أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه سفر مقامات آمریکایی به کی یف و…

۱۴۰۱/۰۲/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر نانسی پلوسی به اوکراین، درخواست دوباره اوکراین از چین برای حمایت از کی یف در برابر روسیه ، قول مکرون به زلنسکی برای افزایش کمک نظامی به کی‌یف، تشدید حملات روسیه در شرق اوکراین، گفتگوی تلفنی گوترش با اردوغان پس از سفر به روسیه و اوکراین، آماده شدن فنلاند برای قطع واردات گاز از روسیه،کناره گیری روسیه از حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی، قدرت‌نمایی صربستان با نمایش انواع موشک‌های چینی و روسی، انصراف ترکیه از شرکت در رزمایش  مشترک با یونان، لفاظی  جدید رئیس‌جمهور آذربایجان درباره جنگ دوم قره‌باغ، تهدید رهبر کره شمالی به انجام جنگ پیش‌دستانه با سلاح اتمی ، رمزگشایی از فرود هواپیماهای نظامی امارات در فرودگاه نظامی رژیم صهیونیستی، اظهارات الکاظمی درخصوص تفاهم بین ایران و عربستان سعودی، رایزنی عربستان و پاکستان جهت حمایت ۳ میلیارد دلاری از اسلام آباد، توافق سوریه و گروه قسد با میانجیگری روسیه و آماده‌باش صهیونیست‌ها برای هفته‌ای پرتنش در آستانه یوم‌ النکبه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با سفر به کی‌یف، مورد استقبال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قرار گرفت. در این حال ، وزیر خارجه اوکراین یادآور شد، مذاکرات صلح بین کی‌یف و مسکو پس از نشست استانبول بسیار پیچیده شده، در حالی‌که وزیر خارجه روسیه معتقد است که اگر اوکراین مواضع خود را طبق دستورات آمریکا و انگلیس تغییر نمی‌داد، دو طرف می‌توانستند به نتایج مثبتی دست یابند. همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین بامداد امروز، یکشنبه، در گفتگویی تلفنی در خصوص زمان بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به پایتخت اوکراین و همچنین درخواست دولت جو بایدن از کنگره برای تصویب 33 میلیارد دلار بودجه مضاعف کمک نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به کی‌یف رایزنی کردند.

دویچه وله: در رسانه‌های چینی مصاحبه‌ای از وزیر خارجه اوکراین منتشر شده که او در آن از چین خواسته از اوکراین در برابر تجاوز نظامی روسیه حمایت کند. چین تاکنون از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای که روز شنبه ۳۰ آوریل در رسانه‌های رسمی چین منتشر شد، خواهان تضمین‌های امنیتی برای حفاظت از این کشور در برابر روسیه شد و به شدت از روسیه انتقاد کرد. کولبا به خبرگزاری شینهووا گفت: «اوکراین در حال حاضر در حال بررسی امکان دریافت تضمین‌های امنیتی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از جمله چین و دیگر قدرت‌های بزرگ است». او افزود: «این نشانه احترام و اعتماد ما به جمهوری خلق چین است.»

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور فرانسه در گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود قول داد کمک‌های نظامی و بشردوستانه به کی یف را تقویت کند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در جریان گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، قول داد کمک‌های نظامی و بشردوستانه به کی‌یف را افزایش دهد. مکرون به زلنسکی قول داد “کمک تسلیحات-دفاعی و حمایت بشردوستانه به اوکراین تقویت شود.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای روسیه پیشاپیش فرا رسیدن ۹ مه، سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، حملات خود را در شرق اوکراین تشدید کرده اند. وزارت دفاع روسیه می گوید روز شنبه، نیروی هوایی این کشور حملات موشکی را علیه ۱۷ مرکز نظامی اوکراین انجام داد. این وزارتخانه در ادامه می گوید بر اثر حملات روسیه به منظقه دنیپروپترووسک در شرق اوکراین یک مرکز فرماندهی و یک انبار راکت و تجهیزات توپخانه منهدم شدند.

رادیو چین:  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پس از سفر به روسیه و اوکراین، با رجب طیب اردوغان با رئیس جمهوری ترکیه گفتگو کرد.گوترش در مورد دیدارهای این هفته خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه د ر مسکو و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین  در کی یف به اردوغان توضیح داد. اردوغان در این گفتگوی تلفنی  با بیان اینکه ترکیه به تشویق اوکراین و روسیه برای آشتی و صلح ادامه می دهد گفت که این کشور به تلاش برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

خبرگزاری ایلنا: فنلاند برای قطع واردات گاز از روسیه آماده می‌شود. روزنامه هلسنکی سانومت از آماده شدن فنلاند برای توقف صادرات گاز روسیه به این کشور در ماه مه خبر داد.این روزنامه تاکید کرد که خطر پایان تحویل نفت در ۲۰ ماه مه حقیقی است و شرکت گاز دولتی «گاسوم» فنلاند باید به گازپروم اطلاع دهد که آیا شرایط پرداخت بهای سوخت از طریق روبل روسیه را می‌پذیرد یا خیر.به گفته مقامات فنلاند، زیرساخت‌های فعلی گاز این کشور برای جایگزینی گاز طبیعی روسیه در صورت قطع عرضه کافی نخواهد بود.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس آژانس فضایی روسیه تاکید کرد که این کشور قرار است از ایستگاه بین‌المللی فضایی خارج شود و دیگر با ناسا و آژانس فضایی اروپا همکاری نخواهد کرد.”دیمیتری روگوزین” خاطر نشان کرد که مسکو دیگر با شرکای بین‌المللی در این راستا همکاری نمی کند و این تصمیمی است که قبلا اتخاذ شده است.این مقام روسیه عنوان کرد که آژانس فضایی روس‌کاسموس روسیه ملزم به اعلام تاریخ خروج از  ایستگاه بین‌المللی فضایی نیست.روگوزین به تلویزیون روسیه گفت: ما این تصمیم را قبلا گرفته ایم و لزومی ندارد در مورد آن به صورت عمومی بحث کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): صربستان با نمایش موشک‌های زمین به هوای جدید ساخت چین و سایر سخت افزارهای خریداری شده از روسیه و غرب اعلام کرد قصد دارد سامانه‌های دفاعی دیگری را از فرانسه و انگلیس خریداری کند. شهروندان صربستان و روزنامه‌نگاران برای مشاهده نمایش قدرت صربستان در فرودگاه نظامی شهر بلگراد حاضر شدند؛ جایی که موشک‌های چینی و فرانسوی در کنار انواع هلیکوپترها، پهپادهای چینی و جت‌های میگ-۲۹ روسی قرار داشتند. صربستان در تلاش است تا با اتحاد سیاسی، قومی و مذهبی صدها ساله خود با روسیه، مشارکت با ناتو و شوق پیوستن به اتحادیه اروپا را متعادل کند.

آناتولی  ترکیه:  نیروی هوایی ترکیه در پی افشای اقدامات تحریک‌آمیز یونان در سند اجرای رزمایش «ملاقات ببر» از شرکت در این رزمایش انصراف داد.این تصمیم نیروی هوایی ترکیه که پس از روشن شدن وجود مسائل علیه کشور در سند مذکور، اتخاذ شده 22 آوریل به مقامات یونان ابلاغ شد. این رزمایش که سال‌های 2005 و 2015 به میزبانی ترکیه برگزار شده بود، امسال از 9 تا 20 ماه می در یونان ترتیب داده خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد که در جریان جنگ دوم قره‌باغ تسلیحاتی از روسیه از راه قزاقستان، ترکمنستان و ایران به ارمنستان منتقل شد. وی با اشاره به ارسال تسلیحات از روستوف و مزدوک به ارمنستان، تاکید کرد: از دوستان گرجستانی خود خواستیم که از طریق بستن حریم‌ هوایی و مسیرهای زمینی مانع حمل این سلاح‌ها شوند و آنها نیز این کار را کردند.

یورونیوز: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار داد که ممکن است این کشور در حمله‌ای پیشدستانه از تسلیحات هسته‌ای خود علیه دشمنانش استفاده کند. کیم ضمن تمجید از مقام‌های ارشد نظامی کره شمالی  به دلیل برگزاری رژه نظامی عظیم هفته گذشته در پیونگ یانگ، اعلام کرد که این کشور «اراده محکمی برای توسعه ارتش و تسلیحات هسته‌ای خود دارد تا بتواند در صورت لزوم، در جنگ پیش‌دستانه و کامل تمامی تلاش‌های خطرناک و حرکت‌های تهدید‌آمیز، از جمله تهدیدات هسته‌ای فزاینده نیروهای متخاصم را مهار و خنثی کند.» خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داده که کیم جونگ اون این اظهارات را در دیدار با مقام‌های نظامی این کشور مطرح کرده است

العالم فارسی: روزنامه اسرائیلی “جروزالم پست” فاش کرد که 8 فروند هواپیمای باری بزرگ سی 17 گلوب مستر متعلق به نیروی هوایی امارات در دو هفته گذشته در فرودگاه نظامی نواتیم در صحرای نقب فرود آمدند و یک ساعت پس از فرود به پرواز درآمدند.این روزنامه تصریح کرد که دلیل این پروازها هنوز مشخص نیست، اما گمان می رود که آنها تجهیزات امنیتی و نظامی را بر اساس توافقنامه دفاعی مشترکی که اخیرا دو طرف به امضا رساندند، منتقل کردند.این روزنامه خاطرنشان کرد: مسئول صادرات نظامی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ابتدای ماه آوریل امسال اعلام کرد که ارزش صادرات نظامی اسرائیل در سال گذشته 11.2 میلیارد دلار بوده که 7 درصد از آن مربوط به آن گروه از کشورهای عربی بوده است که قراردادهای عادی سازی را با این رژیم تحت عنوان توافقات ابراهام امضا کرده اند.

الکوثرفارسی:  «مصطفی الکاظمی» با اشاره به میانجیگری بغداد در روند گفت‌وگوی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، از حصول تفاهم قریب‌الوقوع میان دو طرف خبر داد.«مصطفی الکاظمی» در گفتگویی تفصیلی با روزنامه رسمی «الصباح» عراق، افزود: «برادران در پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی با مسئولیت پذیری بالایی به موضوع گفت‌وگو و مستلزمات شرایط کنونی منطقه می پردازند و ما اطمینان داریم که ان‌شاءالله به زودی تفاهم حاصل می‌شود.

خبرگزاری مهر : رسانه های دولتی عربستان سعودی اعلام کردند که در پی سفر نخست وزیر جدید پاکستان به ریاض، مقامات دو کشور قرار است درباره حمایت های مالی عربستان از اسلام آباد گفتگو کنند. در بیانیه مشترک خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در روز یکشنبه آمده است که ریاض و اسلام آباد در مورد امکان حمایت از سپرده ۳ میلیارد دلاری عربستان در بانک مرکزی پاکستان از طریق تمدید آن یا از طریق گزینه‌های دیگر، گفتگو خواهند کرد.سال گذشته، عربستان سعودی ۳ میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان برای کمک به حمایت از ذخایر خارجی این کشور سپرده گذاری کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: با میانجیگری روسیه نظام سیاسی سوریه با گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک برای پایان دادن به محاصره قسد علیه بخش هایی در حسکه به توافق رسیدند. با انتشار خبر توافق میان دمشق و قسد پس از بیست روز، زندگی به مناطق در کنترل نظام سیاسی سوریه در شهر‌های «حسکه» و «قامشلی» به روال عادی بازگشت و برخی از واحد‌های خدماتی مثل نانوایی‌ها بلافاصله کار خود را از سر گرفتند. در میان سکوت آمریکا، قسد با محاصره غیرنظامیان در حسکه کوشید دمشق را زیر فشار بگذارد و به نوعی با افزایش مطالباتش از نظام سیاسی سوریه، سعی کرد فشار نیرو‌های ترکیه را از منطقه‌های تحت تسلطش جبران کند، زیرا هدف قسد این بود که سوریه و روسیه را وادار کند ترکیه را در شرق فرات تحت فشار قرار دهند.

خبرگزاری فارس:  منابع رسانه‌ای عبری‌زبان از آماده‌باش سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی برای مواجهه با هفته‌ای طوفانی و پرتنش در آستانه یوم‌ النکبه (فاجعه اشغال فلسطین) خبر دادند.کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی این رژیم برای هفته‌ای طوفانی و پرتنش آماده می‌شوند که در آن «عید فطر، روز بزرگداشت سربازان اسرائیلی کشته شده در جنگ ها، روز استقلال خواهد بود».۱۵ ماه می میلادی (برابر با ۲۵ اردیبهشت) سالروز فاجعه اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی (موسوم به یوم النکبه) در سال ۱۹۴۸ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *