أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار مشترک چین و روسیه به آمریکا  و…

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  انجام رزمایش نظامی مشترک چین و روسیه در اطراف تایوان، تمدید استقرار نیروی دفاعی نیوزیلند در جزایر سلیمان، ابراز نگرانی رهبران کوآد نسبت به اوضاع در اقیانوس های هند و آرام، آزمایش موشکی جدید کره شمالی همزمان با سفر بایدن به منطقه، درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای مذاکره مستقیم با پوتین، تاکید شایگو برادامه عملیات ویژه روسیه  در اوکراین، اقدام روسیه به تحریم اعضای مجلس اعیان انگلیس، کمک نظامی دانمارک به اوکراین، تحریم افراد و شرکت‌های مرتبط با حماس از سوی آمریکا، دیدار هیأت آمریکایی با بن سلمان، برگزاری  کنفرانس امنیتی افغانستان با حضور ایران ، روسیه ، چین و هند در تاجیکستان، استقبال بنت از تصمیم بایدن برای حفظ نام سپاه در فهرست تروریسم آمریکا، واکنش آمریکا به آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه، دیدار چاووش‌اوغلو و عباس پیرامون مسئله فلسطین، خوش بینی رئیس بانک مرکزی اروپا به خروج منطقه یورو از  رکود اقتصادی، هشدار صندوق بین المللی پول نسبت به بالا رفتن تورم و رکود اقتصادی در سراسر جهان و اظهارات دبیرکل ناتو در داووس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : ارتش چین از انجام رزمایش نظامی مشترک این کشور و روسیه در اطراف تایوان خبر داد و اعلام کرد که این رزمایش هشداری جدی به ایالات متحده آمریکا است. ارتش پکن افزود: تایوان بخشی از جمهوری خلق چین است و ارتش مصمم است تا از مداخله نیروهای خارجی جلوگیری کند.لازم به ذکر است که وزارت امور خارجه چین روز گذشته اعلام کرده بود که ایالات متحده بهای غیرقابل تحملی را در صورت ادامه مسیر اشتباه در موضوع تایوان پرداخت خواهد کرد.این وزارت خانه افزود: ایالات متحده تعهدات خود را در مورد موضوع تایوان زیر پا گذاشته، به صورت مخفیانه و علنی فعالیت های جدایی طلبانه را تحریک و حمایت می کند. رئیس جمهور آمریکا چندروز قبل در نشست مطبوعاتی با نخست وزیر ژاپن از احتمال مداخله نظامی در صورت حمله چین به تایوان خبر داده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در بحبوحه نگرانی‌های متحدان غربی درخصوص “حضور فزاینده چین” در اقیانوس آرام جنوبی، نیوزیلند اعلام کرد که استقرار نیروی دفاعی این کشور در جزایر سلیمان را حداقل تا ماه مه سال آینده تمدید می‌کند. نیوزیلند در اواخر سال ۲۰۲۱  پس از آغاز شورش در شهر “هونیارا”، به درخواست دولت این کشور نیروهای خود را به جزایر سلیمان اعزام کرد. این نیروها بخشی از نیروی کمک بین‌المللی جزایر سلیمان به رهبری اقیانوس آرام هستند که شامل نیروهایی از فیجی، استرالیا و پاپوآ گینه نو است.

ان. اچ.کی ژاپن: نشست کوآد با فراخوان برای ایمن نگه داشتن اقیانوس های هند و اقیانوس آرام از درگیری هایی مانند آنچه که در اوکراین در حال رخ دادن است، به پایان رسید.کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، گفت که هر چهار عضو گروه در این مورد متحد هستند، گرچه هند هرگز علنا روسیه را ​​محکوم نکرده است.کیشیدا گفت: «در رابطه با وضعیت اوکراین، رهبران هر چهار کشور از جمله هند بر اهمیت اصولی مانند حاکمیت قانون و همچنین استقلال و تمامیت ارضی تاکید کردند. ما این باور مشترک را داریم که ایجاد هر گونه تغییر در وضعیت موجود، بطور یکجانبه و مشابه آنچه که در اوکراین در جریان است، در هیچ منطقه ای قابل تحمل نیست.»ژاپن ریاست این نشست با حضور سران کشورهای آمریکا، استرالیا و هند را بر عهده داشت.همه اعضا نگران اوضاع در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی هستند، جایی که پکن در حال گسترش قدرت خود در آن است.

رادیو چین: خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی بامداد روز چهارشنبه خبر داد که کره شمالی موشک جدیدی به سوی دریای ژاپن شلیک کرده است.ستاد مشترک ارتش کروه جنوبی اعلام کرد که کره شمالی بامداد چهارشنبه دست کم سه موشک به سوی دریای ژاپن شلیک کرده است.پنجشنبه دو هفته پیش بود که کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر را آزمایش و آن را به سوی دریای ژاپن شلیک کرده بود.

العالم فارسی:  رئیس‌جمهور اوکراین تنها راهکار پایان بخشیدن به درگیری‌ها را مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین عنوان کرد. ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه گفت که او فقط مایل است مستقیماً با ولادیمیر پوتین صحبت کند و نه از طریق واسطه‌ها.وی افزود اگر رئیس جمهور روسیه “واقعیت را درک کند” امکان یافتن راهی دیپلماتیک برای خروج از مناقشه وجود دارد. زلنسکی که برای حاضران در مجمع جهانی اقتصاد در داووس صحبت می کرد، همچنین گفت که اوکراین تا بازپس گیری تمام قلمرو خود مبارزه خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه گفت: روسیه عملیات نظامی در اوکراین را علی رغم فشار و حمایت کی یف از غرب ادامه می دهد. شایگو در اجلاس شورای وزرای دفاع سازمان توافق مربوط به امنیت جمعی گفت: علیرغم کمک گسترده غرب به رژیم کی یف و فشار تحریمی بر روسیه، عملیات ویژه نظامی را تا اجرای کامل برنامه ها ادامه می دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو در اقدامی تلافی جویانه، علیه ۱۵۴ نفر از اعضای مجلس اعیان انگلیس تحریم‌هایی را اعمال کرد.در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است در پاسخ به تصمیم ماه مارس دولت انگلیس مبنی بر قرار دادن نام تقریبا همه اعضای شورای فدراسیون مجمع فدرال روسیه در فهرست تحریم‌ها، روسیه ۱۵۴ نفر از اعضای مجلس اعیان انگلیس را تحریم کرد.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، افراد تحریم شده، به طور مستقیم در اعمال تحریم‌های ضد روسیه، وارد کردن آسیب به اقتصاد کشور و ترویج روسیه هراسی نقش داشتند، به همین دلیل از این به بعد، ورودشان به روسیه ممنوع خواهد بود.

یورونیوز: همزمان با وعده دانمارک مبنی بر ارسال موشک‌های آمریکایی ضدکشتی موسوم به «هارپون» و یک موشک‌انداز، اوکراین برای اولین بار از آغاز جنگ می‌تواند برد عملیاتی خود را افزایش دهد. این تسلیحات سبب راندن شدن نیروهای دریایی روسی از دریای سیاه خواهند شد تا امکان صادرات غلات از بنادر اوکراین تسهیل یابد.کی‌یف بارها از نیاز ارتش اوکراین به سلاح‌های پیشرفته همچون دفاع هوایی، موشک ضد کشتی و راکت‌های دور برد گفته بود. هرچند تا کنون اکثر کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین تنها سامانه‌های کوتاه برد همچون سلاح‌های ضدتانک را شامل بوده است.

الکوثرفارسی:  وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شخصیت و شرکت مرتبط با حماس را تحریم کرد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: این تحریم‌ها دفتر سرمایه‌گذاری وابسته به حماس را هدف قرار می‌دهد که درآمدهایی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار دارد. از جمله طرف‌هایی که مشمول این تحریم‌ها می‌شوند شرکت‌ها و شخصیت‌هایی هستند که در تعدادی از کشورهای عربی کار می‌کنند.

خبرگزاری فارس: هیأت آمریکایی با محمد بن سلمان دیدار و گفتگو کرد. این دیدار در حالی است که شبکه سی ان ان آمریکا پیشتر گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا احتمالا ماه آینده با بن سلمان دیدار می‌کند. از زمان کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و به دنبال آن شدت گرفتن انتقادها از ریاض و بن سلمان، روابط ریاض- واشنگتن نیز تحت‌الشعاع این موضوع قرار است اما برخی مسئولان دولت آمریکا در تلاش هستند تا دیدار مستقیمی بین بایدن و بن سلمان در جریان سفر خارجی بایدن در ماه آینده، ترتیب دهند.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های تاجیکستانی از برگزاری یک کنفرانس بین المللی امنیتی با حضور جمهوری اسلامی ایران ، چین، روسیه و هند در باره افغانستان از روز پنجشنبه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان خبر دادند. وزارت خارجه تاجیکستان هنوز در مورد این نشست امنیتی اظهار نظری نکرده است. روزنامه هندی تایمز آو ایندیا می نویسد هند بار دیگر در این کنفرانس بر تشکیل دولت فراگیر تاکید می کند.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از گزارش‌ها در خصوص تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ سپاه در فهرست تروریسم، استقبال کرد.وی در پیامی توییتری نوشت که از تصمیم دولت آمریکا برای نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست سیاه استقبال می‌کند و آن را تصمیمی «اصولی» خواند.بنت افزود که از بایدن و دولت وی به دلیل این‌که دوست واقعی اسرائیل هستند، تشکر می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:  آمریکا به ترکیه درباره انجام هرگونه عملیات نظامی جدید برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه هشدار داد و اعلام کرد که چنین حملاتی، جان سربازان آمریکایی مستقر در منطقه را به خطر می‌اندازد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش به‌زودی عملیات نظامی جدیدی را در شمال سوریه برای ایجاد «منطقه امن» به‌عمق 30 کیلومتر در امتداد مرزهای جنوبی خود با سوریه آغاز خواهد کرد.روز سه‌شنبه، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ایالات متحده «بسیار نگران» این اظهارات اردوغان است. پرایس گفت: «ما از نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مرز‌های جنوبی‌اش آگاه هستیم، اما هرگونه حمله جدید، ثبات منطقه را بیشتر تضعیف می‌کند و نیروهای آمریکایی عضو ائتلاف ضدداعش را به خطر می‌اندازد».

آناتولی  ترکیه: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و وزیر خارجه ترکیه درباره مسئله فلسطین و تحولات اخیر در منطقه گفت‌وگو کردند.محمود عباس با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره مسئله فلسطین و تحولات اخیر در منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه ترکیه همچنین فردا در اسرائیل با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه  دیدار و در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهان گفتگو خواهد کرد.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس بانک مرکزی اروپا  گفت: رکود اقتصادی را برای منطقه یورو پیش‌بینی نمی‌کنیم. کریستین لاگارد افزود: انتظار می رود تا پایان سه ماهه سوم سال جاری، منطقه یورو از محیط نرخ بهره منفی خارج شود. لاگارد در گفتگو با بلومبرگ در چهارچوب مجمع جهانی اقتصاد که در داووس سوئیس برگزار شد، این موضوعات رامطرح کرد.

ایران پرس: مدیرعامل صندوق بین المللی پول در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر «داووس» سوئیس نسبت به بالا رفتن تورم و رکود اقتصادی در سراسر جهان هشدار داد.«کریستالینا جورجیوا» گفت: به خاطر همه گیری ویروس کرونا، جنگ اوکراین و تغییرات اقلیمی، کشورهای جهان دچار تورم و رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ ای شده‌ اند به طوری که اقتصاد جهان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در بدترین وضعیت خود قرار دارد و شرایط سختی را تجربه می‌کند.

دویچه وله: دبیرکل ناتو در همایش جهانی اقتصاد خواستار بازبینی روابط تجاری با رژیم‌های خودکامه شد و گفت : آزادی مهم‌تر از آزادی تجارت است. ینس استولتنبرگ از اروپا خواست روابط تجاری با چین و دیگر کشورهای دارای رهبری خودکامه را مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.او برای مثال از وابستگی به مواد خام و انرژی و نیز کنترل خارجی بر زیرساخت‌های حساس مانند استاندارد موبایل جی۵ و صادرات فن‌آوری برای هوش مصنوعی نام برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *