جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ ابوظبی مرکز هدف موشک و پهپادهای یمنی و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمله مجدد نیروهای یمنی با دو موشک بالستیک به خاک امارات،آزادی جاسوس‌ها، شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، نشست امروز اتحادیه اروپا درباره اوکراین با حضور بلینکن، رد درخواست اوکراین از سوی آمریکا درخصوص تحریم روسیه،تکذیب ارتباط بحران اوکراین و مساله هسته ای ایران از سوی بلینکن، خروج خانواده‌های دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین، ورود دومین محموله کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین، اظهارات لاوروف درباره تضمین های امنیتی آمریکا، واکنش صدراعظم آلمان به افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین، استعفای رئیس جمهور ارمنستان،اصرار اتحادیه میهنی عراق  بر گزینه برهم صالح و نامزدهای نخست وزیری جریان صدر،  ادامه درگیری نیروهای کُرد با مهاجمان داعش در سوریه، دیدار وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با مقام ارشد تشکیلات خودگردان ، رزمایش نظامی مشترک ژاپن و آمریکا در جنوب اوکیناوا، تمرکز چین برگسترش روابط با پنج کشور آسیای مرکزی ، تظاهرات و اعتراض ضد تمهیدات کرونایی در بروکسل و کودتایی دیگر در آفریقا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: وزارت دفاع امارات ضمن تأیید حمله موشکی نیروهای مشترک یمنی به خاک این کشور مدعی شد این دو موشک را رهگیری و منهدم و ترکش های آن در اطراف ابوظبی سقوط کرده است. در ادامه ادعاهای این وزارتخانه آمده است این حمله خسارتی در پی نداشت و بقایای موشک‌ها در اطراف ابوظبی سقوط کرد.

الکوثرفارسی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد تا زمانی که تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد نکند واشنگتن هیچ اقدامی برای احیای برجام نخواهد کرد.رابرت مالی گفت: درست است که این دو موضوع جدا از یکدیگر هستند ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند برای مقامات ما کمی دور از ذهن است. نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه مدعی شد که واشنگتن به طور غیرمستقیم در حال مذاکره با ایران در مورد آزادی این چهار شهروند آمریکایی است.چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند پیشتر به دلیل جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بروکسل امروز دوشنبه میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با حضور وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تنش در مرز روسیه و اوکراین است. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا ریاست این جلسه را بر عهده خواهد داشت و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از طریق مجازی در این نشست شرکت خواهد کرد.این نشست به منظور بحث درباره بحران در مرز روسیه و اوکراین و آنچه بروکسل “تجمع نیروهای نظامی روسیه و تهدید امنیتی اروپا” می‌داند، برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: آمریکا درخواست اوکراین برای تحریم روسیه را رد کرد.وزیر خارجه آمریکا با رد درخواست اوکراین برای تحریم روسیه در شرایط کنونی تاکید کرد که تحریم مسکو در این شرایط قدرت بازدارندگی آن را از بین می‌برد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درخواستها برای تحریم روسیه در ارتباط با بحران اوکراین را رد و تاکید کرد که تحریم مسکو در شرایط کنونی قدرت بازدارندگی غرب برای جلوگیری از تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین را تضعیف خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه امریکا گفت : نیاز آمریکا به کمک روسیه در حل مسائل ایران تاثیری بر مذاکرات اوکراین ندارد. آنتونی بلینکن در سخنانی اعلام نمود که نرمش با روسیه در بازگرداندن توافق هسته ای ایران بر موضع واشنگتن در وضعیت اوکراین تأثیری نمی گذارد.پیش از این در رسانه های آمریکایی مطالبی منتشر شد مبنی بر اینکه بی میلی کاخ سفید به اقدام فوری علیه روسیه به دلیل تهدید احتمالی “تهاجم” به اوکراین این است که ایالات متحده آمریکا به حمایت روسیه در مذاکرات با ایران در وین نیاز دارد.

یورونیوز: در پی افزایش نگرانی‌ها از تهاجم احتمالی ارتش روسیه به خاک اوکراین، وزارت امور خارجه ایالات متحده دیروز یکشنبه به خانواده‌های دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در اوکراین دستور داد تا خاک این کشور را ترک کنند.وزارت خارجه آمریکا همچنین از آن دسته از کارکنان سفارت که حضورشان در کی‌یف غیر ضروری است خواست تا با هزینه دولت آمریکا از اوکراین خارج شوند.

خبرگزاری ایلنا: وزارت دفاع اوکراین از ورود دومین محموله کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به این کشور خبر داد.«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور دومین محموله سلاح از آمریکا در قالب بخشی از کمک‌های نظامی واشنگتن به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار را دریافت کرده است.چند روز قبل نیز سفارت آمریکا در کی‌یف از ورود نخستین محموله کمک‌های تسلیحاتی جدید دولت این کشور به اوکراین خبر داده بود.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد واشنگتن هفته آینده درباره مطالبات مسکو در مورد تضمین‌های امنیتی پاسخ کتبی خواهد داد. سرگئی لاوروف پس از دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در شهر ژنو سوئیس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.وی دیدار با بلینکن را «مفید» و «شفاف» ارزیابی کرده و گفت: وزیر امور خارجه آمریکا از این دیدار خرسند بوده و اعلام کرد واشنگتن هفته آینده راجع به مطالبات مسکو در مورد تضمین‌های امنیتی پاسخ کتبی خواهد داد.

تی .آر.تی ترکیه: اولاف شولتس نخست وزیر آلمان در مصاحبه با روزنامه زایتونگ به ارزیابی بحران موجود در روابط روسیه و اوکراین پرداخته و اعلام کرد: استحکامات نظامی روسیه در شرق اوکراین صلح و امنیت در اروپا را تهدید می‌کند.صدراعظم آلمان گفت: با وضعیت بسیار جدی مواجه هستیم. استقرار صد هزار سرباز و تعداد زیاد تجهیزات نظامی از سوی روسیه در مرز اوکراین را نمی‌توان نادیده گرفت. این اقدام را نمی‌توان بطور منطقی توجیه کرد. این تهدیدی برای صلح و امنیت اروپاست.

العالم فارسی: آرمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان  با انتشار بیانیه ای در وب سایت رسمی از استعفای خود خبر داد.سرکیسیان گفت: این تصمیم مطلقاً احساسی نیست و منطق خاصی در آن نهفته است.آرمن سرکیسیان اظهار داشت: رئیس جمهوری ابزار لازم برای تأثیرگذاری بر مهم ترین مسائل کشور و ملت چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی را ندارد.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه میهنی کردستان عراق بر انتخاب «برهم صالح» به عنوان تنها گزینه اتحادیه میهنی برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق تاکید کرد. شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق طی جلسه‌ای در شهر سلیمانیه با حضور «بافل طالبانی» رهبر این حزب، بر انتخاب «برهم صالح» به عنوان تنها گزینه اتحاد میهنی برای تصدی ریاست جمهوری عراق تاکید کرد.حزب اتحادیه میهنی اعلام کرد که حزب دموکراتیک کردستان عراق یک طرفه و خارج از تلاش‌ها برای وحدت احزاب و نیروهای سیاسی کُرد رفتار کرده و این حزب با انعقاد توافق با برخی از نیروهای سیاسی، نامزد خود را برای ریاست جمهوری به طور جداگانه معرفی کرده است.

دویچه وله: درگیری نیروهای امنیتی کُردِ تحت حمایت آمریکا با مهاجمان داعش در شهر حسکه سوریه همچنان ادامه دارد. تاکنون حداقل ۱۲۰ نفر در جریان این زدوخوردها کشته شده‌اند.  از حمله چهار روز پیش نیروهای داعش به زندان غویران در سوریه و آزاد کردن شماری از نیروهای خود، نبرد شدیدی در شهر حسکه در جریان است. نظامیان آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه تاکنون موفق به کنترل کامل منطقه نشده‌اند.گفته می‌شود که داعش در جریان این حمله موفق شده تا شماری از نیروهای زندانی خود را آزاد کند. آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با مقام ارشد تشکیلات خودگردان دیدار کرد.«یائیر لاپید» برای نخستین بار با یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی به نام «حسین شیخ» به صورت رسمی دیدار و گفت وگو کرد.حسین شیخ در توییتی نوشت: دیروز عصر با یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل دیدار کردم و درباره چندین موضوع سیاسی و دوجانبه گفت وگو کردیم.

ان. اچ.کی ژاپن: نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن یک رزمایش مشترک با نیروی دریایی آمریکا در آب های جنوب استان اوکیناوا انجام داد.ناوشکن هیوگا نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن در این رزمایش که از روز دوشنبه تا شنبه ادامه داشت شرکت کرد.ژاپن گفت که از نیروی دریایی آمریکا ۱۰ کشتی از جمله دو ناو هواپیمابر، یو اس اس کارل وینسون و یو اس اس آبراهام لینکلن و همچنین یک ناوشکن شرکت داشتند. این که ارتش آمریکا از پایگاه های خود در خاک آمریکا چند ناو هواپیمابر به آب های اطراف ژاپن اعزام کند معمول نیست.به نظر می رسد که مانور مشترک اخیر ژاپن و آمریکا با هدف به نمایش گذاشتن روابط قوی آنها در بحبوحه افزایش فعالیت های دریایی چین باشد.

رادیو چین: نشست سی امین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و پنج کشور آسیای مرکزی به میزبانی پکن برگزار می شود. شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین فردا سه شنبه در شهر پکن میزبان نشست ویدیویی سی امین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و پنج کشور آسیای مرکزی خواهد بود.

ایران پرس: اعتراضات به قرنطینه در بروکسل به خشونت کشیده شد. معترضان به قرنطینه و تمهیدات کرونایی در بروکسل با پلیس درگیر شده و به ساختمان دفتر مرکزی سرویس اقدام خارجی اروپا حمله کرده و به آن آسیب زدند. معترضان سعی کردند با استفاده از سنگ و چوب وارد دفتر مرکزی سرویس اقدام خارجی اروپا در پایتخت بلژیک شوند. جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اورپا حمله به دفتر مرکزی سرویس اقدام خارجی اروپا را محکوم کرده است.

خبرگزاری صدا وسیما: شبکه بی بی سی از وقوع کودتا در بورکینافاسو خبر داد و اعلام کرد رئیس جمهور این کشور بازداشت و یک افسر جایگزین وی شده است.صدای تیراندازی در اطراف کاخ ریاست جمهوری در شهر “واگادوگو” پایتخت بورکینافاسو شنیده شده است و برخی گزارش های تایید نشده از وقوع کودتا در این کشور حکایت دارد گفته می شود که رئیس جمهور این کشور بازداشت و یک افسر جایگزین وی شده است. ارتش بورکینافاسو از نحوه برخورد دولت این کشور با شبه نظامیان به شدت ناراضی است.هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول انجام این اقدامات در بورکینافاسو است و گزارش هایی که از این کشور منتشر می شوند هنوز تایید نشده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *