جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

 آن‌هایی که ادعا می‌کنند همکاری اعراب در سرنگونی پهپاد‌های ایرانی، شاهدی بر پدید آمدن یک سیستم دفاع هوایی موشکی اعراب و اسرائیل است، خیالباف هستند / اردن به هیچ یک از این کشور‌ها اجازه نقض حاکمیت یا حریم هوایی خود را نخواهد داد / ما نیازی نمی‌بینیم که به کسانی که برای شیطان سازی و قربانی کردن اردن عجله دارند، پاسخ دهیم

اصر بن ناصر تحلیلگر اردنی و مشاور ارشد در موسسه «تحقیقات خلع سلاح» سازمان ملل در رشته توییتی نوشت: این بحث که اردن با رهگیری پهپادهای ایرانی بر فراز حریم هوایی خود به اسرائیل کمک کرد، روایتی است که توسط بسیاری در غرب ترویج می‌شود و بدخواهان اردن آن را به عنوان واقعیت پذیرفته‌اند.

 آن‌هایی که ادعا می‌کنند همکاری اعراب در سرنگونی پهپاد‌های ایرانی، شاهدی بر پدید آمدن یک سیستم دفاع هوایی موشکی اعراب و اسرائیل است، خیالباف هستند / اردن به هیچ یک از این کشور‌ها اجازه نقض حاکمیت یا حریم هوایی خود را نخواهد داد / ما نیازی نمی‌بینیم که به کسانی که برای شیطان سازی و قربانی کردن اردن عجله دارند، پاسخ دهیم

اصر بن ناصر تحلیلگر اردنی و مشاور ارشد در موسسه «تحقیقات خلع سلاح» سازمان ملل در رشته توییتی نوشت: این بحث که اردن با رهگیری پهپادهای ایرانی بر فراز حریم هوایی خود به اسرائیل کمک کرد، روایتی است که توسط بسیاری در غرب ترویج می‌شود و بدخواهان اردن آن را به عنوان واقعیت پذیرفته‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ تلاش ها برای تشکیل جبهه واحد علیه چین و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست کانادا برای تشکیل جبهه واحد علیه چین، کاهش تنش در مرز اوکراین و روسیه ، اختلاف نظر آلمان با آمریکا در موضع‌گیری‌ها درباره اوکراین، احداث نیروگاه هسته ای محور گفت و گوی سران روسیه و مصر، تصویب معامله تسلیحاتی کلان با مصر در آخرین روزهای دولت مرکل، ارمنستان آماده امضای قرارداد صلح با جمهوری آذربایجان، تعیین زمان دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین ، فراخوان تظاهرات میلیونی جدید در سودان، باج خواهی آمریکا از اتیوپی، تکذیب توافق طالبان  با ترکیه و قطر، ادامه پاکسازی نیروهای طالبان، توافق طالبان و پاکستان برای حل اختلافات مرزی، ادامه مهاجرت  خاموش یهودیان جهان به سرزمین های اشغالی، نگاهی به طرح چهار بخشی رژیم صهیونیستی علیه ایران و ادامه درگیری ها  در شرق میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: نخست‌وزیر کانادا از کشورهای غربی خواست تا جبهه‌ای واحد علیه چین تشکیل دهند.«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در سخنانی مدعی شد که چین با سوء استفاده از منافع تجاری خود با دنبال ایجاد تفرقه میان متحدان آمریکایی و اروپایی است. وی از کشورهای غربی خواست تا با هدف «ممانعت از سوء استفاده چین از منافع تجاری برای ایجاد تفرقه در میان متحدان، جبهه‌ای واحد علیه این کشور تشکیل دهند».

یورونیوز: روسیه اعلام کرد: بیش از ۱۰ هزار سرباز پس از رزمایش در نزدیکی اوکراین به پایگاه‌های خود برگشتند.اینترفاکس گفت این رزمایش‌ها در چندین منطقه نزدیک اوکراین از جمله کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد و همچنین مناطق جنوبی این کشور برگزار شد. استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روس در شمال، شرق و جنوب اوکراین به نگرانی‌های کی‌یف و پایتخت‌های غربی مبنی بر برنامه‌ریزی مسکو برای حمله دامن زده بود.

خبرگزاری فارس: منابع مطلع ضمن اشاره به اختلاف نظر برلین با واشنگتن درباره احتمال حمله مسکو به اوکراین، گفتند مشاور سیاست خارجی صدراعظم آلمان قرار است با معاون رئیس ستاد ریاست‌جمهوری روسیه دیدار کند. در حالی که آمریکا تلاش می‌کند کشورهای غربی را برای حمایت از ایده موهومی حمله احتمالی روسیه به اوکراین پشت سر خود جمع کند اما رسانه‌ها از اختلاف نظر برلین با واشنگتن در این‌خصوص خبر دادند.خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو منبع دولتی ناشناس نوشت مقامات آلمانی مانند آمریکایی‌ها باور ندارند که روسیه در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین است.

خبرگزاری ایرنا: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر در باره موضوع هایی همچون احداث نیروگاه هسته ای در مصر ،گفت و گوی تلفنی کرد. گفت و گوی تلفنی پوتین و السیسی شنبه انجام گرفت و دو طرف درباره مسائل مهم روابط روسیه و مصر ازجمله احداث نیروگاه هسته ای با مشارکت شرکت دولتی روس اتم تبادل نظر کردند.سران روسیه و مصر سطح همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ازجمله احداث نیروگاه الضعبه که نخستین نیروگاه هسته ای در مصر است و نیز ایجاد ممنطقه صنعتی ویژه روسیه در این کشور را عالی ارزیابی کردند.

دویچه وله:  در آخرین روزهای صدراعظمی آنگلا مرکل، دولت ائتلافی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات معامله تسلیحاتی کلانی به حجم حدود ۵ میلیارد یورو را به تصویب رساند. مصر مقصد صادرات سه کشتی جنگی و ۱۶ سامانه پدافند هوایی آلمان است.ائتلاف بزرگ دولت پیشین آلمان میان احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات‌ها در هشتم دسامبر به پایان رسید. اما در طول ۹ روز پیش از آن صادرات تسلیحات به حجم حدود ۵ میلیارد یورو به تصویب رسید. بدین گونه در سال جاری رقمی بالغ بر ۹ میلیارد و ۴۳میلیون یورو مجوز صدور اسلحه صادر شد که یک رکورد بوده است.

خبرگزاری ایلنا: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که این کشور آماده امضای قرارداد صلح با آذربایجان است.وی افزود که به پیشنهاد سازمان امنیت و همکاری اروپا که چندی پیش در زمینه مذاکرات صلح دریافت کردیم، با دید مثبت می‌نگریم. پاشینیان در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه، آیا کشورش از عضویت آذربایجان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا جلوگیری خواهد کرد یا خیر؟ گفت، «ایروان از رویکرد منفی دوری کرده و به دنبال موضوعات تنش‌زای جدید نیست».

اسپوتنیک روسیه:
قرار است هشتمین دور مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها روز 27 دسامبر در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود. علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به همراه بقیه اعضای این هیات، صبح دوشنبه برای حضور در هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای وارد وین می‌شود. قرار است هشتمین دور مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها روز دوشنبه در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در پی اعتراضات روز شنبه در خارطوم که به درگیری میان نیروهای امنیتی سودان و معترضان به کودتا منجر شد، انجمن مشاغل سودان (رهبر جنبش‌های اعتراضی) فراخوان مشارکت در تظاهرات روز پنج‌شنبه را صادر کرد. همزمان سازمان ملل از مقامات سودان خواست از معترضان محافظت کنند. در بیانیه انجمن مشاغل سودان که روز شنبه و در پی اعتراضات خشونت آمیز در پایتخت صادر شد آمده است: نیروهای انقلابی بر عزم خود برای بازپس گیری کامل قدرت و ثروت ملی تاکید دارند و خواستار حضور میلیونی سودانی‌ها در تظاهرات بعدی هستند که ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزارمی‌شود.

خبرگزاری صدا وسیما: سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی گفت: آمریکا برای باج خواهی از اتیوپی با استفاده از پرونده رودخانه نیل و بحرانی کردن روابط آدیس آبابا با کشورهای همسایه، تلاش می کند. دینا مفتی در سخنانی در همایشی در استان امهرا، گفت: آمریکا برای باج خواهی از اتیوپی با استفاده از پرونده رودخانه نیل و بحرانی کردن روابط آدیس آبابا با کشورهای همسایه، تلاش می کند.

خبرگزاری مهر :  رسانه های افغان به نقل از وزیر حمل و نقل دولت موقت طالبان اعلام کردند که علیرغم دیدار با تیم های فنی آنکارا و دوحه، طالبان به توافقی با آنها درباره اداره فرودگاه های این کشور نرسیده است. منابع افغان در همین رابطه به نقل از عمادالدین احمدی وزیر حمل و نقل دولت موقت طالبان اعلام کردند که توافق نهایی در این زمینه پس از دیدار روز پنجشنبه مذاکره کنندگان دو کشور با طالبان، حاصل نشده است.پیشتر منابع ترکیه‌ای خبر داده بودند که آنکارا و دوحه با طالبان بر سر اداره مشترک فرودگاه کابل و ۴ فرودگاه دیگر در این کشور به توافق رسیدند.

آناتولی  ترکیه:  طالبان 1895 عضو خود را اخراج کرده است.انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان با انتشار پیامی در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که تاکنون 1895 عضو طالبان از این گروه اخراج شده‌اند.وی با بیان اینکه در میان آنها مسئولان ارشد طالبان در برخی از ولایت‌ها نیز وجود دارند، افزود: برخی از افراد اخراج شده در حال بازداشت هستند یا مراحل قانونی آنها در حال انجام است.

ایران پرس: پاکستان و طالبان افغانستان برای حل مساله حصارکشی مرزی از طریق گفت وگو به توافق دست یافته‌اند. یک مقام بلندپایه پاکستانی که خواست نامش فاش نشود با اشاره به تلاش رئیس اداره اطلاعات طالبان برای برداشتن بخشی از حصار مرزی و اعتراض اسلام آباد دراین خصوص گفت: پس از این حادثه پاکستان و طالبان در بالاترین سطح تماس برقرار کردند و توافق شد که این موضوع از طریق گفتگو حل شود.این مقام پاکستانی با بیان این که دوطرف به تفاهم رسیده‌اند که اوضاع را تشدید نکنند، گفت: در مورد حصارکشی‌ها برخی اختلافات وجود دارد، اما طرفین این موضوع را با گفتگو حل خواهند کرد.اختلافات کابل و اسلام آباد برسر ایجاد حصار در نوار مرزی توسط پاکستان مسئله ای است که از سال های گذشته بر روابط آنان سایه افکنده است.

خبرگزاری تسنیم: بیش از ۲۷ هزار مهاجر جدید با تلاش و تکاپوی آژانس بین‌المللی یهود در سال ۲۰۲۱ به فلسطین اشغالی منتقل شدند.در آستانه پایان سال میلادی، وزارت مهاجرت و جذب مهاجران رژیم صهیونیستی به همراه شماری از سازمان‌های فعال در این زمینه از جمله آژانس بین المللی یهود در بیانیه‌ای آمار دقیق مهاجرت سال 2021 به فلسطین اشغالی را اعلام کردند.براساس این آمار رژیم صهیونیستی موفق شد 27 هزار و 50 مهاجر جدید از اقصی نقاط جهان را به فلسطین اشغالی منتقل کند.در این آمار که رسانه‌های عبری زبان آن را بازنشر داده‌اند تاکید شده است 4 هزار مهاجر از ایالات متحده، 3500 مهاجر از فرانسه و 3 هزار نفر از این مهاجران هم از اوکراین به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند.

الکوثر فارسی: «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که تقلا علیه مذاکرات وین را تشدید کرده، در مصاحبه با یک رسانه آلمانی یک طرح اضطراری چهار بخشی علیه ایران پیشنهاد داد.وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که در روزهای مختلف جملات تکراری ضدایرانی خود را با چندین رسانه غربی از جمله روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» و روزنامه انگلیسی «تلگراف» تکرار کرده، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی ولت» خواهان یک طرح اضطراری برای رویارویی با ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: بنا به گفته یک گروه مسلح دموکراسی طلب در شرق میانمار، ارتش این کشور روز جمعه ۳۵ غیرنظامی را که شامل زنان و کودکان می شدند، کشته است.این گزارش در بحبوحه نبرد شدید در ایالت «کایا» بین ارتش و گروه های مسلح مقاومت منتشر شد. شبه نظامیان اقلیت قومی محلی از غیرنظامیان این ایالت حمایت می کنند. این گروه دموکراسی طلب گفت در نزدیکی روستای «مو سو» ۳۵ جسد پیدا کرده است و در ادامه گفت که ارتش غیرنظامیان محلی را در حالی که از درگیری ها فرار می کردند، کشته و اجساد و خودروهایشان را سوزاند. سرکوب معترضان مخالف با ارتش که فوریه امسال در یک کودتا قدرت را به دست گرفت، ادامه دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *