جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

گورهای جمعی بیمارستان ناصر و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است.نیروهای امدادرسانی می‌گویند: آنها اجسادی را با دستان بسته، شکم باز شده و بخیه زده پیدا کردند که با روش‌های معمول بخیه زدن زخم‌ها در نوار غزه مغایرت دارد و این موضوع شبهه‌هایی را در مورد سرقت برخی از اعضای بدن انسان ایجاد می‌کند.

Loading

 رسانه‌ها؛پاسخ ایران به شرارت های رژیم اسرائیل و…

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حملات موشکی به دو مرکز آموزشی موساد دراربیل عراق و واکنش،انگلیس میزبان نشست بین المللی با هدف انزوای روسیه، تنگ تر شدن حلقه محاصره کی‌یف،انهدام ۳۷۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین توسط ارتش روسیه،هشدار ریابکوف به آمریکا نسبت به عواقب ارسال تسلیحات به اوکراین، گفتگوی تلفنی زلنسکی با نفتالی بنت،درخواست احزاب مخالف دولت برای عضویت سوئد در ناتو، واکنش ژاپن به اقدامات روسیه در جزایر مورد اختلاف دو کشور،رزمایش مشترک آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس در عربستان،تعلیق موقت گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی،قرار گرفتن انصارالله در لیست سیاه اتحادیه عرب،نگرانی چین از آزمایشگاه های مخفی آمریکا،ابراز نگرانی جوزپ بوررل از نفوذ در حال گسترش ترکیه، تاکید کره جنوبی بر بازگشت پیونگ یانگ به میز مذاکره،دلگرمی وزیر انرژی جمهوری آذربایجان به اروپایی ها و هشدار طالبان به آمریکا درباره تصرف دارایی‌های افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری امروز از شلیک بیش از ده فروند راکت و موشک به سمت پایگاه‌ نظامی و کنسولگری آمریکا در شهر اربیل و همچنین هدف قرار گرفتن دو مرکز آموزشی موساد در اربیل و وقوع انفجار در منطقه سلیمانیه در شمال عراق خبر دادند. بنا بر گزارش‌های اولیه 14 فروند راکت 122 میلی متری «گراد» به نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در حومه فرودگاه اربیل و همچنین اطراف کنسولگری آمریکا در اربیل اصابت کرده است. در پی این حملات، آژیر هشدار در پایگاه نظامی «الحریر» آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل به صدا درآمده و پروازهای این فرودگاه بین‌المللی متوقف شده است.

خبرگزاری فارس:  وزارت امور خارجه آمریکا به حمله موشکی بامداد امروز به دو مرکز موساد در اربیل عراق واکنش نشان داد.یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره ضمن محکوم کردن این حمله گفت: «حمله شرم‌آور به کنسولگری خود در اربیل را محکوم می‌کنیم و مقامات عراقی و کُرد در حال بررسی این حادثه هستند».این مقام آمریکایی همچنین گفت که مجتمع کنسولگری آمریکا هیچ آسیبی ندیده است و «حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل تلفات یا خسارتی بر جای نگذاشت».

خبرگزاری ایرنا:نخست‌وزیر انگلیس هفته آینده میزبان رهبران کشورهای نوردیک برای گفت‌وگو در مورد جنگ در اوکراین و بررسی انزوای اقتصادی روسیه است.«بوریس جانسون» هفته آینده میزبان رهبران کشورهای حاشیه شمال غربی روسیه (کشورهای نوردیک) خواهد بود تا راه‌هایی برای مقابله با حمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین پیدا کنند. دراین گفت‌وگوها قرار است روش هایی برای انزوای اقتصادی روسیه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.رهبران کشورهای عضو گروهی به رهبری انگلیس متشکل از دانمارک، استونی، فنلاند و ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ و سوئد روز سه‌شنبه در لندن برای گفت و گو با یکدیگر دیدار می کنند.

دویچه وله: حلقه محاصره کی‌یف تنگ‌تر می‌شود. کی‌یف از چند جهت مورد حمله است و در “وضعیت محاصره” قرار گرفته است.  سازمان ملل برای نشست‌های بیشتر در رابطه با جنگ در اوکراین برنامه‌ریزی می‌کند. فرودگاه شهر ایوانوـ فرانکیفسک بار دیگر مورد حمله قرار گرفت. به گفته میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، کی‌یف در “وضعیت محاصره” قرار گرفته است. حومه شمال غرب این کلان‌شهر در چند روز اخیر زیر حمله‌های هوایی شدید روسیه است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه اطلاع داد که ارتش این کشور تقریبا ۳۷۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را ازبین برده است.ژنرال ایگور کوناشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اطلاع داد: ارتش روسیه از آغاز عملیات نظامی تقریبا ۳۷۰۰ زیر ساخت نظامی اوکراین را نابود کرده است.وی خاطرنشان کرد: ۹۹ فروند هواپیما، ۱۲۸ پهپاد، ۱۱۹۴ تانک و سایر خودروهای زرهی، ۱۲۱ سیستم واکنشی آتشبار، ۴۴۳ سلاح توپخانه ای، ۹۹۱ واحد خودرو ویژه نظامی از بین رفته اند.

رادیو چین: معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه با بیان اینکه کشورش بارها به آمریکا پیامدهای تحویل تسلیحات به اوکراین را تشریح کرده، گفت که این تسلیحات به “اهداف مشروع” برای نیروهای روسی تبدیل خواهند شد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به کانال یک تلویزیون کشورش گفت: ما به آمریکا هشدار دادیم که وارد کردن سازماندهی شده تسلیحات از جانب تعدادی از کشورها به اوکراین تنها یک حرکت خطرناک نیست، بلکه اینها اقداماتی هستند که کاروان‌های مربوط به این تسلیحات را به اهداف مشروع (برای ارتش روسیه در اوکراین) تبدیل می‌کند.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهوراوکراین با نفتالی بنت گفتگو کرد.ولودیمیر زلنسکی و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل پیرامون تهاجمات روسیه و چشم‌انداز مذاکرات صلح بطور تلفنی گفتگو کردند.زلنسکی نوشت: به دیالوگ با نخست وزیر اسرائیل ادامه دادم. با وی در خصوص تجاوزات روسیه و چشم‌انداز مذاکرات صلح صحبت کردیم. باید به اعمال فشارها علیه مردم غیرنظامی پایان دهیم. از وی خواستار یاری به آزادی شهردار اسیر ملیتوپل و نمایندگان محلی این شهر شدم.

یورونیوز: ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد، درخواست‌ احزاب مخالف دولت برای بررسی طرح پیوستن این کشور به ناتو را رد کرد و گفت که پذیرش این درخواست پس از حمله روسیه به اوکراین باعث بی‌ثباتی اروپا می‌شود. خانم اندرسون پس از نشست با سران احزاب مخالف دولت در جمع خبرنگاران گفت که مهمترین عامل برای امنیت سوئد و این منطقه از اروپا این است که دولت‌ها یک سیاست بلندمدت و باثبات داشته باشند.این در حالی است که روسیه اخیرا به سوئد و فنلاند در مورد تبعات تصمیم احتمالی این دو کشور برای عضویت در ناتو هشدار داده است.

ان. اچ.کی ژاپن: با افزایش اقدامات روسیه در قبال ۴ جزیره در اختیار آن کشور که ژاپن نیز مدعی مالکیت آنها است، دولت ژاپن در نظر دارد از روسیه بخواهد در این رابطه خویشتن داری کند.روسیه در حالی این اقدامات را انجام می دهد که ژاپن به دلیل تجاوز آن کشور به خاک اوکراین، تحریم هایی را بر روسیه اعمال کرده است. مسدود کردن دارایی های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مقام های دولتی و مؤسسات مالی آن کشور در بین این تحریم ها هستند.روز پنجشنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با استفاده از یک سامانه موشکی زمین به هوا، رزمایشی را در  جزیره کوریل انجام داده است.ژاپن این جزیره ها را «قلمرو شمالی» می نامد.

العالم فارسی: عربستان سعودی از برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس در این کشور خبر داد.عربستان سعودی روز گذشته از برگزاری رزمایش آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس دریکی ازپایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور با هدف « تضمین امنیت و ثبات منطقه» خبر داد.خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد: رزمایش مشترک «عزم النسر 22 » در پایگاه «فورت کارسون» آمریکا از 6 مارس آغاز شده و تا 17 مارس ادامه خواهد داشت.

الکوثرفارسی: منابع نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی ایران اعلام کردند که گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی به‌صورت موقت تعلیق شده است.خبرهای رسیده حاکی است که ایران به‌صورت یک‌طرفه گفتگوها با عربستان سعودی را موقتاً تعلیق کرده است.«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای وزیران کشور اتحادیه عرب در راستای چشم پوشی از جنایات عربستان و امارات در یمن، جنبش انصارالله را “تروریستی” اعلام کرد.دبیرخانه شورای وزیران کشور اتحادیه عرب درج نام جنبش انصارالله یمن در لیست سیاه “عاملان، طراحان و تامین کنندگان مالی اقدامات تروریستی” را تصویب کرد.این دبیرخانه در بیانیه‌ای با چشم‌پوشی از جنایات روزانه ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات علیه غیرنظامیان یمنی مدعی شد: قرار گرفتن حوثی‌ها (انصارالله) در این لیست به دلیل تخلفات آنها از زمان به دست گرفتن کنترل صنعا، پایتخت یمن، در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ صورت گرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه چین، خواهان شفاف سازی این موضوع شده و می‌گوید: آمریکا ۳۳۶ آزمایشگاه در ۳۰ کشور ، از جمله ۲۶ آزمایشگاه تنها در اوکراین تحت کنترل دارد.در روزهای گذشته فعالیت مخفیانه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین به موضوع داغ محافل سیاسی و بین المللی تبدیل شده است. آنچه بیش از پیش ذهن کارشناسان مرتبط با فعالیت های حوزه بیوتکنولوژی را مشغول کرده پاسخ به این سوال است که آمریکا چه منافع و اهدافی در ایجاد مجموعه‌ای پیچیده از آزمایشگاه‌های زیستی مخفی در اوکراین  و تولید سلاح‌های زیستی مجهز به گونه‌های تهاجمی دارد؟

خبرگزاری ایلنا: مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عنوان کرد که ترکیه بازیگری مهم در امور ژئوپولتیکی بوده و نفوذش در آفریقا در حال گسترش است.وی افزود که بروکسل باید روابط با آنکارا را در میانه درگیری‌ها در اوکراین افزایش دهد.بوررل در ادامه گفت که درگیری‌های اوکراین نقش ترکیه را برجسته‌تر کرده است و این به ما نشان داده که باید روابط‌مان با این کشور را تقویت کنیم.

خبرگزاری مهر : سخنگوی رئیس جمهور منتخب کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی باید برای گفتگو درباره خلع سلاح هسته ای به میز مذاکره برگردد.«کیم اون هی» سخنگوی «یون سوک یول» رئیس جمهور منتخب کره جنوبی اعلام کرد که مقامات کره شمالی باید بر سر میز مذاکرات حاضر شوند تا با آنها درباره عدم استفاده از سلاح هسته‌ای، گفتگو شود.وی درباره تحرکات پیونگ یانگ برای توسعه یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید، گفت: امیدواریم که کره شمالی از گفتگوها در راستای خلع سلاح هسته‌ای، تبعیت کند.

آناتولی  ترکیه: وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کشورش ذخایر گاز کافی برای همسایگان و اروپا دارد.پرویز شاهبازوف اظهار داشت که کشورش دارای ذخایر گاز کافی برای همسایگان و اروپا است. وی که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه حضور دارد، با بیان اینکه ذخایر گاز کشورش 2.6 تریلیون مترمربع است و این مقدار برای تامین نیازهای همسایگان و اروپا کافی است.

ایران پرس: وزیر امور خارجه حکومت طالبان به آمریکا درباره عواقب تصرف دارایی های آن کشور هشدار داد. «امیرخان متقی» در دیدار با «تام وست» نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: “هرگونه تصرف دارایی های افغانستان بر روابط دو کشور تأثیر نامطلوب خواهد گذاشت.”در این دیدار که «ملاخیرالله خیرخواه» وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز حضور داشت، دو طرف توافق کردند مبلغ سه و نیم میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار گیرد. برغم ماه ها درخواست و رایزنی مقامات مختلف طالبان با دولت آمریکا و برخی کشورهایی که رابطه نزدیکی با کاخ سفید دارند اما تغییری در سیاست مصادره دارایی های افغانستان بوجود نیامده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *