جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

رسانه‌ها؛ روابط  چین و آمریکا در مرحله جدید و…

۱۴۰۱/۰۸/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست بایدن و شی پیش از نشست گروه ۲۰، هشدار صندوق بین المللی پول درخصوص ادامه رویارویی آمریکا و چین و وقوع جنگ سرد جدید، گفتگوی رهبران آمریکا و استرالیا در مورد مشارکت در توافق آکوس ، واکنش روسیه به توسعه دستور کاری گروه بیست ، دستور آمریکا به زلنسکی برای آغاز مذاکرات با روسیه، تظاهرات ضد سیاست‌های انرژی در آلمان، تحریم های جدید آمریکا ضد ۴۲ فرد و نهاد مرتبط با روسیه ، انتقاد لاوروف از نظامی شدن جنوب شرق آسیا، برگزاری هفدهمین اجلاس آسیای شرقی، اقدامات جدید کشورهای اروپایی برای مقابله با مهاجران، آغاز رسمی فعالیت نتانیاهو برای تشکیل کابینه، افشای استفاده نظامیان اوکراینی از تجهیزات ساخت رژیم صهیونیستی ،  تصویب قطعنامه‌ لکه نفتی لبنان علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، تظاهرات خشمگینانه هندی ها ضد محمد بن سلمان و ابراز ناامیدی گوترش از حل  بحران میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جو بایدن و شی جینپینگ برای اولین بار به عنوان رهبران دو کشور آمریکا و چین، نشست رو در روی خود را آغاز کردند. بایدن و شی که برای نشست سران گروه 20 به بالی اندونزی رفته‌اند، در آغاز این نشست با لبخند به یکدیگر به مدت طولانی دست یکدیگر را فشردند. بایدن در ابتدای این دیدار گفت: ما باید با هماهنگی و گفت‌وگو به شیوه‌ای شفاف در راستای منافع‌مان و منافع جهان کار کنیم. شی نیز اظهار کرد: روابط کنونی چین و آمریکا در شرایط بحرانی قرار دارد و مطابق انتظار ملت ما و مردم جهان از ما نیست.

العالم فارسی:  رئیس صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای نسبت به احتمال شروع یک جنگ سرد جدید به دلیل ادامه تقابل بین آمریکا و چین هشدار داد. «کریستالینا جورجیوا» در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آمریکایی نسبت به خطرات رقابت بین چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی و احتمال راه افتادن جنگ سردی جدید به دلیل رویارویی این دو کشور در جهان هشدار داد. وی در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» گفت: تقابل بین آمریکا و چین منجر به تقسیم شدن اقتصاد جهان به بلوکهای متضادی که می‌توانند یک جنگ سرد جدید را رقم بزنند، می‌شود. رئیس صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد: «من نگران تشدید از هم گسیختگی اقتصاد جهان هستم. ممکن است در نتیجه این روند به دنیایی فقیرتر و با امنیت کمتر برسیم.»

خبرگزاری ایرنا:  کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا در مورد مشارکت این کشورها در پیمان نظامی آکوس گفت و گو کردند. کاخ سفید در بیانیه ای پس از دیدار رهبران آمریکا و استرالیا در حاشیه اجلاس سران شرق آسیا در پنوم پن پایتخت کامبوج اعلام کرد: دو رهبر با اذعان به اینکه چالش‌های منطقه‌ای و جهانی نیاز به همکاری امنیتی نزدیک و قوی دارد، در مورد اولویت‌های ائتلاف آمریکا و استرالیا و مشارکت امنیتی آکوس با انگلیس گفتگو کردند.در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن و آلبانیز همچنین با اشاره به اهمیت انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) بر حمایت قوی خود از مرکزیت این انجمن و معماری منطقه ای تحت رهبری آسه آن تاکید کردند. آکوس یک پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و انگلیس است که به سه کشور برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهد کرد و بر حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام می‌افزاید.

خبرگزاری ایلنا:   وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که توسعه دستور کار گروه ۲۰ به حوزه مسائل صلح و امنیت قابل اجرا نیست. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما متقاعد شده‌ایم که گروه ۲۰ باید مجموعه مشکلات اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد. توسعه جدول کاری به موضوعات صلح و امنیت که چندین کشور دیگر مطرح کرده‌اند،‌ امکان‌پذیر نیست. این به مفهوم دخالت مستقیم در اختیارات شورای امنیت سازمان ملل بوده و فضای اعتماد و همکاری در چارچوب گروه ۲۰ را تضعیف خواهد کرد».

خبرگزاری فارس:  مشاور امنیت ملی آمریکا به رئیس جمهور اوکراین درباره ضرورت اعلام آمادگی برای انجام مذاکرات با روسیه تاکید کرده است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال شامگاه امروز، یکشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به زلنسکی درباره ضرورت اعلام آمادگی برای انجام مذاکرات با روسیه تاکید کرده است. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، سالیوان به زلنسکی گفته است که کی‌یف با اعلام آمادگی برای مذاکرات، نفوذ را بدست خواهد آورد. در این گزارش آمده که سالیوان به زلنسکی گفته که اوکراین باید به موضوعات واقعی و اولویت‌های مذاکره فکر کند.

خبرگزاری صدا و سیما: در بحبوبه افزایش قیمت انرژی، صد‌ها نفر در لوبمین آلمان در روز یکشنبه برای اعتراض علیه سیاست‌های انرژی این تجمع کردند و خواستار گشایش خط لوله گاز نورد استریم ۲ شدند. شهر لوبمین آلمان شاهد اعتراض علیه سیاست های انرژی این کشور بود وتجمع کنندگان خواستار بازگشایی خط لوله گاز نورد استریم ۲ از روسیه در بحبوحه بحران انرژی در این کشور و پایان تحریم های اعمال شده بر روسیه شدند.

خبرگزاری مهر : آمریکا ۴۲ فرد و نهاد مرتبط با روسیه را تحریم می‌کند. وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ده‌ها فرد و نهادی اعمال خواهد کرد که فناوری‌های نظامی در اختیار ارتش روسیه قرار می‌دهند. «جِنت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه «شبکه فراملی افراد و شرکت‌هایی اعمال خواهد کرد که در تهیه فناوری‌های نظامی برای ارتش روسیه مشارکت دارند.» وی این اظهارات را در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ (G۲۰) در جزیره بالی اندونزی بیان کرد.

یورونیوز: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  گفت که غرب در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین، در حال «نظامی» کردن جنوب شرق آسیاست؛ اقدامی که به باور او زمینه رویارویی روسیه و رهبران غربی را در نشست آتی گروه ۲۰ در بالیِ اندونزی فراهم می‌کند.آقای لاوروف بنا بر اعلام کاخ کرملین، به دلیل فشرده بودن برنامه کاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ریاست هیات اعزامی این کشور به نشست گروه ۲۰ را برعهده خواهد داشت که نخستین نشست این گروه پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به شمار می‌رود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در جریان نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ که ۱۵ و ۱۶ نوامبر به میزبانی اندونزی برگزار خواهد شد، رهبران کشورهای غربی تلاش خواهند کرد تا مواضع چین و هند را به سمت انتقاد از روسیه تغییر دهند.

رادیو چین: لی که چیانگ نخست وزیر چین در هفدهمین اجلاس آسیای شرقی در پنوم پن  کامبوج شرکت کرد. رهبران آسه آن و رئیس جمهور کره جنوبی، رئیس جمهور ایالات متحده، نخست وزیر ژاپن، نخست وزیر استرالیا، نخست وزیر نیوزیلند، معاون رئیس جمهور هند، وزیر امور خارجه روسیه  و غیره در این اجلاس حضور داشتند. هون سن نخست وزیر کامبوج  ریاست جلسه را بر عهده گرفت. لی که چیانگ در این نشست گفت: وضعیت فعلی بین المللی و منطقه ای پیچیده است و چالش های انرژی، غذا و خطرات مالی یکی پس از دیگری پدیدار می شود. در عین حال، این منطقه به طور کلی صلح و ثبات را حفظ کرده است و یکپارچگی اقتصادی منطقه ای همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد و یک زنجیره صنعتی و سیستم زنجیره تامین پایدار را تشکیل می دهد.

خبرگزاری تسنیم:  با توجه به افزایش تعداد مهاجران ورودی به اتحادیه اروپا از طریق دریای مدیترانه، انگلیس و چهار کشور اروپایی حاشیه دریای مدیترانه می‌خواهند اقدامات سختگیرانه‌ای را برای مقابله با این قشر در دستور کار قرار دهند. در حالی که ایتالیا، یونان، مالت و قبرس در یک بیانیه مشترک خواستار اقدامات اتحادیه اروپا علیه امدادگران دریایی غیرنظامی شدند، طبق گزارش رسانه ها، لندن در آستانه امضای قراردادی با فرانسه است که هدف آن جلوگیری از عبور غیرقانونی از کانال انگلیسی مانش است. بر اساس آمارهای رسمی، در سال جاری تاکنون بیش از 40 هزار نفر به طور غیرقانونی از این تنگه عبور کرده اند که از زمان آغاز ثبت رکوردها در سال 2018 یک رکورد جدید محسوب می شود.

تی .آر.تی ترکیه: بنیامین نتانیاهو مامور تشکیل  دولت جدید اسرائیل شد. اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل، بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود را که در انتخابات اول نوامبر پیروز گردید، رسما مامور تشکیل دولت جدید نمود. هرتزوگ افزود: به‌موجب دادگاه عالی ادامه روند قضایی در مورد نتانیاهو از سه پرونده جداگانه اختلاس مانعی برای تشکیل کابینه جدید از سوی وی ایجاد نمی‌کند.

اسپوتنیک روسیه:  به رغم هشدارهایی که پیشتر مسکو به تل‌آویو داده بود، استفاده نیروهای ارتش اوکراین از تجهیزات نظامی اسرائیلی رویت شد. برخی منابع رسانه‌ای از رویت خودروهای زرهی ساخت اسرائیل طی درگیری‌های اخیر ارتش اوکراین با روسیه در خرسون خبر دادند. یک تارنمای وابسته به اوکراین که خبرهای نظامی را دنبال می‌کند، تصاویری از خودروهای زرهی “گایا عمیر امرپ” ساخت اسرائیل در درگیری‌های خرسون منتشر کرد.

ایران پرس:  کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل برای هفدهمین سال متوالی، قطعنامه ای با عنوان “لکه نفتی لبنان” را در محکومیت حمله سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی به ذخایر نفتی لبنان و پرداخت غرامت لازم از سوی این رژیم با اکثریت آرا تصویب کرد. قطعنامه‌ لکه نفتی لبنان، با یادآوری حمله رژیم صهیونیستی به ذخایر نفتی لبنان در سال ۲۰۰۶ که به انتشار لکه نفتی وسیع در سواحل لبنان منجر شد و خسارتی معادل ۸۵۶/۴ میلیون دلار به محیط زیست آن منطقه وارد کرد، از این رژیم می خواهد نه تنها مسوولیت جبران خسارات وارده به لبنان و دیگر کشورهای متاثر از این واقعه از جمله سوریه را بپذیرد بلکه غرامت لازم را به صورت فوری و کافی پرداخت کند. این قعطنامه با ۱۵۰ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

الکوثرفارسی:  بعد از انتشار اخباری مبنی بر سفر « محمد بن سلمان» به دهلی نو ، شهروندان هندی علیه ولیعهد سعودی تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. شهرهای «دهلی نو» و «بمبئی» شاهد تظاهرات مردم خشمگین علیه محمد بن سلمان بود و شهروندان هندی لغو سفر وی را به هند خواستار شدند. معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی و سر دادن شعارهایی نقض وحشتناک حقوق بشر در عربستان و همچنین جنایت محمد بن سلمان در یمن را محکوم کردند.روزنامه هندی «اکونومیک تایمز» اعلام کرد که محمد بن سلمان قصد دارد در اواسط نوامبر در کنار سفر به اندونزی برای شرکت در نشست گروه 20، به هند سفر کند.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که جامعه بین‌المللی در میانمار با شکست مواجه شده و ابراز امیدواری کرد اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا بتواند این کشور عضو را برای رعایت طرح پیشنهادی صلح تحت فشار قرار دهند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی در اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در پنوم پن، پایتخت کامبوج اعلام کرد که جامعه بین‌الملل در میانمار که از فوریه 2021 توسط حکومت نظامی اداره می‌شود، “شکست” خورده است.سازمان آسه آن اعلام کرد که به ژنرال مین آنگ هلائینگ، رهبر نظامی میانمار اجازه حضور در اجلاس سران این سازمان در سال گذشته را نداده و به جای آن از یک “نماینده غیرسیاسی” دعوت شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *