جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ روسیه در تدارک راه ابریشم جدید و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اقدام روسیه به ساخت  راه ابریشم جدید در واکنش به تحریم های غرب، پیش بینی آمریکا از روند جنگ اوکراین، حضور نظامیان انگلیسی در جنگ اوکراین، اخراج ۱۸ دیپلمات اروپایی از مسکو، تایید حمله موشکی اوکراین به رزمناو مسکوا، واکنش دوباره روسیه به احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، استقبال آلمان ازطرح مجدد الحاق فنلاند و سوئد به پیمان ناتو، تحرکات جدید آمریکا و روسیه درباره قره‌باغ، ورود سامانه موشکی روسی اس-۴۰۰ به هند، غول نفتی چین در تدارک قطع همکاری با غرب، ادامه واکنش‌های گسترده به تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی،تاکید  سازمان ملل بر توقف درگیری‌ها در مسجدالاقصی، اظهارات مقام آمریکایی در مورد مذاکرات برجامی، درخواست نمایندگان دموکرات برای باز تنظیم روابط آمریکا و عربستان سعودی، حزب حاکم ژاپن در پی افزایش بودجه دفاعی کشور و پایان موفقیت‌آمیز ماموریت فضاپیمای سرنشین‌دار چین و بازگشت فضانوردان به زمین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: به نظر کارشناسان با اوج گرفتن تحریم های غرب علیه روسیه، مسکو به دنبال تغییر اولویت های تجاری خود به شرق  است و براساس دستور پوتین، مسیر دریایی شمال نه تنها به کریدوری برای صادرات هیدروکربن ها، بلکه می تواند به نوعی «راه ابریشم» جدید برای انتقال انواع بار تبدیل می شود.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه  در نشستی در مورد توسعه منطقه قطب شمال، به صراحت اعلام کرد که این پروژه از اهمیت کلیدی برخوردار است و دستور داد که ساخت این بزرگراه دریایی در شمال این کشور در سال جاری فعالانه آغاز شود. روس ها، در شرایط تحریم تصمیم گرفته اند پروژه کریدور عریض شمالی این کشور را در دستور کار قرار  دهند و  تلاش می کنند تا جریان بار بین المللی از اروپا به سمت آسیا و یخصوص شرق را  به سمت خود تغییر مسیر دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا انتظار دارد جنگ در اوکراین تا پایان ۲۰۲۲ ادامه یابد. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به متحدان اروپایی گفته است که پیش بینی می‌کند جنگ در اوکراین تا پایان سال جاری ادامه یابد.دو مقام اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که بلینکن پیش بینی می‌کند که جنگ تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که بلینکن “با همتایان خود در مورد نگرانی‌های طولانی شدن درگیری گفتگو کرده اما تمام تلاش‌های او حول این است که چگونه جنگ را در سریع ترین زمان ممکن متوقف کند.”

 خبرگزاری صدا و سیما: نشریه تایمز لندن یک هفته پس از حضور از پیش اعلام نشده بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اوکراین ، از حضور نظامیان انگلیسی در این کشور خبر داد . تایمز انگلیس نوشت : شماری از اعضای یگان نیروی مخصوص انگلیس در اطراف کی یف به آموزش نیروهای اوکراینی برای کار با سلاحهای انگلیسی اهدایی به اوکراین حضور دارند . نخست وزیر انگلیس بارها کشورش را پیشتاز کمک به اوکراین برای مقابله با روسیه توصیف و تاکید کرده است : انگلیس در مبارزه با روسیه در کنار اوکراین ایستاده است و به پشتیبانی های سیاسی ، نظامی و اقتصادی خود به این کشور ادامه خواهد داد.

خبرگزاری مهر : در واکنش به اقدامات خصمانه غرب، روسیه از اخراج ۱۸ دیپلمات اروپایی خبر داد.وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در اقدامی تلافی جویانه ۱۸ عضو هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا را از خاک این کشور اخراج می کند. «مارکوس ایدر» رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور را احضار کرده و اعتراض شدید مسکو را به اقدام غیرقابل توجیه این اتحادیه در پنجم آوریل برای اخراج ۱۹ عضو نمایندگی دائم روسیه در اتحادیه اروپا و نامطلوب خواندن آنها، به او ابلاغ کرد.

آناتولی  ترکیه: یک مقام ارشد پنتاگون تایید کرد که رزمناو روسی «مسکوا» به دلیل اصابت موشک‌های نپتون اوکراین غرق شد. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد تایید می‌کنیم که رزمناو غرق شده روسیه در دریای سیاه، از سوی اوکراین مورد اصابت دو موشک نپتون قرار گرفته است.این مقام اشاره‌ای به جزئیات بیشتر در خصوص اتفاق مذکور نکرد.

تی .آر.تی ترکیه: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که پیوستن سوئد و فنلاند به صف کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ” ناتو ” از نظر صلح و ثبات در اروپای شمالی نتایج منفی در پی خواهد داشت. زاخاووا ضمن اشاره به اینکه خاک‌های این‌کشورها از سوی ناتو کشف شده و در اینجا مانور نظامی گسترده‌ای ترتیب می‌دهند اعلام کرد: هدف ناتو توسعه بخشیدن به پتانیسل نظامی و جغرافیایی خود و برای تهدید کردن روسیه گشودن جبهه‌های جدید است. ولی معلوم نیست که به چه انگیزه‌ای همسایگان سوئدی و فنلاندی ما در منطقه بالتیک نیاز احساس کردند تا به جبهه جدید رویارویی ناتو با روسیه تبدیل شوند.

دویچه وله: آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان  از عضویت فنلاند و سوئد در پیمان ناتو استقبال کرد. فنلاند و سوئد در حال بررسی پیوستن به ناتو هستند. روسیه ضمن مخالفت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هر دو کشور را تهدید کرده است.آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در سفر آفریقایی خود در نیجر بر حق تصمیم‌گیری آزاد دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد پافشاری کرد.بربوک در حاشیه بازدید از نیامی، پاتیخت نیجر گفت: «این حق هر کشوری است که آزادانه متحدین و پیمان‌های دفاعی خود را انتخاب کند و این امر در مورد دو کشور اروپایی فنلاند و سوئد که عضو اتحادیه اروپا نیز هستند صدق می‌کند.»

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن آماده کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای دستیابی به صلح فراگیر و همکاری دوجانبه با شرکای خود برای صلح بلندمدت است.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده آماده کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای دستیابی به صلح فراگیر است و واشنگتن آماده همکاری دوجانبه با شرکای خود برای صلح بلندمدت است. در مقابل، روسیه یک نماینده ویژه برای عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان تعیین کرده است.ایگور خوایف سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار به‌عنوان نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه برای عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان منصوب شد.

اسپوتنیک روسیه: رسانه های محلی هند گزارش دادند که در بحبوحه جنگ جاری روسیه و اوکراین، هند محموله جدید تجهیزات دفاعی برای اسکادران آموزشی سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوای اس-۴۰۰ ساخت روسیه را دریافت کرده است.همچنین خبرگزاری محلی آسیا نیوز اینترنشنال (ANI) گزارش داد که این کشور شبیه‌سازها و سایر تجهیزات مربوط به این سامانه موشکی را از مسکو دریافت کرده است.در سال ۲۰۱۸، هند و روسیه قراردادی به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار برای ارسال سامانه اس-۴۰۰ امضا کردند که هند را در معرض خطر تحریم های آمریکا قرار داد.

یورونیوز: غول نفتی چین برای قطع فعالیت‌های خود در بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آماده می‌شود. خبرگزاری رویترز می‌گوید این تصمیم در پی نگرانی پکن از احتمال تحریم و مسدود شدن دارایی‌هایش در این کشورها بدلیل مواضع چین در مورد حمله روسیه به اوکراین، اتخاذ شده است. این در حالیست که تولیدات شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) در این سه کشور تنها در سال گذشته به مرز ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.مواضع پکن در «حمایت» از کرملین و عدم محکوم کردن تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در حالی بر روابط این کشور با دنیای غرب سایه افکنده که از قبل هم این رابطه بین منافع تجاری و دغدغه‌های حقوق بشری در نوسان بود.

الکوثرفارسی: هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها همچنان با واکنش منفی محافل اسلامی، عربی و بین المللی روبروست.نظامیان رژیم صهیونیستی دیروز (جمعه) به صحن های مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی حمله کردند که در اثر این یورش 160 فلسطینی مجروح شدند که حال شماری از مجروحان وخیم گزارش شده است.یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن و مجروح شدن دهها نمازگزار فلسطینی که خود را برای اقامه نماز جمعه به این مکان مقدس رسانده بودند با واکنش گسترده گروه ها و شخصیت های بین المللی روبه رو شد.محمد البخیتی” عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در این خصوص گفت که اگر برخی رژیم های سازشکار عرب نبودند، اسرائیل قادر نبود هم اکنون روی پای خود بایستد.

خبرگزاری فارس: دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر لزوم حفظ وضعیت تاریخی فعلی مسجد‌الاقصی، خواهان توقف درگیری‌ها بین نیروهای متجاوز صهیونیست و فلسطینی‌ها در این مکان مقدس شد.«استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (جمعه) از درگیری‌های روز جمعه در مسجدالاقصی بین نظامیان متجاوز صهیونیست و فلسطینی‌هایی که سعی در مقابله با ورود غیرقانونی آنها داشتند، ابراز نگرانی شدید کرد و خواستار اقدامات تحریک‌آمیز برای جلوگیری از وخامت اوضاع شد.

خبرگزاری ایلنا: مقام آمریکایی به بیان اظهاراتی در مورد مذاکرات برجامی پرداخت.یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهراً تصمیم گرفته که پاسخ متقابلی به پیشنهادهای ایران به تهران ارسال نکند.این مقام ارشد دولت بایدن، مدعی شد: «رئیس‌جمهور روشن کرده که آنچه را که به نفع امنیت ایالات متحده است، انجام خواهد داد و مسئولیت در اینجا واقعاً بر عهده ایران است.»

ایران پرس: سران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و بیش از 20 نماینده دموکرات دیگر قصد دارند دولت «جو بایدن» را تحت فشار بگذارند تا موضعی سخت تر در قبال عربستان سعودی اتخاذ کند. سران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص به خودداری ریاض از همکاری با واشنگتن علیه مسکو با توجه به حمله روسیه به اوکراین و مجموعه ای از مسائل حقوق بشری اشاره می کنند. قانونگذاران دموکرات در نامه ای برخی از شدیدترین انتقادهایی را که دولت بایدن به دلیل ماهیت رابطه آمریکا با عربستان سعودی از کنگره شنیده است، مطرح کردند. این قانونگذاران اشاره می کنند عربستان سعودی درخواست های آمریکا را برای تولید نفت بیشتر به منظور پایین آوردن قیمت ها که بر اثر جنگ اوکراین و تحریم های روسیه افزایش یافته است، رد کرده و در خصوص فروش بخشی از نفت خود به چین به یوآن با پکن وارد مذاکره شده است.

ان. اچ.کی ژاپن: حزب حاکم اصلی ژاپن می گوید بودجه دفاعی کشور باید افزایش داشته و برای مدت حدود پنج سال دست کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی شود. این رقم در سطح هزینه ای است که کشورهای عضو ناتو در نظر گرفته اند.کمیسیون تحقیقات امنیتی حزب لیبرال دموکرات پیش نویس این افزایش بودجه دفاعی که شامل هزینه های گارد ساحلی هم می شود را همراه با مجموعه ای از پیشنهادات دیگر تهیه کرده است.در این پیش نویس گفته شده است که ژاپن باید در چارچوب خط مشی صرفا دفاعی-محور خود از توانایی حمله به پایگاه های موشکی دشمن و همچنین عملکردهای فرماندهی و کنترل برخوردار باشد. به گفته این کمیسیون پیشرفت سریع در فناوری موشکی به این معنی است که احتمالا ژاپن فقط با داشتن قابلیت رهگیری موشک قادر به دفاع از خود نیست.

رادیو چین: دفتر برنامه فضانوردی سرنشیندار چین اعلام کرد ساعت نه و ۵۶ دقیقه صبح روز شنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) به وقت پکن، فضاپیمای سرنشین دار شن جوئو ۱۳ در پایگاه دونگ فنگ واقع در منطقه خودمختار مغولستان داخلی چین فرود آمد.بر این اساس حال سه فضانورد با نام‌های «جای جی گانگ»، «وانگ یاپینگ» و «یه گوانگ فو» خوب است و به این ترتیب ماموریت فضاپیمای سرنشین دار شن جوئو ۱۳ به طور موفقیت آمیزی به پایان رسید. فضاپیمای سرنشین دار شن جوئو ۱۳ شانزدهم اکتبر سال ۲۰۲۱ از مرکز پرتاب ماهواره «جیو چوان» چین به فضا پرتاب شد و به دنبال آن به بخش اصلی ایستگاه فضایی چین به نام «تیان هه» متصل شد. سه فضانورد فوق بعد از اقامت شش ماهه در فضا، رکورد جدید مدت زمان حضور در فضا را در میان فضانوردان چینی ثبت کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *