جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهایی در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

Loading

رسانه‌ها؛ رونمایی از مفهوم جهان روسی در دکترین جدید پوتین و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تصویب دکترین جدید سیاست خارجی روسیه توسط پوتین، اقدام روسیه به فسخ توافقات دوجانبه با ژاپن بر سر جزایر کوریل و واکنش توکیو، افتتاح مجمع اقتصادی بین‌المللی خاور دور  در روسیه، ادامه بحران انرژی در اروپا، درخواست مکرون  از مردم فرانسه برای صرفه جویی در مصرف انرژی ، هشدار بورل در باره کاهش ذخایر تسلیحاتی اروپا، آغاز تمرینات هوایی مشترک عربستان و آمریکا، پیام مکتوب رئیس جمهور چین به ملک سلمان، مخالفت آمریکا با تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، توافق رهبران سیاسی عراق بر سر تشکیل کمیته‌ای برای ترسیم نقشه راه عبور از بحران، واکنش جدید اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران، پاسخ اتحادیه اروپا به اظهارات اردوغان علیه یونان ، انتخاب لیز تراس به سمت  نخست‌وزیر جدید انگلستان و درخواست چین از آمریکا برای خاتمه دادن به حملات غیر قانونی به اهداف سایبری چین، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پوتین «دکترین جدید سیاست خارجی» را تصویب کرد. پوتین  این دکترین را براساس مفهوم «جهان روسی» تصویب کرد که طی آن روسیه باید از سنت‌ها و ایده‌آل‌های جهان روسی محافظت و نگهداری کند.این “سیاست بشردوستانه” ۳۱ صفحه‌ای که پس از شش ماه از حمله روسیه به اوکراین منتشر شد، می‌گوید که روسیه باید از سنت‌ها و ایده‌آل‌های روسیه محافظت و نگهداری کند و همچنین آن‌ها را ارتقاء ببخشد. در قسمتی از این سیاست بشردوستانه آمده است: روابط روسیه با هموطنانی که در خارج زندگی می‌کنند، این امکان را فراهم می‌کند تا وجهه خود را در صحنه بین‌المللی که به عنوان “کشوری دموکراتیک برای ایجاد جهانی چند-قطبی تلاش می‌کند”، تحکیم ببخشد.این سیاست جدید می‌گوید که روسیه باید همکاری خود را با کشورهای اسلاو، چین و هند افزایش دهد و همچنین روابطش را با خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا بیشتر تحکیم ببخشد.

خبرگزاری فارس: دولت روسیه اعلام کرد توافق با ژاپن بر سر تسهیل سفر ژاپنی‌هایی که سابقا ساکن جزایر مورد مناقشه «کوریل» بوده‌اند، فسخ کرده است. «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه در حکمی اعلام کرده است، مسکو به توافقاتی که چند دهه پیش با توکیو بر سر تسهیل سفر شهروندان ژاپنی سابقا ساکن جزایر «کوریل» منعقد کرده بود پایان داده است.در این حکم نوشته شده  که روسیه «مطابق با بند ۳۷ قانون فدرال مربوط به معاهدات بین المللی فدراسیون روسیه» به توافقی منعقد شده در ۱۴ اکتبر ۱۹۹۱ بین وزارت خارجه های وقت اتحاد شوروی سابق و ژاپن بر سر رویه سفرهای متقابل و حداکثر تسهیلات برای سفر شهروندان ژاپنی ساکن جزایر کوریل (متشکل جزایر کوناشیر، ایتوروپ و لسر کالریج ) پایان می دهد. در خاتمه جنگ جهانی دوم کنترل این مجمع الجزایر که روسیه به آنها «جزایر کوریل» می گوید به اتحاد شوروی سابق واگذار شد اما ژاپن همچنان مدعی این جزایر بوده و ماه آوریل گذشته اعلام کرد که از نظرش این جزایر غیرقانونی اشغال شده اند.

اسپوتنیک روسیه: ژاپن به روسیه به دلیل لغو وضع بدون ویزا برای بازدید از جزایر کوریل اعتراض کرد. هیروکازو ماتسونو دبیرکل کابینه ژاپن طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت ژاپن در رابطه با تصمیم مسکو برای فسخ توافقنامه سفرهای تسهیل شده به جزایر کوریل، “اعتراض شدید” به روسیه ارسال کرد.دبیرکل دولت ژاپن گفت: ما اعتراض شدیدی به این تصمیم ارائه کرده ایم. یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن، نیز تصمیم مسکو را “کاملا بی اساس و غیرقابل قبول” خواند.

ان. اچ.کی ژاپن: روسیه مجمع اقتصادی بین‌المللی در خاور دور را افتتاح کرد.رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی بین‌المللی در خاور دور این کشور شرکت می‌کند. ولادیمیر پوتین می‌گوید این رویداد بر دوری از آنچه که او آن را «مدل منسوخ تک قطبی» می خواند متمرکز است. مقامات بلندپایه حزب کمونیست چین و حاکمان نظامی میانمار نیز در این مجمع حضور خواهند یافت. نمایندگان حدود ۶۰ کشور در این نشست  حضور دارند.

خبرگزاری ایرنا: آلمان اعلام کرد که دو نیروگاه هسته‌ای خود را پس از زمستان سال جاری همچنان در حالت آماده باش نگه می‌دارد زیرا قطع گاز روسیه باعث شده اروپایی‌ها به دنبال منابع انرژی جدید باشند. رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان در بیانیه‌ای، گفت: «پس از تست فشار شبکه جدید، دو نیروگاه از سه نیروگاه باقیمانده تا اواخر فروردین ۱۴۰۲ در صورت نیاز در دسترس خواهند ماند». این اقدام تا حدی خروج هسته‌ای برنامه ریزی شده در زمان آنگلا مرکل صدراعظم سابق را به تاخیر می‌اندازد. این نیروگاه‌ها در حالت آماده باش نگهداری می‌شوند تا به طور بالقوه یک منبع کمکی به شبکه برق در جنوب آلمان باشند، جایی که توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در آلمان پیشرفت کمتری کرده است.هفته گذشته، غول انرژی روسیه گازپروم اعلام کرد که تحویل گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را طبق برنامه پس از سه روز تعمیر و نگهداری از شنبه از سر نمی‌گیرد و تحریم‌های غرب را مقصر این معضل دانست.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور فرانسه با توجه به جنگ اوکراین و تداوم تنش ها با روسیه به عنوان صادرکننده گاز به اروپا، کاهش مصرف انرژی در این کشور را خواستار شد. امانوئل مکرون با توجه به تنش با روسیه به دلیل جنگ اوکراین، از مردم این کشور خواست میزان استفاده از انرژی طی هفته ها و ماه های آینده را به منظور جلوگیری از قطعی برق کاهش دهند.مکرون همچنین هشدار داد که در صورت کافی نبودن تلاش ها در این زمینه، امکان دارد طی ماه های آینده سهمیه بندی اجباری انرژی مورد بررسی قرار گیرد.

دویچه وله: جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به روند رو به کاهش ذخایر تسلیحاتی در اتحادیه اروپا هشدار داد. علت این هشدار را بورل ارسال سلاح و مهمات از سوی بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه به اوکراین دانست. او اعضای اتحادیه را فراخواند تا هزینه‌های خود برای تجهیزات نظامی را با یکدیگر هماهنگ کنند.بورل که در جمع شماری از نمایندگان پارلمان اروپا سخن می‌گفت، افزود که ذخایر تسلیاتی اکثر کشورهای عضو اتحادیه به پایان نرسیده، ولی به شدت کاهش یافته است، زیرا بخش اعظم آنها به اوکراین ارسال شده است.

العالم فارسی: وزارت دفاع عربستان سعودی از آغاز تمرینات مشترک بین نیروهای هوایی این کشور و نیروهای آمریکایی در شمال عربستان خبر داد.وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که تمرینات نظامی مشترک بین نیروهای هوایی این کشور و آمریکا در پایگاه هوایی ملک فیصل واقع در شمال عربستان آغاز شد. این دومین تمرینات مشترک عربستان و آمریکا از زمان سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به ریاض در اواسط ژوئن گذشته است که طی آن بایدن گفته بود که نهایت تلاش خود رای برای حمایت از امنیت خلیج فارس بکار خواهد گرفت.

خبرگزاری تسنیم: «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی پیامی کتبی از «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در خصوص روابط دوجانبه بین دو کشور و راه‌های تقویت آن دریافت کرد.خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که رئیس جمهور چین حمایت کشورش را از درخواست عربستان برای میزبانی نمایشگاه جهانی اکسپو 2030 در ریاض اعلام کرده است.روابط ریاض با چین همچنان تحت تاثیر نفت است. پکن بزرگترین وارد کننده نفت سعودی است به همین خاطر چینی‌ها بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی به حساب می‌آیند.

خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا صراحتاً مخالفت خود را با تصمیم کشور‌های عضو گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خود به منظور حمایت از قیمت نشان داد.کارین ژان-پی یر سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه برای حمایت از رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها برای مصرف کنندگان آمریکایی و سراسر جهان، عرضه انرژی باید مطابق با تقاضا باشد، به صراحت سخن گفته است. واشنگتن ۱۳ کشور سازمان کشور‌های صادرکننده نفت «اوپک» و ۱۰ متحد آن (در رأس آن‌ها روسیه) که اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، را ترغیب کرد تولید خود را برای کمک به پایین آوردن قیمت انرژی که بالاترین سطح تورم از چند دهه پیش را رقم زده است، افزایش دهند.

خبرگزاری ایلنا: دور دوم از جلسه گفت وگوی ملی با حضور رهبران سیاسی عراق، بر تشکیل کمیته‌ای فنی برای ترسیم نقشه راهی جهت برگزاری انتخابات مجدد تاکید کرد. بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، رهبران سیاسی عراق به دعوت «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر این کشور برای بررسی تحولات سیاسی کشور با حضور نماینده سازمان ملل تشکیل جلسه دادند. در این بیانیه آمده که حاضران تاکید کردند که تحولات جاری و اختلافات سیاسی، بر همگان لازم ساخته که به مسئولیت ملی خود در حفظ ثبات و حفاظت از کشور در برابر بحران‌ها و حمایت از تلاش‌ها برای آرام کردن فضا و جلوگیری از تنش و خشونت و پیش گرفتن گفت‌وگوی ملی عمل کنند تا بتوان به راه حل رسید.

آناتولی  ترکیه: نماینده عالی روابط خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از روند توافق هسته‌ای با ایران گفت که انتظار ندارند به این زودی‌ها توافقی حاصل شود.جوزپ بورل طی سخنانی در بین خبرنگاران در بروکسل گفت: درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، انتظار رسیدن به یک توافق فوری را نداریم. احتمال دستیابی به توافق نسبت به دیروز کمتر است. بورل گفت: این نگران کننده است. اگر روند همگرایی دیدگاه‌ها و چشم‌انداز عملی نشود، کل فرآیند در خطر خواهد بود. اگر هدف دستیابی سریع به توافق باشد، این اتفاق نخواهد افتاد.

یورونیوز: اتحادیه اروپا نسبت به آنچه «اظهارات خصمانه» رئیس جمهوری ترکیه در خصوص جزایر یونانی دریای اژه خوانده شد، ابراز نگرانی کرد.رجب طیب اردوغان روز شنبه گذشته در سخنانی مدعی شد که یونان جزایر «غیرنظامی شده» دریای اژه را به اشغال خود درآورده و برای کشورش ایجاد مزاحمت می کند. وی گفت به راحتی می شود یونان رااشغال کرد.اتحادیه اروپا با دو روز تاخیر سرانجام روز دوشنبه به این سخنان واکنش نشان داد و اظهارات رجب طیب اردوغان را خصمانه و تهدید‌آمیز خواند.

تی .آر.تی ترکیه: لیز تراس پس از انتخاب به سمت ریاست حزب محافظه‌کار، حزب حاکم انگلستان، نخست وزیر جدید این کشور شد. لیز تراس با اخذ 81 هزار و 326 رای از آرای ماخوذه در انتخابات ریاست حزب محافظه کار، حزب حاکم انگلستان از رقیب خود ریشی سوناک که 60 هزار و 399 رای کسب کرده، پیشی گرفته و ضمن عهده دار شدن ریاست این حزب، نخست وزیر جدید انگلستان شد. بدین ترتیب تراس که دارای دو فرزند است پس از مارگارت تاچر و ترزا می سومین نخست وزیر زن انگلستان شده است. انتظار می‌رود تراس امروز اعضای کابینه جدید را اعلام کند.

رادیو چین:  در واکنش به حملات مخرب به اهداف سایبری چین توسط برخی سازمان های ایالات متحده، مائو نینگ  سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که اقدامات آمریکا به طور جدی امنیت ملی چین و امنیت اطلاعات شخصی مردم چین را به خطر انداخته و چین به شدت آن را محکوم می کند و از طرف آمریکایی می خواهد که توضیح دهد و فورا اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.چندی پیش، مرکز ملی واکنش اضطراری به ویروس های رایانه ای و شرکت 360 به ترتیب گزارش های تحقیقاتی در مورد حمله به دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب چین توسط  سازمان امنیت ملی آمریکا منتشر کردند. این گزارشها نشان می دهد که دفتر عملیات نفوذ ویژه وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا ده ها هزار حمله سایبری مخرب علیه اهداف سایبری چین انجام داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *