جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه‌ها؛ اعلامیه اورشلیم؛ تعهد آمریکا به حفظ امنیت رژیم اسرائیل؛ و…

۱۴۰۱/۰۴/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: امضای اعلامیه موسوم به اورشلیم توسط جو بایدن و یائیر لاپید باتمرکز بر ایران هسته ای، واکنش ایران به بیانیه بایدن و لاپید، درخواست هنیه برای تشکیل ائتلافی ضد آمریکایی در منطقه، باج دهی رژیم صهیونیستی به عربستان برای عادی سازی روابط باقربانی کردن مصر، اولین واکنش آمریکا به باز شدن آسمان عربستان به روی تل آویو، دیدارهای حساس پادشاه عربستان سعودی قبل از سفر جو بایدن به این کشور، درخواست بایدن از لاپید برای افزایش کمک نظامی به اوکراین، هشدار زاخارووا به آمریکا درخصوص تحریک درگیری ها در اوکراین تصویب بودجه دفاعی ۸۴۰ میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان آمریکا جلوگیری از فروش اف-‌۱۶ به ترکیه در آمریکا،پرونده کاوالا و تداوم بحران در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا، مخالفت هند با درخواست آمریکا برای تحریم کشتی‌های روسی، ادامه بحران سیاسی در ایتالیا، اعلام  رسمی استعفای رئیس جمهور فراری سریلانکا ، رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا در میانه نگرانی از آزمایش هسته‌ای کره شمالی، دورخیز چین برای در اختیار گرفتن 9 بندر از 20 بندر کانتینری جهان و شناسایی یک بیماری مرموز کشنده جدید در آفریقا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه تعهد مشترکی مبنی بر ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای امضا کردند که نشان می‌دهد احتمالا دو هم‌پیمان پس از مدت‌ها اختلاف بر سر چگونگی تقابل با ایران با یکدیگر به اشتراک نظر رسیده‌اند. این تعهد که بخشی از «اعلامیه اورشلیم» است یک روز پس از آن امضا شد که جو بایدن، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی تاکید کرده بود که آخرین راه حل برای مقابله با ایران برای پیشگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، «زور» خواهد بود.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه بایدن و لاپید اعلام کرد که تا وقتی که دولت جعلی «اسرائیل» ایستگاه اول سفر روسای جمهور آمریکاست و هدف اول هم حفظ امنیت و برتری آن است، ملت‌ها و کشورهای منطقه به صلح و ثبات و آرامش نخواهند رسید. ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه مشترک جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: در بیانیه مشترک بایدن و لاپید، بر «تعهد ثابت و قاطع آمریکا به حفظ امنیت و برتری نظامی اسرائیل» تأکید شده است. اشتباه نشود؛ هدف صرفا ایران نیست، بلکه کشورهای عربی و اسلامی می‌بایست همواره برتری رژیم صهیونیستی را بپذیرند. بنابراین منبع اصلی تهدید برای منطقه کاملا روشن است.

الکوثرفارسی: رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف در منطقه، خواهان آغاز گفت‌و‌گویی راهبردی برای تشکیل ائتلافی سیاسی شد. تاکنون با  فشارهای « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای عادی‌سازی روابط  رژیم های عربی با رژیم صهیونیستی، چهار کشور امارات، بحرین، سودان و مغرب رسماً  با اسرائیل  بر سر عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک به توافق رسیده اند.اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، گفت: تلاش آمریکا برای باز طراحی منطقه بر پایه ادغام رژیم اشغالگر قدس در آن و تأمین امنیت این رژیم از طریق ائتلاف با برخی دولت‌های عربی، با شکست مواجه خواهد شد، زیرا این گام با اراده مردم در تضاد است. هنیه افزود، ما خواهان آغاز گفت‌و‌گویی راهبردی میان اقشار مختلف این امت و کشورهای آن هستیم که به تشکیل ائتلافی سیاسی منجر شود و از منطقه در برابر هژمونی، عادی‌سازی روابط و اشغال منابع محافظت کند.

خبرگزاری ایرنا: رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه بندهای توافقی پیرامون دو جزیره استراتژیک دریای سرخ را تصویب کرد که راه را برای عربستان سعودی برای برداشتن گام هایی در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هموار می کند.منابع اسرائیلی خبر دادند که رژیم صهیونیستی چراغ سبز قرارداد جزایر دریای سرخ را به آمریکا نشان داده است. مقامات اسرائیلی اعلام کردند که مفاد معامله بر سر جزایر تیران و صنافیر مورد تایید دفتر نخست وزیری، وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل قرار گرفته است.به گفته آنان، این قرارداد شامل انتقال نیروهای چندجانبه ناظران فعلی در تیران و صنافیر به مواضع جدید در شبه جزیره سینا مصر و همچنین نصب دوربین هایی برای نظارت بر فعالیت در جزایر و تنگه تیران است.به گفته اسرائیلی ها ، این اقدامات در جریان سفر بایدن به عربستان سعودی تا یک شنبه اعلام شود.

خبرگزاری مهر : بایدن از تصمیم عربستان برای باز کردن فضای هوایی به روی همه شرکت‌های هواپیمایی متعلق به تل آویو استقبال کرد.در ادامه واکنش‌ها درباره بازگشایی آسمان عربستان به روی همه پروازهای متعلق به هواپیماهای رژیم صهیونیستی، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی این کشور به روی همه پروازهای غیرنظامی، از جمله پروازها به اسرائیل و از اسرائیل استقبال کرد.سالیوان در ادامه سخنان خود ادعا کرد: «این تصمیم راه را برای منطقه خاورمیانه یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و امن‌تر هموار می‌کند که برای امنیت و رفاه ایالات متحده و مردم آمریکا و برای امنیت و رفاه اسرائیل حیاتی است.»

تی .آر.تی ترکیه: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کشورش، با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در فیس‌بوک در این باره نوشت: در این دیدار درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که به منافع مشترک دو کشور مربوط می شود، تبادل نظر شد. ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی همچنین با محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان رئیس امارات و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تماس تلفنی داشت.

خبرگزاری ایلنا:  مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که رئیس‌جمهوری این کشور در سفر به سرزمین‌های اشغالی خواستار کمک نظامی بیشتر اسرائیل به اوکراین شده است. مقام های ایالات متحده اعلام کردند که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری این کشور روز پنج‌شنبه در جریان سفر به فلسطین اشغالی از «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر اسرائیل خواست تا کمک نظامی به اوکراین را افزایش دهد. موضوع تامین تسلیحات یکی از اختلافات سیاسی اخیر آمریکا و اسرائیل درباره جنگ اوکراین است و اسرائیل هنوز تسلیحات پیشرفته به کی‌یف نداده است.

اسپوتنیک روسیه: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اطلاعیه سفارت آمریکا برای خروج شهروندان آمریکایی در اوکراین گفت: واشنگتن در حال انتقال تسلیحات آمریکایی به کی یف است که استفاده از آنها باعث طولانی شدن درگیری در اوکراین و کشته شدن مردم می شود.سفارت ایالات متحده در اوکراین با صدور اطلاعیه ای به شهروندان آمریکایی در این کشور خواستار خروج فوری و همچنین اجتناب از تجمعات گسترده و رویدادهای عمومی شده است، زیرا “آنها می توانند به اهداف نظامی برای روس ها تبدیل شوند.” زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: سفارت آمریکا در اوکراین فراموش کرده است اضافه کند که واشنگتن در حال انتقال تسلیحات آمریکایی به کی یف است که استفاده از آن باعث طولانی شدن درگیری و مرگ مردم می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس بودجه دفاعی این کشور برای سال ۲۰۲۳ را به ارزش ۸۴۰ میلیارد دلار تصویب کرد.در این رای گیری ، ۳۲۹ عضو مجلس نمایندگان به لایحه بودجه رای مثبت دادند و ۱۰۱ نفر به آن رای منفی دادند.این پروژه ۸۰۸.۴ میلیارد دلار به پنتاگون، ۳۰.۵ میلیارد دلار به وزارت انرژی و حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای تأمین مالی فعالیت‌های دیگر آژانس‌های دفاعی فدرال اختصاص می‌دهد.بر اساس این لایحه، کنگره در نظر دارد ۴ میلیارد دلار به بودجه طرح بازدارندگی روسیه در اروپا اختصاص دهد، محدودیت‌های همکاری پنتاگون با وزارت دفاع روسیه را برای یک سال دیگر تمدید کند و وابستگی پایگاه‌های آمریکا در اروپا به انرژی روسیه را کاهش دهد.

خبرگزاری فارس: قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند از فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه جلوگیری کند. مجلس نمایندگان آمریکا ساعاتی قبل‌تر طرحی را به تصویب رساند که در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند در طرح «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش جنگنده‌های ۱ف-۱۶ به ترکیه مانع ایجاد کند.طبق گزارش رویترز، این طرح که توسط «فرانک پالون» و «کریس پاپاس» به عنوان متمم لایحه بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد شده بود با ۲۴۴ رأی موافق در برابر ۱۷۹ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید.

خبرگزاری تسنیم: پرونده عثمان کاوالا به یکی از معماهای پیچیده روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده و شواهد نشان می‌دهد تا زمانی که آکپارتی در راس قدرت باشد، او در زندان خواهد ماند. روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا، روز به روز بد و بدتر می شود. با آن که ترکیه به تازگی در همراهی با آمریکا، به عضویت سوئد و فنلاند در پیمان نظامی ناتو رضایت داده، اما از بسیاری جهات، تنش و اختلاف نظر بین آنکارا و اتحادیه اروپا ادامه دارد و همکاری دفاعی و امنیتی ترکیه، نقشی در حل مشکلات حوزه های دیگر ایفا نکرده است.در حال حاضر یکی از مهمترین اختلافات اروپایی ها با ترکیه، ماجرای حقوقی عدم تبعیت قوه قضائیه این کشور از احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR)است. این دادگاه تاکنون چند بار، حکم به آزادی چند زندانی سیاسی در ترکیه داده اما قوه قضائیه این کشور زیر بار نرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: دولت هند حاضر نشد پیشنهاد کنسولگری آمریکا در بمبئی برای تحریم کشتی‌های روسی را بپذیرد.دولت هند بر حق حاکمیت کامل این کشور برای انتخاب شرکای جهانی دهلی نو و معامله با آن‌ها برای تامین منافع ملی هند، تاکید کرد.شرکت بندر بمبئی از وزارت امور خارجه هند خواسته بود به درخواست آمریکا پاسخ دهد. هند تاکید کرد مانع از ورود کشتی‌های هیچ کشوری به بنادر خودش نخواهد شد.

آناتولی  ترکیه:  نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد به دنبال عدم حمایت «جنبش 5 ستاره» از سمت خود استعفا خواهد داد. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد پس از اینکه شریک ائتلافی‌اش «جنبش 5 ستاره»، حمایت خود را از دولت پس گرفت، از سمت خود استعفا خواهد داد.جنبش 5 ستاره ایتالیا در رای گیری دیروز بسته کمک اقتصادی به ارزش تقریبی 23 میلیارد یورویی دولت دراگی برای حمایت از خانواده‌ها و مشاغل شرکت نکرد.این در حالی است که رئیس جمهور ایتالیا با استعفای ماریو دراگی مخالفت کرده و آن را نپذیرفت.

دویچه وله: رئیس جمهوری فراری سریلانکا استعفای خود را اعلام کرد.گوتابایا راجاپاکسا یک روز پس از فرار از سریلانکا متن استعفانامه خود را با ایمیل به پارلمان این کشور فرستاد. راجاپاکسا در حال حاضر در سنگاپور به سر می‌برد اما گفته می‌شود قصد دارد به عربستان سعودی برود.رئیس جمهوری سریلانکا در پی افزایش اعتراض‌ها و چند روز پس از حمله معترضان به کاخ ریاست جمهوری، صبح چهارشنبه با یک هواپیمای نظامی به کشور همسایه، مالدیو گریخت.گوتابایا راجاپاکسا روز پنج‌شنبه، ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) استعفانامه خود را با ایمیل به پارلمان سریلانکا فرستاد.بنا بر این گزارش‌، هنوز مشخص نیست که پارلمان نسخه دیجیتالی استعفانامه رئیس جمهوری فراری را می‌پذیرد یا منتظر دریافت متن کتبی آن از طریق پست هوایی می‌ماند.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروی هوایی کره جنوبی می‌گوید در میانه نگرانی‌های فزاینده از اینکه کره شمالی یک آزمایش هسته‌ای دیگر انجام دهد، در حال برگزاری یک رزمایش هوایی مشترک با نیروهای آمریکایی، شامل جنگنده‌های رادار گریز F-35A است.مقام‌ها گفتند که این رزمایش چهار روزه از روز دوشنبه شروع شده است.همین مقام‌ها گفتند که حدود ۳۰ فروند هواپیما، شامل جت‌های F-15K کره جنوبی و جت‌های F-16 آمریکا در این رزمایش شرکت دارند.هدف از این رزمایش ارسال هشداری قوی به کره شمالی است که باور بر این است آمادگی‌ها برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را تکمیل کرده باشد.

رادیو چین: بر اساس پیش‌بینی آکادمی علوم چین (CAS)، انتظار می‌رود که چین تا پایان سال جاری صاحب 9 بندر از 20 بندر کانتینری برتر جهان شود.روزنامه علمی چین به نقل از گزارش آکادمی علوم این کشور نوشت که بندر شانگهای چین در بین 20 بندر برتر جهان، بیشترین ظرفیت انتقال را در سال 2022 خواهد داشت و همچنین افزود که بیشتر بنادر کانتینری چین از جمله بندر نینگ بو-جوئو شان و همچنین بنادری در چینگ دائو و تیان جین چین، تقاضای رو به رشدی برای خدمات کشتیرانی دارند.

ایران پرس:  یک بیماری مرموز در آفریقا 13 نفر را مبتلا کرده و سه نفر را در یک منطقه دورافتاده از تانزانیا به کام مرگ کشانده است.آیفلو سیچالو، افسر ارشد پزشکی دولت تانزانیا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که علائم این بیماری شامل تب، سردرد، خستگی و خونریزی بینی است.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: این بیماری از طریق خفاش های میوه‌خوار به مردم سرایت می کند و از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن افراد و سطوح آلوده بین مردم منتقل می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *