جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

 رسانه‌ها؛ آغاز جنگ با اعلام استقلال مناطق شرق اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست دومای روسیه برای بررسی استقلال مناطق جدایی طلب در اوکراین، هشدار شدید روسیه به تحرکات نظامی آمریکا ، لغو احتمالی عضویت اوکراین در ناتو،تاکید بایدن و جانسون بر تقویت مواضع جناح شرقی ناتو، سفر وزیر دفاع آمریکا به بلژیک، لهستان و لیتوانی، ورود جنگنده های  اف-15 آمریکایی به لهستان، خروج فوری اتباع آمریکایی از بلاروس، تعطیلی سفارت آمریکا  در کی یف، ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از تنش اوکراین، هشدار گروه هفت به روسیه، پیشنهاد ماکرون درخصوص طرح امنیتی جدید برای کاهش تنش با روسیه ، نشست مهم پوتین با لاوروف و شایگو، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات طرف‌های برجام، سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به  بحرین و افتتاح سفارت آمریکا درجزایر سلیمان برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه اقیانوس های هند و آرام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: رئیس دومای روسیه از  جلسه روز سه شنبه درباره بررسی پیش نویس قطعنامه ای که استقلال مناطق جدایی طلب در اوکراین را به رسمیت می شناسد، خبر داد.ویاچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه گفت قانونگذاران دومای روسیه  قطعنامه ای را تصویب خواهند کرد تا بر اساس آن از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور بخواهند مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین (دونتسک و لوهانسک) را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناسد.حزب کمونیست روسیه ماه گذشته با ارائه پیش نویس قطعنامه ای از پوتین خواست جمهوری های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناسد. کارشناسان به رسمیت شناختن دونباس از سوی روسیه را مقدمه ای احتمالی برای الحاق این منطقه دانسته اند.جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس با جمعیت روس تبار، از سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه خونین که نزدیک به ۱۳ هزار تلفات جانی به همراه داشت به طور مستقل از کی یف اعلام استقلال کردند.

خبرگزاری صدا وسیما: یک مقام روسی هشدار دارد در صورت ورود غیر قانونی هرنوع کشتی و یا زیردریایی به آب‌های روسیه بدون تردید آن را هدف قرار می‌دهیم. مقام عالی رتبه روس هشدار داد، مسکو آماده است تا به هر کشتی یا زیردریایی بیگانه که به صورت غیر قانونی وارد آب‌های منطقه‌ای روسیه شوند شلیک کند.

دویچه وله: صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری اوکراین عضویت اوکراین در ناتو را به آینده‌ دور موکول کردند. اولاف شولتس همچنین از کمک‌های مالی بیشتر آلمان به اوکراین خبر داد و تهدید کرد، روسیه در صورت حمله به اوکراین با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد.اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در سفرش به کی‌یف، پایتخت اوکراین، در پی دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک گفت، آلمان آماده کمک‌های مالی بیشتر به این کشور است.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس طی تماس تلفنی ضمن اشاره به لزوم تقویت موضع دفاعی جناح شرقی ناتو، بر آمادگی برای تحمیل عواقب بر روسیه در صورت حمله به اوکراین تاکید کردند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیشب به‌صورت تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفتگو کرد.کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر، گفت تعاملات دیپلماتیک اخیر بین آمریکا و انگلیس درخصوص اوکراین و روسیه موضوع تماس تلفنی این دو نفر بود.

خبرگزاری ایرنا: لوید آستین وزیر دفاع آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها میان کشورش و روسیه بر سر اوکراین به بلژیک، لهستان و لیتوانی سفر و با وزیران دفاع ناتو در بلژیک دیدار و گفت‌وگو می کند.جان کربی سخنگوی پنتاگون اعلام کرد لوید آستین وزیر دفاع این کشور این هفته به بلژیک، لهستان و لیتوانی سفر خواهد کرد.وی توضیح داد رئیس پنتاگون در بلژیک، در نشست وزیران دفاع ناتو شرکت خواهد کرد و  با سایر وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو درباره تقویت حضور نظامی روسیه در اطراف اوکراین بحث خواهد کرد.کربی افزود: وزیر دفاع آمریکا در طول سفر خود با رهبران ارشد نظامی و دولتی در بلژیک، لهستان و لیتوانی دیدار خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: هشت فروند جنگنده اف-15 آمریکایی وارد لهستان شدند. ماریوش بلاشژاک، وزیر دفاع لهستان گفت: هشت جنگنده اف-15 آمریکایی دیگر به عنوان بخشی از ماموریت پلیس هوایی ناتو وارد لهستان شدند.بلاشژاک در توییتر نوشت: “جنگنده های دیگر F-15 آمریکایی امروز در پایگاه هوایی در لاسکا فرود آمدند. این هشت جنگنده به جنگنده هایی که هفته گذشته وارد لهستان شدند می پیوندند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفارت آمریکا در بلاروس امروز،‌ سه‌شنبه در بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست بلاروس را فورا ترک کنند.سفارت آمریکا در بلاروس اظهار کرد: به دلیل اجرای ظالمانه قوانین به بلاروس سفر نکنید. مضافا اینکه نگرانی درباره تقویت نظامی روسیه در مرزهای بلاروس با اوکراین،‌ کرونا و پیامدهایش و نیز محدودیت‌های ورود به این کشور وجود دارد.طبق بیانیه سفارت آمریکا، از شهروندان خواسته شده به بلاروس سفر نکنند و در عین حال این کشور را از طریق راه‌های تجاری و ویژه فورا ترک کنند.

رادیو چین: وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از آغاز روند تعطیلی سفارت این کشور در کی یف پایتخت اوکراین خبر داد.وزارت خارجه آمریکا افزود که تیمی محدود از هیات دیپلماتیک این کشور به شهر لویو در نزدیکی مرز لهستان منتقل می‌شود.«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تصمیم تعطیلی موقت سفارت این کشور در کی یف در پی افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین اتخاذ شده است.

خبرگزاری فارس:
دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از افزایش گزارش‌ها درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین، بر لزوم کاهش تنش در عرصه میدانی و حمایت همه کشورها از دیپلماسی تاکید کرد.«آنتونیو گوترش» گفت که به شدت نگران تشدید تنش ها بر سر اوکراین و افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد یک درگیری نظامی است و از سران کشورهای مختلف خواست تا دیپلماسی را برای آرام کردن اوضاع تقویت کنند.گوترش پس از دیدار با نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم حتی احتمال چنین رویارویی فاجعه‌باری را بپذیریم».

آناتولی  ترکیه: کشورهای عضو گروه هفت اعلام کردند که در صورت اشغال اوکراین توسط روسیه٬ آماده اعمال جمعی تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه این کشور هستند. وزرای دارایی کشور‌های آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و کانادا (جی-7) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در صورت اشغال اوکراین توسط روسیه، بلافاصله تحریم‌هایی را اعمال خواهند کرد که پیامدهای شدیدی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.

یورونیوز:  امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پارلمان اروپا گفت:  طرح امنیتی جدید برای کاهش تنش با روسیه تهیه شود .رئیس‌جمهوری فرانسه که کشورش از از ابتدای ماه جاری میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفته است تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید طی هفته‌های آینده بتواند نظم امنیتی جدیدی را «بین اروپایی‌ها» طراحی کند. به گفته وی این طرح پس از آن می‌تواند به ناتو و در صورت لزوم روسیه پیشنهاد شود.

اسپوتنیک روسیه: سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا و ناتو برای مذاکرات جدی با روسیه در زمینه برخی جنبه های ضمانت امنیتی آماده اند.لاوروف با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین دیدار داشت و در خصوص مسئله ضمانت امنیتی صحبت کرد. وی خاطر نشان کرد که بخش اول پاسخ آمریکا برای روسیه رضایت بخش نبوده و در عین حال بخش دوم سازنده تر بوده است.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، گفت که در مراحل نهایی مذاکراتی پیچیده هستیم.«ند پرایس»  گفت که در مراحل نهایی مذاکراتی پیچیده هستیم.وی گفت که با توجه به پیچیده بودن مذاکرات و این‌که در مراحل نهایی آن هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم که روند پیشرفت گفت‌وگوها در وین، کندتر باشد.پرایس افزود که در مرحله نهایی هستیم تا ببینیم آیا بازگشت متقابل به تعهدات برجامی امکان‌پذیر است یا نه.

خبرگزاری تسنیم: نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه وارد بحرین شد.نفتالی بنت اولین سفر رسمی خود را به عنوان نخست وزیر به بحرین انجام داد.این سفر بعد از امضای توافقنامه سازش این شیخ نشین حوزه جنوبی خلیج فارس با اسرائیل صورت می‌گیرد که در سپتامبر 2020 به انجام رسید.این سفر چند روز بعد از سفر بنی گانتز وزیررجنگ رژیم صهیونیستی به بحرین انجام می‌شود، در آن سفر رژیم اسرائیل با رژیم آل خلیفه چندین سند همکاری امنیتی به امضا رساند.

ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا با در نظر داشتن چین در جزایر سلیمان سفارتخانه افتتاح می کند. دولت آمریکا می گوید که با توجه به بخشی از سیاستش برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه اقیانوس های هند و آرام، یک سفارت در جزایر سلیمان افتتاح خواهد کرد. آمریکا در سال ۱۹۹۳ سفارت خود را در آنجا بسته بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  در حین صحبت در کشور فیجی واقع در اقیانوس آرام جنوبی گفت کشورش برای عمیق تر کردن «همکاری با شرکای جزایر اقیانوس آرام» خود قصد دارد این سفارت را باز کند.او گفت: «این اقدامات تازه آغاز کار است،» و آمریکا به پیشبرد «تعامل و سرمایه گذاریش در اقیانوس های هند و آرام» ادامه خواهد داد.جزایر سلیمان در سال ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع و با چین رابطه برقرار کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *