جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading

 رسانه‌ها؛ بایدن به دنبال عادی سازی روابط ریاض و تل آویو و…

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: سفر محرمانه مشاوران بایدن به عربستان ، شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی،  سازوکارهای جدید ترکیه برای گسترش روابط با اسرائیل، اظهارات رابرت مالی درخصوص چشم‌انداز احیای برجام، خشم شدید تل آویو از درز اطلاعات یک ترور در ایران، آماده باش پلیس رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری راهپیمایی پرچم، انتقاد «زلنسکی» از راه‌حل «کیسینجر» برای توقف جنگ اوکراین، ابراز نگرانی کارشناسان از تاثیر منفی جنگ اوکراین بر بانک مرکزی اروپا، انتقاد شدید وزیر امور خارجه اوکراین از ناتو، شرط ترکیه برای پیشرفت روند الحاق فنلاند و سوئد در ناتو و واکنش استکهلم، پیشنهاد روسیه  برای حل بحران غلات، "تردیدهای دولت آلمان" در مورد اوکراین در نشست سران اتحادیه اروپا، جلسه شورای امنیت برای تشدید تحریم‌های کره شمالی، نگرانی شدید ژاپن نسبت به پرواز مشترک بمب افکن های چین و روسیه، برگزاری رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا و گفتگوی  شی جینپینگ با کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه:  دو مشاور عالی رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در یک سفر محرمانه به عربستان سعودی رفتند تا مذاکراتی را درخصوص افزایش استخراج نفت و گام هایی برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام دهند. بر اساس اطلاعات منابع، مشاوران رئیس جمهور آمریکا همچنین می خواهند توافق احتمالی بین عربستان سعودی، اسرائیل و مصر را بحث و بررسی کنند که از جمله انتقال دو جزیره مهم استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ تحت حاکمیت طرف سعودی، روابط دوجانبه واشنگتن و ریاض و همچنین سفر احتمالی بایدن به عربستان سعودی در چارچوب سفر به خاورمیانه برای پایان ماه ژوئن برنامه ریزی شده است.

الکوثرفارسی: وزیر خارجه عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مشروط به حل مسئله فلسطین اعلام کرد.«فیصل بن فرحان»، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تاکید کرد تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، ریاض دست به عادی‌سازی روابط  اسرائیل نمی‌زند.بن فرحان گفت: «از نظر ما هیچ چیز تغییر نکرده است، عادی‌سازی نتیجه نهایی نیست، بلکه نتیجه نهایی یک مسیر است».وی افزود: «عربستان سعودی بود که ابتکار صلح عربی را در اجلاس سران کشورهای عربی در بیروت در سال ۲۰۰۲ مطرح کرد و این امر به عادی‌سازی کامل بین اسرائیل و منطقه منجر خواهد شد.»

آناتولی ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت که یک دستور کار مثبت با اسرائیل می‌تواند به رسیدگی سازنده برای حل اختلافات کمک کند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پس از دیدار دوجانبه و بین هیئتی در قدس غربی در نشست خبری مشترک با یائیر لاپی، وزیر امور خارجه اسرائیل اظهار داشت: «با اسرائیل توافق کردیم که انرژی جدیدی به روابط خود در بسیاری از زمینه‌ها بیافزاییم و از این پس سازوکارهای جدیدی برای گسترش روابط آنکارا-تل‌آویو ایجاد خواهیم کنیم».

خبرگزاری ایلنا: «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی نشستی در کمیته روابط خارجی سنا، احتمال دستیابی به توافق در وین را «ضعیف» خواندو مدعی شد که چشم‌انداز دستیابی به توافق با ایران، در بهترین‌ حالت ضعیف بوده و واشنگتن آماده تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.مالی با تکرار برخی ادعاهای ضد ایرانی گفت که آمریکا آماده است تا در صورت عدم احیای توافق، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کرده و در اقدامی همسو با اسرائیل و دیگر هم‌پیمانان منطقه‌ای خود به هرگونه اقدام تنش‌زای ایران با شدت پاسخ دهد.

خبرگزاری مهر : روزنامه صهیونیستی  یدیعوت اخرونوت اعلام کرد: تل آویو  از افشای اطلاعات ترور نظامی ایرانی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خشمگین شده است.گفته شده مقامات جنگی رژیم صهیونیستی از انتشار اطلاعات ترور نظامی ایرانی در آمریکا به شدت شگفت زده و خشمگین هستند و نسبت به این اقدام به شدت دچار نگرانی شده اند.خبر نگرانی و عصبانیت مقامات تل آویو از آمریکا را روزنامه «یدیعوت اخرونوت» به عنوان پرانتشارترین روزنامه رژیم صهیونیستی در ساعات نیمه شب به وقت تل آویو منتشر کرده، هرچند جزئیات بیشتری از این واکنش اعلام نکرده است.

خبرگزاری تسنیم: درآستانه برگزاری راهپیمایی تحریک آمیز پرچم توسط شهرک‌نشینان صهیونیست، «یعقوب شبتای» رئیس پلیس رژیم صهیونیستی به نیروهای پلیس این رژیم دستور آماده باش داد. بر اساس این گزارش، پلیس رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در سرتاسر اراضی اشغالی از جمله قدس و سرزمین‌های اشغالی 1948 به حالت آماده‌باش کامل درآورده است. شهرک‌نشینان اشغالگر قرار است روز یکشنبه آینده راهپیمایی تحریک آمیز خود را در قدس اشغالی برگزار  کنند. مقامات اشغالگر رژیم صهیونیستی چند روز قبل اعلام کردند که اجازه می‌دهند «راهپیمایی پرچم» که توسط شهرک نشینان صهیونیستی سازماندهی شده، از محله قدیمی قدس و باب العمود عبور کند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس‌جمهوری اوکراین به شدت از وزیر خارجه اسبق آمریکا به دلیل ارائه راه‌حل مدنظرش برای پایان دادن به جنگ اوکراین انتقاد کرد. ” هنری کیسینجر” اخیرا در نشست داووس سوئیس، واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه را یک راه‌حل پایان جنگ عنوان کرد. در همین حال “ولودیمر زلنسکی” رئیس‌جمهوری روسیه از این راه‌حل مطرح شده از سوی هنری کیسینجر به شدت انتقاد کرد و گفت: کیسینجر از گذشته دور برخاسته و می گوید که بخشی از اوکراین را باید به روسیه داد. به نظر می رسد تقویم کیسینجر مربوط به سال ۲۰۲۲ نیست بلکه مربوط به سال ۱۹۳۰ است.اشاره زلنسکی به سال ۱۹۳۰ مربوط به توافق مونیخ است که براساس آن حکومت آلمان نازی اجازه یافت سرزمینی را در غرب چکسلواکی سابق به خود الحاق کند.

خبرگزاری صدا و سیما: فیلیپ لان، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا اعلام کرد: جنگ اوکراین باعث شده است که بانک مرکزی اروپا تصمیم به افزایش نرخ بهره در سه ماهه سوم سال میلادی بگیرد، اما مسیر فراروی بعد از سپتامبر به علت جنگ اوکراین و تاثیر آن بر تورم، تاریک است. فیلیپ لان در رویدادی که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شد، اعلام کرد: ادامه (کار) بستگی دارد به مجموعه‌ای از عناصر احتمالی دارد». وی افزود: تردید و تزلزل‌های ناشی از جنگ اوکراین (..) در رابطه با تردید از سرعتی که تورم کاهش خواهد یافت، ما را به عملکرد گزینشی، انعطاف پذیر و حرکت به جلو دعوت می‌کند.

یورونیوز: دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ناتو را متهم کرد که «مطلقا هیچ کاری» در برابر تجاوز روسیه به خاک اوکراین نکرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین، برعکس از تلاش‌های اتحادیه اروپا و «تصمیمات انقلابی» بروکسل تقدیر کرد.کولبا گفت :‌«ما به ناتو به چشم یک نهاد متحد که عملا یک گوشه ایستاده و کاری نمی‌کند نگاه می‌کنیم. این درحالیست که نگاه اوکراینی‌ها در ابتدای جنگ به ناتو، نگاه به یک سازمان قدرتمند بود و برعکس مردم اوکراین، اتحادیه اروپا را بیشتر در حد یک موسسه که کارش فقط بیان نگرانی‌هاست و در عمل کاری نمی‌کند، می‌دیدند.»

ایران پرس: ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: در صورتی که نگرانی‌های آنکارا در موضوع اسکان گروه‌های تروریستی در کشورهای فنلاند و سوئد برطرف نشود، روند الحاق این کشورها به ناتو پیشرفت نخواهد کرد.سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه در جریان نشستی با کشورهای سوئد و فنلاند در آنکارا برای آنها روشن ساخته است که روند عضویت آنها در ناتو نمی‌تواند بدون رفع نگرانی‌های امنیتی آنکارا پیشرفتی داشته باشد.کالین گفت: از نظر ترکیه کشورهای فنلاند و سوئد به گروه‌های تروریستی مخالف این کشور پناه داده‌اند و در صورت عدم برآورده شدن انتظارات ترکیه با عضویت آنها در ناتو مخالفت خواهد شد.فنلاند و سوئد ۱۵ مه رسماً‌ درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه کردند. اما دو کشور برای پذیرفته شدن در این ائتلاف نظامی، به حمایت ۳۰ کشور عضو ناتو نیاز دارند. اما ترکیه و کرواسی با عضویت با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

رادیو چین: ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد اتهام ترکیه مبنی بر تأمین مالی سازمان‌های تروریستی را رد کرد. اندرسون در نشستی خبری در استکهلم گفت: «ما برای سازمان‌های تروریستی پول و البته اسلحه نمی‌فرستیم».اظهارات اندرسون در حالی مطرح می‌شود که هیأت‌هایی از سوئد و فنلاند به ترکیه رفته و در حال مذاکره درباره بر سر اختلافاتی هستند که به گفته اندرسون موجب «سردرگمی» طرف‌ها شده است. اندرسون در این باره گفت: «بدون شک ما وارد گفت‌وگو خواهیم شد و درباره لیست [درخواست‌های ترکیه] بحث خواهیم کرد و مسائلی که روشن نیستند را شفاف خواهیم کرد».

تی .آر.تی ترکیه:آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه آماده مذاکره پیرامون ارسال محصولات غلات از اوکراین هستند اعلام کرد: مسئله مواد غذایی و لغو تحریم‌ها علیه صادرات و پرداخت‌های روسیه مستلزم یک برخورد پرشمول است.رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن ارزیابی اتهامات اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا علیه روسیه مبنی بر اینکه روسیه از موضوع مواد غذایی بعنوان یک سلاح استفاده می‌کند گفت: ما آماده مذاکره با کلیه کسانی‌که در صدد حل صلح‌آمیز مسئله هستند، می‌باشیم. مسئله کمبود مواد غذایی تنها با یک موضع پرشمول قابل حل است. علاوه بر اینکه مسئله مواد غذایی و لغو تحریم‌ها علیه صادرات و پرداخت‌های روسیه مستلزم یک برخورد جامع است، اوکراین باید مین‌های جاگذاری شده در بنادر را نیز پاکسازی کند. روسیه آماده واگذاری هر نوع کمک لازمه از جمله کریدور انسانی است.

دویچه وله: محافل دولتی در آلمان می گویند در نشست ویژه آتی سران اتحادیه اروپا، کاندیداتوری اوکراین، طرح بازسازی این کشور و تحریم نفتی روسیه مورد تردید است. این منابع افزودند در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تصویب ششمین بسته تحریمی علیه روسیه فعلا در دستور کار نیست. هنوز برخی کشورهای اتحادیه اروپا، به ویژه مجارستان، برای تصویب این بسته تحریمی که شامل تحریم نفتی روسیه می‌شود، مقاومت از خود به خرج می‌دهند. به گفته محافل دولتی آلمان ، در این نشست سران، در مورد کاندیداتوری اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز تصمیمی اتخاذ نخواهد شد.

العالم فارسی: دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند شورای امنیت سازمان ملل طی روزهای آینده جلسه‌ای را برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی، به بهانه آزمایش‌های موشکی اخیر، برگزار می‌کند.آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی در سال ۲۰۲۲ موجب شد تا آمریکا برای رفع نگرانی متحدان خود در شرق آسیا، درخواست جلسه اضطراری شورای امنیت بدهد.یک مقام آمریکایی بامداد پنجشنبه گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد در روزهای آینده در مورد تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی به دلیل پرتاب مجدد موشک‌های بالستیک رای‌گیری خواهد کرد. این جلسه و رأی‌گیری با فشار آمریکا برگزار خواهد شد اما چین و روسیه مخالفت خود را با تشدید تحریم‌های کره شمالی نشان داده‌اند.

ان. اچ.کی ژاپن: سخنگوی ارشد دولت ژاپن می گوید کشورش نگرانی جدی خود نسبت به پرواز مشترک بمب افکن های چینی و روسی در نزدیکی ژاپن را به این دو کشور ابلاغ کرده است.وزارت دفاع ژاپن تأیید کرد که این بمب افکن ها بر فراز دریای ژاپن، دریای چین شرقی و اقیانوس آرام یک پرواز دوربرد انجام دادند.ماتسونو هیروکازو، دبیر اول کابینه گفت که ژاپن این عمل را به عنوان نمایش رفتاری بر ضد خود می پندارد.او همچنین گفت این پرواز شامل تحریک بیشتری نیز بود چون طی برگزاری نشست سران گروه کواد در توکیو انجام شد. آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند اعضای کواد هستند.

خبرگزاری فارس:  درست پس از آزمایش موشکی کره شمالی، ژاپن و ایالات متحده روز گذشته (چهارشنبه) بر فراز دریای ژاپن، رزمایش هوایی با مشارکت هشت جنگنده برگزار کردند. وزارت دفاع ژاپن با صدور بیانیه‌ای در ارتباط با رزمایش مشترک با ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: «نیروهای پدافند ژاپن، رزمایش مشترکی را با ایالات متحده آمریکا برگزار کردند. هدف، تأکید بر آمادگی برای پاسخگویی سریع بر اساس ائتلاف قدرتمند دو کشور و تقویت بیشتر اتحاد بین ژاپن و ایالات متحده بوده است».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شی جینپینگ در گفت‌وگو با مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل، از عملکرد چین در حوزه حقوق بشر دفاع کرد و گفت که هر کشوری باید بتواند راه خود را بر اساس شرایط بخصوصش پیدا کند. شی جینپینگ در تماس ویدئویی با میچل باچله گفت: با تلاش مستمر و دراز مدت، چین توانسته به یک مسیر توسعه حقوق بشر دست یابد که با جریان جهان امروز تطبیق داشته و متناسب با شرایط ملی خودش است. باچله در میان سفری شش روزه به چین است که شامل سفر به سین‌کیانک هم می‌شود؛ منطقه‌ای دورافتاده در شمال غربی چین. سفر باچله مورد انتقاد آمریکا و دیگرانی قرار گرفته است که فکر می‌کنند چین افرادی که او حق گفت‌وگو با آن‌ها را دارد، محدود کرده و با صحنه‌سازی، از این سفر سوءاستفاده تبلیغاتی کند. رئیس‌ جمهوری چین یادآور شد که چین بجای رونویسی از الگوهای حقوق بشری دیگر کشورها، باید راه خود را بیابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *