جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

 رسانه‌ها؛ دورنمای جنگ اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اقدام اوکراین به تشکیل ارتش پهپادی، استقرار جنگنده های اف-۳۵ آمریکا در استونی، تلاش آمریکا  برای جنگ مستقیم علیه روسیه و بلاروس، ارسال کمک ۴۰۰ میلیون دلاری نظامی دیگر آمریکا به اوکراین،چراغ سبز پارلمان آلمان برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، پایان نشست گروه ۲۰ با ژست‌های تقابل‌جویانه آمریکا و روسیه، هشدار کمیسیون اروپا نسبت به وقوع نزاع بر سر انرژی در این قاره ، وتوی قطعنامه سوریه از سوی روسیه، حمایت بایدن از فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه، تکرار مواضع ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا، گفتگوی وزیر خارجه عربستان با بورل درباره برنامه هسته ای ایران، توافق روسای ستادهای مشترک ارتش‌های چین و آمریکا برای ادامه گفتگو، اعزام مخفیانه فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به قطر، تصمیم «ایلان ماسک» برای لغو قرارداد خرید توئیتر و  امضای فرمان اجرایی «حفاظت از دسترسی زنان به سقط جنین» توسط بایدن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اوکراین در حال ساخت “ارتش پهپادی” برای نظارت بر خطوط اصلی جبهه جنگ علیه روسیه است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کنار ستاد کل نیروهای مسلح این کشور و وزارت اطلاع رسانی دیجیتال، تشکیل پروژه “ارتش پهپادی” را اعلام کرد.این پروژه از اهداکنندگان بین‌المللی می‌خواهد تا به تامین مالی برای ارتش اوکراین بپردازند تا پهپاد خریداری کند. میخایلو فدروف، معاون نخست وزیر اوکراین در توئیتی گفت که بیش از ۶.۷ میلیون دلار برای این پروژه اهدا شده و ده‌ها فروند پهپاد نیز به اوکراین داده شده است.

خبرگزاری مهر : منابع خبری از استقرار جنگنده های اف-۳۵ آمریکایی در پایگاه هوایی اوماری در نزدیکی پایتخت استونی خبر دادند.بر اساس این گزارش، جنگنده های نسل پنجم اف -۳۵ آمریکا روز جمعه وارد پایگاه هوایی اوماری در نزدیکی تالین پایتخت استونی شدند.در همین راستا، خدمات رسانه ای ستاد مشترک ارتش استونی اعلام کرد: جنگنده های نسل پنجم اف -۳۵ آمریکا به منظور صیانت از حریم هوایی کشورهای بالتیک وارد پایگاه هوایی اوماری در نزدیکی تالین شدند.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس اطلاعات نظامی بلاروس هشدار داد آمریکا در حال برنامه ریزی برای راه اندازی جنگ مستقیم علیه روسیه و متحد آن یعنی بلاروس است.وی افزود با شکست جنگ نیابتی آمریکا در اوکراین و دیگر راه‌های آسیب رساندن به روسیه و بلاروس، حال آمریکا به دنبال سناریوی جنگ مستقیم است.ژنرال روسلان کاسیگین گفت: «اراضی لهستان و همچنین کشور‌های حوزه بالتیک در حال تبدیل شدن به صحنه‌ای برای آمریکا برای راه اندازی یک درگیری خونین جدید در اروپا است و قصد دارد فدراسیون روسیه و متحدانش را هدف قرار دهد.»این مقام بلاروس از آموزش نیرو‌های ناتو برای استقرار سریع در شرق اروپا و توسعه سامانه‌های موشکی ضد بالستیک در منطقه به عنوان شاهدی بر این مدعا یاد کرد.

العالم فارسی:  یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد که کشورش ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی دیگر از جمله چهار سامانه موشکی پیشرفته جدید را به اوکراین ارسال خواهد کرد تا تلاش‌های کی‌یف برای حمله به مواضع روسیه در شرق دونباس را تقویت کند.این مقام پنتاگون گفت که هشت سامانه راکتی آمریکا که قبلا به اوکراین ارسال شده بود همچنان توسط نیروهای اوکراینی در نبرد با نیروهای روس استفاده می شود.وی افزود: بسته ۴۰۰ میلیون دلاری شامل چهار سیستم راکتی موسوم به هیمارس و مهمات اضافی برای آنها، سه وسیله نقلیه تاکتیکی برای “بازیابی تجهیزات، تعمیر و تامین مجدد، یک هزار گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی متری؛ مهمات تخریب و قطعات یدکی و سایر تجهیزات است .

دویچه وله: پارلمان آلمان با اکثریت آرا موافقت این کشور با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تصویب کرد. وزیر دفاع آلمان پس از این رأی‌گیری گفت: «قدرت اروپا بیشتر می‌شود.» این موضوع باید به تصویب مجمع مجالس ایالتی نیز برسد.تنها فراکسیونی که رأی منفی داد، فراکسیون حزب چپ‌های آلمان بود. سایر احزاب با عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در ناتو موافق هستند.کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان پس از این رأی‌گیری تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با حمله به اوکراین تا کنون دقیقا خلاف آن چیزی را که می‌خواسته به دست آورده است. خانم لامبرشت گفت:  غرب که پوتین به آن با دیده تحقیر نگاه می‌کرد، حالا قوی تر شده، نه ضعیف تر، قدرت اروپا بیشتر شده و از بار آمریکا کمتر می‌شود.

خبرگزاری فارس: نشست گروه ۲۰ در حالی روز جمعه به کار خود پایان داد که به محملی برای نمایش ژست‌های تقابل‌جویانه میان آمریکا و روسیه تبدیل شد. وزیران خارجه کشورهای گروه ۲۰ که به شهر «بالی» در اندونزی آمده بودند پس از پایان این اجلاس، بر خلاف رسم هر ساله با یکدیگر عکس یادگاری نگرفتند.خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داده که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا عامل اصلی بایکوت این مراسم عکس بوده است. علاوه بر این، بلینکن و کشورهای غربی تصمیم گرفتند از حضور در جلسه پذیرایی که روز پنجشنبه برگزار شد هم به دلیل حضور سرگئی لاوروف در آنجا خودداری کنند. از طرف دیگر رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند «سرگئی لاوروف» هم حین سخنرانی وزیر خارجه آلمان جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.اجلاس گروه ۲۰ اولین مواجهه سرگئی لاوروف با مقام‌های کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه (اسفند) بود. لاوروف از روسیه‌هراسی کشورهای غربی به شدت انتقاد کرد.

خبرگزاری ایرنا: فرانس تیمرمنز معاون کمیسیون اروپا در اظهاراتی نسبت به وقوع درگیری‌ و نزاع‌های بسیار شدید در اروپا به دلیل افزایش بهای انرژی در فصل زمستان هشدار داد و همزمان بر ضرورت استفاده از سوخت‌های فسیلی تاکید کرد. دومین مقام ارشد کمیسیون اروپا این تهدید را مهمتر از بحران آب و هوا دانست و تاکید کرد: اگر جامعه ما به دلیل کمبود انرژی وارد درگیری و نزاع بسیار شدید شود، قطعا به اهداف [اقلیمی] خود هم نخواهیم رسید. وی در ادامه مدعی شد پوتین از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای وقوع درگیری در جوامع ما استفاده می کند، بنابراین ما باید خود را برای یک دوره بسیار دشوار آماده کنیم.

آناتولی  ترکیه:  روسیه قطعنامه تمدید ساز و کار ارسال کمک‌های بین‌المللی به سوریه را وتو کرد. اعتبار این سازو کار که اجازه می‌دهد کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه جلوه‌گوز به سوریه منتقل شود در 10 ژوئیه به پایان می‌رسد.شورای امنیت سازمان ملل پس از مذاکره با روسیه، قطعنامه ارائه شده از سوی نروژ و ایرلند برای تمدید ماموریت ساز و کار ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه به مدت یک سال دیگر را به رای گیری گذاشت.13 کشور عضو شورای امنیت از این قطعنامه حمایت کردند ولی روسیه آن را وتو کرد.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت خارجه  آمریکا اعلام کرد : جو بایدن رئیس جمهور از طرح‌های ترکیه برای مدرنیزه کردن ناوگان F-16 خود حمایت کرده و مایل است در این زمینه با کنگره همکاری کند. داگ جونز معاون مستشار مسئول از امور اروپا و آورآسیا در وزارت خارجه  آمریکا اظهار داشت، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از طرح‌های ترکیه برای مدرنیزه کردن ناوگان F-16 خود حمایت کرده و مایل است در این زمینه با کنگره همکاری کند.جونز با اشاره براینکه، در این نشست مشاهده شد که ناتو به دلیل جنگ روسیه و اوکراین که از 24 فوریه ادامه دارد، به یک پیمان به هم پیوسته‌تر تبدیل شده است، دعوت رسمی از فنلاند و سوئد به ناتو را به عنوان یک گام “تاریخی” توصیف کرد.

خبرگزاری ایلنا: آمریکا و تروئیکای اروپایی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس ضدایرانی، از این کشور خواستند مطالبات فرابرجامی خود را کنار گذاشته و با موافق موجود، موافقت کند.این کشورها با اذعان به شتاب گرفتن روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران، مدعی تعهد به بازگشت متقابل به برجام شدند. آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، برخی ادعاهای بی‌پایه درباره موضع طرف ایرانی در مذاکرات را تکرار کرده و خواستار آن شدند که ایران در سریع‌ترین زمان ممکن با توافقی که هم‌اکنون در دسترس است، موافقت کند.

اسپوتنیک روسیه: فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان با جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در جزیره بالی اندونزی دیدار کرد. این خبر روز جمعه از سوی وزارت خارجه این کشور اعلام شد.وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که طرفین “درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات مربوط به آن تبادل نظر کردند.” فیصل بن فرحان آل سعود و جوزپ بورل روابط بین عربستان سعودی و اتحادیه اروپا و همچنین راه های تقویت آن را بررسی کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: افسران عالیرتبه ارتش‌های آمریکا و چین در اولین گفتگوی خود از ژانویه ۲۰۲۱ توافق کرده‌اند که گفتمان بین دو طرف ادامه یابد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا، از طریق اینترنت با ژنرال لی زوئوچنگ، رئیس اداره مشترک نیروهای نظامی چین، گفتگو کرده است. به گفته پنتاگون، میلی بر اهمیت مشارکت ارتش آزادیبخش خلق چین در گفتگوی رسمی پیرامون بهتر کردن ارتباطات در مواقع بحرانی و کاهش ریسک استراتژیک تاکید کرد.لی از دولت آمریکا خواست مداخله نظامی بر سر تایوان را متوقف کند.

خبرگزاری تسنیم:  برخی منابع خبری جمعه شب از جمله میدل ایست‌آی با انتشار گزارشی اعلام کردند که تعدادی از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در قالب یک ماموریت نظامی به قطر اعزام شده‌اند. در همین ارتباط، مقامات فعلی و پیشین آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به میدل ایست آی گفته‌اند که «فرماندهان نظامی اسرائیل به صورت مخفیانه و به عنوان بخشی از تغییرات درون سازمانی مرکز فرماندهی آمریکا در منطقه موسوم به “سنتکام” که براساس آن تل آیو (در چارچوب سنتکام) مشارکت خواهد داشت،  به قطر اعزام شده اند».

رادیو چین:  وکیل ایلان ماسک میلیاردر معروف آمریکایی از تصمیم وی برای لغو قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری خود با شرکت توئیتر خبر داد. بر اساس نامه‌ای که وکیل مدافع ایلان ماسک روز جمعه به مدیر ارشد حقوقی شرکت توئیتر ارسال کرد، شبکه خبری CNBC تصمیم میلیاردر معروف آمریکا برای لغو قرارداد خرید توئیتر را فاش کرد. مایک رینگلر وکیل ایلان ماسک در نامه‌ای به پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار نوشت که «توئیتر به تعهدات خود در ذیل قرارداد عمل نکرده است».

یورونیوز: رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی «حفاظت از دسترسی زنان به سقط جنین» را امضا کرد. دیوان عالی آمریکا در ماه ژوئن قانون «رو در برابر وید» در سال ۱۹۷۳ که سقط جنین را در این کشور قانونی می‌کرد، لغو کرد.اینک اقدام‌هایی که آقای بایدن در فرمان اجرایی‌اش اعلام کرده، برای جلوگیری از مجازات‌های احتمالی است که زنان متقاضی سقط جنین ممکن است با آن‌ها مواجه شوند. با این حال دستور او نمی‌تواند دسترسی به سقط جنین را در بیش از ۱۲ ایالت آمریکا که محدودیت‌های شدید یا کامل اعمال کرده‌اند، بازگرداند. حدود ده ایالت دیگر هم قرار است محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *