أحدث المقالات

آمادگی اسرائیل برای عملیات رفح؛ برپایی چادرهای اسکان در خان‌یونس

تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسار تکنولوژیز» نشان می‌دهد اردوگاه‌هایی با چادرهای سفید به‌ تازگی در منطقه «خان یونس»، در پنج ‌کیلومتری رفح، برپا شده است. این اقدام به‌نظر می‌رسد بخشی از برنامه تل‌آویو برای حمله به رفح و انتقال آوارگان فلسطینی باشد.

آمادگی اسرائیل برای عملیات رفح؛ برپایی چادرهای اسکان در خان‌یونس

تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسار تکنولوژیز» نشان می‌دهد اردوگاه‌هایی با چادرهای سفید به‌ تازگی در منطقه «خان یونس»، در پنج ‌کیلومتری رفح، برپا شده است. این اقدام به‌نظر می‌رسد بخشی از برنامه تل‌آویو برای حمله به رفح و انتقال آوارگان فلسطینی باشد.

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه؛ اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو و به فرمان پوتین؟

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از زمان دستگیری معاونش به اتهام رشوهخواری، سعی کرده همواره وانمود کند که «همه چیز عادی است» اما برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال دسیسه گروه‌های قدرتمند داخلی علیه او حکایت دارد.

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه؛ اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو و به فرمان پوتین؟

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از زمان دستگیری معاونش به اتهام رشوهخواری، سعی کرده همواره وانمود کند که «همه چیز عادی است» اما برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال دسیسه گروه‌های قدرتمند داخلی علیه او حکایت دارد.

Loading

رسانه‌ها؛ تنش دوباره در تایوان و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ورود سناتور آمریکایی به تایوان علیرغم مخالفت چین، مخالفت پکن با دخالت طرف ثالث در مساله مرزی چین و هند، اختصاص بزرگترین بسته کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین،  واکنش آلمان به کمک بیشتر  به اوکراین، هشدار کارشناسان درباره رکود اقتصادی آلمان، گفت‌وگوی وزرای دفاع روسیه و فرانسه، فرمان پوتین برای افزایش تعداد نیروهای نظامی روسیه، خطر ایجاد شوک های اجتماعی در جهان بدلیل تحریم های اتحادیه اروپا ضد روسیه، گزارش بایدن به کنگره درباره حمله به شرق سوریه، تاکید لاوروف برادامه حضور نظامی روسیه در سوریه ، نخستین سرمایه گذاری رسمی عربستان در پاکستان از زمان روی کار آمدن «شهباز شریف، دیدار علی‌اف و پاشینیان برای چهارمین بار در بروکسل، واکنش بورل به پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی ایران، موضوعات امنیتی محور دیدار گانتس و فرمانده سنتکام، تاکید سازمان ملل متحد برحمایت جهانی از آوارگان مسلمان روهینگیایی و سفر ماکرون به الجزایر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: یکی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا وارد تایوان شده است. او سومین نماینده کنگره آمریکا است که در ماه میلادی جاری، علیرغم مخالفت چین با چنین سفرهایی، به تایوان رفته است. هواپیمای حامل مارشا بلکبرن، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تنسی، شامگاه پنج‌شنبه در فرودگاه تایپه بر زمین نشست.دفتر ریاست جمهوری و وزارت خارجه تایوان می‌گویند که بلکبرن طی اقامت سه روزه خود جهت بحث و تبادل نظر بر سر مسائلی از قبیل امنیت و نیز اقتصاد و روابط تجاری، با تسای اینگ-ون رئیس جمهور و سایر مقامات تایوان دیدار خواهد کرد.

رادیو چین: «تان که فی» سخنگوی وزارت دفاع چین در نشست خبری این وزارتخانه در پکن گفت: چین با مداخله طرف ثالث در مساله مرزی چین و هند مخالف است.وی این مطلب را در پاسخ به سوالی مربوط به رزمایش آتی 20 روزه هند و آمریکا در دامنه جنوبی رشته کوه هیمالیا که در برخی رسانه های رزمایشی علیه چین احتمال داده شده، عنوان کرد.«تان» گفت: چین همواره بر این نکته تاکید دارد که همکاری های نظامی دیگر کشورها مخصوصا رزمایش های آن ها نباید علیه طرف ثالث صورت گیرد بلکه باید به روشی مفید برای صلح و ثبات منطقه انجام شود.

خبرگزاری ایلنا: ایالات متحده از اختصاص بسته کمک‌های امنیتی دیگری به ارزش ۳ میلیارد دلار برای اوکراین خبر داد. بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، بسته جدید اعلام شده شامل شش سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوا (ناسماس) با مهمات اضافی، ۲۴۵ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری، ۶۵ هزار گلوله خمپاره ۱۲۰ میلی متری هاون، ۲۴ رادار ضد توپخانه، سامانه‌های بدون سرنشین «پوما»، تجهیزات پشتیبانی از سامانه‌های پهپاد «اسکن ایگل یو ای اس»، سامانه‌های موشکی هدایت شونده لیزری و برخی تجهیزات دیگر می‌شود.از زمان روی کار آمدن بایدن، ایالات متحده بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین اختصاص داده است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که انبارهای تسلیحاتی این کشور برای کمک به اوکراین با کمبود جدی مواجه شده است. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان از محدودیت شدید این کشور برای ارائه کمک تسلیحاتی به اوکراین خبر داد وگفت: «ما می‌خواهیم با هر آنچه در اختیار داریم از اوکراین حمایت نظامی کنیم اما متاسفانه در شرایط فعلی خودمان کسری مطلق داریم».به گفته وزیر خارجه آلمان، دولت این کشور در حال مذاکره و رایزنی با شرکت‌های دفاعی آلمانی برای تولید ویژه تسلیحات نظامی برای اوکراین است که این تسلیحات تجهیزات دفاعی و سامانه‌های پدافند هوایی را شامل می‌شود.

دویچه وله: موسسه پژوهش اقتصادی”ایفو” از بدتر شدن اوضاع اقتصادی آلمان در سه ماهه سوم سال خبر داده است. افزایش شدید قیمت برق و گاز بر دوش شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آلمانی سنگینی می‌کند.اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال جاری رشد بسیار کمی داشته است. وضعیت شرکت‌ها بهبود نیافته و فضای کسب و کار نیز  تاحدودی بدتر از سال ۲۰۲۰ شده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیردفاع روسیه از گفتگو با همتای فرانسوی خود در باره اوکراین  خبر داد. سرگئی شویگو گفت با سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه درخصوص وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفت‌وگو کرده است . بر اساس اطلاعیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه، در این گفت‌وگوی تلفنی که با درخواست فرانسه صورت گرفت، شویگو و لکورنو در خصوص حوادث واقع در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مذاکراتی انجام دادند.

اسپوتنیک روسیه:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان افزایش تعداد نیروهای نظامی این کشور را امضا کرد.رئیس جمهور روسیه فرمان افزایش تعداد کارکنان نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به میزان 137000 نظامی را امضا کرد که با این حساب، مجموع نیروها در این کشور به یک میلیون و صد و پنجاه هزار و 628 تن می رسد.براساس فرمان قبلی که در تاریخ 17 نوامبر 2017 به امضا رسید، نیروهای مسلح روسیه 1.902.758 واحد، از جمله 1.013.628 پرسنل نظامی بود.

خبرگزاری مهر : در حالی که تحریم زغال سنگ روسیه توسط اتحادیه اروپا از ۱۰ اوت ۲۰۲۲ اجرایی شده است، شرکت روسی تولید کننده زغال سنگ نسبت به خطر شوک‌های اجتماعی برای میلیاردها نفر هشدار داد. بزرگترین شرکت تولید کننده زغال سنگ در روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که تحریم واردات زغال سنگ روسیه که توسط اتحادیه اروپا اعلام شده است، بحران انرژی جهان را تشدید می‌کند و بر اقتصاد و مصرف کنندگان اروپایی تأثیر نامطلوبی خواهد گذاشت.تحریم واردات زغال سنگ روسیه توسط اتحادیه اروپا از ۱۰ اوت ۲۰۲۲ اجرایی شد.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا حملات تجاوزکارانه ارتش کشورش در شرق سوریه را به اطلاع روسای دو مجلس قانونگذار آمریکا رساند. جو بایدن در بیانیه ای که متن آن روی وب‌سایت کاخ سفید قرار گرفته ، گفته است: روز ۲۳ آگوست ۲۰۲۲ نیروهای ایالات متحده به دستور من اقدام به انجام حملات نقطه‌زن به یک تأسیسات در شرق سوریه کردند. بایدن مدعی شده که این تأسیسات مورد استفاده گروه‌های تحت حمایت ایران بوده است. او ادعا کرده این گروه‌ها با پهپاد، راکت و خمپاره به نیروها و تأسیسات آمریکا در سوریه حمله کرده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه گفت: علاقمندیم فرمول بدست آمده در نتیجه ابتکار عمل سه گانه آستانه به شکلی منسجم و موثر و مهمتر از همه در بهترین شرایط فعال شود.«سرگئی لاوروف» در مسکو با «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه دیدار کرد.لاوروف در این دیدار گفت: انتظار دارم امروز جزئیات اوضاع درباره وضعیت تدارک و مقدمات نشست آتی کمیته قانون اساسی را بررسی کنیم. ما علاقمندیم که فرمول به دست آمده در نتیجه ابتکار عمل سه گانه آستانه به شکلی منسجم و موثر و مهمتر از همه در بهترین شرایط فعال شود.

خبرگزاری تسنیم: منابع سعودی از کمک میلیارد دلاری ریاض به اسلام آباد خبر دادند. «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان دستور سرمایه گذاری  میلیارد دلاری در پاکستان، در راستای آنچه تاکید بر موضع حامیانه عربستان از پاکستان و مردمش خوانده شده است را  صادر کرد.خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که « فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان در گفت وگویی تلفنی با «بیلاوال بوتو زرداری»، وزیر خارجه پاکستان، او را در جریان این تصمیم پادشاه عربستان قرار داد.این نخستین سرمایه گذاری رسمی عربستان در پاکستان از زمان روی کار آمدن «شهباز شریف»، به عنوان نخست وزیر پاکستان است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان برای چهارمین بار تحت هماهنگی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار خواهند کرد.نشست سه جانبه علی‌اف، پاشینیان و چارل میشل رئیس شورای اروپا 31 اوت جاری برگزار خواهد شد.علی‌اف، پاشینیان و میشل پیشتر نیز سه بار در 14 دسامبر 2020، 30 مارس و 22 می 2022 در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کرده اند.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید پاسخ ایالات متحده به ایران برای احیای توافق هسته‌ای «معقول» بوده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه همایش دوره‌های تابستانی دانشگاه بین‌المللی منندز پلایو مادرید جملات کوتاهی را در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام به زبان آورد. این دیپلمات اسپانیایی با اشاره به اینکه امیدوار است تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به نتیجه برسد، افزود: «پاسخ آمریکا به ایران بسیار بسیار معقول و منطقی بوده است.»

خبرگزاری ایرنا:  بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای کارشکنی و مانع تراشی در راه احیای توافق رفع تحریم‌ها به واشنگتن سفر کرده است، بامداد جمعه با اریک کوریلا رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) دیدار کرد.دو طرف در این دیدار که در فلوریدا انجام شده است، مسائل امنیتی مورد اهتمام مشترک را بررسی کردند. شبکه “کان” رژیم صهیونیستی اعلام کرد که موضوع کلیدی گفت وگوی مقام رژیم صهیونیستی و آمریکایی، موضوع “هسته‌ای ایران ” بوده است.

ایران پرس: نویلین هایزر فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواستار حمایت و کمک به آوارگان روهنیگیا در بنگلادش شد. بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی با فرار از جنگ و قتل عام توسط ارتش و بودائیان افراطی در ایالت راخین در25 اوت  سال 2017، از میانمار  به بنگلادش پناهنده شدند و اکنون در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه “کاگس بازار” Cox’s Bazar این کشور  بسر می برند.هایزر تصریح کرد: بسیار مهم است که جامعه جهانی به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی جامع و پایدار برای روهینگیاها باشد و به دلیل وخامت اوضاع انسانی، حقوق بشر و امنیتی در میانمار، آنها به یک بحران فراموش‌شده تبدیل نشوند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که کشورش و الجزایر گذشته مشترک پیچیده‌ای دارند که در بسیاری از مواقع اجازه نمی‌دهد روابط فرانسه و الجزایر به سمت آینده‌ای بهتر سوق یابد و این گذشته نباید مانعی برای آینده باشد.این سخنان رئیس جمهور فرانسه عصر پنجشنبه در نشست خبری با رئیس جمهور الجزایر در حاشیه سفر سه روزه امانوئل ماکرون به الجزایر در رأس هیاتی از وزیران  ایراد شد. وی افزود: “ما گذشته را انتخاب نکردیم بلکه آن را به ارث بردیم. ما مسئول ساختن آینده هستیم.این اولین سفر رئیس جمهور فرانسه به الجزایر طی ۵ سال اخیر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *