جدیدترین مطالب

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ

دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه اعلام کرد در ۲۰۰ روز گذشته از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوارغزه، ۴۱ هزار و ۱۸۳ فلسطینی شهید و یا مفقود شدند که ۱۴ هزار و ۷۷۸ نفر از شهدا کودک هستند.

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

Loading

أحدث المقالات

تشریح مأموریت هیأت بلندپایه امنیتی ایران در اجلاس سن‌پترزبورگ+فیلم

مسکو- ایرنا- نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به روسیه اعلام کرد که در اجلاس مقامات عالی امنیتی کشورها و نیز اجلاس دبیران شورای امنیت کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ، احقاق حق مردم فلسطین و جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود.

ادعای اندیشکده آمریکایی در زمینه راهبرد روسیه و چین علیه ماهواره‌های واشنگتن

تهران- ایرنا- اندیشکده مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن (CSIS) در گزارشی ادعا کرد که روسیه و چین در حال ضربه زدن به توازن ماهواره‌ای ایالات متحده بوده و فعالانه به دنبال راه‌هایی برای ناتوان کردن ماهواره‌های آمریکا در فضا هستند.

Loading

 رسانه‌ها؛ ظهور گروه هشت در پی سیاست‌های تحریمی آمریکا و…

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اظهارات رئیس دومای روسیه درخصوص تاسیس گروه ۸ ، پاسخ قاطع وزیر دفاع چین به استقلال طلبی تایوان، ورود فون‌ درلاین به کی‌یف برای بررسی عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، سفر رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا پیش از نشست جی۷ به کی‌یف، تاکید زلنسکی بر اعمال تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه، هشدار روسيه درباره تحرکات ناتو در لهستان، حمایت آلمان از عضویت مقدونیه شمالی در اتحادیه اروپا، توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای رزمایش رهگیری موشک‌های کره شمالی، افزایش تنش روسیه و  ژاپن بر سر جزایر چهارگانه مورد اختلاف، تصمیم واشنگتن برای تنظیم مجدد روابط با عربستان، برگزاری رزمایش نظامی مشترک عربستان و فرانسه، گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری مصر و رئیس «شورای رهبری ریاستی» یمن درباره ایران، ابراز نگرانی سازمان ملل نسبت به درگیری‌ها در لیبی، تنش در روابط رواندا و کنگو، اظهارات قابل تامل رئیس سابق موساد در آینده  اسرائیل، پرداخت هزینه سفر به ایستگاه فضایی بین المللی از سوی آمریکا به روبل و  افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  رئیس دومای دولتی روسیه در سخنانی تاکید کرد: با سیاست‌های تحریمی آمریکا و متحدانش، گروه ۸ جدیدی شامل ایران، هند، چین و روسیه تشکیل می‌شود.«ویاچسلاو ولودین»  تصریح کرد که آمریکا و متحدانش با اتخاذ سیاست های تحریمی خود باعث ایجاد نقاط جدیدی رشد و شکوفایی در جهان شده اند. رئیس دومای دولتی روسیه در این خصوص گفت: اقدام واشنگتن و متحدانش در خصوص قطع روابط اقتصادی موجود، نقاط رشد جدیدی را در جهان ایجاد کرده است. تحریم‌ های غرب به تشکیل گروهی متشکل از ۸ کشور دیگر یعنی ایران، چین، هند، روسیه، اندونزی، برزیل، مکزیک و ترکیه منجر می‌ شود که ۲۴.۴ درصد از گروه قدیمی کشورهای توسعه‌ یافته از نظر تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید جلوتر است.«ویاچسلاو ولودین» در این باره اضافه کرد: ایالات متحده با دستان خود شرایطی را برای کشورهایی که مایل به انجام گفتگوی برابر و روابط متقابل سودمند هستند ایجاد کرده تا در واقع یک گروه جدید «گروه ۸» با روسیه تشکیل دهند.

العالم فارسی: وزیر دفاع چین تاکید کرد : پکن برای توقف استقلال تایوان تا پایان مبارزه می‌کند. وی فنگه  به اظهارات روز گذشته همتای آمریکایی خود درباره تایوان پاسخ داد. وزیر دفاع چین روز یکشنبه وعده داد پکن «تا آخر» برای متوقف کردن استقلال تایوان خواهد جنگید؛ موضوعی که تنش های فزاینده با ایالات متحده بر سر این جزیره را تشدید خواهد کرد. این جدیدترین جنگ لفظی فزاینده بین ابرقدرت‌ها بر سر تایوان است که پکن آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند. وزیر دفاع چین گفت: «ما به هر قیمتی می‌جنگیم و تا انتها به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس کمیسیون اروپا برای بحث در مورد درخواست اوکراین جهت پیوستن به اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شده است.«اورزولا فون‌ درلاین» به خبرنگاران گفت: «من به کی‌یف بازگشتم تا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و دنیز شمیهال نخست وزیر ملاقات کنم و کار مشترک لازم برای بازسازی و پیشرفت اوکراین را بررسی کنیم».کمیسیون اروپا قرار است در روزهای آینده قبل از اینکه رهبران اتحادیه اروپا در نشست ۲۳ تا ۲۴ ژوئن تصمیم بگیرند که آیا اوکراین را به عنوان نامزد رسمی عضویت در اتحادیه معرفی کنند یا خیر، نظر خود را درباره این موضوع اعلام کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): صدراعظم آلمان به همراه همتایانش از فرانسه و ایتالیا پیش از برگزاری نشست گروه هفت در پایان ماه ژوئن به کی‌یف سفر خواهد کرد. روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ این خبر در رابطه با سفر اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا به کی‌یف پیش از نشست گروه هفت را به نقل از منابع دولتی فرانسوی و اوکراینی منتشر کرد.این در حالی است که یکی از سخنگویان دولت آلمان تاکید کرد که قادر به تایید این موضوع نیست. کاخ الیزه نیز از تایید این اطلاعات امتناع کرد. دولت ایتالیا نیز هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

خبرگزاری ایرنا: ولودیمیر زلنسکی روز شنبه در دیدار اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا خواستاراعمال تحریم‌های قوی‌تر اتحادیه اروپا علیه روسیه شد.زلنسکی افزود: من از اتحادیه اروپا به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه که در مبارزه ما بسیار مفید است، تشکر می‌کنم. زلنسکی ادامه داد: اما متاسفانه جنگ همچنان ادامه دارد، بنابراین به بسته هفتم تحریم‌ها نیاز است. رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد: تمام اروپا هدف روسیه است و اوکراین اولین مرحله در این تهاجم است.

خبرگزاری صدا و سیما:  مدیر بخش اروپای وزارت امور خارجه روسیه از واکنش مناسب کشورش به تجمع نیرو‌های ناتو در لهستان، با هدف دور کردن تهدیدات احتمالی علیه امنیت روسیه، سخن گفت. اولیگ تیابکین، تصریح کرد، مقامات لهستان سال‌ها قبل از کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین، در پی تقویت شاخه غربی ناتو و استقرار واحد‌هایی از این پیمان نظامی در خاک خود بوده اند. تیابکین ادامه داد، روابط میان روسیه و لهستان به طرز بی سابقه‌ای متشنج است، لهستان یکی از پیشنهاد دهندگان و مشوقان تحریم‌های قاطع علیه روسیه و قطع روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با مسکو به شمار می‌آید.

دویچه وله: صدراعظم آلمان در تور بالکان غربی خواستار غلبه صوفیه و اسکوپیه بر منازعات تاریخی شد و از مذاکرات پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا حمایت کرد. بلغارستان از اواخر سال ۲۰۲۰ روند مذاکرات الحاق مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را به دلیل اختلاف نظرهای مربوط به تاریخ‌نگاری اقلیت بلغار و مسائل زبانی و فرهنگی در این کشور سد کرده است. صوفیه از اسکوپیه می‌خواهد تضمین‌هایی در قانون اساسی برای حمایت از حقوق بلغارها بدهد و مناقشات تاریخی را حل کند. این ممانعت، بر مذاکرات پیوستن آلبانی به اتحادیه نیز تاثیر گذاشته و جلوی پیشرفت آن را گرفته است.صدراعظم آلمان که هم اینک در تور منطقه بالکان به سر می‌برد، در مقدونیه شمالی عنوان کرد که اسکوپیه الزامات عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده می‌کند.

خبرگزاری فارس: وزرای دفاع آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بر سر برگزاری رزمایش نظامی برای رهگیری موشک‌های کره شمالی توافق کردند. بعد از ابراز نگرانی معاونان وزرای خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی و درخواست از پیونگ‌یانگ برای پایبندی به محدودیت‌ها، سه کشور همکاری نظامی مشترک نیز در این خصوص انجام خواهند داد.«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن و «لی جونگ ساب» وزیر دفاع کره جنوبی شامگاه شنبه بر سر برگزاری رزمایش نظامی برای رهگیری موشک‌های کره شمالی توافق کردند.وزرای دفاع سه کشور در حاشیه اجلاس امنیت آسیایی موسوم به «گفتگوی شانگری-لا» در سنگاپور دیدار و درخصوص همکاری نظامی علیه پیونگ‌یانگ مباحثه کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: معاون نخست وزیر روسیه در مورد تصمیم دولت کشورش در روز دوشنبه برای تعلیق اجرای توافقنامه صید ماهی با ژاپن اظهار نظر کرده است. یوری تروتنف که مسئولیت امور خاور دور روسیه را هم بر عهده دارد، گفت روسیه ژاپن را از حق صید ماهی در آب های نزدیک به چهار جزیره تحت اختیار روسیه که ژاپن هم ادعای مالکیت آنها را دارد، محروم خواهد کرد. روسیه کنترل این جزایر را در دست دارد ولی از سوی دیگر، ژاپن ادعای مالکیت این جزایر را می کند. دولت ژاپن همواره گفته است که این جزایر بخش جدایی ناپذیری از قلمرو ژاپن هستند و پس از جنگ جهانی دوم به طور غیرقانونی اشغال شده اند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به دنبال تنظیم مجدد و نه قطع روابط خود با عربستان سعودی است.آنتونی بلینکن گفت: دولت جو بایدن هرگز به دنبال قطع روابط با عربستان سعودی نبوده و تنها به این امید که آنها را تغییر دهد، توجه ریاض را به اهمیت احترام به حقوق بشر جلب کرد. او در ادامه گفت: درباره ریاض، آنچه ما از ابتدای دولت گفته‌ایم، این است که ما به دنبال تنظیم مجدد و نه گسست روابط خود با عربستان سعودی هستیم.

خبرگزاری تسنیم:  منابع خبری اعلام کردند که یک رزمایش نظامی میان نیروی زمینی سعودی و نیروهای نظامی فرانسه در شمال غرب عربستان در حال برگزاری است. رزمایش «سانتول 2» با حضور نیروهای زمینی عربستان سعودی و فرانسه از روز پنج شنبه در شمال غربی عربستان آغاز شده است. سرلشکر «خالد بن محمد الخشرامی» معاون فرمانده منطقه شمال غرب عربستان اعلام کرد: این رزمایش که چند روز به طول می‌انجامد، با هدف تقویت پیوندهای همکاری و اقدام مشترک و تبادل تجربیات در زمینه‌های نظامی انجام می‌شود که به افزایش توانایی رزمی نظامی و افزایش هماهنگی بین نیروهای مسلح سعودی و نیروهای مسلح فرانسه کمک می‌کند.» براساس گزارش وزارت دفاع فرانسه، این کشور در سال 2020 بیشترین میزان تسلیحات به ارزش 704 میلیون یورو را به عربستان صادر کرده است.عربستان سعودی و کشورهای ساحلی دریای سرخ از جمله جیبوتی، مصر، اردن، سومالی، سودان و یمن اوایل ماه ژوئن رزمایش نظامی مشترکی را به پایان رساندند.

خبرگزاری ایلنا: «رشاد محمد العلیمی» رئیس نهاد موسوم به «شورای رهبری ریاستی» یمن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر درباره ایران گفت‌وگو کردند.دو طرف در کنفرانس خبری مشترک در قاهره با تکرار برخی ادعاها درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران، اعلام کردند که «امنیت کشتیرانی و تهدیدهای فزاینده ایران» از محورهای این گفت‌وگو بوده است. محمد العلیمی با بیان این‌که با رئیس‌جموری مصر درباره ایران گفت‌وگو کرده است، بر توافق با وی بر سر تلاش‌های هماهنگ برای تامین آزادی دریانوردی و کشتیرانی در دریای سرخ تاکید کرد.

آناتولی  ترکیه:  سازمان ملل از گسترش درگیری‌ها در لیبی ابراز نگرانی کرد. ماموریت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی (UNSMIL) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که درگیری‌ها بین دو گروه مسلح در طرابلس جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد. در بیانیه فوق ضمن دعوت از بازیگران سیاسی و امنیتی لیبی برای رعایت اعتدال حداکثری، آمده است: سازمان ملل متحد، شرکای بین‌المللی و لیبیایی‌ها به دنبال ایجاد چارچوبی قانونی هستند که امکان برگزاری انتخابات ملی را فراهم می‌کند.شهر طرابلس شب گذشته شاهد درگیری‌ میان گردان «النواصی» وابسته به دولت وحدت ملی لیبی و «سرویس حمایت از ثبات» وابسته به شورای ریاست جمهوری بوده است.

تی .آر.تی ترکیه:  ارتش رواندا اعلام کرد نیروهای مسلح کنگو به منطقه موسانزه در مرز مشترک رواندا – کنگو راکت شلیک کرده اند. نیروهای دفاعی رواندا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد،  در مناطق مورد اصابت راکت‌ها تلفات جانی به‌بار نیامده، فقط مردم دچار ترس و وحشت شده‌اند. در اطلاعیه با اشاره به اینکه، کنگو دو سرباز رواندا را بازداشت کرده است، گفته شد که شلیک راکت‌ها به دولت کنگو و کنفرانس بین المللی منطقه دریاچه‌های بزرگ که هر دو کشور عضو آن هستند گزارش شده است.کنگو، کشور همسایه خود رواندا را به حمایت نظامی از گروه شورشی به نام جنبش 23 مارس متهم می کند.پس از این تنش، پروازهای بین دو کشور متقابلاً متوقف شده بود.

الکوثرفارسی: رئیس سابق موساد با اشاره به عدم وجود یک راهبرد مشخص در رژیم صهیونیستی از سال 1967 میلادی تاکنون، از بزرگترین تهدید برای این رژیم، پرده برداشت.«تامیر پاردو» رئیس سابق موساد (دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی) می‌گوید که بزرگترین تهدید برای این رژیم، ایران یا فلسطین نیست.وی در گفت‌وگو با روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت»  گفت که بزرگترین تهدید خود اسرائیلی‌ها هستند.پاردو توضیح داد: «اسرائیل از زمان جنگ ژوئن  ۱۹۶۷ بدون استراتژی است و هیچ مقام مسئول اسرائیلی نمی‌تواند  دیدگاهی درباره وقایع  ۳۰ سال آینده داشته باشد.وی تاکید کرد: اسرائیل در حال از هم پاشیده شدن است و دوره‌ای حساس و تاریخی را تجربه می‌کند که مربوط به وجود اختلافات داخلی است.

رادیو چین: رئیس سازمان فضایی روسیه اعلام کرد هزینه سفر یک فضانورد آمریکایی را به روبل از این کشور دریافت کرده است.دیمیتری روگوزین رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه گفت: «آکسیوم اسپیس» پس از یک ماه تأخیر هزینه سفر “مارک وانده هی”، فضانورد آمریکایی را با فضا پیمای روسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرداخت کرد.وی گفت: «ما کل مبلغ را نه از ناسا، بلکه از شرکت آکسیوم گرفتیم که به عنوان واسطه در سازماندهی این ماموریت عمل کرد. آن‌ها دقیقا یک ماه تاخیر داشتند. تمام پول به طور کامل به روبل بازپرداخت شده است.»

یورونیوز: میانگین قیمت هر گالن (۳.۸ لیتر) بنزین در سراسر ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار به بالای پنج دلار رسید.طبق داده‌های انجمن خودروی آمریکا میانگین قیمت در روز شنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) پنج دلار بود. با این حال رانندگان در برخی از نقاط ایالات متحده به ویژه در کالیفرنیا هزینه بالاتری را برای بنزین پرداخت کردند. دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت ذکر می‌شود. افزایش قیمت جهانی نفت و تحریم‌ها علیه روسیه که یکی از تولیدکنندگان پیشرو نفت در جهان است از جمله دلایل این افزایش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *