أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

 رسانه‌ها؛ بحران اوکراین و ادامه روسیه هراسی  و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه هجمه‌های آمریکا علیه روسیه بر سر اوکراین، هشدار بایدن به روسیه بااهرم نورد استریم 2، دیدار پوتین و ماکرون در کاخ کرملین، دیدار بایدن و صدراعظم آلمان با محور اوکراین، آمادگی آلمانی ها برای تحریم روسیه، اعزام نیروهای آلمان و بریتانیا به شرق اروپا، رزمایش ناتو در استونی، ورود ناوگان نظامی روسیه به مدیترانه برای رزمایش دریایی، اعلام آمادگی ناتو برای گفتگو با روسیه، طرح خط لوله جدید انتقال گاز به قلب اروپا، "روی میز" ناتو، توافق روسیه و بلاروس برای اعزام نیرو به سوریه جهت شرکت در عملیات‌های بشردوستانه، نشست محرمانه مالی با نمایندگان کنگره درباره مذاکرات وین، تعویق جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور، ابراز خرسندی سازمان همکاری‌های اسلامی از تصمیم اتحادیه آفریقا، برگزاری نشست مجمع عالی خلق کره شمالی برای تصویب بودجه و واکنش پکن به لایحه جدید آمریکا درباره چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: تنش ها میان غرب و روسیه در حالی ادامه دارد که مقامات آمریکایی همچنان در صدد اعمال فشار و ترغیب افکار عمومی علیه روسیه هستند.در این زمینه وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، کی یف در عرض 72 ساعت سقوط می کند. پنتاگون همچنین ادعا کرد که هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین منجر به کشته شدن 14 هزار نظامی اوکراینی می‌ شود. این درحالی است که حتی مقامات اوکراین نیز نسبت به این ادعا معترض هستند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حالت آماده‌باش در صورت اشغال اوکراین از سوی روسیه قرار دارد.جو بایدن در ادامه هشدار داد: در صورت حمله روسیه که معنی آن عبور تانک‌ها و سربازان از مرز اوکراین است، خط لوله گاز جریان شمالی-2 را متوقف خواهیم کرد.بایدن هشدار داد در صورت حمله روسیه به اوکراین واشنگتن تحریم‌های بی سابقه اقتصادی را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.گفتنی است خط انتقال گاز طبیعی «جریان شمالی-2» که حدود 10 میلیارد یورو هزینه برداشته است، طبق برنامه‌ریزی‌ها انتظار می‌رود سالانه 55 میلیارد مکعب گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

العالم فارسی: رؤسای جمهور روسیه و فرانسه شامگاه دوشنبه به منظور رایزنی در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله اوکراین، در کاخ کرملین دیدار کردند.علی‌رغم تنش‌های لفظی و رسانه‌ای اخیر میان طرف‌های غربی و روسیه بر سر اوکراین و ادعای بی‌اساس طرف‌های غربی مبنی بر اینکه روسیه در صدد حمله به اوکراین است، خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد که پوتین و ماکرون در ابتدای این دیدار برخورد بسیار گرمی داشته‌اند.

خبرگزاری فارس: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان گفت که واشنگتن و برلین به صورت هماهنگ برای مقابله با روسیه همکاری خواهند کرد. بایدن در ادامه گفت: «آلمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا است و ما در حال کار برای ایجاد بازدارندگی بیشتر در برابر اقدامات خصمانه روسیه در اروپا هستیم». صدراعظم آلمان پیش از سفر به آمریکا بار دیگر بر عدم فروش سلاح از سوی این کشور به اوکراین، در بحبوحه تنش‌ها با روسیه تاکید کرد.اولاف شولتز قرار است طی روزهای آینده به مسکو سفر کرده و در آنجا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

دویچه وله:  وزیر خارجه آلمان در سفر خود به کی‌یف گفت که در صورت تهاجم روسیه به اوکراین آلمان آماده است هزینه گزاف اقتصادی بپردازد زیرا مسئله بر سر امنیت اوکراین است. آنالنا  بربوک گفت هیچ‌کس نمی‌تواند در اتحاد کشورهای غربی شکاف بیندازد. وزیر خارجه آلمان از حزب سبزها تصریح کرد که در صورت بالا گرفتن مناقشه اوکراین، آلمان و کشورهای هم‌پیمان آن “یک رشته اقدامات سنگین” در برابر روسیه تدارک دیده‌اند.

یورونیوز: آلمان و بریتانیا تصمیم گرفته‌اند همزمان با اوج‌گیری تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین، نیروهای بیشتری را به کشورهای شرق اروپا و حوزه بالتیک بفرستند.«بن والاس» و «کریستینه لامبرشت» به ترتیب وزاری دفاع بریتانیا و آلمان، دیروز به صورت جداگانه با اعلام این مطلب تاکید کردند که هر یک از این دو کشور ۳۵۰ سرباز دیگر به کشورهای شرق اروپا اعزام می‌کنند.خانم لامبرشت گفت: «بوندس‌وهر [ارتش آلمان] ۳۵۰ سرباز دیگر را برای محلق شدن به گروه آماده رزمِ حاضر در لیتوانی می‌فرستد. با این کار ما بر سهم نیروهای خود در جناح شرقی ناتو و تقویت آن می‌افزایم.»در همین راستا، بن والاس هم تایید کرد که بریتانیا ۳۵۰ سرباز دیگر را به لهستان اعزام می‌کند. این کشور سال گذشته نیز ۱۰۰ نیروی نظامی به لهستان فرستاده بود تا در بحران مهاجرت در مرز با بلاروس از نیروهای لهستانی حمایت کنند.

اسپوتنیک روسیه:  رزمایش ناتو با عنوان وینتر کمپ با شرکت واحدهای نظامی استونی و نیز واحدهایی از نیروهای ویژه فرانسه و انگلیس برگزار شد. نیروهای شرکت کننده در آن مقابله با دشمن فرضی در شرایط دشوار زمستان با استفاده از تسلیحات سنگین ازجمله تانک و نفربرهای زرهی را تمرین کردند.  واحدهای شرکت کننده در رزمایش، همکاری واحدهای پیاده و زرهی و نیز اقدامات تهاجمی و دفاعی را تمرین کردند. نیروهای شرکت کننده در آن مقابله با دشمن فرضی در شرایط دشوار زمستان با استفاده از تسلیحات سنگین ازجمله تانک و نفربرهای زرهی را تمرین کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: یک گروه از کشتی‌های ناوگان شمالی روسیه برای برگزاری رزمایش دریایی از مسیر جبل الطارق وارد مدیترانه شده اند. روسیه ماه گذشته میلادی اعلام کرد، نیروی دریایی این کشور چند رزمایش وسیع را با شرکت تمام ناوگان دریایی این کشور از اقیانوس آرام تا آتلانتیک اجرا خواهد کرد.این تازه‌ترین نمایش قدرت در خیز فعالیت نظامی این کشور در بن بست با غرب بر سر اوکراین است.

خبرگزاری مهر : دبیرکل ناتو امروز در بیانیه ای در ادامه سیاست های روسیه هراسانه غرب ادعا کرد: ناتو برای گفتگو با مسکو آماده است! ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با صدور بیانیه‌ای از تلاش های رئیس‌جمهور ترکیه و حمایت وی جهت یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران روسیه و اوکراین قدردانی کرد.دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه تلفنی با اردوغان صحبت کرده است، در این خصوص اضافه کرد: در مورد تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین گفتگو کردیم. از اردوغان به خاطر حمایت فعال و تلاش‌های شخصی وی برای یافتن راه حل سیاسی تشکر کردم.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه لا وانگواردیا اسپانیا به نقل از منابع دولتی اسپانیا از برنامه‌ریزی‌های ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) برای راه‌اندازی یک خط لوله فرامرزی به منظور انتقال گاز به قلب اروپا و کاهش وابستگی شدید آلمان و اروپای مرکزی به گاز روسیه در سال‌های آینده خبر داد. به نوشته روزنامه لا وانگواردیا، بر اساس این خط لوله جدید که کاتالونیا اسپانیا و فرانسه را به یکدیگر متصل کرده، ارسال گاز و گاز مایع پس از انتقال از الجزایر در هشت نیروگاه گازی اسپانیا و پرتغال تصفیه شده و به مرکز اروپا منتقل خواهد شد.پیش از این، طرح “میدکات” (Midcat) به عنوان مسیر انتقال گاز مدیترانه از الجزایر به کارخانه‌های حوزه راین با شکست مواجه شده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر روسیه به وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه دستور داد تا با بلاروس در زمینه همکاری در ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه، گفت‌وگو کرده و توافقنامه امضا کنند. «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه  به وزارت دفاع و امور خارجه روسیه دستور داد تا با بلاروس در زمینه همکاری در ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه، مذاکره و توافقنامه امضا کنند. در سند پیش‌نویس توافقنامه روسیه و بلاروس برای اعزام نیرو به سوریه جهت شرکت در عملیات بشردوستانه آمده است: با پیش‌نویس توافقنامه بین دولت روسیه و دولت بلاروس درباره همکاری در ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه که توسط وزارت دفاع روسیه ارائه شده و به تأیید وزارت خارجه این کشور و سایر ذی‌ربط‌ها رسیده، موافقت شده است.

خبرگزاری ایلنا: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، قرار است امروز -سه‌شنبه- در نشستی محرمانه به اعضای کنگره آمریکا درباره مذاکرات وین گزارش دهد. پایگاه «واشنگتن فری بیکن» گزارش داد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، قرار است امروز -سه‌شنبه- در نشستی محرمانه به اعضای کنگره آمریکا درباره مذاکرات وین گزارش دهد. این نخستین بار است که مالی پس از بر عهده گرفتن سمت نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران و آغاز مذاکرات وین برای احیای برجام، قانون‌گذاران کنگره را در جریان روند گفت‌وگوها قرار دهد. بر اساس این گزارش، نشست محرمانه مالی با قانون‌گذاران کنگره، در پی فشار رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواهان بر دولت صورت می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم:  جلسه پارلمان عراق به منظور انتخاب رئیس جمهور به دلیل تحریم این جلسه از سوی برخی از فراکسیون‌ها و به تبع آن به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به پایان رسید و انتخاب رئیس جمهور به زمانی دیگر موکول شد. این جلسه به دلیل به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان رسمیت پیدا نکرد و جلسه صرفا مشورتی بود و بعد از آن نمایندگان حاضر جلسه را ترک کردند.مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق جمعه گذشته در واکنش به انتقادها از کاندیداتوری «هوشیار زیباری»، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست‌جمهوری از نمایندگان جریان خود خواست به نامزدی که شرایط لازم برای تصدی این پست را ندارند، رأی ندهند.

تی .آر.تی ترکیه: سازمان همکاری‌های اسلامی از تصمیم سران کشورهای اتحادیه افریقا در خصوص مخالفت با عضویت اسرائیل به‌عنوان ناظر در این اتحادیه استقبال کرد. این سازمان با انتشار اطلاعیه‌ای پیرامون تصمیم تعلیق عضویت ناظر اسرائیل در اتحادیه آفریقا ضمن اشاره به اینکه این تصمیمی هماهنگ با موضع تاریخی کشورهای افریقایی است که از دعوی عادلانه مردم فلسطین حمایت می‌کنند، اعلام گردید: کشورهای آفریقایی همچنین با سیاست ساخت مراکز یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی فلسطین توسط اسرائیل، اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز و پاکسازی قومی این‌کشور مخالفت می‌کنند. اسرائیل از سال 2002 بدین‌طرف برای اولین بار به‌عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا پذیرفته شده است.کشورهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوستوانا، مصر، الجزایر، جزیره کومو، تونس، جیبوتی، موریتانی و لیبی به این تصمیم اعتراض کرده بودند.

ان. اچ.کی ژاپن: نشست دو روزه مجمع عالی خلق کره شمالی برای تصمیم گیری درباره بودجه و پروژه های ملی سال آینده برگزار شد. در این گزارش هیچ اشاره ای به حضور کیم جونگ اون در این نشست نشده است. روزنامه رودونگ سینمون متعلق به حزب حاکم کارگران کره شمالی روز سه شنبه گزارش داد که نشست اعضای مجمع روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شد.طبق این گزارش آنها تصمیم گرفتند که مثل سال گذشته، ۹ / ۱۵ درصد از کل بودجه های کشور را به تقویت توانمندی های نظامی برای دفاع از خود و مهار تهدیدها و مقابله با چالش ها اختصاص دهند.

رادیو چین:  مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا لایحه توان رقابتی ایالات متحده در سال 2022»  را به تصویب رساند.  در این مورد، جائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در  یک نشست خبری اظهار داشت که موضوعات مربوط به چین در این لایحه سرشار  از  اندیشه جنگ سرد و ایده  بازی مجموع صفر است  و ضمن سیاهنمایی  درباره مسیر توسعه و سیاست های داخلی و خارجی چین و تلاش برای آغاز یک رقابت   راهبردی با چین، مداخله آمریکا  در مورد موضوعات مرتبط با تایوان، شین جیانگ، هنگ  کنگ و تبت را نشان می‌دهد و به همین دلیل چین به شدت با  آن مخالف است.جائو لی‌جیان تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم که انتخاب روش توسعه و  افزایش «توان رقابتی» ایالات متحده مربوط به خود این کشور است و از سوی دیگر آمریکا  نیز نباید به قضاوت در مورد چین بپردازد و به این بهانه در سیاست‌ها و امور داخلی  چین دخالت کند و به منافع چین آسیب  برساند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *