جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

 رسانه‌ها؛ ارائه درخواست رسمی فنلاند و سوئد برای الحاق به ناتو و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اقدام فنلاند و سوئد در ارائه درخواست  رسمی برای پیوستن به ناتو، تاکید اتحادیه اروپا برحمایت کامل از سوئد و فنلاند، اخراج ده‌ها دیپلمات فرانسه و ایتالیا از مسکو، استقرار موشک‌های هسته‌ای روسیه در مرز فنلاند، مطالبات ترکیه برای تأیید درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، تعلیق گفتگوهای صلح اوکراین و روسیه، اعزام بزرگ‌ترین هیئت بازرسی تاریخ دیوان لاهه به اوکراین، تاکید ماکرون بر احیای برجام در گفتگو با بنت، سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا برای رایزنی درباره ایران، سفر اردوغان به ابوظبی، شکایت رسمی عراق از ترکیه در شورای امنیت، دیدار و گفتگوی مشاور امنیتی دولت آمریکا با مقامات عربستان سعودی، اختلاف شدید میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تغییر قوانین پسابرگزیت، تلاش ژاپن برای پیوستن به چارچوب اقتصادی منطقه اقیانوس های هند و آرام، واکنش چین به گسترش همکاری های  دو جانبه ژاپن و آمریکا، استقرار نیروهای آمریکایی در سومالی به بهانه مقابله با گروه تروریستی الشباب و تلاش رژیم صهیونیستی برای افزایش نفوذ در قاره آفریقا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : طبق اعلام منابع رسانه ای، فنلاند و سوئد امروز چهارشنبه رسما درخواست خود برای پیوستن به ناتو را ارائه کردند. پارلمان فنلاند دیروز با اکثریت آرا با درخواست پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرد. پیش از این سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با کم اهمیت جلوه دادن تلاش سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو گفت آنها هم اکنون هم عضو این پیمان هستند.

خبرگزاری ایرنا: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه آماده است در صورت حمله روسیه به فنلاند و سوئد، حتی در شرایطی که آنها منتظر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، از این دو کشور دفاع کند. بورل در نشست با وزیران دفاع اروپا در بروکسل از تصمیم نهایی این دو کشور منطقه نوردیک برای تقاضای عضویت در ناتو استقبال کرد.

خبرگزاری تسنیم:  مسکو ده‌ها دیپلمات فرانسه و ایتالیا را اخراج کرد.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که اوکراین عدم استقلال خود را ثابت کرده است و مسکو اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه مقامات کی‌یف در جریان مذاکرات با مسکو، تحت کنترل واشنگتن و لندن قرار دارند. در ادامه تنش‌های مسکو و غرب بر سر اوکراین، وزارت خارجه روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه از اخراج 34 دیپلمات فرانسوی خبرداد.

خبرگزاری صدا و سیما: رسانه‌های غربی در برخی گزارش‌های خود مدعی شدند روسیه در پی درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو، استقرار موشک‌های هسته‌ای در مرز خود با این کشور را آغاز کرده است.ارتش روسیه انتقال موشک‌های اسکندر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به سمت مرز این کشور با فنلاند آغاز کرد.این در حالی است که چند روز پیش، «الکسی ژوراولیوف»، معاون کمیته دفاع روسیه در پاسخ به سوالی که در خصوص بارگذاری سلاح هسته‌ای در مرز فنلاند بود، گفت: برای چه سلاح هسته‌ای در مرز فنلاند منتقل کنیم؟! در مرز فنلاند، ما نه سلاح‌های استراتژیک، بلکه کلاس «کینژال» خواهیم داشت، سلاحی که در ۲۰ ثانیه یا حتی ۱۰ ثانیه به فنلاند می‌رسد.

اسپوتنیک روسیه: ترکیه مطالباتی را برای تأیید درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مطرح کرد. این مطلب را خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع خود اطلاع داده است. بلومبرگ از هدف ترکیه برای به دست آوردن مجدد عضویت در برنامه ساخت جنگنده های پیشرفته اف 35 F-35) ) در صورت پذیرش عضویت فنلاند و سوئد در ناتو پرده برداشت و نوشت آنکارا همچنین خواستار لغو تحریم های آمریکا برای خرید سامانه های پدافند هوایی اس-400 روسیه شده است.

آناتولی  ترکیه: مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین از تعلیق روند مذاکرات میان هیئت‌های کشورش و روسیه خبر داد. میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «روند مذاکرات بین هیئت‌ها برای پایان دادن به جنگ بین اوکراین و روسیه به دلیل ‌اینکه روسیه تغییرات را در نظر نگرفته است، به حالت تعلیق درآمده است».وی با اشاره به اینکه وضعیت اوکراین از آغاز جنگ بسیار تغییر کرده است، خاطرنشان کرد که «دولت روسیه هنوز این موضوع را درک نمی‌کند».هیئت‌های روسیه و اوکراین برای دستیابی به آتش‌بس 3 بار در شهرهای گومل و برست بلاروس و یک بار در استانبول ترکیه مذاکره حضوری داشتند.

دویچه وله: دیوان کیفری بین‌المللی، به عنوان بالاترین نهاد قضائی جهانی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برای بررسی ارتکاب احتمالی این جرایم توسط سربازان روسی یک هیئت ۴۲ نفره را به اوکراین اعزام می‌کند. کریم احمد خان، دادستان ارشد این دیوان گزارش داد، این بزرگ‌ترین عملیات بازرسی محلی ماموران این نهاد از زمان تصویب اساسنامه آن در تابستان سال ۱۹۸۹ است.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور فرانسه طی تماسی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو و تاکید کرد که پاریس به‌دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایران است.«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درتماسی تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه داشته و مجدداً پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای گفت‌وگو درباره نگرانی‌های این رژیم در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، عازم آمریکا شد.«بنی گانتز» در سفر دو روزه خودبه آمریکا برنامه دیدار با «لوید آستین» وزیر دفاع و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور را در دستور کار دارد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که ایران در مراکز زیرزمینی جدیدی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز، به‌دنبال تولید سانتریفیوژهای پیشرفته است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان امیر ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کرد. رئیس جمهور ترکیه پیشتر تلفنی با آل نهیان گفتگو کرده و درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس سابق دولت امارات متحده عربی را به وی تسلیت گفته بود.این دو رهبر سپس به طور دوجانبه با یکدیگر دیدار کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نماینده عراق در سازمان ملل شکایت رسمی را علیه ترکیه به شورای امنیت ارائه کرد و از تمام نیروهای ترکیه خواست از خاک عراق خارج شوند.محمد حسین بحرالعلوم، نماینده عراق در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع عراق گفت: از اکنون به بعد دیگر حملات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نمی‌تواند بهانه‌ای برای ماندن نیروهای ترکیه در خاک عراق باشد.۱۸ آوریل ارتش ترکیه از آغاز عملیات نظامی جدیدی علیه نیروهای پ.ک.ک خبر داد.بحرالعلوم در این نشست شکایت رسمی را علیه ترکیه به شورای امنیت ارائه کرد.

العالم فارسی: مشاور امنیتی دولت آمریکا در دیدار با معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در کاخ سفید، بر تعهد واشنگتن به ریاض تاکید کرد.«خالد بن سلمان» معاون وزارت دفاع عربستان سعودی در سفر به واشنگتن با مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.به دنبال رایزنی‌های رسانه‌ای درباره سفر خالد بن سلمان معاون وزارت دفاع عربستان سعودی و برادر ولی‌عهد این کشور به آمریکا، کاخ سفید درباره دیدار او با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بیانیه صادر کرد.

یورونیوز: اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم بریتانیا که به دنبال تصویب قوانینی با هدف تغییر وضعیت ایرلند شمالی پس از برکسیت است، تهدید کرد که از «همه ابزارهایی که در اختیار دارد» برای مقابله با این تصمیم استفاده خواهد کرد.بریتانیا استدلال می‌کند که اقدامش برای تغییر معاهدات قانونی الزام آورِ مرتبط با فعالیتهای تجاری در ایرلند شمالی، نوعی بیمه و تضمین برای زمانی است که احتمالا نتواند با این اتحادیه برای پایان دادن به اختلاف طولانی‌مدت بر سر قوانین تجاری پسابرکسیت به توافق برسد.واکنش تند اتحادیه اروپا به اعلامیه بریتانیا در حالی منتشر می‌شود که این اتحادیه پیش از این بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا را متهم کرده بود که در تلاش است از توافقی که دولتش در چهارچوب مذاکرات خروج بریتانیا از این بلوک در سال ۲۰۲۰ میلادی امضا کرده بود، خارج شود.

ان. اچ.کی ژاپن: مقامات دولت ژاپن در حال انجام ترتیباتی هستند تا کیشیدا فومیو، نخست وزیر این کشور، مشارکت ژاپن در چارچوب اقتصادی منطقه اقیانوس های هند و آرام یا IPEF که آمریکا قصد راه اندازی آن در اوایل سال میلادی جاری را دارد، اعلام کند.منابع دولتی ژاپن می گویند انتظار می رود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه آینده هنگام گفتگو با کیشیدا در ژاپن راه اندازی رسمی IPEF را اعلام کند.

رادیو چین: وزیر خارچه چین تاکید کرد: همکاری دو جانبه ژاپن و آمریکا نباید به عامل محرک رویارویی بین بلوکها تبدیل شود.وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین روز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی ویدیویی با وزیر خارجه ژاپن موضع چین درباره اقدامات منفی ژاپن و آمریکا علیه چین را تشریح کرد.وزیر خارجه چین گفت: ژاپن به زودی نشست چهارجانبه‌ای را با حضور آمریکا، هند و استرالیا میزبانی خواهد کرد و حتی با وجود آنکه هنوز مقامات آمریکا به ژاپن سفر نکرده‌اند، یک جو همدستی ژاپن و آمریکا علیه چین شکل گرفته که محیط پرغوغا و بی نظم به وجود آمده است.

ایران پرس: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تداوم نظامی‌گری و سیاست‌های مداخله جویانه واشنگتن قصد دارد نیروهای این کشور را به بهانه مقابله با گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده بار دیگر در سومالی مستقر کند. یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: جو بایدن با درخواست وزیر دفاع برای حضور مجدد نظامی آمریکا در سومالی موافقت کرد تا بتوانیم نبرد مؤثرتری علیه الشباب که قدرت آن افزایش یافته و تهدیدی فزاینده به شمار می رود، داشته باشیم.وی ادعا کرد: این جابجایی نیروهایی است که پیش از این در منطقه حضور داشته اند.

الکوثرفارسی: رژیم صهیونیستی در راستای افزایش حوزه نفوذ خود در قاره سیاه، برای نخستین بار در ۵۰ سال اخیر سفیری جدید در کشور چاد تعیین کرد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای در این باره از تعیین «بن بورگل» به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی در چاد خبر داد و اعلام کرد: با توجه به اینکه روابط دوجانبه میان تل‌آویو و چاد از سال ۲۰۱۹ از سرگرفته شد، تعیین سفیر جدید به رشد و توسعه این روابط کمک کرده و اقدامی مهم در این راستا محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *