قسد» به جنوب ترکیه خبر دادند. در این رابطه، شبکه خبری المیادین گزارش داد که چهار گلوله خمپاره از مناطق تحت سیطره «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در منج سوریه، به مناطق خالی از سکنه در قرقمیش استان غازی عنتاب (جنوب ترکیه) اصابت کرده است. درگیری شدید و تبادل آتش میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان موسوم به «قسد» مستقر در شمال سوریه، از روز یکشنبه و به‌دنبال حملات گسترده ترکیه علیه نیروهای قسد که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، آغاز شده است.

تی .آر.تی ترکیه: تعداد زیادی کشتی جنگی از جمله 5 ناو هواپیمابر متعلق به کشورهای ناتو در منطقه اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه رزمایش برگزار می‌کنند. بر اساس بیانیه ناتو، بسیاری از کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگی ناوهای هواپیمابر ایالات متحده آمریکا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه را در رزمایش‌هایی که در ماه نوامبر برگزار شد، همراهی می‌کنند. دراین رزمایش‌ها به همراه ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford متعلق به ایالات متحده که جدیدترین و بزرگترین ناو جنگی جهان به حساب می‌آید، هزاران سرباز نیز شرکت می‌کنند.در این رزمایش علاوه بر مبارزه با زیردریایی‌ها و مانورهای رزم هوایی، فعالیت‌های تدارکاتی نیروی دریایی نیز انجام شد.

اسپوتنیک روسیه: کاظم ژومارت توکایف رئیس جمهور کنونی قزاقستان با اختصاص بیش از 80 آرا رای دهندگان به خود، پیروز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.آنطور که پیشتر کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرده بود بر مبنای شمارش اولیه میزان مشارکت در انتخابات 69.43 واجدین شرایط بوده است.شایات ذکر است که انتخابات پیش هنگام در قزاقستان در راستای تغییر و بروز رسانی قانون اساسی این کشور صورت پذیرفت. رئیس جمهور منتخب برای دوره هفت ساله و بدون حق شرکت مجدد در انتخابات برگزیده می شود.

الکوثرفارسی: آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره نقشه‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید این رژیم هشدار داد و آن را بسیار نگران کننده توصیف کرد. لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که در روزهای آینده در صورت تشکیل کابینه جدید از سوی بنیامین نتانیاهو باید از این پست خداحافظی کند، در رشته توئیتی نوشت که در روزهای اخیر فرصت این را داشته است تا با مسئولان بلندپایه حزب لیکود و دستیاران نتانیاهو گفتگو و از نقشه‌های او مطلع شود و معلوم شد که این نقشه‌ها بسیار نگران کننده است.

ایران پرس:  سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران روز پنج شنبه پس از رأی‌‌گیری با 26 رأی موافق، 2 رأی مخالف (روسیه و چین) و 3 رأی ممتنع به تصویب رسید.این سومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. 19 ژوئن 2020 و 8 ژوئن 2022 هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد.جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در زمینه پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته و هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

یورونیوز: جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا درحاشیه جام جهانی فوتبال  ۲۰۲۲ در یک نشست خبری جنجالی در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در جام جهانی فوتبال قطر  گفت که جام جهانی یک رویداد مردمی است و فقط برای دولت‌ها و حکومت‌ها نیست.وی گفت درس های اخلاقی اروپایی ها ، فقط «تظاهر و ریاکاری» است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *