جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

رسانه‌ها؛ اعلام نتایج همه پرسی شرق اوکراین و واکنش ها و…

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: موافقت اکثریت رأی‌دهندگان در همه‌پرسی‌های دونتسک و لوهانسک با پیوستن به فدراسیون روسیه، واکنش منفی اتحادیه اروپا به نتیجه همه پرسی در منطقه دونباس، مخالفت ناتو با رفراندوم شرق اوکراین و تاکید بر حمایت از کی‌یف، واکنش  نماینده روسیه در سازمان ملل به همه پرسی  درشرق اوکراین، قطعنامه نمادین آمریکا علیه روسیه در شورای امنیت، واکنش زلنسکی به همه پرسی ورد مذاکره با پوتین، ادامه فرار گسترده روس ها به گرجستان، نشت خطوط لوله گاز نورد استریم و احتمال خرابکاری، هشدار نخست‌وزیر اسلواکی نسبت به فروپاشی اقتصاد این کشور، هشدار پوتین به غرب درخصوص دامن زدن به بحران غذایی در جهان، سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ژاپن، تاکید رهبر چین بر ساخت یک کشور سوسیالیستی مدرن، تغییرات جدید در هرم قدرت در عربستان و نشست مهم امروز مجلس عراق برای استعفای الحلبوسی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  نتایج همه‌پرسی پیوستن دونباس به روسیه مشخص شد و اکثریت رأی‌دهندگان در همه‌پرسی‌های دونتسک و لوهانسک از پیوستن به فدراسیون روسیه حمایت کردند. نتایج اولیه حاکی از آن است که در جمهوری خلق دونتسک بیش از ۹۹ درصد از رأی‌دهندگان خواستار الحاق به روسیه شده‌اند. در لوهانسک هم نتایج مشابهی به دست آمد و بیش از ۹۸ درصد از این ایده حمایت کرده‌اند. مسئولان در هر دو منطقه گفته‌اند که تقریباً تمامی آرا شمارش شده‌اند. این همه‌پرسی علاوه بر این دو منطقه در زاپروژیا و خرسون در جنوب اوکراین هم برگزار شد.نتایج رسمی نشان می‌دهند در دونتسک و لوهانسک میزان مشارکت در انتخابات بالای ۸۰ درصد بوده است. این دو منطقه بعد از کودتای تحت حمایت غرب موسوم به «کودتای میدان» از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

خبرگزاری ایرنا:  اتحادیه اروپا اعلام کرد همه پرسی در چهار منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین که از چند روز پیش آغاز و نتایج نهایی آن روز گذشته اعلام شد را به رسمیت نمی شناسد. اتحادیه اروپا نتایج همه پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپروژیه واقع در شرق اوکراین را به رسمیت نمی شناسد و شارل میشل رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا آنرا یک همه پرسی ساختگی خواند.بنابراین گزارش رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پی اعلام مثبت نتایج همه پرسی در مناطق شرقی دونباس در حساب توئیتر خود نوشت: شرم بر این همه پرسی، شرم بر این نتایج، ما (اتحادیه اروپا) هیچ یک را به رسمیت نمی شناسیم.

خبرگزاری ایلنا:  «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو همه‌پرسی‌ سازمان‌دهی‌شده از سوی روسیه در مناطق شرقی اوکراین را «جعلی» خواند و به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری این کشور در خصوص حمایت از حق دفاع مشروع کی‌یف اطمینان داد. وی پس از گفت‌وگویی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین با انتشار توییتی تاکید کرد: «رفراندم‌های ساختگی که توسط روسیه برگزار می شود، مشروعیت ندارد و نقض آشکار قوانین بین المللی است. این سرزمین‌ها متعلق به اوکراین هستند». دبیر کل ناتو سپس در جریان دیدار با نمایندگان سوسیالیست در پارلمان اروپا هشدار داد: «جنگ‌ها غیرقابل پیش بینی هستند. ما باید درک کنیم که این جنگ می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و باید آماده ادامه حمایت از اوکراین در دراز مدت باشیم».

خبرگزاری مهر :  «واسیلی نبنزیا» در نشست شورای امنیت برای بررسی همه پرسی الحاق مناطق شرقی اوکراین به خاک روسیه گفت که این همه پرسی شفاف برگزار شد و به زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد. وی در نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین و برگزاری همه پرسی الحاق مناطق شرقی این کشور به خاک روسیه گفت: صلح در مناطق شرقی اوکراین پس از اینکه شهروندان این مناطق سال‌ها ظلم و ستم نظام حاکم بر کی یف را تحمل کردند، به زودی برقرار خواهد شد. نبنزیا تصریح کرد: نیروهای وابسته به نظام کی یف با هدف مانع تراشی در مسیر برگزاری همه پرسی در مناطق شرقی اوکراین، شهروندان این مناطق را هدف حملات خود قرار دادند.

ایران پرس:  رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند واشنگتن قصد دارد با معرفی قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام روسیه در برگزاری همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین را محکوم کند. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همراه با نماینده آلبانی به طور مشترک این قطعنامه را در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت ارائه خواهند کرد.  دراین قطعنامه تصریح شده شورای امنیت سازمان ملل از توسل به زور برای ترسیم مجدد مرزها حمایت نمی‌کند. با وجود این، سی‌ان‌ان نوشته معرفی این قطعنامه تنها اثر نمادین خواهد داشت زیرا روسیه آن را وتو خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین بامداد امروز، چهارشنبه  درنشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد، اگر مسکو نتایج همه‌پرسی در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین در مناطق زاپروژیه و خرسون را به رسمیت بشناسد، کی‌یف دیگر چیزی برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه نخواهد داشت.  زلنسکی یادآور شد: «این همه پرسی بر اساس “سناریوی کریمه” انجام شده و تلاش دیگری برای الحاق بخش دیگری از خاک اوکراین به روسیه است و این بدان است که ما با رئیس جمهوری روسیه دیگر چیزی برای گفت و گو نداریم.»

آناتولی  ترکیه:  وزارت کشور گرجستان از ورود 78 هزار و 742 شهروند روسیه طی ده روز اخیر خبر داد. وزارت کشور گرجستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی اعلام بسیج عمومی نسبی در روسیه شمار شهروندان روس که طی روزهای اخیر وارد کشور شده‌اند، افزایش یافته است. براساس این گزارش، تعداد افرادی که از روسیه وارد گرجستان می‌شوند به ویژه از 23 سپتامبر روند افزایشی یافته است. رهبران برخی احزاب اپوزیسیون در گرجستان به ورود بی‌رویه شهروندان روسیه به این کشور واکنش نشان داده و متذکر می‌شوند که روسیه 20 درصد از خاک گرجستان را اشغال کرده است .

یورونیوز:  مقامات دانمارکی و سوئدی از نشت غیرمنتظره خطوط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک خبر دادند که سوء ظن‌هایی را در خصوص احتمال خرابکاری برانگیخته است. خطوط لوله گاز نورد استریم یک و دو که در کانون جدال‌های مسکو و غرب بر سر مناقشه نظامی اخیر در اوکراین قرار دارد به ادعای کپنهاگ و استکهلم نشت‌‌هایی دارند که در حال حاضر غیرقابل توضیح است. یک روز پس از اعلام نشتی در خط لوله گاز نورد استریم ۲، خط لوله موازی آن یعنی نورد استریم۱ نیز که روسیه را به آلمان متصل می کند به نوبه خود در معرض دو نشت گاز بسیار نادر در دریای بالتیک قرار گرفت.دو خط لوله یاد شده که تحت مدیریت کنسرسیومی وابسته به غول انرژی روسیه، گازپروم قرار دارد و طی ماه‌های اخیر به یکی از محورهای زورآزمایی ژئوپولیتیکی میان دو طرف مناقشه تبدیل شده بودند به دلیل تبعات جنگ در اوکراین عملیاتی نشده اما هر دو همچنان پر از گاز بودند.

العالم: نخست‌وزیر اسلواکی نسبت به فروپاشی اقتصاد این کشور هشدار داد. ادوارد هگر (Eduard Heger) نخست وزیر اسلواکی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هشدار داد که افزایش بهای برق، اقتصاد این کشور را با خطر فروپاشی مواجه کرده است. هگر گفت: افزایش قیمت‌های ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین می تواند اقتصاد اسلواکی را نابود کند مگر آنکه اتحادیه اروپا میلیاردها یورو کمک در اختیار این کشور قرار دهد.وی همچنین هشدار داد که در صورتیکه چنین کمکی محقق نشود ناچار خواهد شد که بخش تامین برق اسلواکی را ملی کند.

تی .آر.تی ترکیه:  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی دیدار مجازی با مقامات بخش کشاورزی این‌کشور ضمن اشاره به اینکه غلات صادراتی از اوکراین به جای کشورهای فقر، به کشورها عضو اتحادیه اروپا منتقل می‌شود، گفت: غرب به بحران جهانی غذا دامن می‌زند. وی تصریح کرد: «روسیه امسال 138 میلیون تن غلات برداشت کرد. پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال جاری به 150 میلیون تن برسد. این سطح رکوردی در طول تاریخ روسیه خواهد بود. بدین وسیله در شرایط سخت فعلی نیازهای خود را کاملا برآورده و برای افزایش حجم صادرات، یک منبع اضافی دریافت خواهیم کرد». به گفته وی تداوم مشکلات پیش‌روی صادرات غلات و کود روسیه اشاره کرده و اظهار داشت: تحریم‌ها علیه روسیه باعث تعمیق بحران جهانی غذا که چند سال است ادامه دارد، می‌شود. او افزود: این شرایط را به‌دلیل سیاست‌های مالی و غذایی برخی کشورهای پیشگام تجربه می‌کنیم و مسئولیت آن بر عهده غرب است.

خبرگزاری صدا و سیما:  معاون رئیس جمهور آمریکا در ژاپن گفت: برای درگیری با چین یا ورود به هر نوع جنگ سرد تلاش نمی کنیم. کامالا هریس در مراسم بازدید از نیرو‌های حاضر در ناوشکن یو اس اس هاوارد در پایگاه دریایی در ژاپن افزود: به تقویت تایوان برای دفاع از خودش ادامه خواهیم داد و به شدت مخالف هر نوع تغییر یکجانبه اوضاع فعلی هستیم. برای درگیری با چین یا ورود به هر نوع جنگ سرد تلاش نمی‌کنیم. وی همچنین گفت: به دفاع از ژاپن پایبند هستیم و دولت ما بر تقویت روابط دو کشور تاکید دارد. روسیه برای الحاق زمین‌های یک کشور دیگر که حق حاکمیت دارد، در چارچوب خصمانه اش علیه اوکراین، تلاش می‌کند.

رادیو چین:  شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بر ساخت یک کشور سوسیالیستی مدرن تاکید کرد. شی که همچنین دبیر کلی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و ریاست کمیسیون نظامی مرکزی کشور را بر عهده دارد، این اظهارات را هنگام بازدید از نمایشگاهی در پکن بیان کرد. شی گفت که از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به این سو، حزب، کشور و مردم تحت رهبری کمیته مرکزی حزب، برای غلبه بر بسیاری از مشکلات لاینحل، انجام بسیاری از رویدادهای مهم و رویارویی با چالش های بسیار در زمینه سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیکی و طبیعت با هم متحده شده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پادشاه عربستان تغییراتی را در ساختار دولت این کشور ایجاد کرد؛ تغییراتی که بیش از هرچیز در راستای تقویت جایگاه و قدرت فرزندان او ارزیابی می‌شود. سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با صدور فرمانی محمد بن سلمان، فرزند خود و ولیعهد این کشور را به ریاست شورای وزیران این کشور منصوب کرد.براساس فرمان سلمان بن عبدالعزیز همچنین خالد بن سلمان، فرزند دیگر او و برادر محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع منصوب شده است. پیش از این ریاست شورای وزیران عربستان بر عهده پادشاه این کشور بود که عالی‌ترین مقام در هرم قدرت در عربستان سعودی محسوب می‌شود. تا پیش از این دستور، محمد بن سلمان علاوه بر سمت ولیعهدی، وزیر دفاع این کشور نیز محسوب می‌شد که با تغییرات جدید، اکنون جای او را برادر کوچکترش گرفته است.

الکوثر فارسی:  در آستانه برگزاری نشست مجلس نمایندگان عراق تدابیر شدید امنیتی در اطراف منطقه الخضراء مرکز بغداد برقرار شده است. نمایندگان در نشست امروز  پارلمان به استعفای محمد الحلبوسی رئیس مجلس و همچنین انتخاب معاون اول رئیس مجلس، به دلیل استعفای حاکم الزاملی از فراکسیون جریان صدری، رای خواهند داد. همچنین قرار است پارلمان به جای حاکم الزاملی عضو فراکسیون جریان صدر، که از سمت معاون اول رئیس پارلمان استعفا کرده است، فرد دیگری انتخاب شود. این نشست به ویژه به این دلیل که مجلس نمایندگان به خاطر اعتراضات و اختلافات فعالیتش را برای حدود دو ماه متوقف کرده بود، مهم است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *