جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

لاپید خواستار استعفای نتانیاهو شد  

رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش و رئیس مرکز اطلاعات نظامی به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت در جنگ غزه، خواستار استعفای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم شد.

رئیس جمهور بولیوی به اسپوتنیک: ناتو صلح در منطقه را تهدید می کند

رئیس جمهور بولیوی: من فکر می‌کنم در تمام این مدت، اسپوتنیک برخلاف سایر کانال‌های تلویزیونی که تمایل خاصی به اطلاعات نادرست دارند یا مطالبی را به گونه‌ای ارائه می‌کنند که حقیقت را به مردم منتقل نمی‌کنند، ثابت کرده است که یک رسانه مهم است که حقیقت را می‌گوید.

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

Loading

رسانه‌ها؛ صف آرایی سناتورهای آمریکایی علیه نورداستریم2 و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: طرح سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از عملیاتی شدن پروژه گازی نورد استریم ۲، جریمه سنگین گوگل توسط روسیه، حمله به کنسولگری روسیه در اوکراین، تایید همکاری تنگاتنگ اوکراین وآمریکا،تاکید گورباچف بر اهمیت مذاکرات بین روسیه و آمریکا درباره اوکراین، تنش در روابط ژاپن و روسیه،  چراغ سبز کابینه ژاپن به افزایش بودجه دفاعی، واکنش چین به امضاء «قانون پیشگیری از کار اجباری اویغورها»، تشدید مشکلات پایان ناپذیر برگزیت برای انگلیس، تصویب بودجه نظامی در کنست برای مقابله با پیامدهای احتمالی مذاکرات وین، شرط پاشینیان برای دیدار با اردوغان، همکاری ترامپ با کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمله به کنگره، تاکید آلمان بر تسریع روند انتقال افراد از افغانستان، حمله هوایی گسترده ترکیه به عراق، توافق ترکیه و قطر با طالبان درباره فرودگاه کابل، تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی و فراخوان جنجالی قتل عام مسلمانان در هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : جمعی از سناتورهای آمریکایی از کاخ سفید خواسته اند در همکاری با دولت جدید برلین مانع از عملیاتی شدن پروژه گازی نورد استریم ۲ شود. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که سناتورهای آمریکایی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فشار می آورند تا با دولت جدید برلین درباره اعمال محدودیت بر پروژه انتقال گاز نورد استریم ۲ صحبت کند.گفته می شود که سناتور دموکرات «جین شاهین» و سناتور جمهوریخواه «راب پورتمن»، که در همراهی با یک جمع ۲۰ نفره تماسی تصویری با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین داشته اند، روسیه را متهم کرده اند که از انرژی به عنوان ابزاری علیه اروپا استفاده می کند.نورد استریم ۲ پاییز امسال به اتمام رسید اما روند اعطای مجوز برای عملیاتی شدن آن از سوی آلمان متوقف شده و بعید است تا اواسط ۲۰۲۲ گشایشی در این زمینه حاصل شود.

یورونیوز: روسیه گوگل را به دلیل حذف نکردن «محتوای ممنوع» میلیاردها روبل جریمه کرد .روسیه روز جمعه ۲۴ دسامبر شرکت گوگل را به‌دلیل حذف نکردن محتوای «ممنوع» به جریمه بی‌سابقه ۷/۲ میلیارد روبل (معادل ۸۷ میلیون یورو) محکوم کرد که نشانه‌ای از افزایش فشار در این کشور علیه غول‌های دیجیتال است. اگرچه شرکت گوگل در سال‌های اخیر بارها در کشورهای اروپایی و همچنین نهادهای اتحادیه اروپا به‌ویژه به دلیل نقض مقررات مربوط به رقابت محکوم شده، اما مبلغ جریمه دادگستری روسیه علیه همین شرکت بی‌سابقه است.

تی.آر.تی ترکیه: کنسولگری روسیه در شهر لویو اوکراین از سوی فردی با کوکتل‌مولوتوف مورد حمله قرار گرفت.وزارت خارجه روسیه ضمن ارزیابی حمله مذکور به‌عنوان ” اقدام تروریستی “، به اوکراین یادداشت اعتراضی فرستاد.در این میان یکی از مقامات اوکراین به وزارت خارجه روسیه احضار شده و از دولت اوکراین خواسته شد تا از مسکو عذرخواهی کند.

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت این کشور برای هماهنگی اقداماتش به طور مرتب با واشنگتن در ارتباط است. «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که دولت این کشور ارتباط منظم با آمریکا برای هماهنگی اقداماتش را حفظ کرده است.وی که در مصاحبه‌ای این سخنان را مطرح می‌کرد، افزود: «ما به طور مرتب اقداماتمان را با شرکای آمریکایی هماهنگ می‌کنیم».یرماک اضافه کرد: «به طور مثال،‌ شخصا اغلب با “جیک سالیوان” مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباط بوده و رابطه‌ای از اعتماد داریم».

 ان. اچ.کی ژاپن: میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی، بر اهمیت ادامه داشتن مذاکرات در بحبوحه تنش بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین تاکید کرد.خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز جمعه یک روز قبل از سی امین سالگرد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، متن مصاحبه با گورباچف ۹۰ ساله را منتشر کرد.گورباچف در این مصاحبه گفت اگر با رهبران کشورهای غربی ارتباط، از جمله روابط شخصی، نداشت، جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی و مناقشات منطقه ای در اقصی نقاط جهان نمی توانست پایان یابد.

العالم فارسی: وزارت امور خارجه روسیه نماینده سفارت ژاپن در مسکو را به دلیل اقدام این کشور در برگزاری نمایشگاهی در جزایر کوریل جنوبی، فراخواند. در جریان گفت‌وگو، وزارت امور خارجه روسیه اعتراض شدید خود به دلیل اقدام توکیو در برگزاری نمایشگاهی در جزایر کوریل جنوبی را اعلام کرد.وزارت امور خارجه روسیه همچنین رزمایش مشترک میان ژاپن و آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه را تهدیدی برای امنیت این کشور توصیف کرده است. جزایر مورد مناقشه توکیو و مسکو که در روسیه جزایر «کوریل جنوبی» و در ژاپن «سرزمین‌های شمالی» خوانده می‌شود در پایان جنگ جهانی دوم به تصرف اتحاد جماهیر شوروی سابق درآمد و در آن زمان نیروهای شوروی سابق ۱۷ هزار ژاپنی ساکن جزایر را بیرون راندند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کابینه ژاپن بودجه دفاعی بی‌سابقه ۵.۴ تریلیون ین (۴۷ میلیارد دلار) را برای سال مالی ۲۰۲۲ تصویب کرد. تصویب این بودجه بی‌سابقه با هدف تامین مالی تحقیق و ساخت یک جنگنده جدید و سایر تسلیحات تغییردهنده بازی در ژاپن در حالی صورت گرفته که توکیو ظرفیت‌های دفاعی خود را در واکنش به افزایش قدرت نظامی چین و تنش‌های این کشور با تایوان تقویت می‌کند. افزایش ۱.۱ درصدی بودجه دفاعی برای سال ۲۰۲۲ که از آوریل آغاز می‌شود، دهمین افزایش مستمر بودجه دفاعی ژاپن است و در راستای وعده این کشور به آمریکا برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی به منظور مقابله با چالش‌های امنیتی در منطقه به شمار می‌رود.

رادیو چین: وزارت خارجه چین به امضاء قانون به اصطلاح « پیشگیری از کار اجباری اویغورها» واکنش نشان داد.ایالات متحده، 23 دسامبر قانون به اصطلاح «پیشگیری از کار اجباری اویغورها» را به تصویب رساند. این قانون با نادیده گرفتن حقایق عینی و وارد کردن اتهامات بدخواهانه به وضعیت حقوق بشر شین جیانگ چین، قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل را به طور جدی نقض کرده و مصداق مداخله آشکار در امور داخلی چین به شمار می‌رود و چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با این موضوع ابراز می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: با پدیدار شدن مشکلات ناشی از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا اکنون بیشتر مردم بریتانیا، خواهان بازگشت به وضعیت قبل و پیوستن دوباره به اتحادیه اروپا شده اند. از ابتدای سال نو میلادی، ۱۱ دی ماه، کنترل‌های مرزی میان اتحادیه اروپا و انگلستان به صورت کامل اجرا خواهد شد و انتظار می‌رود با طولانی شدن صف کامیون‌ها و تریلر‌ها در مرزها، امور بازرگانی و نیز تامین مواد اولیه مورد نیاز شماری از مشاغل در این کشور، مختل شود.مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) در روز سوم تیر ماه ۱۳۹۵ در یک همه پرسی درباره ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شرکت کردند که در آن ۱۷.۴ میلیون نفر (۵۱.۹ درصد رأی‌دهندگان) به خروج و ۱۶.۱ میلیون نفر (۴۸.۱ درصد) به ماندن رأی دادند.

خبرگزاری ایلنا:
کمیته مالی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) موافقت کرد تا بودجه‌ای اضافی بالغ بر ۹ میلیارد شیکل، (حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) برای انجام عملیات نظامی علیه ایران به بودجه نظامی این رژیم افزوده شود.این کمیته ضمن موافقت با چنین افزایشی، مجموعه‌ای از سیاست‌های حمایتی دیگر در رابطه با انجام اقدام‌های نظامی علیه تهران را نیز تصویب کرد.روزنامه «اسرائیل هیوم» هم گزارش داد که افزایش بودجه نظامی اسرائیل در چارچوب آماده‌سازی برای مقابله با ایران صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس: نخست وزیر ارمنستان گفت در صورتی که گفت‌وگوها میان نماینده ویژه این کشور با نماینده ویژه ترکیه موفقیت آمیز باشد، احتمال دیدار با رئیس جمهور ترکیه وجود دارد. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان گفت در صورتی که گفت‌وگوها میان نماینده ویژه این کشور با نماینده ویژه ترکیه موفقیت آمیز باشد، احتمال دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه وجود دارد.چند روز پیش، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود در راستای عادی سازی روابط با ارمنستان، دو کشور به زودی نمایندگان ویژه‌ای تعیین خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی رئیس جمهور پیشین آمریکا در اظهاراتی گفته است که دونالد ترامپ با کمیته کنگره که در حال تحقیق درباره حمله مرگبار ۶ ژانویه به ساختمان کنگره است، همکاری کرده است. تیلور بودویچ سخنگوی ترامپ گفت: دونالد ترامپ به طور گسترده‌ای با کمیته ویژه مجلس نمایندگان که در حال تحقیق درباره حمله مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره است، همکاری نموده است.سخنگوی ترامپ در شکایتی که در یک دادگاه فدرال در منطقه کلمبیا مطرح کرده، افزود: بیش از 1700 صفحه سند آماده کرده‌ام و 4 ساعت مطالب شهود درباره حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره را ارائه کردم.شکایت بودویچ با این هدف مطرح شده است که مانع از اجرای دستور یک دادگاه برای دسترسی کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به سوابق مالی ترامپ شود.

دویچه وله: وزیر خارجه آلمان گفت هنوز ۱۵هزار نفر در افغانستان هستند که پذیرش آن‌ها از سوی آلمان تأیید شده است. آنالنا بربوک افزود هنوز ۱۳۵ تبعه آلمان در افغانستان به سر می‌برند و مسیرهای جدید خروج در دست بررسی است.با توجه به گزارش‌های عدیده درباره نقض شدید حقوق بشر توسط طالبان، آنالنا، بربوک، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که تلاش‌های کشورش برای خروج انسان‌های نیازمند به حفاظت تشدید خواهند شد.

اسپوتنیک روسیه: منابع عراقی از حمله هوایی ترکیه به شمال عراق خبر دادند و اعلام کردند که این حملات سبب ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان شده است. حمله هوایی ترکیه به منطقه ای در شمال اربیل در اقلیم کردستان عراق بوده است.بر اساس این گزارش، منابع عراقی اعلام کردند: مناطقی در کوره سیوه، وادی مغاره و خواکورک در منطقه برادوست در شمال اربیل، هدف حمله هوایی ترکیه قرار گرفت.

آناتولی  ترکیه:  
ترکیه و قطر با مقامات طالبان درباره مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل به توافق اولیه دست یافتند. ترکیه و قطر در چارچوب این توافق علاوه بر فرودگاه کابل، 4 میدان هوایی دیگر در افغانستان را به‌طور مشترک مدیریت خواهند کرد.

ایران پرس: کمیسیون انتخابات لیبی اعلام کرده است انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار بود امروز 24 دسامبر برگزار شود به مدت یک ماه به تعویق افتاده و روز 24 ژانویه برگزار خواهد شد.چند روز پیش کمیسیون عالی انتخابات، در اقدامی که در تعویق انتخابات اثر مستقیم گذاشته، بدون اینکه لیست نهایی نامزدها مشخص شود، ‌تمامی کمیسیون‌های انتخاباتی را در سراسر کشور تعطیل کرد.لیبی از سال 2014 تاکنون با حاکمیت دوگانه مواجه است و دو دولت و دو مجلس در طرابلس، پایتخت، و طبرق، شرق این کشور مستقر است.

خبرگزاری ایرنا: انتشار تصاویری در رسانه‌های هند که در آنها گروهی از رهبران هندو خواهان قتل عام مسلمانان و استفاده از سلاح علیه آنها می‌شوند، در این کشور جنجال برانگیز شد.پلیس هند اعلام کرد که تحقیقات در خصوص انتشار سخنان نفرت انگیز علیه مسلمانان در طول یک برنامه هفته گذشته با حضور گروهی از رهبران هندو در شهر هریدوار، در ایالت شمالی اوتاراکند، را آغاز کرده و در این مورد پرونده تشکیل داده است. شرکت کنندگان در این برنامه خواستار کشتار دسته جمعی و استفاده از سلاح علیه مسلمانان شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *