جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

 رسانه‌ها؛ طرح جدید عبری- غربی برای مهار ایران در منطقه و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: طرح آمریکا برای یکپارچه‌سازی دفاع هوایی در خاورمیانه برای مقابله با ایران، مخالفت برخی کشورهای عربی با طرح صهیونیستی ائتلاف هوایی علیه ایران، رایزنی لاپید و بن زاید درباره ادامه عادی سازی در جهان عرب، امضا توافقنامه هوانوردی بین ترکیه ورژیم اسرائیل،  دیدار بنی‌گانتس با ابومازن در رام الله، رد تحریم‌های جدید آمریکا علیه فروش نفت ایران از سوی چین، هجوم روس‌ها برای خرید یوان چین، رزمایش نظامی چین اطراف تایوان همزمان با ورود سناتور آمریکایی به این جزیره، هشدار روسای اف.بی.آی و ام آی ۵ درباره "تهدید از سوی چین"، آغاز نشست گروه ۲۰ در بالی، نشست سران کشورهای آسیای مرکزی در قرقیزستان ، خروج افغانستان از موقعیت «متحد اصلی غيرعضو ناتو» ، اظهارات جدید پوتین درخصوص جنگ اوکراین، برنامه فنلاند برای کنترل گذرگاههای مرزی خود با روسیه ، ترور آبه شینزو، نخست وزیر سابق ژاپن و واکنش ها به استعفای بوریس جانسون  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور ارتباطات استراتژیک در کاخ سفید، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره سیاست‌های منطقه‌ای تهران از طرح آمریکا برای یکپارچه‌سازی دفاع هوایی در خاورمیانه برای مقابله با آنچه «تهدیدهای ایران» خوانده شده است، خبر داد. «جان کربی» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور ارتباطات استراتژیک در کاخ سفید، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره سیاست‌های منطقه‌ای تهران از طرح آمریکا برای یکپارچه‌سازی دفاع هوایی در خاورمیانه برای مقابله با آنچه «تهدیدهای ایران» خوانده شده است، خبر داد. این طرح ایجاد شبکه‌ای از رادارها، آشکارسازها و رهگیرها بین عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با کمک فناوری تل آویو و پایگاه‌های نظامی آمریکا خواهد بود و به کشورها به ویژه عربستان سعودی و امارات اجازه می‌دهد تا تهدیدات هوایی را قبل از عبور از مرزهای خود شناسایی کنند.

خبرگزاری مهر :  طرح مورد نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ائتلاف هوایی منطقه ای علیه ایران با مخالفت برخی کشورهای عربی روبرو شده است. در این گزارش گفته شده که تلاش آمریکا برای همکاری ضد ایرانی در منطقه با مقاومت برخی کشورهای عربی مانند عراق، قطر و کویت نیز مواجه است و به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن که خواسته نامش فاش نشود: «درباره این طرح دفاعی دیدگاه‌های متفاوت در پایتخت‌های مختلف وجود دارد و عراق نمونه بارز دشواری‌های عضویت برخی کشورهای عربی در این اتحاد است، چون ایران نفوذ گسترده‌ای در این کشور دارد.» از سوی دیگر یکی از مشاوران ارشد امنیتی عراق گفته است که هیچ طرح رسمی برای ورود به پیمانی که شامل تل آویو و مخالف ایران است به بغداد ارائه نشده و بنابراین ایجاد چنین ائتلافی مطرح نیست. این منابع گفتند که عربستان سعودی و امارات نیز برای حفظ روابط نوپا با تهران با احتیاط عمل می‌کنند.

الکوثرفارسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن زاید، رئیس امارات درباره گسترش همکاری های دوجانبه و توسعه عادی سازی در جهان عرب گفتگو کردند. یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که در تماس با محمد بن زاید، رئیس امارات، انتصاب وی به این سمت را تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت و بر اهمیت ادامه روابط این رژیم با امارات تأکید کرده است.  لاپید افزود  در این تماس دو طرف بر اهمیت تقویت روابط تأکید کرده اند و او مراتب خشنودی خود را از توسعه روابط گردشگری و اقتصادی اعلام کرده است . لاپید تصریح کرد: درباره توسعه دایره توافق های ابراهیم و سرایت آن به دیگر کشورهای منطقه گفتگو کردیم.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه و اسرائیل قراردادی در زمینه هوانوردی امضا کردند. در بیانیه دفتر مطبوعاتی نخست وزیری اسرائیل، آمده است که یک توافق اولیه بین دوطرف امضا شده است که به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل اجازه می‌دهد پروازهای خود به ترکیه را از سر بگیرند. از این توافق که امروز در پی “مذاکرات باز و سازنده” انجام شده در هفته های اخیر، به امضای مدیران اجرایی مقامات هواپیمایی اسرائیل و ترکیه رسید، به عنوان “نقطه عطف مهم در توسعه روابط دو جانبه” توصیف شد.

خبرگزاری تسنیم رسانه‌ها از دیدار بنی‌گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان در رام الله خبر دادند.عباس در این دیدار بر اهمیت ایجاد چشم‌اندازی سیاسی و احترام به توافقنامه‌های امضا شده بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی و توقف هرگونه اقدامی که به تشدید تنش و درگیری‌ها منجر شود، تاکید کرد.گانتس نیز پس از این دیدار اعلام کرد که با عباس در مورد ادامه همکاری امنیتی و اجتناب از هرگونه اقدامی که به تنش و ناامنی منجر شود، گفتگو کرده است.

العالم فارسی: چین تحریم‌های جدید آمریکا علیه فروش نفت ایران را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه همکاری پکن و تهران در چارچوب قوانین بین‌المللی است مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اعلام کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد اسامی ۲ فرد، ۱۳ شرکت و ۲ نفت‌کش را در فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران قرار داده است. شرکت‌هایی که روز چهارشنبه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند در کشورهای مختلف اعم از امارات متحده عربی، چین، ایران، سنگاپور مستقر هستند.ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این تحریم‌ها گفت: «چین همواره قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر و دست‌درازی‌های قضائی آمریکا مخالفت کرده است. ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم رویه غلط توسل به تحریم‌ها در هر مسئله‌ای را کنار بگذارند و در مذاکرات برای احیای پایبندی به برجام نقش مثبت ایفا کنند.»

ایران پرس: بانک اوتکریت روسیه اعلام کرد، روس‌ها برای تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود به جای دلار و یورو به خرید یوان چین هجوم می‌آورند. وزارت دارایی روسیه با استفاده از ارز کشورهای دوست قصد بازبینی در سیاست مداخله ارزی خود دارد.بانک اوتکریت در یادداشتی اعلام کرد که از روز ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) زمانی که بانک مرکزی محدودیت‌های خرید ارز را با هدف کم اثر کردن تحریم‌های غرب بر بخش مالی اعمال کرد، تقاضا برای یوان چین هشت برابر شده است.

خبرگزاری ایرنا:  ارتش چین امروز (جمعه) اعلام کرد که همزمان با سفر سناتور آمریکایی به تایوان رزمایش مشترک دریایی و هوایی در اطراف این جزیره برگزار کرده است. «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، گفت، رزمایشی که از سوی فرماندهی ارتش شرقی چین اعلام شده در واکنش به تحریکات آمریکا و تایوان است. وی همچنین خاطرنشان کرد که دیدار سناتور آمریکایی از تایوان به شکل جدی روابط آمریکا و چین را تضعیف می‌کند و تنش‌ها در تنگه تایوان را افزایش می‌دهد. این مقام چینی تاکید کرد ارتش آزاد مردم چین همواره  آماده است تا اقدامات ضروری برای جلوگیری از هرگونه مداخله خارجی را برای حفظ حق حاکمیت و یکپارچگی خود انجام دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسای ام.آی ۵ و اف.بی.آی نسبت به “تهدید بلندمدت از سوی چین علیه منافع انگلیس و آمریکا” هشدار دادند. “کن مک‌کالم” مدیر ام.آی ۵، اداره اطلاعات داخلی انگلیس گفته که این نهاد تلاش‌های خود علیه “فعالیت نگران کننده چین” را دو چندان کرده و افزود: تحقیقات ام.آی ۵ هفت برابر بیشتر از سال ۲۰۰۸ بوده است. کریستوفر رای، مدیر اف.بی.آی،‌پلیس فدرال آمریکا نیز گفته که دولت چین “بزرگترین تهدید بلندمدت برای امنیت ملی و اقتصادی هم برای آمریکا و انگلیس و هم برای متحدانشان در اروپا و دیگر کشورها” به شمار می‌رود. مدیر ام.آی ۵ همچنین گفت: در یکسال گذشته انگلیس اطلاعاتی را با ۳۷ کشور برای کمک به آنها به منظور دفاع از خودشان در برابر جاسوسی سایبری به اشتراک گذاشته است.مدیر ام.آی ۵ ادامه داد: تصور گسترده غرب مبنی بر اینکه شکوفایی روزافزون در چین و افزایش ارتباط با غرب به طور خودکار به آزادی سیاسی بیشتر منجر می‌شود، به وضوح اشتباه است.

خبرگزاری صدا و سیما:
نشست گروه ۲۰ روز جمعه در بالی در اندونزی با حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آغاز شد. گروه ۲۰ یا گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد (دارایی) و مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر دنیا است.آمریکا با حمایت برخی از متحدان غربی خود خواستار حذف روسیه از نشست‌های بین المللی شده بود.با این حال، اندونزی که به عنوان میزبان نشست گروه بیست می‌خواهد موضع بی طرفی خود را حفظ کند، از وزیر امور خارجه روسیه و همچنین وزیر امور خارجه اوکراین دعوت کرد تا در این نشست حضور یابند. دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در این نشست به صورت مجازی شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: نشست مشورتی رهبران پنج کشور آسیای مرکزی در 21 جولای سال جاری در شهر «چولپان آتا» در قرقیزستان برگزار می شود.این نشست چهارمین اجلاس سران کشورهای آسیای مرکزی است.در همین رابطه سران کشورها به وزارتخانه های خارجه دستور دادند تا کار توافق بر سر پیش نویس نقشه راه توسعه همکاری های منطقه ای 2022-2024 را تکمیل کنند.همچنین دستور داده شد تا برای امضای عهدنامه دوستی، حسن همجواری و همکاری برای توسعه منطقه در نشست مشورتی بعدی آماده شود، زیرا همانطور که رهبران کشورهای آسیای مرکزی خاطرنشان کردند، اکنون مهمترین موضوع  دوستی و همکاری  و ثبات در منطقه است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور آمریکا قصد دارد موقعیت «متحد اصلی غیرعضو ناتو» را از افغانستان پس بگیرد.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی نامه‌ای رسمی به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور اطلاع داد که قصد دارد موقعیت «متحد اصلی غیر عضو ناتو» را از افغانستان پس بگیرد.بایدن در این نامه تاکید کرد: من بدین وسیله شما را از قصد خود برای حذف افغانستان از موقعیت متحد اصلی غیر عضو ناتو بر اساس ماده 517 قانون کمک‌های خارجی 1961 مطلع می‌کنم.باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2012، افغانستان را به عنوان «متحد اصلی غیر عضو ناتو» به رسمیت شناخت. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، قطر و کلمبیا را نیز متحد اصلی غیر ناتو خواند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور روسیه گفت: ما در اوکراین هنوز چیزی را شروع نکردیم.ولادیمیر پوتین گفت: ما در اوکراین هنوز چیزی را شروع نکردیم. وی در مورد عملیات ویژه گفت: روسیه هنوز هیچ کاری را به طور جدی در اوکراین آغاز نکرده است. او در جلسه ای با رهبران جناح ها در دومای دولتی گفت: همه باید بدانند که به طور کلی، ما واقعاً هنوز کاری را شروع نکرده ایم.

یورونیوز: فنلاند حصارهای طولانی‌ترین مرز اتحادیه اروپا با روسیه را مستحکم می‌کند . پارلمان فنلاند روز پنجشنبه اصلاحیه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت می‌تواند گذرگاه‌های مرزی این کشور با روسیه را مسدود کند تا مسکو نتواند از این مسیر موجی از پناهجویان را به سمت این کشور که عضو جدید ناتو خواهد شد، گسیل کند. این اقدام قانونگذاران فنلاندی تنها دو روز پس از آن صورت گرفت که ۳۰ عضو ناتو، پروتکل‌های رسمی الحاق فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف نظامی را امضا کردند؛ اقدامی که خشم روسیه را به همراه داشته است.

ان. اچ.کی ژاپن: آبه شینزو نخست وزیر سابق ژاپن در نارا هدف گلوله قرار گرفت و حال وی او وخیم گزارش شده است .آبه مشغول سخنرانی به نفع یک نامزد حزب لیبرال دموکرات در انتخابات پیش‌رو بود. پلیس مردی ۴۰ ساله را بازدداشت کرده است .

دویچه وله: بوریس جانسون، نخست، وزیر بریتانیا پس از چند هفته جنجالی، آخرین رسوایی اخلاقی و بالاخره کناره‌‌گیری بیش از ۵۰ تن از مقام‌های دولتی از مقام خود استعفا داد. او هنگام اعلام این خبر در برابر دفتر نخست وزیری در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ در لندن گفت: «اکنون اراده حزب او به وضوح بر این است که رهبر و در نتیجه نخست‌وزیری جدید داشته باشد.» او پس از استعفا از مقام نخست وزیری گفت تا تعیین رهبری جدید در حزب خود به مسئولیت‌هایش به عنوان رهبرحزب و نخست وزیر ادامه می‌دهد. استعفای جانسون با دو واکنش مهم اوکراین و روسیهروبرو شد. ولودیمیر زلنسکی از نخست‌وزیر بریتانیا برای اقدامات قاطع او در قبال اوکراین قدردانی کرد و گفت که مردم اوکراین از تلاش‌های بریتانیا سپاسگزار هستند.میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز در توییتر از جانسون به خاطر این که “همیشه در خط مقدم حمایت از اوکراین” قرار داشته، قدردانی کرد. اما کاخ کرملین از رفتن جانسون ابراز خشنودی کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت: او (جانسون) ما را دوست نداشت، ما هم او را دوست نداشتیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *