جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ پایان بدون قطعنامه جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از رفتار خشن نیروهای پلیس بریتانیا با مخالفان سلطنت، پایان بدون قطعنامه جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران، مانع‌تراشی آمریکا برای حضور روسیه در نشست سازمان ملل، انتقاد چاووش‌اوغلو از رویکرد ارمنستان، ادعای اوکراین درباره رسیدن به "نقطه عطف" در جنگ با روسیه، طرح واشنگتن برای اعمال تحریم علیه چین در راستای بازدارندگی در برابر تایوان، زمان تقریبی پایان گاز اروپا، هراس ترامپ از انتقام ایران بعد از ترور شهید سلیمانی، مانع جدید آمریکا برای فروش جنگنده به ترکیه، کشف شواهد دیگری از حمله سایبری آمریکا به چین، نقشه راه ارزهای ملی در دستور کار سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، کاهش تولید ناخالص داخلی قاره آفریقا به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی، تظاهرات میلیونی سودانی‌ها ضد حکومت نظامیان و عقب‌نشینی اروپا از تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: در جریان مراسم بزرگداشت ملکه الیزابت دوم برخی از مخالفان و منتقدان سلطنت هم به خیابان‌ها آمدند و برخی از آنها با رفتار توهین آمیز پلیس و حتی بازداشت از سوی این نیروها، مواجه شدند. دیده بان حقوق بشر در واکنش به برخوردهای پلیس با هشدار به مقامات بریتانیایی می‌گوید که «اگر افراد صرفا به دلیل در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی دستگیر شوند، این توهین به دموکراسی و احتمالاغیرقانونی است.» این سازمان در بیانیه‌ای نوشت که «افسران پلیس وظیفه دارند از روند حق اعتراض مردم به همان اندازه که وظیفه دارند از حق مردم برای ابراز حمایت، ابراز تأسف یا ادای احترام حمایت کنند، دفاع کنند.»

خبرگزاری فارس:   «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین اعلام کرد، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت. او در پیامی توئیتری نوشت: «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت». این دیپلمات روس افزود: «هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت».

العالم فارسی: همزمان با برگزاری هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا برای سفر دیپلمات‌های این کشور به نیویورک، مانع ایجاد کرده است. بنابر گزارش خبرگزاری تاس، “ماریا زاخارووا” امروز چهارشنبه گفت: تعداد قابل توجهی از اعضای هیات همراه “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه هنوز روداید خود را برای سفر به نیویورک دریافت نکرده‌اند. وی با بیان اینکه دیپلمات‌های روسیه به دلیل تحریم‌ شرکت‌های هواپیمایی روسی توسط آمریکا با مشکلات حمل و نقل روبه‌رو هستند، تاکید کرد: انتظار داریم که طرف آمریکایی این موانع را برطرف کند چرا که خودش آن‌ها را ایجاد کرده است.

آناتولی  ترکیه:   مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: لاچین اکنون تحت کنترل بالفعل آذربایجان است، اما ارمنستان حتی حین عقب‌نشینی به آتش زدن و مین‌گذاری در این مناطق ادامه می دهد این نشانه سوءنیت آنها است. وی افزود: دیپلماسی ترکیه اخیر آنکارا مورد قدردانی قرار گرفته و آخرین گام‌های دیپلماتیک ما به عنوان الگو یاد می‌شود، مهمترین آنها توافقنامه غلات، برنامه عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است. چاووش‌اوغلو با تاکید بر اینکه روابط بین‌المللی دائما در حال تغییر است، گفت: ترکیه همواره سیاست خارجی خود را با شرایط متغیر مطابق با منافع ملی تطبیق می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون نخست‌وزیر اوکراین با بیان اینکه “دستاوردهای ارضی” اخیر در نزدیکی خارکیف “نقطه عطف” در جنگ با روسیه است، گفت بدین ترتیب کی‌یف در “موضع قدرت” قرار می‌گیرد.به گزارش ایسنا، اولگ استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه به فرانس ۲۴ گفت که عملیات خارکیف یک “نقطه‌ عطف” است، آن هم “نه فقط در نبردی که از فوریه آغاز شده، بلکه در جنگی که از بهار ۲۰۱۴ به راه افتاده است.” در حالی که استفانیشینا مدعی شد که اوکراین پیشنهادات روسیه برای مذاکرات صلح را رد کرده است، روسیه می‌گوید که “حملات گسترده” را به مواضع اوکراین انجام داده است.

خبرگزاری ایلنا:   به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ یک منبع آگاه آمریکایی اعلام کرد که مقام‌های واشنگتن در حال مذاکره درباره بسته تحریمی علیه چین هستند تا مانع سیطره «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری این کشور علیه تایوان شوند. این منبع گفت: «مسئولان تایوانی همچنین در حال مذاکره با مقام‌های اروپایی درباره اعمال تحریم‌ها علیه چین هستند و از آن‌ها خواسته‌اند یک برنامه عملیاتی قابل اجرا در صورت حمله پکن به این جزیره را وضع کنند». وی در عین حال تاکید کرد که آلمان نسبت به این ایده نگران است. رویترز نوشت که بحث تحریم‌های احتمالی پس از آغاز عملیات روسیه در اوکراین آغاز شد، اما پس از رزمایش های چین در مجاورت تایوان همزمان با سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره اهمیت بیشتری پیدا کرد.

اسپوتنیک روسیه: به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه اسپانیایی لا وانگواردیا، تاسیسات ذخیره گاز اروپا ممکن است در اوایل فوریه سال آینده خالی شود.این نشریه خاطرنشان می کند: یکصد و شصت تأسیسات ذخیره سازی گاز در 18 کشور با سطح پر شدن تقریباً 83 درصد برای تأمین تنها 21 درصد از مصرف سالانه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا کافی است.اکنون مقامات اروپایی با کار دشواری روبرو هستند تا اطمینان حاصل کنند که ذخایر گاز فعلی برای کل زمستان کافی است. باید مصرف سوخت را کاهش دهند و مازاد را دوباره توزیع کنند.

خبرگزاری صدا و سیما:  روزنامه گاردین در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم مارتین پنگلی نوشت: در دسامبر ۲۰۲۰، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دوستانش گفته بود می‌ترسد ایران برای گرفتن انتقام شهادت سردار سلیمانی وی را ترور کند. این مسئله در کتاب جدید پیتر بیکر و سوزان گلاسر، زوج نویسنده در نشریه‌های نیویورک تایمز و نیویورکر، فاش شده است. کتاب “دیوایدر: ترامپ در کاخ سفید ۲۰۲۱-۲۰۱۷” هفته آینده در آمریکا منتشر خواهد شد و روزنامه گاردین یک نسخه از آن را دریافت کرده است. به گفته گلاسر و بیکر، کمتر از یک سال بعد از ترور شهید سلیمانی، ترامپ دست کم در محافل خصوصی دیگر چندان اعتماد به نفسی نداشت.

خبرگزاری تسنیم: درست در روزهایی که تیم اردوغان به دنبال جور کردن یک دیدار بین روسای جمهور ترکیه و آمریکا است، مانع و دست انداز جدیدی در مسیر قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به آنکارا، به وجود آمده است.مصاحبه یک سناتور آمریکایی نشان داد که جمع قابل توجهی از اعضای قدرتمند کنگره آمریکا با مطرح کردن اما و اگرهای بسیار، قصد دارند جو بایدن را در تنگنا قرار دهند تا او برای فروش جنگنده به ترکیه شرایط سختگیرانه ای اعمال کند.

رادیو چین: گزارش اخیر روزنامه گلوبال تایمز به نقل از یک نهاد چینی حاکی از آن است که در حمله سایبری دفتر عملیات نفوذ ویژه وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا به دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب چین، از یک سلاح سایبری به نام “ساکشنچار” (suctionchar) استفاده شده است. ۵ سپتامبر، نهادهای مربوطه چین منبع حمله سایبری خارجی به دانشگاه پلی‌تکنیک شمال غرب چین را دفتر عملیات نفوذ ویژه وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA)  شناسایی کرده اند. کارشناسان امنیت سایبری اعلام کردند که دفتر عملیات نفوذ ویژه با نصب ابزار ساکشنچار در سرور شبکه اینترنتی داخلی دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب چین، رمزهای مدیریت از راه دور اس اچ اچ و خدمات انتقال فایل ها را سرقت کرده و از این طریق توانسته به سرورهای دیگر این شبکه دست پیدا کند و سپس با انتقال ابزارهای دیگر سایبری و به طور مستمر اطلاعات حساس بسیاری را از شبکه دانشگاه یاد شده سرقت کرده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد، قرار است در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، نقشه راه استفاده گسترده تر از پول ملی در تجارت های متقابل امضا شود.میخائیل میاسنیکوویچ روز چهارشنبه در گفت و گو با رسانه های محلی تصریح کرد که سران سازمان همکاری شانگهای در نشست آتی خود در سمرقند قرار است برنامه ای را برای استفاده گسترده تر از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل اتخاذ کنند. او گفت که سهم رو به رشد تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی، امیدوارکننده ترین زمینه برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای است.

تی .آر.تی ترکیه: قاره آفریقا به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی، هر سال 5 تا 15 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می‌دهد.کوین اوراما اقتصاددان ارشد بانک توسعه آفریقا تأکید کرد، اگرچه این قاره تنها 3 درصد از انتشار کربن جهان را تولید می‌کند، اما در سال‌های اخیر به بلایایی مانند خشکسالی و سیل کشیده شده است. اوراما با بیان اینکه کشورهای آفریقایی بین سال‌های 2016 تا 2019 تقریباً 18.3 میلیارد دلار برای اقلیم دریافت کرده‌اند، اظهار داشت که با وجود این میزان مورد نیاز بین سال‌های 2020 تا 2030، 1.3 تریلیون دلار است.اوراما با تاکید بر اینکه، بزرگی اعداد و ارقام بحران را نشان می دهد، گفت، کشورهای ثروتمند باید به تعهد خود مبنی بر کمک 100 میلیارد دلاری به کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای آفریقایی برای کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی عمل کنند.

ایران پرس: پس از کودتای نظامی در سودان (اکتبر 2021) تظاهرات در شهرهای مختلف سودان از جمله خارطوم، پایخت سودان ادامه دارد و برخورد خشن نیروهای ارتش این کشور با تظاهرکنندگان، مانع اعتراض‌های خیابانی نشده است. معترضان سودانی پایان حکومت نظامیان، برقراری دولت دموکراتیک و مردمی و مجازات کسانی که مردم بی‌گناه را در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز به‌قتل رساندند، خواستار شدند و حاضر به گفت وگو با حکومت نظامیان نیستند. به گزارش خبرگزاری ایران پرس، نیروهای امنیتی سودان عصر سه‌شنبه با استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و آب‌پاش، شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضد حکومت نظامیان در سودان را سرکوب کردند که درپی آن تعدادی از معترضان زخمی شدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات تحقق شعارهای انقلاب سودان را خواستار شدند.

خبرگزاری مهر: روزنامه گاردین انگلیس فاش کرد که به پیش‌نویس سندی از اتحادیه اروپا دست یافته که نشان می‌دهد این اتحادیه از تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه عقب‌نشینی کرده است. به نوشته گاردین، پس از اینکه هفته پیش اعضای اتحادیه اروپا نتوانستند درباره اعمال محدودیت بر صادرات گاز روسیه به توافق برسند، این سند نشان می‌دهد قرار نیست هیچ محدودیتی بر قیمت گاز روسیه و واردات آن اعمال شود و در عوض بر اعمال مالیات‌های سنگین بر سود «اضافی» شرکت‌های انرژی اروپا تأکید شده است. «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه درباره وضعیت سالانه اتحادیه سخنرانی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در جریان این سخنرانی، برنامه اتحادیه اروپا برای نحوه مقابله با افزایش جهشی قیمت‌های برق و گاز (سند مذکور) را اعلام و منتشر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *