جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

 رسانه‌ها؛ گفتگوی ماکرون با زلنسکی و پوتین و…

۱۴۰۱/۰۱/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تماس جداگانه ماکرون با زلنسکی و پوتین بدون توافق، تحریم‌های جدیدآمریکا و ناتو علیه روسیه، درخواست زلنسکی از قانونگذاران ایتالیایی برای افزایش فشار بر روسیه، استفاده روسیه از تجربه ایران در مقابله با تحریم‌، سخنان جدید دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص اوکراین، تصویب طرح تشکیل یک نیروی واکنش سریع در اتحادیه اروپا، چالش احزاب و رهبران سیاسی برلین بر سر بودجه نوسازی ارتش آلمان، اعتراض ژاپن به روسیه، انتقال نیروهای ترکیه از سوریه به عراق، جزئیات جدید از نشست سه جانبه نفتالی بنت با بن زاید والسیسی، تاکید اردوغان برآغاز سریع  مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، آمادگی چین برای  تغییر ارزی آرامکو عربستان از دلار به یوان، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احیای برجام، واکنش پکن به تحریم احتمالی آمریکا علیه مقامات چینی به بهانه نقض حقوق بشر، برگزاری  نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد و واکنش گروه‌های فلسطینی به عملیات استشهادی در بئر السبع از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور فرانسه در تماس‌های تلفنی جداگانه با رهبران روسیه و اوکراین گفت‌وگو کرد اما کاخ الیزه گزارش داد که توافقی حاصل نشده است.کاخ الیزه اعلام کرده «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در تماس‌های تلفنی جداگانه با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص شرایط برقراری آتش‌بس میان دو طرف گفت‌وگو کرد.در این بیانیه تصریح شده که «توافقی حاصل نشد» اما ماکرون کماکان معتقد است که لازم است به تلاش‌های خود جهت برقراری آتش‌بس ادامه دهد. طبق این بیانیه، ماکرون همچنین گفته که از اوکراین در برابر حمله روسیه حمایت می‌کند.کاخ الیزه در بیانیه خود در روز سه‌شنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتر تصریح کرده که مکالمه ماکرون با پوتین بر «شرایط امنیتی برای مسائل مهم» متمرکز بوده است.

دویچه وله: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه سفر جو بایدن به بروکسل گفت که بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه در راه است. صدراعظم آلمان یک بار دیگر بر مخالفت خود با قطع سریع واردات نفت و گاز از روسیه تأکید کرد. این تحریم‌ها قرار است روز پنجشنبه ۲۴ مارس اعلام شوند.سالیوان گفت در “بسته جدید تحریمی” از جمله تحریم‌های کنونی تشدید می‌شوند و امکان دور زدن تحریم‌ها برای روسیه دشوار خواهد شد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از ایتالیا درخواست کرده است که بر روسیه فشار بیشتری وارد آورد.زلنسکی روز سه شنبه بطور آنلاین در پارلمان ایتالیا صحبت کرد. او در ماه جاری برای قانونگذاران کشورهای دیگر از جمله آمریکا و بریتانیا نیز سخنرانی کرده است.زلنسکی به قانونگذاران ایتالیا گفت تهاجم روسیه در حال کشتن غیرنظامیان و تخریب شهرها است. او از پارلمان ایتالیا خواست تا تصور کنند که شهر بندری جنوآ ایتالیا در حال ویران شدن است.او گفت کشورش برای روسیه دروازه ورود به اروپا است، و مسکو سعی دارد به زور این دروازه را باز کند اما نباید چنین اجازه ای به آن داده شود.

خبرگزاری صدا وسیما: وزیر حمل و نقل روسیه گفت، روسیه براساس تجربه ایران در مورد نحوه سرویس دهی به هواپیما‌ها در شرایط تحریم عمل می‌کند. ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه با اعلام این خبر که تاکنون ۷۸ هواپیمای این کشور در خارج از کشور توقیف شده است گفت: روسیه براساس تجربه ایران در مورد نحوه سرویس دهی به هواپیما‌ها در شرایط مشابه (تحریم) عمل می‌کند.در پی حمله روسیه به اوکراین کشور‌های غربی حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های این کشور بستند و با وضع تحریم اعلام کردند هواپیما‌های متعلق به خطوط هوایی روسیه را توقیف خواهند کرد.

تی .آر.تی ترکیه: دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت که ادامه جنگ از نظر اخلاقی و سیاسی غیرقابل دفاع و از نظر نظامی “بیهوده” است. آنتونیو گوترش در جمع خبرنگاران در مقر این سازمان اعلام کرد که از آغاز جنگ اوکراین در 24 فوریه، درد و ویرانی وحشتناکی وجود داشته و”ترور از طریق بمباران سیستماتیک” علیه غیرنظامیان گسترش یافته است.وی در ادامه گفت: حتی اگر ماریوپل سقوط کند، اوکراین را نمی‌توان شهر به شهر، خیابان به خیابان، خانه به خانه تصرف کرد.

خبرگزاری ایلنا: اتحادیه اروپا یک راهکار جدید دفاعی از جمله تشکیل یک نیروی واکنش سریع پنج هزار نفری برای افزایش ظرفیت دفاع از خود را تصویب کرد.اتحادیه اروپا یک راهکار جدید دفاعی از جمله تشکیل یک نیروی واکنش سریع پنج هزار نفری برای افزایش ظرفیت دفاع از خود را تصویب کرد.«جوزپ بوررل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ‌در نشست وزرای خارجه و دفاع این اتحادیه گفت: «این راهکار پاسخی به جنگ اوکراین نیست، اما بخشی از پاسخ به آن است.» گفتنی است که اتحادیه اروپا در دو سال گذشته به دنبال تصویب این راهکار و ایجاد این نیرو بوده است.

خبرگزاری ایرنا: اختصاص بسته ۱۰۰ میلیارد یورویی برای نوسازی ارتش در آلمان که بزرگترین بسته پس از جنگ دوم جهانی خوانده شد، مخالفت های زیادی را در پی داشته و شمار زیادی از احزاب و فعالان مدنی و سیاسی با اعلام فراخوان “دموکراسی و دولت اجتماعی – نه به درج برنامه تسلیحات ” خواستار مقابله با این طرح شدند.امضاکنندگان این فراخوان خواستار یک بحث اجتماعی در مورد تغییر سیاست خارجی و امنیتی دولت آلمان هستند. آن‌ها می‌گویند که سلاح‌های جدیدتر برای جهان امنیت بیشتر به دنبال نخواهد آورد و حمایتی برای اوکراین و مبارزه به حق این کشور برای دفاع از خود نخواهد بود. مارکوت کوسمان، الهیات‌شناس، هانس کریستیان شتروبله، سیاستمدار حزب سبزها و گرگور گیزی، نماینده حزب چپ‌های آلمان از جمله امضاکننده این فراخوان هستند.دولت آلمان در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۸.۸ میلیارد یورو به بودجه دفاعی خود اختصاص داد که در سال های گذشته این میزان به تدریج افزایش یافت و در سال گذشته به نزدیک ۴۷ میلیارد یورو رسید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ژاپن به روسیه اعتراض کرد.دبیر کابینه ژاپن گفت، دولت توکیو اعتراض خود را به روسیه به دلیل تصمیم مسکو مبنی بر خروج از مذاکرات پیرامون توافق صلح بین دو کشور ارسال کرده است. هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه ژاپن گفت: ما اعتراض خود را به دولت مسکو ارسال کرده‌ایم. این تصمیم کاملا بدون دلیل و توجیه و قطعاً غیرقابل قبول است.وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، مسکو در واکنش به اقدامات غیردوستانه توکیو، از مذاکره بر سر پیمان صلح با ژاپن امتناع می‌ورزد، سفر بدون ویزا برای شهروندان ژاپنی به جزایر کوریل را متوقف می‌کند و از گفتگو با ژاپن برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی مشترک در کوریل خارج می‌شود.

العالم فارسی: ترکیه نیروهای خود را از سوریه به عراق منتقل می‌کند. برخی منابع گزارش دادند، حدود ۴۰۰ نظامی ترکیه‌ای که قبلاً در شمال غرب سوریه مستقر بودند، احتمالاً بار دیگر برای مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) در شمال عراق مستقر شوند.این منابع گفتند: ۴۰۰ سرباز ترک آمادگی‌ها و تمهیدات خود را برای خروج از منطقه کاهش تنش به عنوان بخشی از اولین گروهی که این منطقه را ترک خواهند کرد، به پایان رساندند.بر اساس این گزارش، بیش از ۱۳۵۰۰ نظامی ترکیه در ۶۰ منطقه نظامی در سراسر منطقه کاهش تنش واقع در ادلب، حومه حلب، حماه و لاذقیه حضور دارند.

خبرگزاری مهر : شبکه کان اسرائیل مدعی شده که نفتالی بنت به السیسی و بن زاید پیشنهاد تشکیل ائتلافی علیه ایران و راه‌اندازی یک سیستم دفاع منطقه‌ای علیه موشک‌ها و پهپادها داده است.رسانه‌های صهیونیستی جزئیات جدیدی از نشست سه جانبه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی در شرم‌الشیخ منتشر کردند.شبکه کان اسرائیل در این مورد مدعی شده که نفتالی بنت به السیسی و بن زائد پیشنهاد تشکیل ائتلافی علیه ایران و راه‌اندازی یک سیستم دفاع منطقه‌ای علیه موشک‌ها و پهپادها داده است.شبکه الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد: نفتالی بنت در نشست سه جانبه در شرم الشیخ پیشنهاد تشکیل توافقی برای اتحاد منطقه‌ای مشابه ناتو را مطرح کرده است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد از اتحادیه اروپا انتظار داریم که فصل مذاکرات عضویت کشورمان را آغاز کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با مارک روته، نخست وزیر هلند که به منظور انجام برخی دیدارهای رسمی به آنکارا سفر کرده است؛ نشست مشترک خبری ترتیب داد. اردوغان محور این دیدار را بررسی همه جانبه روابط دو کشور و تبادل نظر پیرامون مسائل جهانی و رابطه ترکیه با اتحادیه اروپا اعلام کرد.

اسپوتنیک روسیه: کارشناس چینی نقطه شروع سقوط دلار را اعلام کرد. ژانگ یوگی، رئیس دانشکده مالی و تجارت بین‌الملل در دانشگاه شانگهای، گفت: تغییر ارزی آرامکو به یوآن به جای دلار در تجارت با چین، یک انفجار واقعی برای بازار نفت با عواقب جدی برای سیستم مالی مدرن خواهد بود. به گفته وی، پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر استفاده عربستان از یوان برای مبادلات مالی نفتی با چین و گفتگوی روسیه و هند برای ایجاد مکانیزم پرداخت تجاری روپیه-روبل، افکار عمومی غرب در کل شروع به صحبت از تضعیف هژمونی دلار در بازار جهانی نفت کردند.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا هشدار داد که باز شدن گره مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به تصمیم نهایی تهران بستگی دارد. واشنگتن در حالی از موضع نهایی تهران به عنوان راه حل دستیابی به توافق و احیای برجام سخن به میان آورده که پیش‌تر تایید کرده بود که هرگونه گشایش در روند مذاکرات به تصمیم‌گیری در خصوص «موضوعات سخت» برمی‌گردد و ایالات متحده برای آن آمادگی کامل دارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه، برای دومین روز متوالی با لحنی متفاوت که نشان از خوشبینی‌های روزهای گذشته نسبت به نزدیک بودن توافق میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی نداشت، تاکید کرد: اینک توپ در زمین تهران است و باید در خصوص موضوعاتی که ممکن است سخت به نظر برسد، تصمیم‌گیری کند.

رادیو چین: وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تلاش آمریکا برای تحریم مقامات چینی به بهانه نقض حقوق بشر، از ایالات متحده خواست که وضعیت حقوق بشر چین را عینی و منصفانه ببیند، از تهمت زدن و سرکوب عمدی چین دست بردارد و فوراً این به اصطلاح  تحریم‌ها علیه مقامات چینی را لغو کند،  در غیر این صورت چین اقدامات متقابل انجام خواهد داد.آنتونیو بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده 21 مارس مدعی شد  که ایالات متحده محدودیت های ویزا را برای مقامات چینی که در سرکوب اقلیت های قومی، گروه های مذهبی، مخالفان و سایر موارد نقض حقوق بشر در داخل و خارج  چین و در خاک آمریکا دست داشته اند اجرا خواهد کرد. 

ایران پرس: چهل و هشتمین نشست دو روزه وزرای خارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی به میزبانی اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز بکار کرد.وزیر امور خارجه پاکستان در مراسم افتتاحیه چهل و هشتمین اجلاس شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد، تقویت جایگاه بین المللی این سازمان و حل مسائل تمامی کشورهای عضو از اهداف اصلی است. «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در این نشست گفت، مداخله خارجی در امور کشورهای مسلمان، تداوم اشغالگری اراضی مسلمانان در جهان، محرومیت مسلمانان از حق تعیین سرنوشت بویژه در فلسطین و منطقه کشمیر تحت کنترل هند، مسائلی است که می تواند با ایجاد تنش های گوناگون اتحاد و همبستگی اسلامی را تضعیف کند.

خبرگزاری تسنیم: گروه‌های مبارز فلسطینی از عملیات بئر السبع که منجر به هلاکت ۴ صهیونیست شد استقبال کردند. عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در این رابطه به رسانه‌ها گفت: ما به مجری این عملیات قهرمانه که در بئر السبع انجام شد درود می‌فرستیم و تاکید می‌کنیم جنگ ما با اشغالگران همچنان ادامه داشته و لحظه‌ای این تقابل متوقف نخواهد شد.کمیته‌های مقاومت فلسطین هم عملیات انجام گرفته با سلاح سرد در بئر السبع اشغالی را واکنشی طبیعی و تنها راه جارو کردن اشغالگران از سرزمین فلسطین و مقابله با جنایات روز افزونش در حق ملت و مقدسات فلسطین توصیف کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن ستایش عملیات بئر السبع تاکید کرد مقاومت عامل بازندارنده‌ای علیه اشغالگران است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *