جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌های لبنان

دانشگاه ملی لبنان و برخی دانشگاه‌های دیگر دراین کشور شاهد تجمع و تظاهرات دانشجویی در همبستگی با مقاومت فلسطین و لبنان و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود.

افشای یک رسوایی اخلاقی دیگر در بی بی سی

کارکنان آژانس مبارزه با جرایم در انگلیس، از رایانه دیوید موندی از کارکنان پیشین بی بی سی، حدود ۵۸ هزار تصویر مستهجن جنسی درباره کودکان کشف کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ احیای برجام بلای جان صهیونیست ها و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمله لاپید و نتانیاهو به یکدیگر بر سر احیای برجام، سفر رئیس‌ موساد به آمریکا برای رایزنی درباره احیای احتمالی برجام، توبیخ رئیس موساد پس از سخنانش درباره ایران، اظهارات جدید برجامی  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گمانه زنی ها درخصوص پایان حمایت انگلیس از اوکراین، برگزاری رزمایش بزرگ  راهبردی «وستوک -۲۰۲۲» در شرق روسیه، آخرین خبرها از زمان عملیات ترکیه  در سوریه، تاکید سازمان ملل بر پایان فوری درگیری‌ها در طرابلس ، برقراری روابط  ونزوئلا و کلمبیا پس از سه سال وقفه، عبور رزم‌ناوهای آمریکا از آبهای بین المللی در تنگه تایوان، واکنش طالبان به پرواز پهپادهای آمریکا در افغانستان، سرقت منابع انرژی؛ راهبرد محور غربی-عربی در یمن و سوریه، رونمایی از پهپاد جت جدید ترکیه، اقدام ایتالیا به خرید هواپیماهای جاسوسی از اسراییل و پرتاب قدرتمندترین موشک فضایی جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر پیشین این رژیم در آستانه انتخابات پارلمانی ماه نوامبر این رژیم، یکدیگر را مسئول شکست در مقابل قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها اعلام کردند. یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگاران، به دوران حضور بنیامین نتانیاهو در قدرت در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت که او با سخنرانی خود در کنگره آمریکا مانع از اصلاح برجام به نفع این رژیم شده است. وی افزود: ما نباید اجازه دهیم شرایط سال ۲۰۱۵ دوباره تکرار شود. بنیامین نتانیاهو رئیس ائتلاف اپوزیسیون در پارلمان رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر پیشین این رژیم نیز در واکنش به این اظهارات لاپید بیانیه‌ای صادر و از رویکرد لاپید و بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم در مقابله با توافق احتمالی هسته‌ای با ایران انتقاد کرد. وی در این بیانیه تصریح کرد: سال گذشته، لاپید و گانتس کاملا میدان مبارزه علیه توافق هسته‌ای ایران را ترک کردند. به مدت ۱۲ سال، ما قاطعانه با این توافق جنگیدیم و حتی باعث خروج آمریکا از آن شدیم.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس موساد همسو با هراس مقام‌های صهیونیست از احتمال احیای برجام، برای رایزنی با مقام‌های آمریکایی عازم واشنگتن می‌شود. «داوید بارنئا» در جریان این سفر، مقام‌های آمریکایی را جریان نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از بازگشت آمریکا به برجام قرار دهد. پیش از این نیز «بنی گانتز» وزیر جنگ و «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در همین راستا به واشنگتن سفر کرده بودند.

اسپوتنیک روسیه: رسانه‌های اسرائیلی خبر از توبیخ دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد به خاطر اظهاراتش درباره ایران دادند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگو با دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد، او را به دلیل اظهارات اخیرش در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه که مغایر با سیاست‌های تعیین‌شده درخصوص توافق هسته‌ای ایران بود، توبیخ کرد. بارنیا از الزامات و دستورات تعیین شده تل آویو در مورد توافق هسته‌ای ایران فراتر رفته و در اظهارات اخیرش حملات تندی به دولت آمریکا داشته است. لاپید در این گفتگو از بارنیا خواسته است مانند سایر مقامات اسرائیلی که نظر خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران اعلام می‌کنند، تابع خط مشی و سیاست‌های تل آویو باشد.

یورونیوز:  جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی درباره احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا گفت: «از آمریکا پاسخ گرفتم. اکنون بر عهده ایران است که پاسخ دهد.» وی تاکید کرد: «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم. خوش‌بین هستم که آخرین میلی‌مترها است. این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»

خبرگزاری فارس: یک مقام آگاه در وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که حمایت‌های مالی این کشور از ارتش اوکراین تا خاتمه سال جاری میلادی (دی ماه) پایان خواهد یافت. به نوشته خبرگزاری «اینی نیوز» انگلیس قصد خاتمه دادن به حمایت‌های تسلیحاتی و مالی از اوکراین را دارد. این مسئله نخست وزیر جدید انگیس را با مشکلاتی در زمینه حمایت‌های چند میلیارد پوندی از اوکراین در حالی که وضعیت مالی این کشور تحت فشار است،  مواجه می‌کند. اینک مردم انگلیس در حال درک مشکلاتی هستند که باید برای حمایت از کی‌یف و بیم افزایش بهای سوخت در این کشور پرداخت کنند.

خبرگزاری مهر : وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه رزمایش جدید این کشور، از اول سپتامبر آغاز خواهد شد، جزئیاتی درباره نحوه اجرای این رزمایش در بحبوحه عملیات نظامی مسکو در اوکراین اعلام کرد. وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش راهبردی «وستوک -۲۰۲۲» اول سپتامبر در منطقه نظامی شرق روسیه آغاز خواهد شد و در این رزمایش بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی شرکت خواهند کرد.در بیانیه وزارت دفاع آمده است: رزمایش وستوک -۲۲ از اول تا هفتم سپتامبر، برگزار خواهد شد، تحت فرماندهی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و با تمرین‌های عملیِ و اقدامات تهاجمی و دفاعی در ۷ مکانِ منطقه نظامی شرق. بنا بر بیانیه وزارت دفاع روسیه، در این رزمایش اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و سازمان همکاری شانگهای (SCO) و همچنین مقامات سایر کشورهای شریک مانند آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه، سوریه، تاجیکستان شرکت خواهند کرد.

آناتولی  ترکیه: رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه اولویت کشور امنیت جان و مال شهروندان‌ خود است، اعلام کرد آنکارا تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی عملیات در سوریه را آغاز کند.فخرالدین آلتون در مصاحبه با روزنامه آفتن‌پوستن (Aftenposten) بزرگترین روزنامه نروژ اظهار داشت: ترکیه تصمیم‌گیرنده زمان آغاز عملیات در سوریه است. وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی عملیات نظامی علیه گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ در سوریه آغاز می شود گفت: عناصر این گروه تروریستی هم به سربازان ترکیه و هم به مناطقی که غیرنظامیان سوری تحت حمایت ترکیه زندگی می‌کنند، حمله کرده‌اند.

تی .آر.تی ترکیه: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان‌یابی درگیری‌ها در طرابلس پایتخت لیبی و توسل به دیالوگ شد. استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درگیری‌های واقع در طرابلس پایتخت لیبی را که موجب کشته شدن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی می‌گردد، با نگرانی دنبال می‌کند. دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری دیالوگ واقعی برای پیدایش راه‌حل به مسائل سیاسی موجود بین طرفین در لیبی و عدم توسل به قوه قهریه شده است.

خبرگزاری تسنیم: ونزوئلا و کلمبیا پس از سه سال وقفه روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. ونزوئلا و کلمبیا که در سال ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک خود را با یکدیگر قطع کرده بودند، روز یکشنبه پس از وقفه سه ساله مجددا روابط خود را از سر گرفتند. دو کشور ونزوئلا و کلمبیا روز یکشنبه پس از سه سال وقفه، روابط دیپلماتیک کامل خود را با تشکیل دولت چپگرای جدید در “بوگوتا”، پایتخت کلمبیا از سر گرفتند. “گوستاوو پترو”، رئیس جمهور جدید کلمبیا و “نیکلاس مادورو”، رئیس جمهور ونزوئلا در 11 اوت اعلام کردند که قصد دارند روابط دیپلماتیکی را که در سال 2019 قطع شده بود، احیا کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروی دریایی آمریکا می‌گوید دو فروند از ناوهای جنگی آن روز یکشنبه از تنگه تایوان عبور کرده‌اند. ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا در گذشته نیز به دفعات از این تنگه عبور کرده‌اند اما بعد از بالاگرفتن تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که در اوایل ماه میلادی جاری صورت گرفت، این نخستین عملیات از این دست است.

رادیو چین: طالبان گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی افغانستان را تجاوز خواند و نسبت به پیامد های آن هشدار داد.ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا همچنان در حریم هوایی افغانستان گشت‌زنی می‌کنند و باید به این کار پایان دهند، ما این کارشان را تجاوز می خوانیم و باید متوقف شود.مجاهد در ادامه تاَکید کرد که امریکا و دنیا باید به تمام حقوق افغانان احترام بگذارند.

ایران پرس:  در حالی که منابع نفتی سوریه توسط آمریکا و شبه‌نظامیان وابسته به آن سرقت می‌شود، در یمن نیز سرقت محور غربی – عربی از منابع انرژی این کشور شکل جدی‌تر و علنی‌تری گرفته است. «زید احمد الغرسی» معاون رسانه‌ای و فرهنگی دولت نجات ملی یمن اخیراً عنوان کرد: “متجاوزان از آغاز تجاوز در سال 2016 تا سال 2022 میلادی متجاوزان نزدیک به 89 میلیون بشکه از نفت یمن به ارزش بیش از 13 میلیارد و 25 میلیون دلار را به تاراج برده‌اند.”اخیراً نیز نفت و گاز استان شبوه یمن هدف تارج قرار گرفته است. امارات و فرانسه حضور پررنگی در منابع استان شبوه دارند و آشکارا این منابع را سرقت می‌کنند.

العالم فارسی: ترکیه از پهپاد جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» رونمایی کرد.  شرکت بیرقدار دومین تصویر از دومین نمونه آزمایشی پهپاد جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» (Bayraktar Kizilelma) را منتشر کرد. شرکت بیرقدار ترکیه، فعال در زمینه پهپاد، تصاویری از دومین نمونه آزمایشی هواپیمای بدون سرنشین جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» (بیرقدار سیب سرخ) را منتشر کرد.به نوشته وبگاه دیفنس عربیک، این پهپاد در دو نوع ساخته خواهد شد؛ نوع اول مخصوص بمباران زمینی و حمل بمب و موشک‌های هوا به زمین است و از قابلیت شلیک موشک هوا به هوا برخوردار نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک نشریه رژیم صهیونیستی با استناد به مجموعه ای از اسناد علنی شده گزارش داد، صنایع هوا-فضای این رژیم تلاش داشته معامله ۵۵۰ میلیون دلاری ایتالیا با این شرکت برای خرید هواپیماهای جاسوسی و هشدار اولیه و خدمات مرتبط با آنها را پنهان نگه دارد.روزنامه هاآرتص نوشت،” صنایع هوا- فضای اسرائیل” قراردادهایی را با ایتالیا به ارزش حدودا ۵۵۰ میلیون دلار بر سر فروش دو هواپیمای جاسوسی هشدار اولیه دیگر به علاوه خدمات پشتیبانی و لجستیک زمینی به نیروی هوایی ایتالیا امضا کرده است. جزئیات مربوط به این معامله ها در یک سری اسناد علنی وزرات دفاع و پارلمان ایتالیا موجود است و به این ترتیب با افشای این معامله، تعداد هواپیماهایی که شرکت صنایع هوا-فضای اسرائیل به ایتالیا فروخته به چهار فروند می رسد.

خبرگزاری صدا و سیما: قدرتمندترین موشک فضایی جهان امروز پرتاب می‌شود.موشک جدید (ناسا) که قدرتمندترین موشک فضایی جهان به شمار می‌آید امروز دوشنبه از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا پرتاب و راهی کره ماه می‌شود.ماموریت فضایی آرتمیس ۱ که از یک دهه قبل روی آن کار می‌شود، قرار است شش هفته در فضا ادامه داشته باشد. ۵۰ سال از ماموریت فضایی آپولو برای اکتشاف ماه می‌گذرد و انسان بار دیگر می‌خواهد به نزدیک‌ترین همسایه کره خاکی خود بازگردد تا راه برای سفر به سیاره مریخ، با همین سفینه فضایی گشوده شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *