جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

شورای همکاری خلیج فارس: تنش‌های نظامی در خاورمیانه نگران‌کننده است / تمام طرف ها باید با خویشتنداری منطقه را از جنگ دور کنند

شورای همکاری خلیج فارس امروز-دوشنبه- در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به تحولات اخیر منطقه و تنش‌های نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه‌ای ابراز نگرانی شدید می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارم

بورل گفت: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارد، اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادامه داد، یک اختلاف‌نظر فاحش در داخل ائتلاف جناح راستی اسرائیل بین افراط‌گرایان حامی اقدام تلافی‌جویانه خشن و یک فراکسیون میانه‌روتر و معقول وجود دارد.

توصیه آژانس هوانوردی اروپا به رعایت “احتیاط” در حریم هوایی ایران و اسرائیل

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) روز دوشنبه ۱۴ آوریل همچنان بر رعایت “احتیاط” در حریم هوایی اسرائیل و ایران تاکید کرد. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با اشاره به تنش‌های آخر هفته پیرامون حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، یادآوری کرد: «هیچ پرواز غیرنظامی در معرض خطر قرار نگرفت.»  
 

مکرون: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را رهگیری کردیم؛ اسرائیل از تنش پرهیز کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تأیید کرد که ارتش فرانسه در طول شنبه شب تا بامداد یکشنبه به درخواست اردن در عملیات «رهگیری» موشک‌ها و پهپادهایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرده بود، شرکت کرده است.مکرون گفت: «ما در اردن یک پایگاه هوایی داریم […] و حریم هوایی اردن با این حملات نقض شده بود. هواپیماهای‌مان را به پرواز در آوردیم و آنچه را که باید رهگیری می‌کردیم، کردیم.»

ترامپ در دادگاه نیویورک: این حمله‌ به یک رقیب سیاسی است

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد». وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است… این یک حمله به آمریکاست.

واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد؛ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد

به گزارش بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند. بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

Loading

رسانه‌ها؛ گسترش ناتو به شرق اروپا و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تاکید سخنگوی ائتلاف نظامی ناتو بر استقرار نیروهای این سازمان در شرق اروپا، مخالفت بلغارستان و رومانی با خروج ناتو از اروپای شرقی، رزمایش ناتو در مدیترانه در بحبوحه تنش فزاینده با روسیه، کمکهای تسلیحاتی کشورهای حوزه بالتیک به اوکراین، تاکید مسکو بر دریافت سریع پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهادهای امنیتی روسیه، پایان بی‌نتیجه دیدار لاوروف و بلینکن، آمادگی دوباره اردوغان برای میانجی گری بین روسیه و اوکراین، ادامه کاهش ذخایر گاز در آلمان، پایان رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، تغییر در  ترکیب تیم مذاکره کننده آمریکا در وین ، نشست اضطراری اتحادیه عرب در پی حملات تنبیهی انصارالله علیه امارات، سفر السیسی به سودان، وعده تجهیز نظامی شرکای واشنگتن در خلیج فارس در گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و عربستان،گفتگوی بایدن و کیشیدا درباره همکاری و مسائل امنیتی، واکنش پکن به تحریم های جدید آمریکا، تصمیم شرکت توتال فرانسه برای خروج از میانمار و پنج هشدار دبیر کل سازمان ملل برای سال ۲۰۲۲ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی ائتلاف نظامی ناتو اعلام داشت، این ائتلاف دست از حضور نیروهایش در جناح شرقی خود بر نخواهد داشت. وانا لونگسکو، سخنگوی ناتو تاکید کرد: ائتلاف ناتو از قابلیت ما برای محافظت و دفاع از همدیگر از جمله حضور سربازان در بخش شرقی ائتلاف صرف نظر نخواهد کرد.وزارت امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود، پیشنهادهای مسکو از بابت تضمینهای امنیتی شامل خروج نیروهای ناتو از بلغارستان و رومانی که بعد از سال ۱۹۹۷ به این ائتلاف پیوستند، می‌شود. او بیان داشت، ائتلاف ناتو “هوشیار باقی مانده و همچنان به ارزیابی لزوم تقویت بخش شرقی ائتلاف ما ادامه می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا: بلغارستان و رومانی درخواست روسیه را در مورد خروج ناتو از کشورهای شرق اروپا که پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند، «غیرقابل قبول» خواندند.در حالی که وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه روز جمعه در ژنو دیدار کردند، مسکو خروج نیروهای ناتو را از کشورهای که پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شدند، خواستار شد. این درخواست با واکنش منفی بلغارستان و رومانی که هر دو در سال ۲۰۰۴ میلادی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوستند، مواجه شد.کریل پتکف نخست وزیر بلغارستان با تاکید بر استقلال کشورش گفت: ما از مدت ها پیش و زمانی که به عضویت ناتو درآمدیم انتخاب خود را کردیم.رومن رادف رئیس جمهوری بلغارستان نیز اعلام کرد: اصرار روسیه غیرقابل قبول و بی فایده است. کشور ما ضرب الاجل هیچکس را نمی پذیرد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا  خبر داد که از روز دوشنبه رزمایش ناتو در دریای مدیترانه با حضور ناوگروه تهاجمی «هری ترومن» برگزار خواهد شد. پنتاگون افزود در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، در انزوای بیشتری قرار خواهد گرفت. پنتاگون همچنین به روسیه هشدار داد باید تبعات اقداماتی را که انجام می‌دهد درک کند.

یورونیوز: کشورهای حوزه بالتیک موشک‌های آمریکایی به اوکراین می‌فرستند.استونی، لتونی و لیتوانی اعلام کردند که به زودی موشک‌های ضد تانک و ضد هوایی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. این اقدام آنگونه که مقامات کشورهای یاد شده می‌گویند برای کمک به اوکراین جهت دفاع از خود در صورت حمله احتمالی روسیه به خاک این کشور صورت می‌گیرد.سه کشور حوزه بالتیک که پیش‌تر تحت حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر یادآور شدند که قرار است در این راستا موشک‌های ضد تانک جاولین و موشک‌های زمین به هوای استینگرِ آمریکایی در اختیار اوکراین قرار دهند.

آناتولی  ترکیه:  روسیه اعلام کرد که منتظر پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهاد امنیتی مسکو هستند.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  در یک نشست خبری اعلام کرد که مسکو منتظر پاسخ به پیشنهادات امنیتی ایالات متحده و ناتو هستند. پسکوف با یادآوری اینکه در دسامبر 2021 دو پیش نویس توافق‌نامه حاوی پیشنهاداتی در مورد تضمین‌های امنیتی به ایالات متحده و ناتو ارائه کرده‌اند، دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی وی در شهر ژنو سوئیس در این باره را مهم ارزیابی کرد.

دویچه وله: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا (اول بهمن) با همتای روس خود، سرگئی لاوروف در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد. محور اصلی گفت‌وگوی این دو سیاستمدار بحران اوکراین و حضور نظامی گسترده روسیه در مرزهای خود با آن کشور بود.بلینکن در این دیدار به همتای روس خود گفته است که آمریکا به‌زودی و پس از مشورت با متحدان اروپایی‌اش به طور کتبی به درخواست‌های روسیه پاسخ خواهد داد.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در رابطه با تنش بین روسیه و اوکراین گفت: ” برای رسیدن به صلح آماده میانجیگری هستیم. رئیس جمهوری در واکنش به تنش بین روسیه و اوکراین گفت که ترکیه ایجاد ناآرامی در منطقه رانمی‌پذیرد.اردوغان گفت: تنش بین روسیه و اوکراین هرگونه اقدام اشغالگرانه یا جنگ، نقض جدی برای صلح و ثبات در منطقه خواهد بود. ناآرامی در منطقه را نه تنها دیگر کشورها را نگران می‌کند بلکه ما نیز به عنوان ترکیه آن نمی‌پذیریم.

خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس داده‌های انجمن زیر ساخت گاز اروپا ، ذخایر گاز در مخازن آلمان تنها به ۴۵ درصد رسیده است. پیش از این وزارت اقتصاد آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود حجم کنونی ذخایر به لحاظ تئوری تنها برای ۱۷.۷ روز قابل استحصال است.در آلمان ۴۷ منبع ذخیره گاز وجود دارد که ۲۵ شرکت آن‌ها را اداره می‌کنند و این مخازن حدود ۶۰ درصد گاز مصرفی را تامین می‌کنند.شرکت گاز پروم روسیه از بزرگترین مخزن گازی در آلمان برخوردار است که در حال حاضر تنها ۵ درصد ذخیره دارد. روسیه بزرگترین تامین کننده گاز آلمان است که در سال ۲۰۲۰ دو سوم گاز وارداتی از این کشور بود.

الکوثرفارسی: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با رژه یگان‌های سطحی شرکت کننده در این رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» پایان یافت.در این مراسم، کلیه شناورهای شرکت کننده در این رزمایش، از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.

خبرگزاری مهر : گفته می شود فردی که از او به عنوان «معمار تحریم های ضدایرانی» یاد می شود، از تیم مذاکره کننده آمریکا در وین جدا شده است.گفته می‌شود «ریچارد نفیو» عضو کلیدی تیم آمریکا، برای عهده دار شدن نقشی دیگر در وزارت خارجه این کشور، از ادامه حضور در وین باز می‌ماند.البته دو منبع آگاه گفته‌اند که نفیو و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره مسیر مذاکرات وین اختلاف نظر داشته‌اند.دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اسفند ۹۹ و حدود دو ماه بعد از در اختیار گرفتن سکان کاخ سفید، نفیو را به عنوان معاون رابرت مالی برگزید.

خبرگزاری ایلنا: اتحادیه عرب قرار است فردا- یکشنبه در سطح نمایندگان رسمی به منظور بررسی حملات تنبیهی جنبش انصار الله علیه امارات نشست اضطراری برگزار کند. نشست فوق‌العاده شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح نمایندگان دائمی به ریاست کویت فردا -یکشنبه- برای بررسی حملات تنبیهی جنبش انصار الله یمن علیه امارات برگزار می‌شود.امارات روز گذشته در یادداشتی رسمی خواستار برگزاری نشست اضطراری در سطح نمایندگان شد تا درباره حملات تنبیهی جنبش انصار الله یمن به تأسیسات این کشور  گفت‌وگو شود. از سوی دیگر ، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته، به شرکت‌های خارجی فعال در امارات توصیه کرد که از این کشور به دلیل ناامن بودن آن خارج شوند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور مصر برای گفت‌وگو با رئیس شورای حاکمیتی سودان امروز وارد خارطوم می‌شود.یک مقام سودانی گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در سفر یک روزه به سودان  امروز وارد خارطوم می‌شود تا با ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان و اعضای این شورا گفت‌وگو کند.

اسپوتنیک روسیه: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با وزیر خارجه عربستان وعده تجهیز نظامی شرکای واشنگتن را در منطقه خلیج فارس داد.وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان گفت و گو کرد.وزیر خارجه آمریکا حمله ۱۷ ژانویه انصارالله یمن به امارات را که به گفته انصارالله در تلافی حملات امارات و عربستان به یمن صورت گرفته، محکوم کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن برای اولین بار پس از روی کار آمدن در ماه اکتبر گفتگوهای جامعی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا انجام داد.رهبران این دو کشور دیروز ۸۰ دقیقه به صورت اینترنتی با یکدیگر دیدار کردند.آنها تعهد خود نسبت به دنبال کردن موقعیت های مشترک و رسیدگی به تهدیدهای مشترک را ابراز کردند. آنها گفتند که مناسبات دوجانبه دو کشور هیچ گاه تا این اندازه قوی نبوده است.

رادیو چین: جائو لی‌جیان، سخنگوی  وزارت خارجه چین گفت که آمریکا با مقاصد سیاسی و به بهانه‌های  مختلف شرکت‌های چین را تحریم می کند و و فشار آوردن این کشور به این شرکت‌ها نمونه  آشکار زورگویی است. چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود  نسبت به این موضوع را اعلام  می‌کند.پایگاه اینترنتی  «فدرال رجیستر» با انتشار سندی اعلام کرد که دولت آمریکا از 21 ژانویه، به خاطر  فعالیت در زمینه تکثیر فناوری موشکی، سه موسسه شامل  آکادمی اول علوم و فناوری  هوافضای چین، چهارمین آکادمی شرکت علوم و صنعت هوافضای چین و شرکت فناوری پلی را  تحریم می‌کند.

ایران پرس: شرکت فرانسوی توتال انرژی اعلام کرد، به علت وخامت اوضاع میانمار از نظر رعایت حقوق بشر، فعالیت خود را در این کشور متوقف می کند.با گذشت حدود یک سال از کودتا در میانمار شرکت توتال انرژی که در بخش انرژی این کشور فعالیت دارد، اعلام کرد که به دلیل نقض حقوق بشر از سوی دولت نظامی میانمار از فعالیت در این کشور کناره گیری می کند.به اعتقاد ناظران سیاسی این شرکت که در بسیاری از کشورهای نفت و گاز خیز فعالیت دارد برای تطهیر چهره مخدوش شده خود در میانمار چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، زیرا بنا به اعلام روزنامه «لوموند» فرانسه شرکت توتال از جمله شرکت‌های انرژی فعال در میانمار است که به نظامیان کودتاچی در این کشور کمک‌های مالی ارایه می دهد.

العالم فارسی: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بیماری همه گیر کووید-۱۹و افزایش نابرابری جهانی، امور مالی جهانی، بحران آب و هوایی، بی‌قانونی در فضای سایبری و تهدید صلح و امنیت جهانی را به عنوان پنج هشدار سال ۲۰۲۲ برشمرد.دبیر کل سازمان ملل گفت می‌خواهم سال ۲۰۲۲ را با به صدا درآوردن پنج هشدار آغاز کنم. این هشدارها شامل بیماری همه گیر کووید-۱۹ و افزایش نابرابری جهانی، امور مالی جهانی، بحران آب و هوایی، بی‌قانونی در فضای سایبری، و تهدید صلح و امنیت جهانی هستند. این هشدارها نیازمند بسیج تمام کشورها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *